{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
848 visninger | Oprettet:

Ville i gøre det? {{forumTopicSubject}}

Muligvis lidt i forlængelse af min anden tråd, men jeg søger lidt friske øjne på situationen.
Hvis i var i mit sted, og skulle have sabbatår de næste 2 år med fuldtidsjob (altså god økonomi), hvor i derefter skulle starte på et (ukendt) studie hvor der kun ville være mulighed for deltidsjob og udeboende SU, ville i så turde købe hest?
Jeg ved at de næste to år ikke bliver et problem, men jeg kan jo ikke være fuldstændig sikker på at jeg har tid og økonomi til hest mens jeg studerer.
Hvis det er umuligt at have hest og studie findes der jo muligheder som part, udlån og salg, men er det dårligt at basere hestekøb på så "usikker" en situation?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville i gøre det?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   27. aug 2018 kort - nej.

• #2   27. aug 2018 Der er et gammelt ordsprog:
    "Den tid, der er gået godt, kommer ikke ond igen."

Det mener jeg, at der er meget sandhed i.
    At det, som er sket og godt, bliver ved med at være sket og gode ting i fortiden forvandler sig ikke til onde minder...

Hvor lang tid tror du, at andre hesteejere kan se ud i fremtiden og ved hvad der sker?
    To år er en relativ lang stabilitets horisont?...

Men hvis der er to forbehold :
    Det kan tage overraskende lang tid at finde Den Rigtige Hest.
    Når tiden er gået, har du brugt penge på
    Købspris af hest (hvad er dit budget - skal vi sige 50.000 kr)
    Anskaffelse af udstyr.(gæt 10.000 kr)
    Løbende udgifter til opstaldning (gæt 3000 kr pr måned)
    Dyrlæge (ukendt)
    Dvs om 2 år, så kunne du have en opsparing på 100.000 kr. Eller minder om en hest, du måske er mødt til at sælge.
    Hestens salgspris er nok lavere end købspris, især hvis du vil sælge hurtigt for at flytte til en universitetsby.

Men helt ærligt - hvis du har hest er du bundet til sunde vaner, hvor du er sammen med andre, får motion, stresser af.
    Hvis du ikke har hest bruger du sikkert ledig tid på andre ting. Og det koster også penge. Så hvor sikker er du på, at du ville beholde de 100.000 kr på en fornuftig konto? Eller ville du bruge penge på rejser?
    Netop. Jeg argumenterer ligesom tegneserie figuren Nemi. Men jeg har ret.
    smiley

Gå altid efter det, som er godt!

• #3   27. aug 2018 Hvis du er villig til at trække SU lån hjem så kast dig ud i det.

Hvis ikke så nej. Der skal så lidt til at vælte et buget på SU.

• #4   27. aug 2018 Det kan godt lade sig gøre men hesten skal holdes ekstrem billig og der bliver ikke penge til andet end hest. Men god ide og spare penge op for så har du jo til når du skal læse

• #5   27. aug 2018 Jeg ville vente med at købe hest af flere årsager.

Du har planlagt to år med fuldtidsarbejde - det er formentlig ufaglært arbejde ? Og uden at skulle forkleine noget, så er det jo ikke den største hyre, hvis man også skal bo i lejlighed ect. Så at spare op og købe hest vil være en stor udgift.

Du bliver “låst” af at have en hest, forstået på den måde, at det ikke bliver nemt fx at rejse udenlands i 1/2 år, eller flytte landsdel efter arbejde ect.
    Selvfølgelig kan man sælge hesten - men de fleste bliver så glade for deres hest, at det ikke bare er noget man lige gør.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg hellere spytte rigtig gode penge efter en god partshest - en du kan lærer af, og som er på højt niveau i det du gerne vil.
    Så har du mulighed for at se hvad livet bringer dig de næste par år af spændende muligheder, som du har chancen for at følge.

Mvh Charlotte

• #6   27. aug 2018 Som doctor who antyder, så har jeg selv taget et valg, et valg om at ''leve lidt mere hver dag'' og hvis det betyder at du skal have hest i din dagligdag eller ugeplan, for at føle du får det der mere ud af livet hver dag, er mit bedste råd at gøre det.

Det er ikke det samme som at du skal købe din egen, for at kunne leve mere hver dag. Man er naturligvis også nød til at være bare en smule realistisk, både i forhold til tid og økonomi. Men som Charlotte skriver, kan en knald god part, en lånehest med muligheder berige dit liv ligeså meget som egen hest.

Livet er altså for kort til at vente på at når jeg lige har dén uddannelse, dét job, dén økonomi, dén kæreste, når jeg bor lige der osv.

