947 visninger
|
Oprettet:
Hest smider sko :( {{forumTopicSubject}}
Hej alle jeg har en ung hest, på 4 år. Han fik sko på for første gang i august i år, og siden da smidt 5 sko og har trådt 2 skæve. Er der nogen der har nogle goder ideer til hvad jeg kan gøre?
Det begynder at være ret fustrerende da det jo koster penge hver gang smeden skal ud, og min træning bliver sat på pause gang på gang på gang, da han bliver meget ømfodet når han ikke har sko på.
Hvad skal jeg gøre, og er der andre der har eller har haft samme problem og i så fald hvad har i gjort,
PS har prøvet med 4 forskellige slags klokker uden at det har hjulpet
På forhånd tak.
Hilsen en meget fustreret hesteejer
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Find årsagen
Hesten kan være skæv/låst, hesten kan have behov for kortere interval eller anden slags beskæring/skoning - derfor hjælper det nogen og skifte smed, for nogen hjælper det og sætte hesten på en fold med mindre mudder, for andre hjælper det med to sæt klokker, for nogen hjælper det og kigge på foderet - om der er for meget sukker/stivelse i fx.
Men man er nød til at hitte årsagen.
okt 2007
Følger: 80 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 255
sep 2009
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 168
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
For når jeg ser dit billede her, forstår jeg det godt.
Min ka heller ikke altid finde ud af, at løbe frit og beholde skoene på.
Men hvis de bare falder af, på folden uden at blive suget af, så må du kigge på, om du ska finde en anden smed.
For det virker som om, de ikke blir lagt ordentlig på, eller skoen bare ikke passer - det burde en smed jo vide.
Min gamle hoppe, havde for lange sko, derfor fløj de om ørene på hende.
Men jeg tror osse hun gjorde det med vilje
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Men nu er det så også en unghest, som jo stadig vokser, og som lige har fået sko på.
Skoene ændre deres bevægmønster, i særdeleshed hvis den er øm uden sko.
Og hvis kroppen så samtidig vokser, ja så er det jo bambi på glatis vi er ude i ifht kropskontrol
Jeg har to gamle vallakker med sko på - en med ringsko på, som jo er notorisk “træd dem af sko”, og han har på 6 år aldrig tabt en eneste
Og så har jeg Caspian, som er noget af en lemmedasker med et stort legegen - han afmonterer jævnligt sko Min kuperede fold i kombination med regnvejr, og en hest som har fri fra ridning betyder 75% sikkerhed for tabt sko inden for den første uge af nypåsatte sko, eller uge 5 op mod at han skal have nye sko uge 6
Tag en snak med smeden om der er noget han kan/vil gøre - nogle gange kan de fx ændre overrulningen, hvis det er det som er problemet.
Mvh Charlotte
feb 2009
Følger: 82 Følgere: 73 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 192
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Hesten går i øvrigt bedre under rytter nu.
Hest smider sko :(