Flytte hest {{forumTopicSubject}}
Jeg står og skal flytte min hest på søndag. Hvordan gør jeg denne process mindst stresset? Hun har en tendens til at være en lille bitte smule nervøs, men tager tingene cool og er nysgerrig.
Jeg står og skal flytte min hest på søndag. Hvordan gør jeg denne process mindst stresset? Hun har en tendens til at være en lille bitte smule nervøs, men tager tingene cool og er nysgerrig.
Spar penge på din forsikring
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Lad være med at stresse selv, lad være med at forvente stress og bare gør det i normalt gør
Stresser hesten, så stresser den. Mins mavesår blussede op i forbindelse med flytning, selvom hun ikke stressede synligt.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 132
Har heldigvis muligheden for at holde øje med hende dagene efter flytningen og sørge for hun bliver introduceret ordentlig til de nye ting.
Hvad med at vise hende omgivelserne, som stalden, marken osv. Ville det være bedst at vente et par dage eller bare et par timer? Hun skal sansynligvis på boks om natten, da der ikke er læ på folden.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Pak det meste i forvejen.
Flyt evt og pak tingene ud det nye sted dagen inden. Gør boks klar mv.
Hav aftale om hvem hesten skal gå på fold med, og hvor den kan stå i starten.. Bestil foder og strøelse hjem i god tid.
Og husk at glæd dig til, hvor fedt det bliver...
Drik en kop kamille te igen.
Kør ud og læsser hesten. (Eller rider hende afsted eller hvordan du flytter hende.)
Jeg ville nok foretrække at have den lidt på boks, når den vil æde lidt hø eller et par håndfulde kraftfoder er den ikke så nervøs mere og klar til at gå på folden.
(Hvis man er meget stresset mister pattedyr appetitten.)
Når den synes mad er lækkert, så sæt den på fold, alene.
Jeg ville tage en havestol og en bog og sidde der lidt.
Du bestemmer selv om den skal introduceres til foldmakkeren på ankomst dagen.
De første par dage ville jeg bare gå nogle ture. Hygge. Let ridning.
Altså, måske halvere krav ift hverdagen og så trappe op til normal.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hvis den ikke vil røre lidt lækkert spise, ville jeg lade den blive på boks i stedet for at bakse med en nervøs hest.
Når den kan spise - gå en lille tur.
Ud på folden.
Bare chill out.
Ankommer i sent nok, så overnat og slap af og vis rundt dagen efter.
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 51 Svar: 168
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2013
Jeg har ikke mulighed for at flytte tingene dagen før, men de bliver flyttet samtidig med hende
Hun vil få wrap med i traileren, så hun ikke står uden noget at lave og spise
jan 2016
Følger: 13 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 159
Derudover, så pak og flyt alle dine ting inden, så du ikke skal storme rundt med det først.
Sørg for du udelukkende skal tænke på at flytte heste og alt andet er klaret til i ankommer det nye sted.
I dit tilfælde med en hest der stresser, vil jeg lukke den i boks når i kommer frem, lad den finde fodfæste i boksen, spise lidt hø / wrap og lign. - Se evt om du kan lave en aftale med, fører hesten på folden, kan komme ind og stå i boksen ved siden af din, så kan de se hinanden lidt an og din kan måske finde lidt tryghed ved den, inden den skal ud at møde en hel " ny verden " - som kan være enormt overvældende for en hest, specielt for de som let stresser.
Også kig på din hest og se hvad den viser, og bare tag det dag for dag, og nyd selv i er flyttet, da din ro og glæde vil smitte af på din hest.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Regner med at ride ham, inden at vi flytter - så han lige får brugt lidt energi.
Så kommer han lidt på fold med sine venner, lige en sidste gang. Omkring kl.13 bliver han læsset og vi er fremme 10 min efter. Hvor jeg tænker at vi lige kigger os lidt omkring, og så kommer han på fold med sin nye makker et par timer, hvis alt går vel.
