1.390 visninger
|
Oprettet:
Afbetaling og skader {{forumTopicSubject}}
Jeg solgte en hest på afbetaling i 2018, alt er gået fint etc.
April 2019 får hesten en skade hos køber ifølge af en mindre ulykke (som ikke forhindrer den i at blive ridehest efter pause og genoptræning)
Nu vil køber have at jeg skal betale dyrlægen, behandling etc. Kan personen virkelig kræve det?
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Jeg selv har solgt 2 på afbetaling, hvor hesten skulle blive stående hos mig i afbetalings perioden, netop for ikke for ikke at, stå i din situation.
jan 2020
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
Selvfølgelig er det ikke nogens skyld at den har fået en skade, det kan jo ske.
Men køber vil have at jeg skal hæfte for dyrlæge osv.
Skaden er sket omkring 13 måneder efter salget og inden salg var den sund og rask (passet med alt osv)- køber ønskede ikke en handelsundersøgelse eller lign.
Køber ønsker at beholde hesten, men vil ikke stå med dyrlæge regningerne og behandling.
jun 2011
1
Hvis ikke du betaler en del af dyrlægen, så kan du risikere, at køber ikke betaler resten.
2
Hvad er der aftalt i kontrakten?
3
Har i en aftale om hvad du gør, hvis ikke køber betaler?
jan 2020
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 24
Køber hæfter for alle ting. Her i understregede jeg også at hesten ikke længere gik under min forsikring da den ikke er under min vartægt og det tjekkede jeg for en sikkerheds skyld med det samme, da jeg fik at vide den stod skadet - men det gør den desværre ikke.
Hvis køber ikke betaler, kontakter jeg selvfølgelig min advokat og forhør mig den vej - ang mulighederne.
jun 2011
Køber hæfter for dyrlægen, hvis det er skrevet i kontrakten. Længere er den ikke.
Det er straks mere uklart, hvis det kun er en mundtlig aftale i har. Så er det ord mod ord og påstand mod påstand.
Hvad er der skrevet i kontrakten angående, hvis køber ikke betaler?
Kontakt en heste advokat, da de er mere inde i loven på området, end en almindelig advokat.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Så hesten er ikke din !
Hvis fx køber lod vær med at betale, ja så har du ikke en gang ret til at hente hesten - du har kun ret til at gå i fogedretten.
Den som har bestilt dyrlægen er desuden den som dyrlægen kan gå efter, hvis dyrlægens regning ikke bliver betalt.
Så nej hvis I ikke har lavet verdens mærkeligste juridisk holdbar afdragsordning, hvor der står at hesten er din, ind til sidste afdrag er betalt - så har køber købt en hest, hentet den hjem til sig selv, og skal selvfølgelig selv stå for dyrlæge, foder, smed, seletøj ect.
Mvh Charlotte
jan 2019
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 74
Og jeg synes bare du nævner at hvis der er nogle problemer, så tager i den gerne gennem advokat, men du håber selvfølgelig på en fredelig løsning.
Man køber jo heller ikke en bil på afbetaling og så kræver at firmaet betaler skaden hvis man kører galt.
jun 2016
Følger: 28 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 8
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
og hver gang har selv skulle betale div dyrlægeregninger
det er jo ikke en lånehest vedkommende har fået, men vedkommende har købt en hest
og det koster altså penge - også til dyrlægen
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Hun har købt hesten, vil hun ikke betale dyrlæge, skal hun sku ikke have hest!
Ved godt nok ikke hvordan man kan tro at den holder i retten!
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
Lyder sgu mærkeligt.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Det hårde liv som hesteejer og den der kommer du aldrig til, at hæfte for.
Yderligere håber jeg du har på kontrakt, at betaler hun ikke rater, bryder hun kontraken.
Og så taber hun det hun har betalt og du ka frit hente hesten.
Det burde en advokat sige.
Jeg er i chok
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
sep 2004
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 488
Hvad er købers argument for at du skal betale?
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.342
Men sådan hænger det jo ikke sammen. Hesten er jo solgt til køber. Og er i købers varetægt. Ergo er det denne der hænger på udgifterne til dyrlægen.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Sorte slyngel - hvor har du dog den idé fra? At sælger bare kan hente hesten, hvis køber ikke betaler. Hesten tilhører køber og at hente den ville være tyveri/selvtægt.
Hvis køber ikke betaler, kan du sende køber en tur gennem fogedretten... Du har ingen rettigheder over hesten.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Og her meget mere tydeligt beskrevet - at solgt er solgt, hvis ikke man laver en juridisk kompleks kontrakt, hvilket de færrest gør når de lader sig forlede til at sælge på kredit.
https://docplayer.dk/2520042-Underoverskrift-hvad-kan-du-goere-hvis-koeber-misligholder-kontrakten-og-ikke-betaler-som-aftalt-o0o.html
Never ever ville jeg lege bank for andre og sælge på kredit.
Mvh Charlotte
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Køber du tv, hund, bil eller andet på afbetaling, så er varen din fra dag 1. Hvis du ikke betaler, kan du risikere at blive sendt til inkasso eller i yderste instans til fogedretten. Gennem fogedretten kan der så evt gøres udlæg i dine ting, inkl den bil eller det tv du "glemte" at betale for... Men sælger har altså ingen ret til bare at hente tingene, blot fordi du ikke har betalt dine afdrag.
I lovens øjne er heste ting - varer på lige fod med så meget andet.
Så når du skriver, at reglerne åbenbart er helt anderledes for heste (Og det må de jo være, hvis hesten tilhører sælger, selvom handlen er indgået og hesten afhentet), så må du da have en eller anden form for dokumentation på dette?
Men ellers læs Charlottes links. Alternativt kan du grave domme frem fra retsbøgerne - der har været en del.
Man kan også granske nogen af de utallige sager, der har været, hvor sælger ville hente en hest, der ikke blev betalt og faktisk ikke måtte dette... emnet har været debatteret et utal af gange.
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Så kan jeg ikke gå tilbage og kræve at forretningen jeg købte den i, skal dække udgifterne til rep. af skærm.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
mar 2020
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
Dog overgår risikoen til køberen, når hesten er afleveret, uanset ejendomsforbehold eller ej, se evt under risiko.
Jeg er dog ikke advokat, så 100% kan man ikke være
dec 2009
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 100
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Jeg skriver jo, det afhænger af kontrakten.
Den kender ingen jo, fordi TS jo egentlig ikke kommer med yderligere.
Står der, hvis kontrakten blir brudt, så afhentes hesten, så er det vel det der gælder?
Eller hvordan ville du tolke sån en del af kontrakt?
Afbetaling og skader