{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.879 visninger | Oprettet:

Hvordan holder i jeres spånebokse? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Nu bliver jeg simpelhent nød til at høre hvordan i andre holder jeres spåne/pille bokse rene og pæne?
Jeg har et KÆMPE svin!
Men da hun samtidig ligger meget ned skal hun have en sindsyg tyk bund da hun ellers får ondt i ribbene..

Nu blev jeg bare så hys forleden at jeg ikke gad det mere så nu har jeg tømt boksen, smidt 5 sække træpiller ind og en pakke spåner.
Og så har jeg gjort som på linket til videoen, bare med håndkraft hver dag, indtil videre fungere det faktisk rigtig godt. Men det er så også kun siden lørdag :-))) (tænk positivt!)

http://www.youtube.com/watch?v=Ys4eljnuuas

Her er linket!
Den er super smart sys jeg! smiley

Håber i kan komme med nogle ideer til hvad jeg kan prøve af hvis det her ikke hjælper smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan holder i jeres spånebokse?
  • #1   21. jan 2014 smider spåner af helveds til. og bruger udelukkende træpiller...

du skal smide mange træpiller ind til at starte med. min boks er vej 3,5*3.5 og brugte 15poser til opstart og 5 poser 3 dage senere..

jeg tager klatter hverdag og river toplaget så det er løst.
    Jeg vender min bund hver 3 dag og smider 3-5 poser ind hver 14-21 dag.

• #3   21. jan 2014 Jeg tror da jeg skal ønske mig sådan en maskine da...

• #4   21. jan 2014 Ja den ser skide smart ud!
    Har overvejet om man ikke selv kan bygge den? Det ligner jo bare barnevogns "skelettet" og så en plade til at Si og en motor der skubber den :-)))

• #5   21. jan 2014 Det er jo bare en sorteringsmaskine ligesom guldgravere bruger... I skal dog huske på den ikke fjerner tis men kun klatter.

Til ts jeg ville også anbefale træpiller men hvis du vil bruge spåner så bruger jeg 1 spåne om ugen og fjerner dagligt tis og klatter

• #6   21. jan 2014 tja maskinen er som sådan smart nok, men hold da kæft det tager lang tid, det kan jeg gøre hurtigere med håndkræft, ikke en maskine jeg ville kaste penge efter

• #7   21. jan 2014 Jeg synes kun alternative strøelsesformer fungerer til mere renlige heste. Min gamle hest var bare så nem. Han lagde bare en rende med klatter i bunden af boksen, og så kunne man lige tage dét og den våde plet i midten.
    Min nye derimod t*sser og sk*der over det hele og så vader hun lige det hele sammen i én dejlig blanding, så jeg må sortere nærmest hele boksen hver dag. Suk! Ville ønske, jeg kunne strø en dejlig tyk halmmadras til hende. Så kunne jeg tage det værste og så bare strø oven på.

• #9   22. jan 2014 må simpelthen spørge nogle med forstand på det der spåne boks nu smiley
    hvad sker der med affaldet?
    mine står i halm, og det bliver jo så hentet og sprøjtet udover markerne, meeeeeen spåner har da en længere nedbrydnings fase, så det bliver vvel ikke brugt til markerne etc? blier det brændt eller?

• #10   22. jan 2014 Spåner har en kortere nedbrydningsfase end halm og er komposterbar....bruger vores i et stykke mark til køkkenhave....
    Lavet forsøget med halm og spåner med lort på mark....spåner forsvandt hurtige i jorden smiley
    Har kun byghalm hestene får at spise, vores køer står på halm og det skal jeg have kørt væk i container til foråret.... smiley

• #11   22. jan 2014 Jeg brugte spåner i to år, det er at lave en solid bund, påføre ekstre spåner efter behov, og fjerne klatter dagligt.

Jeg er nu gået over til tørv, iblandet en smule spåner for at lysne boksen, fjerner klatter dagligt, det fungerer bedre end spåner, for mig, det giver en bund der er mere "fast" end spåner, ved ujævnheder tager jeg blot en rive og river det ind, spånerne blev mere fugtige end tørvet, så det fungerer bedre hos mig, min jyde er et svin, der er lige blevet muget i bund fir anden gang siden september. Min oldenborg går stadig på samme bund, den er tør og rar at gå på, og hun trives på det. Plus det er perfekt til at gøde køkkenhaven med til foråret, tørv er jo perfekt som spagnum.