Han bliver kun flyttet, fordi den stald vi står i er til salg. Jeg har ellers stået opstaldet det samme sted i over 34 år, med forskellige heste. Har dog været væk på vinter ophold nogle vinter, da der ikke var adgang til ridehus.
sep 2013
Dog kommer hun på boks om natten.
Jeg har ikke mulighed for at flytte tingene før hun flyttes, men hun kan tages ud af traileren og komme på plads inden der pakkes ud.
Det er en lille tur på 35 minutter
mar 2007
Følger: 120 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 310
Jeg skal selv flytte min her i september, og tror jeg flytter min gummimåtte i boksen dagen før/nogle dage før, og gør det hele klar, så det kun er hesten og evt. skabe og foder jeg skal have med.
jan 2016
Følger: 13 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 159
Dog er det ikke alle heste der er i stand til dette !!
Min gamle pony var feks. ikke ( dog ikke noget jeg vidste inden hun kom )
Hun blev bare lukket bum ud i en ny flok, og det er noget som jeg stadig den dag idag ( flere år efter ) fortryder som en i helvede, samt noget jeg aldrig kommer til at gøre igen !
Det er individuelt for alle heste hvordan de takler en flytning, mødet med en ny flok, ny fold, ny boks osv osv.
Og der skal være plads til alle metoder og alle heste - der står jo ikke skrevet nogen steder hvordan man skal gøre..
Bare fordi andre ikke gør som du beskriver, er det ikke et show, det handler vel om hvad man hver især mener er bedst for sin hest, og nu handlede dette jo om en der søgte råd til at flytte en hest som stresser, også kan personen jo plukke de råd ud hun mener hun kan bruge til lige præcis hendes hest..
Det var jo ikke et spørgsmål om " hvad syntes du om denne måde at flytte hest på " ..
aug 2018
Følger: 14 Emner: 5 Svar: 20
Han går ude året rundt, sætter tyk pels. Kommer kun på box ved smed mv. Vi bor i Sverige. Nu skal vi flytte til DK og han ska selvfølgelig have en makker. Han er super gode venner med den hoppe han går med nu, men hun bliver let forfangen, så hende lader vi blive i Sverige .
- Hvilken transport er mest lempelig for ham ? At vi kører/færge selv i trailer - eller en professionel transport ? Vi skal fra Gøteborg området til Mols området - så det er en lang tur uanset....
- Er det bedst at hans nye makker ( har ikke fundet endnu ) er ankommet først - eller kan han klarer en lille periode alene ? Han bliver stresset af at blive forladt på folden, men kan sagtens selv forlade hans makker..
Vh Nybegynderen
mar 2011
Mvh TT
aug 2018
Da jeg hentede Quickstep, kørte han roligt i trailer i 4 timer, stod i box ved siden af hans nye makker 1 nat og derefter på fold. Der var lidt uro i boxen , så måske er det ok at lukke direkte på fold ( den er stor )......
Der er meget med de heste - sikke en verden jeg er hoppet ind i
aug 2018
Så han klarer en trailer tur på knap 8 timer ....? Hø, vand mv...- i sær på færgen ? Og er det bedst at jeg er hos ham hele tiden på færgen ?
Vh Novicen
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
aug 2018
okt 2010
Alt er gået godt, han har fået en ny foldven og de har løbet et par ture, men ellers er det meget fredeligt.
Han er dog meget opmærksom på omgivelserne, men ikke noget voldsomt, det er dog lidt "hårdt" at være alene på ridebanen
aug 2018
Brugte du er Relax Gel ?? Nysgerrig på hvordan man prøver at undgå for meget stres - selvom heste er individuelle
okt 2010
Og vi ankom det nye sted da de øvrige heste var lukket ind.
Næste morgen blev han lukket på fold, først alene og så kom hans staldnabo ud, det forløb meget fredeligt.
sep 2013
Hun blev sat på fold med det samme sammen med den tiltænkte foldmakker. Dette blev dog hurtigt klart at det ikke gik, så hun blev sat sammen med 3 andre på hendes egen størrelse, og så givet en stor fold. Dette fungere fint, og allerede nu er hun blevet gode venner med en af dem!
Flytte hest