1.228 visninger
|
Oprettet:
Bidt af en pony {{forumTopicSubject}}
Vi lejrede en pony i dag og min pige skulle prøve at ride.
Ved afslutning klappede far og farmor ponyen farvel og min pige gjorde det også. Som jeg har forstået nappede ponyen hendes finger. Øv. Det blev ikke en god oplevelse alligevel.
Udover det ville ponyen hele tiden spise græs og var ikke helt nem at føre.
Jeg vil lige høre de erfarne hestefolk herinde, om det er normalt at heste bider/napper? Var det ellers rimeligt hvad vi oplevede?
Tak.
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Og mht at den vil stoppe op og græsse, så er det også bare normal uopdragen adfærd. Hvis den tit bliver lejet ud, til mindre hestekyndige mennesker til små rideture, og disse nok ikke er særlig konsekvente overfor ponyen, er det klart, at den tager fordel i det. Den græsser fordi den ved, at den kan slippe afsted med det.
Den lyder hverken dum eller farlig. Bare som en uopdragen udlejningspony.
jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Skulle vi have gjort noget anderledes? Fx lad være med at lade min pige klappe på den?
Jeg ville også gerne have fundet en anden løsning, men min pige er kun 2 år. Det er for tidligt at starte i en rideskole, og de fleste hesteejere er ikke interesseret i at leje deres heste ud. Hvad gør jeg?
Og ja det med chokket da jeg fik min pige grædende tilbage og hørte historien... mit moderhjerte...
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Intet ondt i det.
Jeg havde i dit sted spurgt blandt venner og familie, om der er nogen, der har en pony eller hest, barnet kan få ture på + at de voksne, erfarne ridekyndige vil være til stede og lære lidt fra sig til dig.
Ellers, søg en trækpart eller trækkerideskolehold.
Alle tre muligheder findes...
Mit eget gyldne grødhoved på 152 cm er god som dagen er lang og egnet til trækture.
Jeg tror sgu, at han aktivt passer på børn.
Men - det er måske sparsomt med muligheder indtil vi er ovre Corona.
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Lav nogle faste forholdsregler som, at man altid har hjelm på omkring hesten, aldrig går bagom den, giver godbidder med flad hånd, ikke løber eller råber, at man er forsigtig hvis man vil røre en fremmed hest i hovedet og på benene, spørg endelig dens ejer om hvad man skal være opmærksom på.
Det minimerer risikoen for at komme galt afsted.
Men man må huske på, at ligemeget hvordan hesten er og hvad I gør, så er det et stort levende dyr, og små uheld kan ikke undgåes. Når hun ikke er ældre, må I prøve, at forholde jer rolige i sådanne situationer og trøste, men så også kunne grine af episoden bagefter. Forklar hende at ponyen troede hendes fingre var gulerødder. Hvis man som voksen selv reagere i frygt og afmagt, så kan man hurtigt få børnene til at tro, at situationen er meget farligere end den egentlig er.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Små ponyer er ikke altid børnevenlige, selvom de er nuttede.
Derimod havde jeg en Oldenborg på 162 cm, han var en super børnehest. Når de red på ham, så satten han farten ned, når vi trækkere slap tøjlen. Selv en 8 årig kunne selv ride ham. Han kunne godt drille ved, at nappe dem i måsen, når de rensede hans hove. Stjal tøjlen når de red, for at klø hans hoved på forbenet. Men han var yderst forsigtig med dem, som om han var bange for, at tabe dem.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Så jeg vil klart anbefale at I prøver at finde nogen i kender, der har hest som i kan komme ud og hilse på, så i netop har noget hjælp til at forstå hvordan en hest opfatter de ting vi som mennesker gør og hvorfor de reagerer som de gør.
Det er meget svært at sige om i har gjort noget forkert, for ponyen kan netop have troet at din datter havde mad i hånden til den, det kan også være at den på andre dæmpede måder har fortalt at den var utryg og når man ignorerer hestens signaler så har den til sidst kun én mulighed tilbage og det er at bide, men det er utrolig svært at gøre sig klog på når man ikke har set episoden.
sep 2010
Følger: 1 Svar: 5
Heste og ponyer er stærke, og kan altid blive forskrækkede ligegyldigt hvor opdrage de er.
sep 2010
Følger: 1 Svar: 5
Heste og ponyer er stærke, og kan altid blive forskrækkede ligegyldigt hvor opdrage de er.
Bidt af en pony