{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte hest
  • #1   29. aug 2018
    Lad være med at stresse selv, lad være med at forvente stress og bare gør det i normalt gør smiley

Stresser hesten, så stresser den. Mins mavesår blussede op i forbindelse med flytning, selvom hun ikke stressede synligt.

• #2   30. aug 2018 Okay, det burde være nemt! Jeg er ikke typen der stresser, men det er hun til gengæld.
    Har heldigvis muligheden for at holde øje med hende dagene efter flytningen og sørge for hun bliver introduceret ordentlig til de nye ting.

Hvad med at vise hende omgivelserne, som stalden, marken osv. Ville det være bedst at vente et par dage eller bare et par timer? Hun skal sansynligvis på boks om natten, da der ikke er læ på folden.

• #3   30. aug 2018 Du drikker en kop kamille te og honning.
    Pak det meste i forvejen.
    Flyt evt og pak tingene ud det nye sted dagen inden. Gør boks klar mv.
    Hav aftale om hvem hesten skal gå på fold med, og hvor den kan stå i starten.. Bestil foder og strøelse hjem i god tid.
    Og husk at glæd dig til, hvor fedt det bliver...

Drik en kop kamille te igen.
    Kør ud og læsser hesten. (Eller rider hende afsted eller hvordan du flytter hende.)
    Jeg ville nok foretrække at have den lidt på boks, når den vil æde lidt hø eller et par håndfulde kraftfoder er den ikke så nervøs mere og klar til at gå på folden.
    (Hvis man er meget stresset mister pattedyr appetitten.)
    Når den synes mad er lækkert, så sæt den på fold, alene.
    Jeg ville tage en havestol og en bog og sidde der lidt.
    Du bestemmer selv om den skal introduceres til foldmakkeren på ankomst dagen.

De første par dage ville jeg bare gå nogle ture. Hygge. Let ridning.
    Altså, måske halvere krav ift hverdagen og så trappe op til normal.

• #4   30. aug 2018 Afhængig af tidspunktet:
    Hvis den ikke vil røre lidt lækkert spise, ville jeg lade den blive på boks i stedet for at bakse med en nervøs hest.
    Når den kan spise - gå en lille tur.
    Ud på folden.
    Bare chill out.

Ankommer i sent nok, så overnat og slap af og vis rundt dagen efter.

• #5   30. aug 2018 Da jeg flyttede Ofieg, røg hun direkte på fold med de andre. Hun var lige inde og få lidt wrap i boksen først, og så fik hun lov at komme ud og se stedet. Det gør de altid hvor Ofieg står nu og det fungere rigtig godt.

• #6   30. aug 2018 Gør alt klart i forvejen mht pakning og gerne flyt alle ting inden. Tag dig god tid. Og hvis muligt så ville jeg gå/ride hesten derover for så forbinder den ikke traileren med stress og adskillelse smiley Hvis den skal i traileren ville jeg sørge for at der var noget lækkert i den. Også så den ved ankomst på det nye sted også fik noget lækkert i traileren før den kom ud af den smiley

Mvh TT

• #7   30. aug 2018 Hun bliver flyttet om formiddagen i trailer.
    Jeg har ikke mulighed for at flytte tingene dagen før, men de bliver flyttet samtidig med hende smiley
    Hun vil få wrap med i traileren, så hun ikke står uden noget at lave og spise smiley

• #8   30. aug 2018 Når du ved din hest nemt stresser, vil jeg anbefalde dig at give denne her ( billede kommer ), jeg ved der er forskel på hvor stor virkningen er på heste, men det tager uanset hvad toppen af stressen, og kan gøre det lidt nemmere for din hest at håndtere flytningen.