Eneste minus er at det er mørkt, det har vi så løst ved at blande en kvart til en halv pakke spåner i toplaget ved behov...

profilbillede
  • #12   22. jan 2014 Her står hestene på spåner. Holder det pænt rent ved at muge grundigt hver dag med en fintandet greb. Så kan man ryste op, og fjerne alt - også tis. Det tager ca 10-12 min at gennemryste og muge en boks, når den bliver taget lige grundigt hver dag. Sparer spåner, fordi de holder sig pæne og lyse, og man derfor ikke behøver smide nye ind hele tiden. Synes det fungerer udemærket. smiley
    (Jeg har arbejdet som staldpige i en salgsstald, hvor vi mugede 14 bokse hver. Boksene skulle altid være helt hvide og pæne som hvis de var helt nye. Ryster man grundigt og fjerner alt uden undtagelse, holdes de godt næsten uanset hvor stor en gris ens hest er. smiley )

• #13   22. jan 2014 Mine heste står på en blanding af træpiller og spåner.. Boksene er 4x4 meter.. Begge heste er lidt nogen griseører..

Hvis der skal startes en boks op helt fra bunden er det en pakke spåner og 15 pakker træpiller..

Til dagligt tager jeg klatter og river toplaget rent for hø.. En gang i ugen, fjerner jeg den våde plet, strør stalosan og fylder 2 sække træpiller ind oven på efter jeg har rettet bunden til.. En gang i måneden kommer der også en pakke spåner i bunden.. Når jeg kommer en pakke spåner ind, er eneste gang i løbet af måneden jeg roder hele bunden igennem..

Det giver en mere fast bund.. Ikke hård, men fast nok til at hestene ikke kan få skrabt ned til gulvet.. Mine står på ca. 10-15 cm bund..

Har ingen problemer med at bunden er mørk.. Min bund er altid ligeså lys, som den bund der er vist i filmen..

Underlig maskine forresten.. Det er da et værre bøvl for noget man kan klare på 2 minutter..

• #14   22. jan 2014 Jeg ville gøre som du allerede gør - med den undtagelse at spånerne skal IKKE blandes i . De har ingen effekt og gør det kun vanskeligere at sortere i. Så væk med dem, og så gør som du allerede har gjort . smiley

• #15   22. jan 2014 Derude hvor min hest står, står de på træpiller. Der fjernes klatter, gammelt hø og det værste våde dagligt (jo oftere, jo mindre svineri - vi tager gerne en klat, så snart vi ser den, så de ikke bliver trådt ud). Der muges så helt i bund med en bobcat et par gange om året mener jeg (er opstaldet der, så det er ikke min afdelin smiley )

På efterskolen stod Beo på spåner, og der mugede jeg ud ved at lave en bunke spåner op ad væggen og så med en skovl kaste spånerne op over denne bunke. På den måde bliver de tørre, rene spåner liggende i bunken, mens klatterne, og også de våde spåner, som jo er tungere end de tørre, triller lige så fint ned ad "bjergsiden", og så kan samles op. Håber det giver en lille smule mening, ellers prøver jeg gerne igen. Det er en smule besværligt i starten, men boksen bliver super lækkert ren. Jeg plejede at gøre det hver anden-tredje dag - jo oftere, jo renere og mindre arbejde smiley Det var angiveligt en metode, min underviser havde lært et sted i England, hvor de var meget strikse med renligheden smiley

• #16   22. jan 2014 På med en handske og så ned med fingrene smiley Det tager 10 min at ordne en boks hvis du tager med hænderne, og den bliver total ren!

• #17   22. jan 2014 Ej hvor kan man købe sådan en maskine henne smiley den er fanme da for sej !! Haha

• #18   22. jan 2014 Uh nej da.. Altså min hest har altid gået i løsdrift, men nu skal vi skifte over til boks i en overgang, og der er det spåner han vil stå på.
    Men er det så sleeeemt? Hvad fungere ikke ved det? :3

• #19   22. jan 2014 Spåner og så et spåne greb, har aldrig ondt i ryggen mere i forhold til halm...har tidligere med halm måtte til kiropraktor flere gange pga.fastlåste facetled...min lænd vil bare ikke det halm smiley smiley

• #20   23. jan 2014 Ja, og sørg for at have en ordentlig spånegreb med en stor 'kasse' som den her http://www.hjallerupmaskinforretning.dk/shop/landbrug-redskaber-stald/spaanegreb-m-hoej-kant.aspx

i stedet for de flade, hvor du ikke kan komme til at ryste spånerne ordentligt fra uden at klatterne ryger med...

• #21   23. jan 2014 Sådan en greb bruger jeg også smiley
    Kan simpelhent ikke bruge andet :-)))

Kommentér på:
Hvordan holder i jeres spånebokse?

Annonce