Underlige sår Underlige sår
Min lille hest har fået nogle mærkelige sår. Jeg er simpelthen usikker på om det er bid eller noget bakterie. Eller en blanding. Umiddelbart er jeg ikke på det stadie hvor jeg vil råbe på en dyrlæge som det første.
I sidste uge fik han et sår på halsen, ca. 3 cm langt, hvor hårene manglede og det så lidt skællet ud. Det væskede ikke. Jeg rensede det og har siden set det an og renset det hver/hveranden dag. Der er ikke blevet værre, men heller ikke meget bedre, ud over at jeg lige kan ane noget der måske er hår i den ene side. Det lignede ikke et bidsår og det er ikke regneksem (sådan en hest stod jeg nemlig med sidste år).
I dag kommer jeg så ud til en hest med flere sår (jeg så ham dog ikke i går). Udover det fra sidste uge finder jeg tre til. Et større og to små som kan have været der længe, men jeg ikke har set på grund af pelsen. Jeg kunne ikke finde dem igen da jeg ville rense. Det nye store ser ud som det gamle, men lidt mere "flaget" i kanten og nu med blod. Dét ligner så til gengæld et bidsår, især fordi der er blod på manen flere centimeter fra, men det kan lige præcis når hen til såret.
Men jeg synes stadig det ser underligt ud med hudflager i kanten. Især fordi der også i det område nærmest er en lige linje lige før manen starter, hvor pelsen virker tyndere og huden mere tør.
Jeg er simpelthen i tvivl om det bare er bidsår kombineret med tør ud og om det måske kun er pelsen de får fat i og det er derfor sårene ser underlige ud. Han klør sig ikke og virkede ikke generet når jeg rører ved dem.
Hestene han går med er islænderunghingste, han er selv 15, så de leger noget voldsomt og er større, men én af dem er bedste ven og vogtede over min i starten. Flokken virker til at fungere.
Skal man klippe ham, for at kunne komme til sårene? Lige nu har jeg markeret dem med fletninger, men de er stadig svære at finde igen i alt det pels og jeg er bange for at overse nogle. Det er bare et dumt sted at klippe.
Hvordan behandler jeg dem bedst? Er det mon mere end bidsår?
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Den lille hest er i øvrigt shetlænder. Derfor er islænderne store. Han flyttede stald og flok for en måned siden.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
maj 2008
dec 2007
maj 2008
Det der forstærkede min tanke om bid, var at jeg markerede hvert så med en fletning, trådte et skridt tilbage, og så passede de parvis sammen. Men jeg synes stadig de ser lidt underlige ud til bid.
dec 2007
dec 2007
maj 2008
Jeg er lidt ked at at skulle introducere endnu en ny farlig ting oven i alt det andet.
Jeg har også opdaget at mudret fold og lavbenet hest er en dårlig kombi. Han er konstant mudret op til undersiden af maven, men virker tør inderst ved underulden.
maj 2008
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.729
Man ka sagtens klippe under manen, så det ka få luft.
maj 2008
Her er det så den manfri side der er hårdest ramt.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Til gengæld har jeg også set hingsteplage gå hårdt til hinanden, og ved at din jo er den lille, så vil det nok være nemmere at bide i halsen, end at gå efter hans forben.
Hingsteplage har på bare skrammer hist og pist, især når de er nye i flokken.
Mvh Charlotte
jul 2013
Følger: 26 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
min har lignende sår over det hele. han leger også noget voldsomt med sin fold Buddy
maj 2008
Jeg er virkelig træt af hvis det er bid, for jeg troede den hårde del var overstået. Jeg har også bemærket en bekymrende adfærd, hvor han finder på at bide efter forbipasserende heste. Det ligner ham ikke. Jeg kunne frygte at den adfærd bliver forstærket af at de andre ikke lytter når han siger fra.
Så må det blive lusetjek og en lørdag på folden til mig, så jeg ser hvad der sker.
maj 2008
Hvordan fodrer man sig væk fra det? Vask og creme lyder håbløst, og så er der vel kun foder tilbage, selvom jeg gerne vil slippe for det.
Nogle i stalden nævnte olie. Jeg tror bare aldrig den hest har hadet mig så meget, som da hans gulerødder og en tot fint hø havde fået et strejf af olie. Han nægtede at spise af krybben efter og ville da slet ikke spise en ren gulerod af min hånd
Jeg troede ikke han var kræsen, men så lærte jeg noget nyt
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
maj 2008
Virkede det godt? Hvor lang tid gik der inden du så en effekt? Ved du hvad det er der virker ved sortkommen? Det lyder olie/fedt-agtigt.
dec 2007
https://www.daminoshop.com/shop/78-sortkommenfroe/219-urtefarm-sortkommenfroe-3-kg/
https://www.daminoshop.com/shop/9-saar-amp-muk/180-st-hippolyt-hestaplus-zink-1-kg/
Den her kan også anbefales og indeholder flere gode ting som ølgær, zink, hørfrø, mangan osv : http://hippolyt.dk/DK/Produkter/Foder/Tilskud/MicroVital.aspx
maj 2008
Et evt. tilskud skal også helst være pelleteret og kunne gives uden at blive blandet med resten af hans foder. Det er et praktisk hensyn.
dec 2007
maj 2008
Men det er da en fuldstændig vanvittig pris. Det kommer ikke til at ske.
Det er simpelthen en jungle, hvis man ikke er udlært i det. Der er så mange producenter som laver næsten ens ting, og alle producerer et middel mod alt.
Underlige sår