Er jeres heste klar til hedebølgen ? {{forumTopicSubject}}
Jep er jeres heste klar til hedebølgen ?
Jeg overvejer kraftigt at tage dem ind i boks, selvom de har læskur på folden - stalden er bare køligere ?
Og har heldigvis ferie, så går hjemme og ordner
I forvejen er de vant til at få roepiller, så der regner jeg med at give dem et par flere gange om dagen, og så gøre det til rigtig slubbervandigt roesnask
Elektrolytter til alle “mand” - så de kan svede i fred og ro.
Ride om morgenen eller sen solnedgangstid - har heldigvis i en ridebane som har skygge fra træer indtil kl 10 om morgen....men er B-menneske så ynder ikke at stå tydeligt op
Har set nogle opslag fra dyrlægerne om at de har mange koliktilfælde pt, så de anbefaler at hestene får hø/wrap på folden. Det gør mine i forvejen, men måske dele op i flere små bidder i læbet af dagen.
Nåååå ja og så selv huske at drikke rigeligt, så jeg kan tage mig af hestene, hønsene, kattene og manden
God sommer og solskin
Mvh Charlotte
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Og stalden er dejlig kølig og svalerne gør der er totalt insektfrit inde og selvfølgelig mega beskidt. Det bliver vasket ned i efteråret og sådan forsætter det der ud af
Rigtig god sommer til jer også og god ferie
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Så jeg tror man skal meget tidligere på færde herude for at ride i fred. Så vækkeur imorgen
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Min største udfordring plejer at være at holde mig selv oprejst. Jeg bliver hurtigt varmepåvirket og har ekstremt brug for elektrolytter i forhold til andre mennesker (set i forhold til hvor lidt jeg fysisk laver), så jeg skal nok dedikere end vandflaske til at være elektrolytflaske. Jeg burde have nok på lager endnu.
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Har dog fri i næste uge, og har planlagt at lade være med at give vækkeuret ferie, så jeg kan ride tidligt - ellers ikke noget.
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
men jeg har prøvet at give dem fluemasker + fluepandebånd + fluedækken+ fluespray på i dag. For i går var de simpelhen smurt ind i fluer og så gider de ikke at være ude.
det skal siges at mine kun er ude om dagen. er en pivfis mor. så jeg tør ikke at lade dem gå ude om natten
okt 2011
Følger: 48 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 1.139
På varme dage, som blandt andet i dag og igår, får hun zebra insektdækken på, fluemaske og en masse insektspray
(Og der er rigelig med skygge i form at træer)
Jeg sørger for at hun har rigeligt med vand, og tilbyder hende altid vand inden og efter træning
Jeg rider/longere kun tidlig morgen eller sen aften
I dag var jeg ude for at ride kl. 07:15, og her var solen og varmen allerede på vej frem
Vi red hen til et sted der bliver kaldt heden, for at bade. På heden er der god mulighed for at bade med både heste og hunde
Den fold min hest går på har rigeligt med græs om sommeren, så jeg tror ikke der er behov for hø el wrap ved mig Hun klarede sig også rigtig fint sidste år med bare græs
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Min får altid flydende mad til frokost, og det bliver vi ved med - og som du selv skriver EKSTRA meget vand
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Vi har meget græs og giver ikke hø/wrap ved siden af. Rider pt. kun tur pga. spat, så hun laver ikke ret meget generelt og kan godt gå en lille tur i varmen. Havde jeg redet dressur, så havde jeg først redet efter kl. 20..
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Men jeg er heldigvis udstyret med en hest der drikker fint. Han tager gerne lidt vand af en spand efter en tur, og vil helst have det naturlige vand på folden.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Græsset indeholder noget væske modsat hø/wrap, som er mere tørstof og kræver mere af tarmsystemet for at bearbejde, men gør også at der kommer godt gang i spytproduktionen for at komme igennem hø/wrap og derfor gør hesten mere tørstig, da det er noget tørt at gumle sig igennem.
Græsset tror jeg kan snyde nogen heste til at den ikke får drukket nok væske i ekstrem varme.
dec 2007
Muskelsvaghed der forekommer ved kaliummangel og ved Svær kaliummangel, kan vise sig på flere forskellige måder; f.eks. i form træningsintolerance, forstoppelse samt udspilet eller oppustet mave mm.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Jeg tror også at koliktilfælde kan komme, hvis hestene går på nedgræssede folde, hvor de ender med at mangle volumen i stråfodret ( bare min egen ide)
De nedgræssede fold kan så også øge indtaget af jord, som også kan give kolik.
Ingen tvivl om at har du græsmarker med 25-30 cm græs, så får du ingen problemer. Men jeg har ikke haft regn hos mig i lang tid ( ud over dagsregnen i mandags), så mine folde er nedgnavet, og er først lige ved at komme sig igen.
Jeg har så lige lukket mine heste ud på “højt græs” på mine vinterfolde - hvorefter de drønede ned og fandt noget gammel tørt halm i læskurene, som de valgte at æde i stedet
Jeg holder øje med deres pøller, og de er fint “fugtige” og ikke “hårde knolde” pga mangel på væske
Mvh Charlotte
dec 2007
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
https://www.horsetalk.co.nz/2019/04/13/salt-electrolytes-distinction/?fbclid=IwAR03uyFQUorSjQRn8PC27uzi-_N5LY0oPfViPoPaFmDEAtsWuYak2Xoxomg
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 668
Så sent som i går aftes var vi til spring undervisning kl 20.45 og det var faktisk okay, det var varmt ja, men ikke ulideligt.
Jeg er så heldig at de går på en fold hvor der kommer en koldere brise med jævne mellemrum, og når man kommer i stalden, så står de alle 3 (en foldmakker + mine egne to) og bare slapper af.
Santos plejer nu nok at være mega svedig på de har varme dage på folden, men det har jeg endnu ikke set, så det må tolkes som at han har det okay i varmen
Er jeres heste klar til hedebølgen ?