"Usynlig" klipning "Usynlig" klipning
For en måned siden klippede jeg min shetlænder fordi han svedte. Jeg klippede på undersiden af halsen og foran på bringen med 3 mm (se billede). Udover han svedte, så var det også som om han havde varmeknopper og små sår der føltes lidt som regneksem (svære at se fordi de var små og dækket af tyk pels), og min hest der ellers aldrig gider nusse nød pludselig at blive kløet på hals og mave.
Nu er den gal igen. Det klør lidt på hals og skulder, mere mellem forbenene og helt vildt meget på indersiden af bagbenet, hvor han også er meget varm. Han er lige ved at lægge sig ned når jeg klør ham der, og han har lidt de samme små sår igen.
Så i dag har jeg klippet igen, fordi pelsen også var vokset en del. Nu 1,9 mm (fordi 1,3 og 1,6 føltes meget kort) og samme område, dog lidt længere ned, så det går til kant af forben. Men i virkeligheden skal han nok klippes mere... Hvordan klipper man sådan en pænt? Lige nu er jeg ret glad for, at man ikke kan se klipningen fra siden, så han ligner en rigtig pelsklump.
En anden faktor er at hesten er ret svær at klippe. Ikke fordi han er bange, men fordi fjolset her brugte positiv forstærkning første gang. Hesten er simpelthen ved at æde klipperen og slår ud med forbenene i en kombination af at det kilder, han vil have mere mad og at jeg ikke klør ordentligt. Ja, luksusproblem
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.646
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.557
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.327
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Jeg ved godt at det aldrig vil blive helt usynligt, men hvis det bare kan blive lidt mindre puddel, så ville det være rigtig godt. Og så synes jeg ikke at klippede, røde heste er specielt kønne.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Jeg har også brugt positiv forstærkning til at træne min til klippemaskinen, men jeg klikker for at stå mussestille, det fungerer skidegodt
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
Men velfærd må vel være første prioritet, hvis den sveder og står med fugtig pels med risiko for hudirritationer som følge heraf, så skal der klippes mere af.
maj 2008
En anden hest blev klippet i stalden i går - min hest tiggede flere godbidder end den plejer, for lyd af klipper = mad. Det var faktisk svært at strigle.
AnnC: Det må jeg prøve, hvis det her ikke var nok. Velfærd er helt bestemt første prioritet, det er mere hvordan jeg gør det. Pelsen har ikke været rigtig fugtig siden jeg klippede ham første gang, men det er også svært at mærke ordentlig helt i bunden, så det kan være at jeg tager fejl.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
maj 2008
Jeg har så valgt at udskyde klipningen lidt, fordi jeg i dag har været i kontakt med en dyrlæge. Sårene var nemlig forværrede og hesten formåede at klø det øverste tynde lag hud af (det sorte) under halen - uden at halen er rodet. Huden virker også lidt underlig fedtet og nem at flytte på/tynd. Så vi er blevet enige om en behandling jeg prøver først, inden jeg gør mere.
"Usynlig" klipning