1.505 visninger
|
Oprettet:
Hvordan holder i hesten hvid? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har lige fået en ny skimmelhoppe hjem, og hun er beskidt og gullig. Jeg skal have købt noget shampoo til hende, men vil i anbefale silvershampoo eller bare normalt?
Har i ellers andre fikse tricks man kan bruge, for at holde hesten hvid?
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Gør måske pelsen lidt fugtig, fx ved at tørre den over med en fugtig klud eller lignende, så binder kartoffelmel bedre.
Og så børst det af bagefter.
Der er diverse produkter, Showshine osv, som mere eller mindre virker.
Day and Carr, deres spray med lilla logo gør det nemmere at rede i bund for man og hale, dvs du hiver færre hår ud.
Mange med hvide / brogede heste bruger dækken, så hesten ikke kan få mudder, møg og tis ind i pelsen.
Det er ikke min egen stil, jeg synes at det er besværligt og det er lidt synd at de ikke frit kan grubbe hinanden.
Man kan vaske pelsen.
Den billigste fra rema, shampoo til hvide hunde og alle mulige andre virker.
Blander du lidt sæbe i en anden flaske med vand, kan du nemmere undgå overdosering =det rækker meget længere.
Men du vasker stadig fedt ud af pelsen, så hesten er dårligere beskyttet imod regn og kulde.
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Stor hesten i boks eller i løsdrift? Hvis sidstnævnte, er stalden opvarmet? Har den dækken på, eller naturlig vinterpels? Har du mulighed for sauna?
I sommerhalvåret vasker jeg min hest med den shampoo jeg nu lige har ved hånden. Det plejer at være nok.
I vinterhalvåret hverken vasker eller strigler vi vores heste, med mindre vi skal tage billeder - Og her kommer det helt an på vind og vejr. Vores heste står i løsdrift, og går så vidt muligt dækkenløse og får selv lov at passe og pleje deres vinterpels.
Dog hvis vi skal have taget billeder, som vi fx skulle sidste forår hvor hestene endnu ikke havde smidt vinterfrakken, vaskede jeg overfladisk med en klud, og derefter blev hele hesten "badet" i kartoffelmel. Det hjalp på de værste pletter, men tog ikke alt og pelsen kom til at stritte og se træls ud (se billede). Så skal vores hoppe være helt ren, vasker vi.
Dækken er nok den bedste måde at holde hesten ren om vinteren. Ellers er showshine og grundig strigling hver 2. dag en uge forinden en god hjælp, da skidtet har sværere ved at sætte sig. Det batter dog ikke meget mod urin og afføring, samt meget våd mudder. Ligeledes skal man tænke på, at man ødelægger fedtlaget ved at strigle og vaske (hvorfor vi netop så vidt muligt ikke gør dette i vinterhalvåret).
okt 2007
Følger: 348 Følgere: 384 Heste: 4 Emner: 772 Svar: 11.330
Derudover er denne shampoo helt vildt god https://www.horze.se/schampo/emin-glans-schampo-2500-ml/313869.html#color=YE har fået mange "sorte" heste hvide igen med den xD
Der skal ikke bruges ret meget og bøtten er stor så du har til mega lang tid!
Stævnetricks tag noget shampoo på en svamp og på gnub det ind i det beskidte område derefter strigl hesten over og den er væk! Du skal ikke tage ret meget shampoo på før det virker og ta en shampoo uden al mulig tilsætningsstoffer da det jo ikke er super sundt for hestens hud at shampooen sidder i den, derfor gør det så sent som muligt, og husk at vaske det ud af området!(:
Man kan købe alt det der cowboy et eller andet der skal kunne gøre hvide sokker rene men hvis du bruger dette på en hvid hest bliver den mere gul, taler af erfaring
Og ja ellers hvad de andre siger og ketup, i man og hale virker også husk det ikke skal sidde for længe så bliver det rosa !(:
dec 2011
Vores bliver gul når hun står i boks. Urin og afføring er årsagen.
dec 2011
Jeg har en teori om at det er pelsens tekstur. Teksturen i pelsen varierer fra hest til hest, ligesom menneskehår fx også gør. Særligt kan man ofte se det på brogede heste, hvor der til tider er forskel i tekstur og længde på det pigmenterede og det pigmentløse i både pels og man. Vores ene brogede er stort set heller aldrig beskidt, til trods for at hun elsker at rulle sig. Min gamle røde var samme - Hendes pels var ekstremt nem at børste, og det skidt der måtte være strøj bare lige af. Ved andre heste skal det nærmest slides eller skrubbes af.
dec 2014
Følger: 17 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 7
Så det var mere hvilken shampoo der var bedst.
dec 2011
Jeg har brugt mange forskellige. Både shampoos der er beregnet til heste, men også shampoos til mennesker. Jeg synes ikke der er den vilde forskel i forhold til effekten, men jeg forsøger så vidt muligt at finde en der er uden parfume og div., hvis vi snakker til mennesker.
Dette billede er taget dagen efter billedet jeg postede tidligere, hvor hun har gule pletter. Her er hun lige blevet vasket med en alm. billig shampoo, og har hverken brugt ketchup eller kartoffelmel.
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Jeg bruger en helt alm. shampoo til min, (billig Neutral fra Fakta). Det fungerer super godt, og så evt. kartoffelmel efter og en gang showshine, når det er børstet ud.
sep 2014
Følger: 3 Svar: 45
dec 2014
Følger: 17 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 7
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Har hørt om flere som har brugte forskellige skrappe ting og sager til at få hesten helt hvid, og det synes jeg bestemt man skal holde sig fra. Så lever jeg hellere med en smule gulligt skær.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Kartoffelmel er guld værd.
Mvh TT
aug 2016
Man kunne ikke finde en effekt ved at skifte fra almindelig pH til sæbe med neutral pH.
Det var mennesker - men det er nok det samme for dyr.
Undgå de værste kemikalier - og så er det fint derfra.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
aug 2016
Jeg tror at det var et halvt år, hvor folk blev vasket med pH neutral sæbe, når de var indlagt på intensiv.
Og så var der en kontrol periode med almindelig standard sæbe.
Det gode ved intensiv patienter er, at de stillede ikke spørgsmål til fravær af parfume duft, når de var i respirator.
(Men der skulle stadig underskrives tilladelse, hvis data skulle indgå i registrering.)
... Jeg lavede sygeplejevikar arbejde dengang,ved siden af universet.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Jeg er ikke fan af at vaske hestene ret meget, det har deres hud ikke godt af, og man fjerner det naturlige fedtlag i pelsen.
Men man kan jo godt tørre den over med en våd klud og komme kartoffelmel på, uden at den bliver vasket.
Hvordan holder i hesten hvid?