665 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

hoste på stald hoste på stald

har en hest som hoster når han er inde. sidste vinter hostede han også lidt. over sommeren på døgnfold intet. men allerede førate nat inde her i efteråret, hostede han. det lader til at blive værre i købet af natten. nogle gange hoster han nogle lysegule seje slimklatter op. der er ingen feber, ingen flåd fra næsen.
lyder det som astma?
prøver på at finde støvfri wrap for at se om det gør en forskel. men det lader til at være lidt op ad bakke med at finde det.
er der noget jeg ellers kunne prøve for at finde frem til om det er støv eller spore?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hoste på stald
  • #2   16. nov 2019 Jeg synes det lyder lige så meget som noget støvallergi som astma, men hverken kan eller vil udelukke det. Jeg vil også anbefale at få ham undersøgt, just in case.

Hvilken strøelse står han på? Hvilket grovfoder? Hvilket strøelse er der i boksene lige omkring hans? Hvordan er den generelle ventilation i stalden?

Derudover må wrap ikke støve. Er wrap støvet, så er det muggent.

• #3   16. nov 2019 han står på savsmuld og får hø. men sidste år stod han på strå og hostede også lidt der.

• #4   16. nov 2019 prøv at find noget fugtigt - ikke pladervåd - wrap

og ellers så er det en god ting at få ham tjekket

• #5   16. nov 2019 ja. har fundet en inde på fyn som har lidt wrap jeg kan få i næste uge hvis alt går vel.

• #6   16. nov 2019 min frieser hostede også gule klatter op, og var snottet, så kom hun i løsdrift sidste år, og der har intet været siden. i år får hun alm hø, og kan ssgtens tåle det. dyrlægen kunne ikke høre noget på hende.
    Hun gik med dækken på det tidspunkt, og det er ikke kommet på igen. Jeg tror det har været en blanding af støv, og en unaturlig balance for hendes krop med dækken og i en lukket stald.

• #7   16. nov 2019 jeg har alle små udluftningskanaler åbne men alt andet lukket. om morgenen er der lunt og duggede ruder. men lader jeg en dør eller vindue stående åbent, så trækker det. det vil jeg ikke udsætte dem for. det bliver også koldt i stalden. en ventilator i udluftningsrøret der går op gennem taget ville have været godt.

• #8   16. nov 2019 Det er ikke sikkert at spåner er støvfrit nok smiley Vi fik at vide da vi købte vores lille pony at han havde astma. Han hostede en del. Han er dog tjekket af to forskellige dyrlæger der begge har afkræftet det, han har "bare" støvallergi. Det eneste strøelse han kan stå på er tørv, ellers begynder han at hoste. Han får dagligt et tilskud der lindrer irritationen på hans slimhinder, og uden den hoster han også en del.

Så uanset om han har astma eller ej, så ville jeg undersøge andre muligheder for strøelse. Selv støvfri spåner er nogle gange for støvede smiley

• #9   16. nov 2019 det træpillesmuld jeg bruger er et forsøg. det er dejligt lyst og nogenlunde nemt at muge ud. men det støver vildt hvis ikke jeg vander godt. men han hostede også lidt da han var på strå.
    hvor økonomisk er tørv og er det lige meget hvilken forhandler?

• #10   16. nov 2019
    Få dyrlægen ud. En hest skal ikke hoste hele tiden.

Har hesten astma eller andet med luftvejene, så kræver det man ved hvad det er hesten fejler, ellers kan man ikke hjælpe den korrekt.

Måske skal der en endoskopi af luftvejene til, måske ikke - men det ender tit der med hosteheste.

• #11   16. nov 2019 Tørv er, hvis man sørger for at starte ud med nok, ganske økonomisk, synes jeg smiley Det ser ud ad h til og man tror det støver helt vildt, men støv fra tørv er tungere end støv fra fx smuld, spåner og træpiller, så det hverken kommer lige så højt op eller hænger i luften lige så længe. Derudover er tørv det eneste du kan vande uden at danne svampesporer.

Men ja - sørg for at få hesten tjekket alligevel. Så kan alt det andet være sekundær hjælp smiley

• #12   18. nov 2019 Jeg har en hest som har allergi over for rigtig mange ting.
    Han hostede når han kom ind i stald og ved ridning.

Vi fik ham tjekket af dyrlægen som kunne meddele os at han har allergi og kunne give os 2 A4 sider som viser hvad han slår ud på.

Vi har haft STOR glæder af Secreta pro max - som er et urtetilskud.
    Han får det ligeså snart de kommer på stald om natten.
    Vi har ham stående på spåner og har haft fodret ham med wrap.

Jeg kan kun anbefale dig at få tjekket hesten for allergi og astma.
    Det er meget nemmere for dig at finde ud af hvilke ændringer du skal foretage dig, for at hjælpe hesten bedst muligt, hvis du ved hvad den slår ud på. smiley

Kommentér på:
hoste på stald

Annonce