{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Er jeres heste klar til hedebølgen ? {{forumTopicSubject}}

Jep er jeres heste klar til hedebølgen ?

Jeg overvejer kraftigt at tage dem ind i boks, selvom de har læskur på folden - stalden er bare køligere ?
Og har heldigvis ferie, så går hjemme og ordner smiley

I forvejen er de vant til at få roepiller, så der regner jeg med at give dem et par flere gange om dagen, og så gøre det til rigtig slubbervandigt roesnask smiley

Elektrolytter til alle “mand” - så de kan svede i fred og ro.

Ride om morgenen eller sen solnedgangstid - har heldigvis i en ridebane som har skygge fra træer indtil kl 10 om morgen....men er B-menneske så ynder ikke at stå tydeligt op smiley

Har set nogle opslag fra dyrlægerne om at de har mange koliktilfælde pt, så de anbefaler at hestene får hø/wrap på folden. Det gør mine i forvejen, men måske dele op i flere små bidder i læbet af dagen.

Nåååå ja og så selv huske at drikke rigeligt, så jeg kan tage mig af hestene, hønsene, kattene og manden smiley

God sommer og solskin

Mvh Charlotte

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeres heste klar til hedebølgen ?
  • #1   24. jul 2019 Mine kommer altid ind om dagen om sommeren - kun ved gråvejr og kedeligt vejr bliver de ude. De står simpelthen og vil ind. De begge er meget hysteriske med insekter (ligesom deres mor). Så det er ren rutine selvom de har skur smiley
    Og stalden er dejlig kølig og svalerne gør der er totalt insektfrit inde og selvfølgelig mega beskidt. Det bliver vasket ned i efteråret og sådan forsætter det der ud af smiley

Rigtig god sommer til jer også og god ferie smiley smiley

• #2   24. jul 2019 Jeg var ude og forsøge at ride ved 9-tiden på stubmarken og der var allerede helt plastret til med klæg smiley smiley
    Så jeg tror man skal meget tidligere på færde herude for at ride i fred. Så vækkeur imorgen smiley

• #3   24. jul 2019 Jeg ved det simpelthen ikke. Jeg har lige været hjemmefra i to uger smiley Men jeg regner med at staldmor har helt tjek på det som altid. Min bliver ikke redet eller arbejdet hårdt, så den største udfordring er at jeg havde tænkt at gå en tur til stranden med min, men jeg tror ikke nogen af os magter 20 km gåtur hvis det skal være mere end 25 grader. Og jeg har i øvrigt ingen boots, trods planlægning smiley

Min største udfordring plejer at være at holde mig selv oprejst. Jeg bliver hurtigt varmepåvirket og har ekstremt brug for elektrolytter i forhold til andre mennesker (set i forhold til hvor lidt jeg fysisk laver), så jeg skal nok dedikere end vandflaske til at være elektrolytflaske. Jeg burde have nok på lager endnu.

• #4   24. jul 2019 Jeg gør ikke så meget. Giver hestene mash med elektrolytter og holder øje med hvor meget de drikker. Og så for min skyld rider jeg morgen eller aften smiley Men hestene virker ikke særlig påvirket af varmen.

• #5   24. jul 2019 Jeg gør ikke rigtig noget, mine kan jo bare gå ind i deres kølige og næsten insekt frie stald, (har ansat 2 svalepar som ordensmagt, de er ret effektive). også kan mine heste hele døgnet finde skygge på folden, hvis de hellere vil være ude. Men oftest vælger de at stå inde. også lidt salt i fordret hver dag. Samtidig med de er ret glade for deres saltsten. så vil de klare denne varme, lige så fint som sidste år.

Har dog fri i næste uge, og har planlagt at lade være med at give vækkeuret ferie, så jeg kan ride tidligt - ellers ikke noget.

• #6   24. jul 2019 det værste er endelig fluerne. varmen er ikke så slem her på langeland - vi bor tæt på vandet lige meget hvor på øen man er. så det er også stort set altid lidt blæst

men jeg har prøvet at give dem fluemasker + fluepandebånd + fluedækken+ fluespray på i dag. For i går var de simpelhen smurt ind i fluer og så gider de ikke at være ude.
    det skal siges at mine kun er ude om dagen. er en pivfis mor. så jeg tør ikke at lade dem gå ude om natten

• #7   24. jul 2019 Min går ude på døgnfold, og har gjort det siden slutningen af april smiley
    På varme dage, som blandt andet i dag og igår, får hun zebra insektdækken på, fluemaske og en masse insektspray smiley

(Og der er rigelig med skygge i form at træer)

Jeg sørger for at hun har rigeligt med vand, og tilbyder hende altid vand inden og efter træning smiley

Jeg rider/longere kun tidlig morgen eller sen aften smiley

I dag var jeg ude for at ride kl. 07:15, og her var solen og varmen allerede på vej frem smiley
    Vi red hen til et sted der bliver kaldt heden, for at bade. På heden er der god mulighed for at bade med både heste og hunde smiley

Den fold min hest går på har rigeligt med græs om sommeren, så jeg tror ikke der er behov for hø el wrap ved mig smiley Hun klarede sig også rigtig fint sidste år med bare græs smiley

• #8   24. jul 2019 Vores går ude fra kl. 6-14 og så helt pakket ind i fluedækkener og masker... og så ind på "køl" i stalden bagefter. Håber det kan gå - sidste år var der ikke problemer, men der var slet heller ikke så mange fluer som i år! Suk altså.

