710 visninger
|
Oprettet:
Tilskud til seniorhesten. {{forumTopicSubject}}
Søger praktiske erfaringer med særlige tilskud til den "modne" hest. Har en vallak der bliver 15, og som jeg fortsat ønsker at holde smidig og stærk, idet han bruges rigtig meget. Jeg vil gerne høre hvad i bruger eller har prøvet til jeres heste, og som i synes i har kunnet mærke en effekt af eller som har været uden effekt. Jeg tænker særligt på led, men hører også gerne om andet. Han er sund og rask og stærk, men jeg fornemmer alligevel at han kræver længere tids opvarmning ved træning denne vinter som jo ellers har været mild indtil videre.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Tilbage til spørgsmål. Der er MSM og glucosalmin. Hyppen. Urteblandinger som hjælper tarmbakterie i deres arbejde. F.eks glyx mash. Eller mobility urter fra Brogaarden som også har en positiv indvirkning på led.
Der ud over BOT produkter samt magenet produkter, som også kan hjælpe.
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 41
Hvad har din oplevelse været med de produkter du nævner? Efterspurgte jo konkrete erfaringer, jeg kender godt markedet
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Men fraset at man ikke må bruge det ved nyrepåvirkning, er det sikkert og bivirkningsfattigt.
Jeg ville nok selv fokusere på noget, du gør i forvejen.
En god, gennemtænkt foderplan.
Hold hesten i gang og i form.
Man bliver ikke syg af at holde fødselsdage.
Men den gamle krop skal bruge længere tid på at blive trænet op.
En gammel krop har mindre overskud til at modstå sygdom - så fremprovoker ikke skadesrisiko eller sygdomsrisiko, hvis det kan undgås.
Kroppens organer har en kæmpe overskudskapacitet hos de unge. De enkelte organers (overskuds) kapacitet falder langsomt med alderen. Når man er gammel har man ikke ret meget overskud at tære på, når man bliver ramt af forbigående sygdom. Derfor ser gamle mennesker ud til at blive mere syge over ting, de unge kunne ryste af sigt. Teknisk set er en ung persons influenza det samme - vi dækker bare over skaden ved at tappe på vores reserver,det kan de gamle ikke, så sygdommens kraft er mere tydelig hos dem.
Tarmen i en gammel organisme er ikke så effektiv som i en ung.
Så, lidt mere energitæt og letoptagelig foder bliver hensigtsmæssigt.
Slidgigt og lignende bevægeapparatlidelser mærker man mindst til, ved at holde sig i gang, og øge træning mere gradvist end da man var ung.
Alderdommens affældighed er ikke alder, men summen af gamle skader og flere kroniske sygdomme.
Ingen er perfekt i helbredet, men jo længere man har levet, des mere har kroppen oplevet. Det sætter sine spor. Summen af de spor giver affældighed.
....
Summa summarum.
Godt foder.
At holdes stabilt i form.
Undgå sygdom - håndter de helbredsmæssige problemer der er, optimalt. Går det ned af bakke, find årsagen og håndter det.
Glukosamin, hvis dyret har gode nyrer.
Jeg tror, at det var det.
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 41
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Det kan sagtens være det.
Men, almindelig god pasning og jævn træning, undgå bratte skift fra inaktivitet til fuld gas - så er du rigtig godt på vej
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Især magnet og msm har jeg på egen krop fundet, ekstrem effektivt.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Det er forskelligt hvad der virker - jeg oplever ikke at diverse tilskud, har nogen effekt på min hoppe med spat. Hverken noget med glucosamin, msm, hyben, djævleklo eller andet.
På hende har et magnetdækken god effekt før ridning, det gør hun ikke taber bagparten/bagben som spatheste har en tendens til.
Andre har god effekt af Back On Track eller andet keramisk.
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
For ham virker det bedst at holde ham varm, bruge ham lidt hver dag evt bare skridttur og en god opvarmning
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 346
Starter du stævner vil jeg anbefale dig hyben, gurkemeje og NAF Comfort.
Det er ikke så meget an på alderen. Jeg har selv en på kun 12 år og hun er bare en hest som nemt spænder og stiver og hun svinger derfor en del. Med med tilskud kan jeg holde hende smidig og glad.
Jeg har gode erfaringer med Back on track med måde. Men ingen gode erfaringer med magneter, det virker overhovedet ikke på mine to heste.
jun 2007
Følger: 138 Følgere: 272 Heste: 17 Emner: 46 Svar: 287
Tilskud til seniorhesten.