Sadel med Cair system? For og imod? Sadel med Cair system? For og imod?
Hej
Jeg er midt i sadel junglen og vil gerne have nogle indput i forhold til bates med cair system...
Hvad er for og hvad er imod?
Han er i meget langsom tilridning og skal nok have en hel del voksepauser, men hvor vi kan lave jordtræning...han har ændret sig utroligt meget fra 2 års alderen til nu 3,8 år og han er nok først helt færdig som 8 års. Irish Cob.
Lige nu vil jeg gerne træne lidt signal fra ryggen i skridt på banen og skridte lidt i området.. ca 1/2 ad gangen... når han er færdig udviklet er det lidt svært at sige hvordan han vil blive brugt, men tænker til lidt ture i området. Lidt på banen og en 2 timers tur maks en gang om måneden. Måske en +10 km tur maks en gang om måneden..
jeg selv vejer omkring 65-66 kg og ligger stabilt der.
Det er sådan at jeg har fundet en bates med cair som muligvis vil passe ham og som jeg hvis jeg er heldig vil kunne få lov til at prøve på ham. Så er det jeg tænker med de der cair systemer. Hvad er fordelen og hvad er ulempen?
På forhånd mange tak for jeres indput.
Helle
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
Om sadlen vil passe din hest når han er helt færdigudvokset, vides ikke. En irish cob kan blive temmelig bred over ryggen men det er heller ikke det du spørg til.
sep 2008
Følger: 21 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 117
sep 2008
Følger: 21 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 117
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 889 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.112
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.174
Hvis sadlen ligger godt på hesten, så er det smart at kunne skifte kopfjern og jeg har ikke de store negative ting at sige om cair systemet, andet end man selvfølgelig skal bruge en sadelmager der har tilladelse til at rode med cair sadler.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
Det andet link her er en brochure om Cairo systemet hvor de skriver på side 2 at luftpuderne kan skiftes http://www.caircushionsystem.com/cairBrochures/Danish%20CAIR%20Brochure.pdf
Jeg kunne selv finde på at købe en Wintec igen eller en Bates, hvis mine hofter synes om sadlen, fik en skade i lænden sidste år, så jeg er ude i en tredje sadel foreløbig som jeg får smerter af. Faktisk en af de første Bates sadler med kæmpe knæpuder, var jeg helt forelsket i og sad røv godt i den ( hvis man må bande).
Din tanke om udskifte kopjern med en unghest som stadig vokser, synes jeg er en god ide, hvis du kan finde en sadel som passer jer, for ellers ville jeg sige at der også findes nogen rigtig gode bomløse sadler Med fast kopjern og andre typer sadler med udskiftelig kopjern eller sadler med hængslede kopjern. Men generelt angående Wintec og Bates, så er det en smagssag som alle andre sadler.
jan 2019
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 74
Sadel med Cair system? For og imod?