834 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Herpes... Herpes...

Hvor lang tid går der før man kan se om hesten evt har fået herpes og hvilke tegn skal man være opmærksom på?

En Der ridder uv samme sted som mig har u nat fået aflivet hesten pga herpes så er selvfølgelig lidt bekymret om min nu er smittet når vi har reddet samme sted

Så vidt jeg husker er det 2 uger siden vi sidst red på samme tid og vi har ikke klappet hendes hest eller omvendt

Men hvor lang tid går der før man kan se om hesten har fået herpes ?
Og hvor lang tid anbefales der at man skal stå i “karantæne” ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.
  • skift fuger i badeværelse 2.000 kr.
  • Fjern ukrudt. 700 kr.
  • Rengøring - 32kvm 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Herpes...
  • #1   18. maj 2019 Tænker at det vedr den artikel ridehesten har bragt her i dag.
    Det er jo ikke slået 100 % fast at det er herpes den havde. Men Det mistænkes ud fra dens symptomer.
    Bare så der ikke spredes for mange historier.

Men smittetiden er så vidt jeg husker 10 dage

• #2   18. maj 2019 Ved ikke helt om det er fra ridehesten har selv hørt det fra pigen der har hesten og derefter facebook.

Men ja selvfølgelig er prøverne ikke testet endnu og det kan ikke vides det er herpes men ud fra symptoner så lyder det som om

Men tak for svar! smiley
    Så er min hest nok ikke smittet da det er 14 dage siden men tror alligevel det er en god ide at melde fra stævne for en sikkerhedsskyld men vi tager en snak med hvad dyrlægen mener om det mandag smiley

• #3   18. maj 2019 Hold øje med om din hest får feber, det er et af de første tegn på at den er smittet.

Jeg syntes det ville være rigtigt gjort af dig at melde fra til stævne, selvom din hest sikkert ikke er smittet så er det det rigtige at gøre:-)

• #4   18. maj 2019 I disse tider ville jeg måle temperatur dagligt på min hest i 14 dage før et stævne.

Medmindre du bliver udsat for fremmed smitte de sidste 10 dage, ved du at din hest ikke kan medbringe smitte.
    Gør de andre det samme, kan deres hest heller ikke medbringe herpes i udbrud - og bør også hjælpe til at opdage andre infektionssygdomme.

Tænk på herpes som mennesker med influenza.
    Alt en mulig influenza smittet har rørt ved eller hostet på, kan man blive smittet af at røre ved.

Så, pinlig hygiejne.
    Del intet udstyr.
    Hey, det er der også logik i, når man ikke er bange for hesteherpes.
    Bonus!

Hvad hvis frygt for hesteherpes får folk til at tage hygiejne seriøst - så kan vi også hæmme smittespredning af langt værre ting, fx kværke...
    Ekstra bonus!

• #5   18. maj 2019 Tak for svar smiley
    Har selv været inde og læse om det og vi har tænkt at tage temperatur op til stævnet (hvis vi tager afsted) smiley

• #6   18. maj 2019 Hvor står din hest henne?

• #7   19. maj 2019 Line den står i en privat stald 15 min væk fra nærmeste by/rideklub

Og vi har ikke været til stævner hvor den har kunne været blevet smittet

• #9   19. maj 2019 inkubationstiden er 2 til 10 dage smiley

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 183
    #10   20. maj 2019 Er det ikke noget med at heste godt kan være raske smittebærer, så selv hvis hesten ikke bliver syg, så kan den smitte andre?

• #11   20. maj 2019 Helle - det er sandt det du skriver. 80% af vores voksne heste har herpes virus i sig eller antistoffer mod virussen. Det faktisk utroligt når man læser om det så kan virussen overleve i en hestetrailer op til en uge. Vel og mærke en urengjort trailer smiley

https://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/h/herpesvirus-infektion/
    https://horsedoc.dk/herpesvirus/

Kommentér på:
Herpes...

Annonce