hoste på stald hoste på stald
har en hest som hoster når han er inde. sidste vinter hostede han også lidt. over sommeren på døgnfold intet. men allerede førate nat inde her i efteråret, hostede han. det lader til at blive værre i købet af natten. nogle gange hoster han nogle lysegule seje slimklatter op. der er ingen feber, ingen flåd fra næsen.
lyder det som astma?
prøver på at finde støvfri wrap for at se om det gør en forskel. men det lader til at være lidt op ad bakke med at finde det.
er der noget jeg ellers kunne prøve for at finde frem til om det er støv eller spore?
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Hvilken strøelse står han på? Hvilket grovfoder? Hvilket strøelse er der i boksene lige omkring hans? Hvordan er den generelle ventilation i stalden?
Derudover må wrap ikke støve. Er wrap støvet, så er det muggent.
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 136 Svar: 1.697
og ellers så er det en god ting at få ham tjekket
nov 2009
sep 2006
Følger: 55 Følgere: 50 Heste: 8 Emner: 7 Svar: 81
Hun gik med dækken på det tidspunkt, og det er ikke kommet på igen. Jeg tror det har været en blanding af støv, og en unaturlig balance for hendes krop med dækken og i en lukket stald.
nov 2009
jun 2008
Så uanset om han har astma eller ej, så ville jeg undersøge andre muligheder for strøelse. Selv støvfri spåner er nogle gange for støvede
nov 2009
hvor økonomisk er tørv og er det lige meget hvilken forhandler?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Få dyrlægen ud. En hest skal ikke hoste hele tiden.
Har hesten astma eller andet med luftvejene, så kræver det man ved hvad det er hesten fejler, ellers kan man ikke hjælpe den korrekt.
Måske skal der en endoskopi af luftvejene til, måske ikke - men det ender tit der med hosteheste.
jun 2008
Men ja - sørg for at få hesten tjekket alligevel. Så kan alt det andet være sekundær hjælp
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Han hostede når han kom ind i stald og ved ridning.
Vi fik ham tjekket af dyrlægen som kunne meddele os at han har allergi og kunne give os 2 A4 sider som viser hvad han slår ud på.
Vi har haft STOR glæder af Secreta pro max - som er et urtetilskud.
Han får det ligeså snart de kommer på stald om natten.
Vi har ham stående på spåner og har haft fodret ham med wrap.
Jeg kan kun anbefale dig at få tjekket hesten for allergi og astma.
Det er meget nemmere for dig at finde ud af hvilke ændringer du skal foretage dig, for at hjælpe hesten bedst muligt, hvis du ved hvad den slår ud på.
hoste på stald