Min får altid flydende mad til frokost, og det bliver vi ved med - og som du selv skriver EKSTRA meget vand smiley

• #10   24. jul 2019 Vi har sat en presenning op på folden, så de kan få lidt ekstra skygge og så har de fået rigeligt med hø og vand ud. Vores stald er ikke særlig meget køligere, men måske de kommer ind i nogle timer, så de får fri fra alle fluerne.

• #11   24. jul 2019 Vores har store træer til skygge på folden og en å de kan gå ud i og drikke af.. Resten har vand i baljer der bliver fyldt op flere gange om dagen, for at være sikre på at der er vand og de kan gå i skygge på den anden side af vejen.. De er allesammen gode til at drikke.. Vores er på døgn.

Vi har meget græs og giver ikke hø/wrap ved siden af. Rider pt. kun tur pga. spat, så hun laver ikke ret meget generelt og kan godt gå en lille tur i varmen. Havde jeg redet dressur, så havde jeg først redet efter kl. 20..

• #12   24. jul 2019 Det bliver vidst ikke til flere eftermiddagsture, for hesten var sløv og ville næsten kun gå med hovedet i ryggen på mig for at undgå insekter eller med hovedet op af min hånd for at klø øje og området omkring... Lad være med at smide din grime på folden, krikke, så ville du have fluepandebånd på og færre fluer i øjnene smiley

Men jeg er heldigvis udstyret med en hest der drikker fint. Han tager gerne lidt vand af en spand efter en tur, og vil helst have det naturlige vand på folden.

• #13   25. jul 2019 Nana - jeg kunne forstille mig grunden til at heste kan få kolik tilfælde her i varmen, skyldes de kan mangel på salte/elektrolytter og derved gør at de ikke drikker nok væske og derfor dehydrere, som gør at tarmfunktionen nedsættes væsentlig der i sidste ende gør at det ender ud i kolik.
    Græsset indeholder noget væske modsat hø/wrap, som er mere tørstof og kræver mere af tarmsystemet for at bearbejde, men gør også at der kommer godt gang i spytproduktionen for at komme igennem hø/wrap og derfor gør hesten mere tørstig, da det er noget tørt at gumle sig igennem.
    Græsset tror jeg kan snyde nogen heste til at den ikke får drukket nok væske i ekstrem varme. smiley

• #14   25. jul 2019 Kalium er et grundstof, der findes i kroppens salte. Blodets kaliumniveau er vigtigt for flere funktioner i kroppen. Kalium hjælper kroppens celler til at kommunikere med hinanden via elektriske signaler. Det er også vigtigt for muskelcellerne.
    Muskelsvaghed der forekommer ved kaliummangel og ved Svær kaliummangel, kan vise sig på flere forskellige måder; f.eks. i form træningsintolerance, forstoppelse samt udspilet eller oppustet mave mm.

• #15   25. jul 2019 Kloge ord miss soffy som sædvanlig smiley

Jeg tror også at koliktilfælde kan komme, hvis hestene går på nedgræssede folde, hvor de ender med at mangle volumen i stråfodret ( bare min egen ide)
    De nedgræssede fold kan så også øge indtaget af jord, som også kan give kolik.
    Ingen tvivl om at har du græsmarker med 25-30 cm græs, så får du ingen problemer. Men jeg har ikke haft regn hos mig i lang tid ( ud over dagsregnen i mandags), så mine folde er nedgnavet, og er først lige ved at komme sig igen.

Jeg har så lige lukket mine heste ud på “højt græs” på mine vinterfolde - hvorefter de drønede ned og fandt noget gammel tørt halm i læskurene, som de valgte at æde i stedet smiley

Jeg holder øje med deres pøller, og de er fint “fugtige” og ikke “hårde knolde” pga mangel på væske smiley

Mvh Charlotte

• #16   25. jul 2019 Charlotte - halm indeholder bla kalium, så dine heste er sku ikke så dumme og lever på deres instinkt for hvad de lige kan finde på folden smiley

• #17   25. jul 2019 prøv at læse denne artikel - den forklare saltes sammenhæng på fordøjelsen

https://www.horsetalk.co.nz/2019/04/13/salt-electrolytes-distinction/?fbclid=IwAR03uyFQUorSjQRn8PC27uzi-_N5LY0oPfViPoPaFmDEAtsWuYak2Xoxomg

• #18   26. jul 2019 Både Santos og MR. Grey virker til at trives udemærket, Jeg rider Santos lidt mindre hårdt og så sent om aften som muligt (20-21 tiden) der falder temperaturen betydeligt her i det nordjyske.

Så sent som i går aftes var vi til spring undervisning kl 20.45 og det var faktisk okay, det var varmt ja, men ikke ulideligt.
    Jeg er så heldig at de går på en fold hvor der kommer en koldere brise med jævne mellemrum, og når man kommer i stalden, så står de alle 3 (en foldmakker + mine egne to) og bare slapper af.
    Santos plejer nu nok at være mega svedig på de har varme dage på folden, men det har jeg endnu ikke set, så det må tolkes som at han har det okay i varmen smiley

Kommentér på:
Er jeres heste klar til hedebølgen ?

Annonce