1.176 visninger
|
Oprettet:
Sadel under tilridning? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Min kære hest er godt nok kun 1.5 år, men på et tidspunkt skal han jo gerne tilrides. Hvad har I andre gjort med sadel under tilridning? Det kan jo hurtigt blive en dyr omgang, hvis den skal ændres eller helt skiftes hele tiden.
Har I redet uden, lammeskind, sadel med bom eller andet?
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2133 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 200 Svar: 2.470
Men min veninde havde en sadel fra hendes tidligere springhest, som jeg fik lov til at prøve og den har ligget helt perfekt på min siden hun var 4 år og nu er hun 6 næste år.
Den skal dog til sadelmager igen næste år, da springsadler har det med at falde lidt ned foran.
Men ellers ligger den helt perfekt på hende.
Jeg har en anden sadel som har ligget på mange heste og som er blød i stopningen, denne bruger jeg til de heste som kan gå med den, indtil det er muligt at få sadelmager ud og se hesten under rytter
jun 2009
Følger: 54 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 551
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
Jeg er stor fan af bomløs til de unge. Jeg havde en bomløs med flytbare paneler til min tidligere hest det var fantastisk da hun begyndte at blive lidt bredere og mere muskuløs.
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2133 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 200 Svar: 2.470
Samt det heller ikke er alle heste som trives med en bomløs.
Min egen hoppe vil gerne have luft ved ryggen og trives derfor kun med en bomsadel
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Så når Freiherr skal tilrides næste år, så regner jeg med at han også får en Wintec IW.
Jeg har aldrig oplevet at de har ligget sig ned med sadel på, eller styrtet e.l.
Mvh Charlotte
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Jeg har derudover en Baloun sadel (bomløs/fleksibel) som pt ligger godt på ham. Den kan tilpasses en del, så håber da han kan passe den i meget lang tid
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Min første pony tilred jeg i bomsadel og i løbet af to år havde vi seks forskellige sadler, fordi hun ændrede facon (dengang sadler med justerbar bom ikke var så normalt). Det gør jeg aldrig igen.
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Netop fordi de er lette og kan tilpasses lidt hen ad vejen.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 346
.
Vi havde tænkt at bruge 5-6000 kr på en brugt sadel til min 3 års. Men hun ville ikke accepterer dem. Vi prøvede 14 forskellige sadler, alle sammen var hun sur på. Suk. Hun har en ekstrem stor skulderfrihed og var derfor sur hvis sadlen lå på Trapez musklen. Derudover er hun meget kort og bred.
Så vi endte med at købe en brugt dyr sadel til 15.000 kr. De bedste penge vi har givet ud da hun nu er så glad og tilfreds og har været det lige siden køb i april. Nu det ca 6 måneder gået og den ligger stadig godt og er lige blevet tjekket og fået mere stopning af sadelmager. Vi endte med en prestige D1 med åbne måneformede paneler fortil, som giver plads til Trapez. Den kan også ændres ind og ud i bom str, så tror den kan følge hende mange gode år.
Så der ingen facit, kun hesten skal være glad og sadlen skal passe og tjekkes jævnligt.
nov 2008
Så selv med sadler der burde kunne tilpasses næsten alle, kan man være uheldig. Det samme gælder bomløse. Ofte må man nok bare prøve sig frem. Personligt er jeg bare mest til de fleksible/bomløs/læderbom af ren erfaring.
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Hvis man ikke ønsker at være forberedt på at være nødsaget til at skifte sadel mange gange, så ville jeg undersøge hvilken af Baloun Flexisadlerne der passer ryggens udformning på din hest. Prisen er høj, men du skal heller ikke have sadlen tilpasset. Det er en højkvalitets bomløs, med udformning som en klassisk spring- eller dressursadel. Selv min sadelmager der arbejder med og forhandler bomsadler er meget begejstret over dem.
jun 2007
Jeg var glad for min Baloun, men kommer ikke til at købe en igen under de betingelser.
Heldigvis har jeg fundet et alternativ der lever fuldt ud op til det Baloun gjorde for mig, da jeg i sin tid købte en.
nov 2008
Hvilken bruger du i stedet?
Man kan være heldig at finde en ældre brugt til en ok pris. Jeg har købt min brugt, som ny og derfor kun lige under halv pris af ny. Håber ikke den bliver alt for hurtigt slidt.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
De gamle Passiersadler er meget fleksible i bommen og med en pad under til at korrigere for de små forskelle, kan denne passe de fleste heste. Kun rytteren klager lidt over komforten (meget lidt knæstøtte, og ikke så dyb i sædet)
Efter 3-6 måneder kan hesten så få en dyrere tilpasset sadel, da muskelsætningen herefter går langsommere end den første tid. Jeg har ikke oplevet heste med ømheder pga. denne sadel, men jeg er også kritisk med om den ligger fornuftigt, så i enkelte tilfælde har jeg brugt en anden sadel.
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Pengene er godt givet ud ift. at have en hest med ondt i ryggen.
Jeg har pt. en Jeremy Rudge Fusion til min 6 års, og den får vi tjekket hvert halve år og stoppet til. Han blev redet til med en wintec kombi - altså dvs. de allerførste spæde skridt såsom intro til sadel, longe med sadel og oppe at ligge i sadel. Jeg kan nemlig også godt lide, at de er dejligt lette. Kort efter blev den skiftet, MEN vi blev desværre fejlvejledt, så vi red faktisk i en sadel, der ikke passede så godt - på trods af flere fagfolk var ude at kigge og vejlede + lave den bredere. Det ærger mig meget, men jeg er glad for, jeg fik Charlotte Knigge ud, da han var 5 og fik tilpasset en Jeremy Rudge. Det er bare guld værd gid jeg havde gjort det fra start af!
jun 2007
Sadel under tilridning?