Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hø med mos i
  • #1   15. aug 2020 Mine spiser udenom. Så vidt jeg ved er der ikke noget giftigt i mos, men har aldrig set en hest spise det.

• #2   15. aug 2020 Tja.. mos er ikke giftigt, men det er spild af plads i ballen. Der må være masser, der sælger ordenlig hø.

• #3   15. aug 2020 Tjae.
    Han må have skåret meget tæt på rødderne for at få mos med??
    Jeg ved ikke om mos gør noget - men jeg ville nok være lidt undrende om der så er mere jord i, flere døde plantedele fra jorden osv.

Hvis det var skåret et par cm højere ville jeg forvente at det var mere rent strå og mindre alt muligt andet.
    Så - jeg ville overveje anden leverandør?

• #4   16. aug 2020 Jeg har det lige som Doc who - mos er en meget lille lav plante, hvis den er kommet med i høet, så må skæret have gået meget meget lavt, og så kunne jeg da være bekymret for jord i høet også ?

Umiddelbart virker det til at være et okey grovfoder år - så jeg ville vælge at kigge efter en anden leverandør, hvis det er muligt.

Mvh Charlotte

• #5   16. aug 2020 Mos? Hvordan i alverden kan der komme mos i hø? Så skal de da nærmest have skrabt jorden - og så er der sikkert meget andet i vejen med det, såsom jord, rødder og diverse andre ting, som får høet til at mugne i løbet af forholdsvist kort tid. Jeg ville holde mig langt væk fra det og finde noget andet. Med det vejr vi har haft i år, burde det ikke være et problem at finde godt hø.

• #6   17. aug 2020 Det er når det rives sammen, at der kan komme lidt mos med. Det er ikke noget du skal bekymre dig om fodringsmæssigt. Og du skal ikke være mere bange for jord i hø med mos, end hø uden mos. Der er altid jord i hø, da man river en del rundt i det, det kan ikke undgås.

Ift. jord er wrap ofte bedre, hvis det presses direkte på skår. Så har man selvfølgelig også nogle andre udfordringer, hvis man ikke har nok forbrug af det og varmeudvikling og alt det der.

Hvis prisen kan stå mål med varen... Men ukrudt er jo aldrig godt i grovfoder, for det har ingen fodringsværdi. Det tæller med i en grovfoderanalyser, som så bliver misvisende ved at hesten sorterer det fra når den æder det, og så ved man ikke, hvad man reelt fodrer med.

• #7   17. aug 2020 Ann C.
    Jeg har nok en af de sidste generationer som har været med til det daglige arbejde på gården siden en tidlig alder.
    Jeg har stablet og fodret ud min del af hø.

Og jeg har ingen erindringer om mos i hø.
    Det er ikke normalt.
    Og hvis det er væsentlige mængder mos i en mark, vil jeg mistænke at marken ikke har været passet.
    Og det er ikke nødvendigt at køre så lavt med en hørive at du kan løsne mos fra jorden.

• #8   17. aug 2020 Doktor Who
    Jeg er uddannet landmand. Mos gror, hvor der ikke er kvælstof i jorden. Så er den sådan set ikke længere smiley

Hvad det mekaniske angår, så er det håndelag. Noget som nogle har, og nogle kan lære, men som mange aldrig kan komme i nærheden af. Jeg er ikke verdensmester i at indstille højden på en høvender eller en græsrive, men jeg ved, at agre ofte har en ujævn overflade, strukturskader fra kørespor, erosioner fra overfladevand...

Og alt kan ske smiley

• #9   18. aug 2020 Ann C - det lyder meget rimeligt, og jeg giver dig gerne ret.
    Men jeg tænker, at hvis der er synligt mos i hø - så er der eddermame meget.

Og der er nogle (især ikke-landmænd) som har så travlt med at få alting med, at de slår græsset alt for tæt på jorden. Sådan nogle kender jeg også, og de ender ALTID ud med at have hø og/eller wrap, som er fordærvet. Og de forsøger ALTID at skyde skylden på ham der presser/pakker ind, for så har han ikke gjort det ordentligt, og så er der ikke plastic nok på, og så er der 13 andre ting i vejen.

Der er ingen grund til at slå græsset så tæt. Når man efterlader nogle stubbe, som er højere end fx muldvarpeskuddene, så er der taget højde for en ujævn overflade - og der er nogle stubbe, som græsset kan hvile på, så der kommer godt med luft til det. Og det man evt. måtte miste, det får man i næste slæt smiley

• #10   18. aug 2020 Mimre
    Det kan være en god ide lige at få striglet eller tromlet mulvarpeskud i foråret. Når man laver den arbejdsgang, får man også "knækket" visne rester fra forrige sæson ned, eller følgeskader fra sneskimmel, og på den måde give græsset bedre vækstvilkår. Masser af kvælstofgødning og kalkning gør kål på mos, som jeg skrev tidligere så gror mos kun, hvor der ikke er kvælstof i jorden.

Stubhøjde er vigtigt af flere grunde - genvækst til næste slæt. Fordøjeligheden øges, jo højere stub. Fortørring af græs på skår, og højere rivehøjde.

Som indkøber af foder synes jeg godt man må stille lidt krav til sin grovfoderleverandør, det udgør en stor del af fodringen, i manges tilfælde over 80-90 %. Og det man får ekstra i sit grovfoder, det sparer man på indkøb af kraftfoder. Modsat kan en større andel kraftfoder 'redde' en fodring, der indeholder dårligt grovfoder. Man skal se grovfoder+kraftfoder som en samlet ration.

Og noget hø med mos i er ikke nødvendigvis dårligt, det afhænger fuldstændigt af ens fodringsstrategi. Hvis hø eller wrap udfodres med minimun norm (Lov om hold af heste, 0.5 kgTS pr. 100 kg hest), er det mere et rodemateriale, og man indkøber en stor andel kraftfoder tilpasset denne type fodring. Afhænger også af hestens ydelsesniveau. En væddeløbshest kommer ingen vegne, hvis den skal æde 14 FE i noget tungt fordøjeligt wraphø, den har formentlig ikke plads i sækken til det, og så kommer den i energiunderskud. Men det kan være fint til en pony, der skal have 4 FE til vedligehold. Man skal huske, at det her er relativt.

Kommentér på:
Hø med mos i

Annonce