Mærk efter i maven, hvis det virkelig betyder noget for dig og din hverdag, så skal du nok få det til at lykkes smiley

• #7   27. aug 2018 Tak for svar! smiley Jeg har absolut overvejet både part og lånehest, da det jo er en mindre forpligtelse, dog har jeg ledt enormt længe uden at der er dukket noget op, hvilket har besværliggjort det en del.

• #8   27. aug 2018 Jeg havde hest på SU uden SU lån. Ham købte jeg da jeg var 14.

Det kan altså sagtens lade sig gøre hvis man er OK med et arbejde ved siden af, at bo lidt længere væk fra campus (billigere bolig ofte) og ligger et fornuftigt madbudget.

At have hest behøver hverken være vildt meget dyrere eller besværligere end man gør det til. Og det behøver slet ikke kræve lån hvis du er villig til at arbejde eller gå på kompromis med opstaldning og hvor ofte du vil have rød bøf og vin til aftensmad.

Måske om 2 år har dine drømme ændret sig totalt i forhold til studie eller måske hesten, og så er det hvad det er.

• #9   27. aug 2018 Jeg købte hest, da jeg gik ud af 3.g velvidende om, at jeg muligvis skulle sælge hesten året efter på grund af studie. Hun var på det tidspunkt min part, og jeg kunne ikke nænne at skulle sige farvel til hende på det tidspunkt, og så blev man jo nød til at købe hende. 2 år efter og godt i gang med studiet har jeg hende stadigvæk. Det er nu lykkedes mig at gå ned i tid, så jeg kan nøjes med 4 weekendvagter om måneden, hvilket giver til dels mere fritid, end da jeg havde 8 hverdagsvagter om måneden.

Var det ikke fordi, at det var min part, så havde jeg dog ikke købt hest og blot fortsat med en anden part gennem studietiden. Men jeg fortryder ikke mit valg, selvom det er hårdt.

• #10   27. aug 2018 jeg valgte at købe en plag da jeg var på su.
    dels fordi jeg bedre kunne finde billige opstalding. der var jo ikke så de store krav til at der skulle være ridehus mm
    og dels fordi man får mere hest for pengene. ja der går nogle år inden man kan ride på den. Men når man læser er der bare nogle dage hvor man ikke får tid til at ride alligevel. en plag skal selvfølgelig lærer noget men det behøver ikke lige at være helt så fast.

valgte så faktisk at købe en plag mere året efter.... men det var en helt anden sag smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #11   27. aug 2018 Nu er hest ikke bare noget man lige køber, fordi at det giver ens liv "mere værdi".

Der skal tages rigtig mange overvejelser om især økonomi og tid, før at man bør gøre det.
    En hest er - uanset brug - en større udgift, og kan ikke gøres "billigt", man skal være sikker på at kunne skrabe x-antal kroner sammen til kolik en søndag aften, for det skal oftest betales kontant.

ja, det er lidt søgt og gammeldags at skrive det, men det er bare realiteten.

Jeg ved ikke hvor meget et fuldtidsjob giver, da det kommer an på branche og kvalifikationer, men kan skal huske på, at det fuldtidsjob kun er 2 år, og derefter er indkomsten en hel anden.

Man skal også se på hvilken person man er, gider man leve et liv der måske hedder job, studie, hest? eller vil man gerne have tid til andre ting i sin hverdag - som f.eks. studierejser, oplevelser, andet sjovt?

Som Bettemus er inde på, så kan man tage et supplerende SU-lån, men det er simpelthen for farligt at ens økonomi er bygget op om, at det kan kun kører rundt fordi at man tager et månedligt lån. - lånet er måske bedre brugt på den sk*de dyrlæge regning søndag aften. - også skal man huske på at disse penge også skal betales tilbage. og det render hurtigt op.

Man bliver nødt til at se lidt ud i tiden, og overveje om ens fremtidsplaner og fritidsønsker stemmer over ens med hinanden.

Går det hele bare op i en højere enhed, og alt passer til punkt og prikke, så er det dumt at lade være, men er der usikkerhed, så er det måske alligevel bedre at vente. Ens liv skulle ikke gerne gå i stå fordi at man ikke lige køber en hest her og nu smiley

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 183
    #12   27. aug 2018 Jeg ville gøre det, at se 2 år frem i tiden er jeg stoppet med. Der kan nå at ske så meget alligevel.

Jeg har hest fordi det giver mig mere "værdi" i livet, det giver mig også en masse bekymringer mv, men undvære det vil jeg ikke. Den sidste hest skulle være den absolut sidste hest, nu har jeg en ny "sidste hest" smiley smiley

Kommentér på:
Ville i gøre det?

Annonce