{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.207 visninger | Oprettet:

Er jeres heste ude? {{forumTopicSubject}}

For første gang hele vinteren har min hest en indedag - hele vejen fra stalden til folden er ren skøjtebane og min venindes hest faldt to gange på vej ind igår.. Det er jo livsfarligt smiley

Hvis jeg bare havde den mindste tvivl igår er det kun blevet bekræftiget efter at måtte tilbringe to timer på skadestuen med et voldsomt skadet knæ efter en aftengåtur med hunden! Der var flere på skadestuen med huller i hovedet efter at være faldet på isen, andre med skadede ben og arme - det var fuldstændig vanvittigt..

Hvad med jeres heste, er de ude og hvordan ser jeres folde ud?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeres heste ude?
  • #1   12. jan 2011 Mine er ude, der er meget is på folden og de går meget forsigtigt, de hænger ved wrap vognen smiley
    Der er kommet et ok lag sne i nat så de står lidt bedre ved, det gør jeg nu også selv.
    De har mulighed for at gå ind hvor de kan stå sikkert men det gider de ikke.

• #2   12. jan 2011 Du har fuldstændig ret.. Det er livsfarligt nogle steder :-(. Ud af alle de folde vi har er der kun én fold der ikke er så meget is på. Der går vores heste ude et par timer hver dag. Men stien fra stalden ned til foldene er også en skøjte bane, vi strør salt og sand på stien ned til foldene, det hjælper lidt :-).

• #3   12. jan 2011 Det er livsfarligt, og uforsvareligt at lukke dem ud mener jeg. Det er næsten farligt for os at gå det lille stykke over til ridehuset.

• #6   12. jan 2011 Mine heste går i løsdrift. Vi har en lille sandfold foran løsdriftstalden og en vej ned til en store sandfold. Normal går hestene rundt på hele arealet. Men i forgårs aften lukkede jeg vejen, så at hestene kun kan går på folden foran stalden. Vejen var isglat og selvom mine heste er vant til det og er meget dygtig til at passe på var jeg bange for at de kunne komme til skade. Foran stalden er det osgå stedvis isglat, men ikke så slemt ligesom på vejen. Og jeg har strøet sand og spåner på de værste steder, så at hestene godt kan klare sig.

• #7   12. jan 2011 Min er ude og hygger sig smiley

• #9   12. jan 2011 Min er ikke ude i det her vejr, vores fold er rent is, så vil ikke risikere noget!
    Bare over til vores ridehus er det en skøjtebane.. Her i forgårs faldt hun på isen på vej tilbage til stalden, og hendes bækken satte sig skævt, så hun næsten ikke kunne gå, så måtte have en behandler ud og sætte det på plads akut. Hader det her lortevejr! smiley

• #10   12. jan 2011 Hos os står de i løsdrift, så de er ude hele døgnet og har været det hele vinteren smiley Der er ikke is på folden, men en del sne.
    Må dog snart opgive at gå ture, da jeg frygter det går galt en dag hvis isen ikke snart forsvinder :s

• #11   12. jan 2011 Min har også været ude hele vinteren, men det er simpelthen for glat - jeg er så bange for at de falder og kommer til skade..

Jeg skal ihvertfald ikke stå med enskadet hest, og jeg er ellers ikke pylleret smiley

• #12   12. jan 2011 Selvfølgelig er de ude.. Alt andet ville være synd .. Og de har heller ikke dækken på smiley .. Dog er de ikke ude så længe og ve har en meget stor fold kun med pletvis is og hestene kender den..

• #13   12. jan 2011 For første gang igår var de inde. Foldene var okay men løbegangen var ren is. Men de er ude igen i dag

• #14   12. jan 2011 Oppe hvor jeg rider var hestene ikke ude i weekenden, da en af løsdrift hestene - <b>uden</b> sko - gik i split på folden fredag og røg til dyrlægen og skal nu stå min 3 uger i boks pga. ledbåndsskader i begge forben..

Alle køre- og ridehestene går med 4 sko på hver, så man ville ikke tage chancen og lukke dem ud..

