7. nov 2004 Følger: 92 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 532 Svar: 2.121
råd til dermatofilose {{forumTopicSubject}}
de 2 år har min hest hver vinter fået dermatofilose.... sidste år skrev jeg alle dyrlægens råd ned...
nu nærmer vi os sesonen for denne bakterie og ville gerne dele ud af mine råd... så her kommer de:
min hest havde darmatofylose sidste år og han har os fået det i år, så jeg har i dag haft min nye dyrlæge på besøg og vil gerne dele ud af de råd og vejledning omkring darmatofylose som min nye dyrlæge gav mig...
darmatofylose blir os kaldt regnvandseksem da heste oftes får det når der er meget fugt i luften eller regner meget... ja kært barn har mange navne...
jeg har fået af vide at hans boks skal rengøres i "rodalon - til indesørs brug" (kan købes i matas til ca. 58 kr for 1 l)...først skal jeg spraye det på vægene og bagefter jeg en kost/hård strigle og skruber vægene godt og grundigt... husk at det er specielt vigtigt at der er rent ind til nabo hestene da darmatofylose smidter rigtig meget... efter vægene (inc. andkop og krybbe + loft) så fik gulvet en tur... da gulvet er nogenlunde tør strøer jeg med "stelosan F." som os tager bakterier... DET SKAL GØRES DE DAGE HESTEN BLIVER VASKET ( i mit tilfælde hver dag da min hest skal vaskes hver dag)...
når jeg er færdig med boksen går turen til hesten... hesten blir først vasket i alm. shampoo og bagefter blirver han vasket er i "virkon s" (jeg bruger 10 gram til 1 liter lunken vand)... det er vigtig at skorperne bliver pillet af så "virkon s" kan komme ind til "sårerne" og dræber bakterierne... min skal vaskes hver 2. dag i "virkon s" (1 brev "virkon s" m. 50 gram koster ca. 20 kr og jeg fik mit af dyrlægen men forhandles os på visse apoteker)... "virkon s" skal side i i 10 min. og har hesten ikk fået en alegisk reation af det skal bare blive siddende i pelsen (dyrlægens egne ord)
jeg har os fået noget "klorheksedin shampoo" af min dyrlæge som han skal vaskes i hver 2. dag... først alm. shampoo og så "klorheksedin shampoo" og skal ikk skyldes ud...
det er vigtigt at hesten får et rent dækken på efter vask og spray lidt "virkon s" på indvendige side af dæknet da det tager de overskyende bakterier...
de infiserede dækner skal vaskes/renses... hver gang man har redet skal sadel underlaget skiftes ud med et nyt... det jeg gør er at alle strigler og andet der har været i berøging med min hest (grimer, trækketove, hovedtøjle osv...) bliver vasket og sprayes over med "virkon s"...
det her gøres indtil hesten er 100 % rask...
OBS! de bakterier der gir dermatofilose er kan leve i op til 12 mdr i fugtigt miljø...!
ps.
om ca. 1 mdr burde hesten være rask...
da min hest havde det sidste år kom min gamle dyrlæge ud og gav ham antibiotika i 3 dage i træk og det var det... jeg fik at vide at mine dækner + strigler skulle vaskes... det tog over 3 ,dr før det var væk og til sidst pillede jeg dæknet af min hest da det var den eneste måde og komme det til livs, sagde han... jeg fik ik noget til og vaske hesten i eller andet der ku gøres... så er meget glad for min nye dyrlæge og hun er super dygtig... min hes er meget angrebet i år og derfor får han antibiotika i pulverform i 6 dage og så må vi se hvordan det går...
han var allrede i bedring efter få dage og efter 3 uger var han 100% rask...
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 48 Emner: 121 Svar: 1.180
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 254
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.777
feb 2005
Følger: 117 Følgere: 164 Heste: 1 Emner: 495 Svar: 4.547
Det må KUN komme på gulvet under spånerne/halmen...ALDRIG på hesten!!!
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 254
Tænkte at der måske fandtes en udgave, man må putte på hesten - men det kan jeg jo se på jeres indlæg, at DET gør der bestemt ikke
feb 2005
Følger: 117 Følgere: 164 Heste: 1 Emner: 495 Svar: 4.547
råd til dermatofilose