Derudover, så pak og flyt alle dine ting inden, så du ikke skal storme rundt med det først.
    Sørg for du udelukkende skal tænke på at flytte heste og alt andet er klaret til i ankommer det nye sted.
    I dit tilfælde med en hest der stresser, vil jeg lukke den i boks når i kommer frem, lad den finde fodfæste i boksen, spise lidt hø / wrap og lign. - Se evt om du kan lave en aftale med, fører hesten på folden, kan komme ind og stå i boksen ved siden af din, så kan de se hinanden lidt an og din kan måske finde lidt tryghed ved den, inden den skal ud at møde en hel " ny verden " - som kan være enormt overvældende for en hest, specielt for de som let stresser.
    Også kig på din hest og se hvad den viser, og bare tag det dag for dag, og nyd selv i er flyttet, da din ro og glæde vil smitte af på din hest.

profilbillede
  • #9   30. aug 2018 Jeg flytter min her på lørdag.

Regner med at ride ham, inden at vi flytter - så han lige får brugt lidt energi.

Så kommer han lidt på fold med sine venner, lige en sidste gang. Omkring kl.13 bliver han læsset og vi er fremme 10 min efter. Hvor jeg tænker at vi lige kigger os lidt omkring, og så kommer han på fold med sin nye makker et par timer, hvis alt går vel.

Han bliver kun flyttet, fordi den stald vi står i er til salg. Jeg har ellers stået opstaldet det samme sted i over 34 år, med forskellige heste. Har dog været væk på vinter ophold nogle vinter, da der ikke var adgang til ridehus.

• #10   30. aug 2018 Hun skal stå på fold med en lille pony, som pt står alene.
    Dog kommer hun på boks om natten.

Jeg har ikke mulighed for at flytte tingene før hun flyttes, men hun kan tages ud af traileren og komme på plads inden der pakkes ud.

Det er en lille tur på 35 minutter smiley

• #12   30. aug 2018 Jeg fortrækker altid at flytte hesten når, hestene er kommet på boks. Så er alle de nye heste inde og der er "ro". smiley

Jeg skal selv flytte min her i september, og tror jeg flytter min gummimåtte i boksen dagen før/nogle dage før, og gør det hele klar, så det kun er hesten og evt. skabe og foder jeg skal have med. smiley

• #13   30. aug 2018 -CLAV , hvor er det dejligt for dig at dine heste er lige til at flytte og bare indordner sig ..
    Dog er det ikke alle heste der er i stand til dette !!
    Min gamle pony var feks. ikke ( dog ikke noget jeg vidste inden hun kom )
    Hun blev bare lukket bum ud i en ny flok, og det er noget som jeg stadig den dag idag ( flere år efter ) fortryder som en i helvede, samt noget jeg aldrig kommer til at gøre igen !
    Det er individuelt for alle heste hvordan de takler en flytning, mødet med en ny flok, ny fold, ny boks osv osv.
    Og der skal være plads til alle metoder og alle heste - der står jo ikke skrevet nogen steder hvordan man skal gøre..

Bare fordi andre ikke gør som du beskriver, er det ikke et show, det handler vel om hvad man hver især mener er bedst for sin hest, og nu handlede dette jo om en der søgte råd til at flytte en hest som stresser, også kan personen jo plukke de råd ud hun mener hun kan bruge til lige præcis hendes hest..
    Det var jo ikke et spørgsmål om " hvad syntes du om denne måde at flytte hest på " ..

• Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
    #14   31. aug 2018 Jeg har haft min hest ( pensionær,skovturshest, 20 år , SWB ) i 2 år. Så ret grøn ifht. heste.
    Han går ude året rundt, sætter tyk pels. Kommer kun på box ved smed mv. Vi bor i Sverige. Nu skal vi flytte til DK og han ska selvfølgelig have en makker. Han er super gode venner med den hoppe han går med nu, men hun bliver let forfangen, så hende lader vi blive i Sverige .
    - Hvilken transport er mest lempelig for ham ? At vi kører/færge selv i trailer - eller en professionel transport ? Vi skal fra Gøteborg området til Mols området - så det er en lang tur uanset....
    - Er det bedst at hans nye makker ( har ikke fundet endnu ) er ankommet først - eller kan han klarer en lille periode alene ? Han bliver stresset af at blive forladt på folden, men kan sagtens selv forlade hans makker..
    Vh Nybegynderen smiley