Så søndag eftermiddag kørte ejeren ud med ridebane harven og 'harvede' isen, så der blev lidt ujævnt og lavet lidt huller på isen, så det var til at stå fast.. Så hestene kom ud igen mandag og går ude nu..

• #15   12. jan 2011 mine har haft indedage et par gange allerede, fordi bokslågerne har været frosset fast. (ligesom alt andet) i 3 dage sku der hentes vand inde fra stuehuset til hestene og kalvene (vi snakker omkring 200L pr dag)og til sidst blev der sat en varmekanon i stalden, fordi alting var frosset fast. til gengæld er de nemme at lukke på fold, da der kun er 2 meter fra stalddøren til folden ad bagvejen, hvor der kan ligge is, men så er det jo heldigt man er i besiddelse af en stor traktor med bagmonteret sneplov. smiley -så ingen undskyldninger for ikke at komme ud, andet end frosne låger. (har bokse af 100% jern)

• #16   12. jan 2011 Mine er også ude smiley .. Frej har lært at gå på isen efterhånden, han går bare forsigtigt han er aldrig nogensinde styret på isen smiley .. de har også fået halm på folden som de kan hygge sig med..

• #17   12. jan 2011 Min er inde pga skade - og det er jeg bestemt ikke ked af li nu. syntes det er voldsomt synd at hun ikke kan bevæge sig, men hun skader altid sig selv på folden om vinteren så at hun er skadet lige nu - og ikke til sommer er jeg ret glad for smiley

• #18   12. jan 2011 Vores er også ude og går og hygger sig selvom der er glat på vej ned til folden vi har lagt grus så hestene ikke falder så ingen dårlig undskyldninger for at hestene ikke kommer ud.vores

• #19   12. jan 2011 jeg tvivler på, vores er ude - det bestemmer stald ejer, og han er meget forsigtig, så jeg tror, de står på stald.

• #20   12. jan 2011 Der hvor jeg står har de forbudt os at lukke vores heste ud, for det er simpelthen livsfarligt! alle vores folde er kun is! så de må nøjes men en tur i hallen hvor de kan løbe lid rundt, og få rørt sig og så en ridetur!;)

også da jeg skulle i skole idag trådte jeg lige ud på gårdspladsen. Og jeg tænkte ikke på der SÅ glat, og så vælter jeg sgu næsten lige ned på min dårlige ryg.-.-' Men der skette dog ikke noget har dog lidt ondt i min ryg! men det går jeg med hver dag...

• #21   12. jan 2011 Mine står ude dog ikke alt for længe. De træder forsigtigt normalt men i dag hvor der er lidt sne fra i går og nat følte den ene sig lidt modig og skulle lige lave hullumhej på folden og satte sig lige på røven, men så gik hun ellers også forsigtigt over til wrappen og så står de gerne der og ædre til de skal ind igen.
    Sørge for at mine ædeøre har wrap nok så er jeg nemlig sikker på at de ikke farer rundt. :o)

• #23   12. jan 2011 Min hun står inde idag sammen med de to andre på gården, for første gang i vinteren, den ene har fået noget af et kødsår efter at være faldet på isen tror vi, og nu har min egen også fået et ømt ben og jeg måtte hele vejen ud på folden for at hente hende igår, hun kommer ellers normalt selv. Men hun hviler rigtig meget på højre bagben og når jeg røre det trækker hun det op under sig smiley Så hun har tydeligvis ondt for det gør hun ellers aldrig, så jeg tør simpelthen næsten heller ikke lukke hende ud, hun er en klodsmajor uden lige, virkelig dårligt gående på is og det er næsten gået galt flere gange, bliver så ræd for at det pludselig faktisk går galt smiley

• #24   12. jan 2011 Mine heste kommer ikke på fold når der er is på foldene, men de kommer gerne ud selv om der ligger lidt sne, efter min mening har de bedst af og komme ud og få noget frisk luft og bevæge sig lidt selv om det ikke altid er nemt med frost i jorden.. Håber på bedre vejr snart så de kan komme ud hverdag igan.. smiley

• #25   12. jan 2011 ja det tror jeg/ er meget sikker på

• #26   12. jan 2011 tja har løsdrift uden is smiley så de er ude.. men vi kan så tilgengæld ikke bruge ridebanen, da skøjtebanen har valgt at placere sig foran indgangen til den!!!

så ingen træning til de samfundsnassende foldbumser i den her tid..

