1.463 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
Hø med mos i Hø med mos i
Har en spørgsmål..
Da vores normale leverandør af hø har valgt at lave wrap i år, skal vi ud at finde andet hø og nu er mit spørgsmål:
Vi er har fundet andet hø, men der er mos i.. Er det et nogo eller har det i gen betydning?
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 704
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Han må have skåret meget tæt på rødderne for at få mos med??
Jeg ved ikke om mos gør noget - men jeg ville nok være lidt undrende om der så er mere jord i, flere døde plantedele fra jorden osv.
Hvis det var skåret et par cm højere ville jeg forvente at det var mere rent strå og mindre alt muligt andet.
Så - jeg ville overveje anden leverandør?
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Umiddelbart virker det til at være et okey grovfoder år - så jeg ville vælge at kigge efter en anden leverandør, hvis det er muligt.
Mvh Charlotte
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.867
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
Ift. jord er wrap ofte bedre, hvis det presses direkte på skår. Så har man selvfølgelig også nogle andre udfordringer, hvis man ikke har nok forbrug af det og varmeudvikling og alt det der.
Hvis prisen kan stå mål med varen... Men ukrudt er jo aldrig godt i grovfoder, for det har ingen fodringsværdi. Det tæller med i en grovfoderanalyser, som så bliver misvisende ved at hesten sorterer det fra når den æder det, og så ved man ikke, hvad man reelt fodrer med.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Jeg har nok en af de sidste generationer som har været med til det daglige arbejde på gården siden en tidlig alder.
Jeg har stablet og fodret ud min del af hø.
Og jeg har ingen erindringer om mos i hø.
Det er ikke normalt.
Og hvis det er væsentlige mængder mos i en mark, vil jeg mistænke at marken ikke har været passet.
Og det er ikke nødvendigt at køre så lavt med en hørive at du kan løsne mos fra jorden.
jan 2004
Jeg er uddannet landmand. Mos gror, hvor der ikke er kvælstof i jorden. Så er den sådan set ikke længere
Hvad det mekaniske angår, så er det håndelag. Noget som nogle har, og nogle kan lære, men som mange aldrig kan komme i nærheden af. Jeg er ikke verdensmester i at indstille højden på en høvender eller en græsrive, men jeg ved, at agre ofte har en ujævn overflade, strukturskader fra kørespor, erosioner fra overfladevand...
Og alt kan ske
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.867
Men jeg tænker, at hvis der er synligt mos i hø - så er der eddermame meget.
Og der er nogle (især ikke-landmænd) som har så travlt med at få alting med, at de slår græsset alt for tæt på jorden. Sådan nogle kender jeg også, og de ender ALTID ud med at have hø og/eller wrap, som er fordærvet. Og de forsøger ALTID at skyde skylden på ham der presser/pakker ind, for så har han ikke gjort det ordentligt, og så er der ikke plastic nok på, og så er der 13 andre ting i vejen.
Der er ingen grund til at slå græsset så tæt. Når man efterlader nogle stubbe, som er højere end fx muldvarpeskuddene, så er der taget højde for en ujævn overflade - og der er nogle stubbe, som græsset kan hvile på, så der kommer godt med luft til det. Og det man evt. måtte miste, det får man i næste slæt
jan 2004
Det kan være en god ide lige at få striglet eller tromlet mulvarpeskud i foråret. Når man laver den arbejdsgang, får man også "knækket" visne rester fra forrige sæson ned, eller følgeskader fra sneskimmel, og på den måde give græsset bedre vækstvilkår. Masser af kvælstofgødning og kalkning gør kål på mos, som jeg skrev tidligere så gror mos kun, hvor der ikke er kvælstof i jorden.
Stubhøjde er vigtigt af flere grunde - genvækst til næste slæt. Fordøjeligheden øges, jo højere stub. Fortørring af græs på skår, og højere rivehøjde.
Som indkøber af foder synes jeg godt man må stille lidt krav til sin grovfoderleverandør, det udgør en stor del af fodringen, i manges tilfælde over 80-90 %. Og det man får ekstra i sit grovfoder, det sparer man på indkøb af kraftfoder. Modsat kan en større andel kraftfoder 'redde' en fodring, der indeholder dårligt grovfoder. Man skal se grovfoder+kraftfoder som en samlet ration.
Og noget hø med mos i er ikke nødvendigvis dårligt, det afhænger fuldstændigt af ens fodringsstrategi. Hvis hø eller wrap udfodres med minimun norm (Lov om hold af heste, 0.5 kgTS pr. 100 kg hest), er det mere et rodemateriale, og man indkøber en stor andel kraftfoder tilpasset denne type fodring. Afhænger også af hestens ydelsesniveau. En væddeløbshest kommer ingen vegne, hvis den skal æde 14 FE i noget tungt fordøjeligt wraphø, den har formentlig ikke plads i sækken til det, og så kommer den i energiunderskud. Men det kan være fint til en pony, der skal have 4 FE til vedligehold. Man skal huske, at det her er relativt.
Hø med mos i