• #15   31. aug 2018 Annette - Jeg ville sørge for at fold makkeren var der/ankom samme dag for at forebygge stress og depression. Selvfølgelig er der ikke alle heste der reagerer voldsomt på at flytte og være alene. Men for din hest sit velbefindende ville jeg sørge for det. Min ene hest har det ekstremt svært ved at flytte. Han stressede rundt i boks og fold i to uger og faldt først på plads i flokken efter 2 mnd. Begge gange han blev flyttet.

Mvh TT smiley

• Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

#17   31. aug 2018 Mange tak for svaret TT....Så det er bedre at møde en for ham fremmed hest på folden, end ingen hest ....Må prøve at få den " nye " hest til at ankomme samtidig... Så har de samme vilkår og finder måske bedre sammen....Måske var det optimalt at finde en hest i Sverige - så kunne de transporteres hjem sammen....
    Da jeg hentede Quickstep, kørte han roligt i trailer i 4 timer, stod i box ved siden af hans nye makker 1 nat og derefter på fold. Der var lidt uro i boxen , så måske er det ok at lukke direkte på fold ( den er stor )......
    Der er meget med de heste - sikke en verden jeg er hoppet ind i smiley

• Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

#18   31. aug 2018 Super forslag med nat færgen ! Vi vil tage Varberg - Grenå tror jeg , selvom færgetiden er lidt længere ....men så er der mindre end 1 times kørsel fra Grenå til Feldballe....
    Så han klarer en trailer tur på knap 8 timer ....? Hø, vand mv...- i sær på færgen ? Og er det bedst at jeg er hos ham hele tiden på færgen ?
    Vh Novicen

• #20   31. aug 2018 Du skal sørge for at kigge på vejret før I sejler. Er der for meget vind kommer I ikke med da hestene kan blive dårlige og få kolik. Da jeg hentede heste traileren i Sønderjylland, og tog færgen hjem. Så havde jeg ikke fået lov til at komme med hvis der var hest i den pga vinden.. smiley Hvis du har mulighed og finder den rette hest, så var det at de rejser sammen. En rigtig god ide smiley

Mvh TT

• #22   31. aug 2018 Nå okay smiley jeg aner ikke størrelsen på den omtalte færge. Jeg ville bare være sikker på at TS ikke pludselig stod ved færgen og ikke fik komme med..

Mvh TT

• Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

#23   31. aug 2018 - tak for Jeres input smiley

• #24   4. sep 2018 Nu er min hest flyttet.
    Alt er gået godt, han har fået en ny foldven og de har løbet et par ture, men ellers er det meget fredeligt.

Han er dog meget opmærksom på omgivelserne, men ikke noget voldsomt, det er dog lidt "hårdt" at være alene på ridebanen smiley

• Anette C
    Anette C Tilmeldt:
    aug 2018

#25   4. sep 2018 Hvor dejligt - det lyder som en rigtig god begyndelse !
    Brugte du er Relax Gel ?? Nysgerrig på hvordan man prøver at undgå for meget stres - selvom heste er individuelle

• #26   4. sep 2018 Jeg brugte ikke noget, andet end at han havde været på fold med sine gamle venner et par timer inden.
    Og vi ankom det nye sted da de øvrige heste var lukket ind.

Næste morgen blev han lukket på fold, først alene og så kom hans staldnabo ud, det forløb meget fredeligt.

• #27   5. sep 2018 Min er også flyttet smiley
    Hun blev sat på fold med det samme sammen med den tiltænkte foldmakker. Dette blev dog hurtigt klart at det ikke gik, så hun blev sat sammen med 3 andre på hendes egen størrelse, og så givet en stor fold. Dette fungere fint, og allerede nu er hun blevet gode venner med en af dem!

Kommentér på:
Flytte hest

Annonce