• #28   12. jan 2011
    Mine er ude helst hverdag. Ja der ligger is og de ved det..de ved også hvor det er det ligger og går uden om.

• #29   12. jan 2011 Kunne slet ikke forestille mig at de skulle stå inde og glo, synes det er noget så uværdigt for hesten hvis den ikke fejler noget der kræver boksro.
    Vi er vi heste i stalden der også deler fold, vores med 4 jernsko, en med forsko og 2 uden sko. Fælles for alle hestene er at de går noget så forsigtigt hvor der er glat og ikke engang vore med de 4 sko er skredet i svinget. Jeg er ret overbevist om at hestene tilpasser deres tempo og gang til underlagets beskaffenhed.

• #30   12. jan 2011 Findus : ja nemlig smiley

• #31   12. jan 2011 Vores er selvfølgelig ude, vi spreder sand på isen og foldene, det fungerer ganske godt.

• #32   12. jan 2011 Mine er ude altid og så længe som mulig.. de hygger sig jo smiley

• #33   12. jan 2011 Mine er ude, folden er en skøjtebane, men aldrig om jeg ville tvinge mine heste til at blive inde, de går i løsdrift, og ja kunne da lukke så de ikke kunne gå ud, men nej det gør jeg bar ikke..

Anton er en klovn i sne og på hård jord, men han har endnu ikke fået en skade.. så nej mine skal bar have lov til at gå ude, hvad ville de have gjordt hvis de var i den vilde natur?

• #34   12. jan 2011 ude naturligvis

• #35   12. jan 2011 Ja da smiley IO lørdags galoperede min hest endda rundt xD

• #36   12. jan 2011 Mine er inde og har det længe efterhånden synes jeg, emn det er uforsvarligt at trække dem ud det er rent is hele vejen. de var ige ude en dag der havde sneet men så forsvandt de igen og nu er de igen strandet inde.. Og selv dyrlægen sagde da hun var her at vi overhovedet ikke måtte forsøge at trække dem ud for det endte galt. Det er rimeligt langt ned til vores fold.. Så nu hvor selv dyrlægen sagde det var bedre de stor inde for de trives fint sagde hun og de står og spiser hø.. men NØJ hvor er jeg træt af e ikke er ude.. De plejer at være ude det meste af dagen smiley

• #38   12. jan 2011 Hvis bare jeg kunne få mine ned på folden kunne de også sagtens gå ude, men der er 200-250 meter ren is vi skal gå på og vi er selv faldet flere ganeg her ude uden hestene selvom vi går meget forsigtigt. og vores stald ligger i et "hul " så der er ren is omkring den også.. viller gerne have taget billeder af stedet her, men nu er det dækket af lidt sne så man ikke kan se isen.. havde der bare kommet et ordenligt lag sne så kunne de godt gå gennem det smiley

• #39   12. jan 2011 ja - i så mange timer så muligt

• #40   12. jan 2011 Mine er altså faldet rigtig mange gange her i vinter mens der var alt det sne og de godt kunne komme ud smiley

• #41   12. jan 2011 Min går ude fra klokken 8-9 om morgenen og frem til sidst på eftermiddagen. Der ligger meget is, også på vej ud mod folden, men som mange skriver, så går hestene i sneglefart over isen, og jo de skrider en lille smule engang imellem, men hun har ikke været nede og ligge, og de står allesammen bare og gnasker hø og nusser hinanden ude på folden smiley For øvrigt HADER hun at stå inde i boksen, udover om natten, så vil ikke byde hende at stå inde, med mindre at det er SÅ glat at selv ikke engang jeg eller andre kan stå fast overhovedet! Men hun går så forsigtigt på isen så stoler på at hun kan klare at gå fra stalden og ud til wrapballerne på folden smiley De vil trods alt helst ud i den friske luft smiley

• #43   12. jan 2011 Min er altid ude! han kommer i hallen en halv time først for at krudte af, og så ud. Han får halm med ud, så han går ikke så meget smiley

• #44   12. jan 2011 Ja de er ude. Dog ikke når det er for glat.

