Pris {{forumTopicSubject}}
Jeg er ikke helt up to date med priser nu om stunder, så hvad ville i mene var et realistisk bud på denne hest:
7 år, vallak, oldenborgtype (ved ikke om der er papirer).
Fine, taktfaste gangarter, men ikke over middel.
Ikke helt alderssvarende uddannet, men kan rides og køres i alle tre gangarter og har den grundlæggende dressur på plads.
Sød og nem i omgang. Har haft stejleproblemer ved sælger, men virker umiddelbart til at bunde i for meget pres og måske ikke helt tilstrækkelig følsom hånd - under nuværende afprøvning over et par uger har det ikke givet problemer.
Springer fornuftigt.
Ikke en tophest i nogen grene af sporten, men en god allround hest, forudsat stejleriet blot handler om passende træning og tid - der er mulighed for lang prøveperiode, så der er tid til at få bygget lidt muskler og se hvordan den udvikler sig.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
At hesten kan finde på, at sige fra ved at stejle, er for mig ikke noget der som sådan trækker ned, såfremt dens grænse er et realistisk sted, og derved ikke kommer til at påvirke træningen. Forstået på den måde, at der er stor forskel på, om den stejler ved en lille fejl i signaler, eller om det først er når man giver den modsatte signaler og presser den hårdere end hvad godt er, som du selv skriver. Det sidste kan fremprovokere stejl hos mange heste, uden der ligger noget fysisk eller adfærdmæssigt problem.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Papir kan du ikke bruge til så meget, når det er en vallak. Andet end at se om den måske har dressur- eller spring afstamning.
nov 2007
Den er noget muskelfattig og eftersom der er mulighed for lang prøveperiode bliver der lige nu bare arbejdet med helt basis dressur og muskelopbygning, og så må man se, hvad reaktionen er, når der kræves lidt mere, når den faktisk har muskler og forudsætning for at honorere kravene.
Den stejler af og til ved igangsætning, men ikke voldsomt og tænker, den også lige skal finde ud af, at der ikke stilles nævneværdige krav til den - den går fint, når den er kommet fra start efter forspænding.
Men... Den sælges jo altså inkl stejleproblemet (og pga det)... uanset om det så senere skulle vise sig at kunne trænes væk. Lige nu, på salgstidspunktet, stejler den ved pres og i en grad så sælger ikke kan/Vil køre den mere. Igen, vi er ikke super bekymrede, men jeg finder det heller ikke helt irrelevant.
Jeg tænkte selv omkring 30.000 ville være realistisk - synes 40.000 lyder af meget for en middelmådig hyphest, selvom den da er vældig sød. Men som sagt er jeg slet ikke up to date på priser, jeg følger ikke ligefrem med i markedet, så dejligt med jeres input.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Priserne er enormt høje pt. hvilket jo også giver anledning til at folk sætter prisen høj, for sådan er det lige nu.
Dog synes jeg at det burde brydes lidt, vi kan god få realistiske priser for hestene uden at vi behøver at få overpris.
okt 2010
Jeg ville så i prøveperioden få en god kiropraktor på, for at se om der er nogle skjulte ting. Stejle adfærd kan komme mange steder fra.
nov 2007
Så det er egentlig bare for at høre, hvad en realistisk pris for sådan en hest er
okt 2010
En stejle adfærd kan komme af en stram overlinie, en øm skulder eller en forkert sadel eller noget helt andet.
Men hvis TS er int. i hesten, tænker jeg også at hun får den korrekt undersøgt.
(min erfaring er bare at en kiro, hurtigt kan spore sig ind på problemet, hvor dyrlægen holder sig til sine kliniske undersøgelser)
nov 2007
Men ja, bliver det aktuelt med køb, vil den selvfølgelig blive undersøgt.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Havde den været uden problemer og med DOA pas så er priserne steget sindssygt meget pt, og så snakkede vi 65-75.000 kt pt.
Mvh Charlotte
nov 2007
Hold da op - min fars gamle gamle kørehest, som desværre måtte aflives grundet skade i foråret kostede noget mindre end det ved anskaffelsen for omkring 5-6 år siden. Han havde samme problem med at stejle på købstidspunktet (om end en noget vanskeligere hest) men var samtidig VIRKELIGT godt gående.
Bliver helt glad for, det ikke er mig, der skal have penge op af lommen
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
At hesten har adfærd der gør at den stejler, ændre jo så markant på situationen, da hesten i min optik ikke længere er nem at omgås - men istedet en hest der kræver en rytter som er enormt opmærksom.
Jeg tænker at 20.000-25.000 i skrivende stund er meget realistisk, fordi at man ikke helt konkret kan sige hvorfor at hesten stejler.
jan 2015
Min fornemmelse er, at der ikke laves så mange DOA, og at racen er blevet meget populær blandt ryttere som gerne vil have en god ridehest fremfor en Ferrari de ikke tør ride på når det blæser
Jeg har jo selv både grøn pas, DOA og DV, så jeg tror jeg har forsøgt at fornærme og fremhæve alle parters gode og dårlige sider Men ingen tvivl priserne er steget og udbuddet er mindre.
Mvh Charlotte
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Ingen stamtavle, men det er en vallak med middel gangarter.
Med nuværende priser 40-80.000?
Den har livet foran sig, den højde mange søger, osv.
Desværre, det med at stejle.
Nogle heste lærer sig stejleadfærd som "ad modus operandii", altså altså, at det er i deres mentale værktøjskasse, når der er noget og de ved sgu ikke lige hvad de skal.
Stejleadfærd er konfliktadfærd, og i fremtidens konflilter kan dyret med større eller lavere sandsynlighed "tage stejleri som redskab" op ad den mentale værktøjskasse.
Og det er en uønsket adfærd, som er nem at forstærke ved et uheld, fx dyret presses fremaf, hest går opad, rytter presser ikke frem, hest oplevelser lettelse og gentager næste gang en krokodille har forklædt sig som en sten.
Derfor er der mange, der som mig slet ikke gider købe heste med stejleri.
Det kan være pivfarligt. Og det er lidt uforudsigelig om det er et stort problem senere.
Det reducerer prisen. Manglende efterspørgsel efter stejleheste - lav her og nu pris.
Omvendt, hvis du efter en lang prøveperiode har set, at stejleri ser ud til at være fortid, fungerer stejleri ikke længere som argument for en lav pris. (Og hvis du ikke vil købe hesten kan sælger sige - hesten har været udlånt i et halvt år - gik fint, ingen problemer! Altså, fraset at låners bil gik i stykker, hun måtte købe ny bil og kunne ikke beholde ham... )
Jeg ville sige 20.000 kr her og nu.
Efter en lang prøveperiode er 50.000+ kr realistisk, se hvilke crap der udbydes til salg for højere priser.
-og det ved sælger jo også.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
De har potentiale til at stejle højt, vælte og det giver store skader at få en hest over sig...
jan 2015
Men nu er jeg også en ældre pylret dame
Mvh Charlotte
Pris