1.008 visninger
|
Oprettet:
Bid {{forumTopicSubject}}
Hej
Hvad bid bruger i på jeres ungheste, som er meget sensativ i munden?
2 delt og 3 delt er prøvet fungere ikke da han bliver sur og tvær
Vi prøver lige nu gummibid men er ikke helt super
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Hvis der er tandproblemer, så kan hestens reaktion stamme fra tænder.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Jeg får ordnet tænder på mine ungheste et par måneder før tilridning - aka fjernet evt tandspidser og ulvetænder.
Herefter er de alle startet op uden problemer med et alm 2-delt muffebid i stål.
Så sur og tvær - så reagerer den kraftigt på etellerandet.
Hvad siger din underviser - er din hånd både støttende og eftergivende, og kommer eftergivenheden på det rigtige tidspunkt ? Det kan jo også være frustration over det, som gør hesten sur og tvær, og det er jo heldigvis også nemt at gøre noget ved
Mvh Charlotte
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 224 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.199
Den er udelt og de accepterer den lynhurtigt
Selvfølgelig er tænderne tjekket først.
dec 2011
Følger: 46 Følgere: 3 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 30
Og der var Ingen ting og komme efter
Han bliver redet med stemme og sæde, så ingen kontakt med munden anden end meget meget lidt..
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Det virker meget underligt, at den bliver sur og tvær. Jeg har altid selv bare brugt alm. 2-delte eller 3-delte trensebid eller muffebid til ungheste. Ud af de mange ungheste jeg har redet, har jeg virkelig aldrig oplevet, at en unghest var irriteret over et af ovenstående bid.
Har til gengæld været vidne til andres heste som var. Her var problemet 100% af gangene, at biddet lå alt for lavt i hestens mund, og ofte også var alt for langt. Det skaber utrolig meget ubehag for hesten, da biddet så ligger for langt nede på tungen. Det kan også komme til at rasle og slå rundt i munden. Derfor vil hesten konstant prøve at samle biddet op, og når det ikke lykkedes, bliver den irriteret.
Kan selvfølgelig ikke vide hvordan din hest' bid passer i længden og om det er spændt op i korrekt højde, men min erfaring er bare, at det er et af de mest normale problemer, når folk siger deres hest er irriteret over biddet.
Bid