• #45   12. jan 2011 sys sq ærligtalt os det er synd ikke lukke dem ud.. Så kan de bare stå inde og glo, det er der da ingen heste der er tjent med. self med mindre de er skadet og ikke må komme ud.. De har nu bedst af lys og frisk luft.. Mine bliver hvertfald skøre i hovedet hvis de ikk kommer ud hver dag hele dagen...

• #46   12. jan 2011 Mine går i løsdrift, helt ude ved havet, så ja de er ude smiley Og ude ved havet er der lidt koldere, og de er nu ikke døde af at være ude

• #47   12. jan 2011 For at komme på vores fold skal man op af en bakke, hvordan har I tænkt jer at jeg skal sende to heste op af en bakke der ligger ren is på? Og endnu værre ned af bakken igen og ned på ren is? Vi HAR strøet på, både med aske, salt og hestemøg, de skøjter stadig rundt..

Min egen var panisk angst for at gå ud af folden igår fordi han skøjtede rundt, og min venindes hest faldt to gange på de få meter der er fra folden til stalden..

Min hest er normalt ude fra 7-18/20 stykker hver eneste dag, men jeg synes ikke det er hestevelfærd at sende en panisk angst hest ud på isen..

• #48   12. jan 2011 Han er ude men synes faktisk det er uforsvarligt.. ville på sin vis helst at han blev inde.. Og jeg er normalt løsdrift og 'ude døgnet rundt' tilhænger!
    Men nu har jeg en hest der vælter selvom han bare står stille på folden på lidt is.. (han er helt rask og har ikke sko).
    Igår slog han sin næse så det blødte fordi han faldt og han virker helt bedøvet smiley

• #50   12. jan 2011 Heidi *Farvel min elskede Tjano* . - Jeg kan ikke se der er nogen der kritisere det du gør, så hvad flipper du ud over?

• #51   12. jan 2011 *Fjordlænderen *: At folk skriver at det er synd at hesten står inde er vel også en kritik af mig? smiley

• #52   12. jan 2011 Heidi *Farvel min elskede Tjano* . - Næ, det er bare deres egen mening

• #53   12. jan 2011 Ser nu ingen steder at Heidi flipper ud ? =)

• #54   12. jan 2011 *Fjordlænderen *: Det er stadig en kritik..

• #55   12. jan 2011 Ditte P - kig længere oppe

• #56   12. jan 2011 Har skam set det, men lige frem flippe ud vil jeg nu ikke sige det er. Mere forsvare sin holdning. =)

• #57   12. jan 2011 Desuden flipper jeg ikke ud, jeg uddyber hvorfor jeg har valgt at lade min hest blive inde - det kan jo godt være I havde et råd til hvordan jeg kunne lade ham komme ud? Det tog 20 minuter at få ham trukket 20 meter fordi han var så bange..

Ditte P: Thank you smiley

• #58   12. jan 2011 Er enig med Heidi. Anton er også så bange for at gå ude på isen. og eftersom har har stået 1½ år on off med skade så vil jeg helst ikke han skader sig selv igen. han er faldt på et lille stykke is og han gik helt i panik, Jeg har haft dyrlægen med ind over og spørge hvad jeg skal gøre for vil virkelig gerne have dem ud, men vi har strøet både med det ene og andet og hun havde ikke nogle råd vi ikk har prøvet og hun sagde direkte til mig at det var uforsvarligt at trække dem ud fra stalden. for de ikke kunne stå fast. Og at det var godt vi havde lade dem blive inde, og det skal vi bare blive ved med til man kunne tække dem. men gode råd modtages gerne for vil virkelig gerne de skal være ude

• #59   12. jan 2011 Heidi:

Så lidt =) Og sikke da en super smuk hest du har ! han ser dejlig ud !

• #61   12. jan 2011 sand er rigtig godt til isen smiley
    vi har det både på gårdspladsen og de folde der er meget is på, og det fungerer bare super!

Kommentér på:
Er jeres heste ude?

Annonce