2.766 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 72 Svar

Hvad ville du helst undvære!! Hvad ville du helst undvære!!

Hvad ville du helst undvære - og du skal vælge 1!

Undvære din egen hest og så "blot" passe en hest (det må ikke koste noget)

Undvære at komme på ferie med din familie - Danmark / udlandet!

Ja den situation står jeg i nu! At skulle vælge mellem at have mine heste, hund og høns - for at komme på ferie - for mig er det ikke et ret svært valg - men familiens overhovedet mener noget andet!

Hvad ville du undvære?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad ville du helst undvære!!
  • #1   6. aug 2018 Hvis det er tale om mine dyr vs én ferie, så ville jeg da naturligvis hellere undvære ferien.

Men sådan på langt sigt, så hellere ud og rejse end at være bundet af dyr derhjemme. Det er derfor jeg ikke gad have hest mere.

• #3   6. aug 2018 Jeg ville droppe ferien hvis jeg SKULLE vælge - og det tror jeg godt min familie kan forstå.

Men nu er jeg heldigvis så heldigt stillet at vi kan begge dele, da vi passer dyr for andre når de rejser, og tjenesten går retur hvis vi skal afsted smiley

• #4   6. aug 2018 ferien selvfølgelig - den er allerede valgt fra laaaangt de fleste år. smiley

• #5   6. aug 2018 Jeg har valgt flere ferier fra de sidste mange år.

Jeg har valgt at rejse enkelte gange med min familie, hvor min mand har rejst med sin, så der har været en af os hjemme til at passe alle dyrene.

Sidste år var vi på vores første ferie sammen i over syv år, da det lykkedes at finde pasning til hele farmen.

Om et par måneder tager min mand på 3 ugers ferie med hans familie (forældre og søster + hendes mand og børn), jeg har takket nej og vælger at blive hjemme på gården.
    - Sådan har jeg det bedst. smiley

• #6   6. aug 2018 Eftersom jeg ikke ejer en hest, er det nemt for mig at vælge hesten fra. smiley
    Jeg vil nu hellere på ferie smiley

• #7   6. aug 2018 Holder aldrig ferie alivel så det valg er taget …
    Det har jeg det ret fint med
    Vh Annette

• #8   6. aug 2018 Som studerende er begge valgt fra smiley
    Jeg har gratis part og den eneste ferie jeg har været på de sidste mange år var en 2-dages tur til London med fly og overnatning til under 500 kr i alt.
    Glæder mig til at blive færdiguddannet og tjene penge smiley

• #10   6. aug 2018 Nu er jeg heldigvis i en situation, hvor jeg ikke behøver vælge, men skete det, at økonomien blev så presset, at jeg måtte vælge, så valgte jeg at sælge mine heste.

Hestene er MIN hobby, jeg ville aldrig kunne se mig selv i øjnene, hvis jeg valgte at resten af familien måtte undvære, fordi jeg ikke ville gå på kompromis med min hobby.
    Personligt vil jeg hellere have mine heste en rejser, da de giver mig meget mere ro og afslapning end rejser nogensinde kunne give, men nu er jeg ikke alene i familie.

• #12   6. aug 2018 det er et valg jeg selv har truffet de sidste 5 år og for første gang siden jeg købte hest (for 5 år siden) har jeg valgt at tage på ferie i september hvor det ikke er så dyrt. smiley

• #13   6. aug 2018 Altså økonomisk eller? Jeg har heldigvis råd til begge dele, men min kæreste og jeg har en udfordring ved at rejse sammen, fordi vi har mange dyr.. Han er heldigvis ikke til det der med at rejse, så jeg rejser med min søster og han passer dyrene derhjemme.. smiley

• #14   6. aug 2018 Jeg ville uden at blinke vælge hestene foran ferier! Min mand har alligevel ikke råd til at tage på ferie med sin økonomi. Så jeg sendte børnene på 2 ugers ferie til Norge som jeg betalte smiley
    Så det er ikke et svært valg for mig smiley

Mvh TT

• #15   6. aug 2018 Jeg er ikke et familie menneske.. smiley jeg har hellere ingen børn, men har søskende og forældre og familie længere ude..

Ville til enhver tid vælge min hest, jeg synes en uge med min familie er for meget ??

• #17   6. aug 2018 Jeg spørger - fordi faderen gerne vil på ferie - men sidste år var vi i Jespershus - hvor han alligevel valgte at tage hjem fra (vi havde pasning til vores/(mine) dyr - sommeren 2016 var vi på camping 20 km hjemmefra - han valgte at køre hjem hele ugen - han vil gerne til England - da hans familie bor der - og jeg har sagt han bare kunne tage afsted - men det vil han ikke uden mig og ungerne.

Han vil gerne til Austrailen - men vil ikke uden mig og ungerne - han har også familie det!

Han mener det er økonomien til heste-hund- og hønsene og min rygning der står i vejen for at tage afsted - jeg har alle dyrerne hjemme - og ungernes 3 kaniner - og syntes ikke at jeg smider mange penge efter dyrerne - og vi taler ferie 1 gang om året - da han jo også er selvstændig (hans egen virksomhed)

Jeg syntes ikke helt det er fair at han smider det over på mig og dyrerne.

Er jeg urealistisk ??

Hestene har vi jo haft i 5 år nu (Mille 1 år) hunden sidste år og kaninerne fra 2018 - hønsene har vi haft i 2 -3 år ca

Vi har kendt hinanden siden 2003 og der havde jeg også hest og hund - og han vidste jeg havde afskrevet ferie fra 1 dag jeg fik dyr.

Er jeg unfair over for familien ved at have dyr? Og ikke kan tage på ferie uden for dk?

• #19   6. aug 2018 Jeg kender alt for godt til den med at skyde skylden på hestene dit og hestene dat! smiley og derfor valgte jeg at opdele økonomien for nogle år siden, og hvem har problemer nu.. Ja ikke mig.. smiley men uanset hvad, så finder de alligevel en eller anden grund til at skylde på hestene.. smiley jeg er kommet dertil, at hvis han ikke kan lide lugten i bageriet, så ved han hvor døren er!

Mvh TT

• #20   6. aug 2018 Nej jeg synes ikke du er unfair.. Jeg kunne aldrig skille mig af med mine dyr for at rejse.. De giver mig så stor glæde årets andre 51 uger.. Og jeg havde også hest dengang jeg mødte min kæreste og han vidste fra starten af, at dyr kommer først hos mig.. Han er heldigvis også glad for dyr.. Men omvendt, så respekterer jeg også, at han f.eks har sagt, at når mine marsvin er væk, så får jeg ikke nogle nye.. Nu er vi jo så kun os to, men jeg kan godt se at man som familie måske er nødt til at gå lidt på kompromis.. Men det er en svær balance at finde.. Men hvis han alligevel kører hjem fra jeres ferier, hvorfor går han så så højt op i det? smiley

• #22   6. aug 2018 Jeg ville vælge ferie fra, et liv uden mine fjollere ville være ekstrem fattigt, målt på livs indhold.

Jeg har virkelig og en dejlig og forstående mand, som selv har en dyr hobby (jagt), så vi er enige om at vi det er ok at have en dyr hobby.

Derfor har vi valgt at bo ret billigt, og samtidig gøre meget for at være selvforsynende, så vores leveomkostninger er ikke højde. Og mit hestehold er ret billig i drift. Vi snakker under 2000 i snit om måneden tilsammen for dem alle tre.

• #23   6. aug 2018 Svaret på spørgsmålet.
    Jeg vil til enhver tid prioritere en dejlig hverdag over et par dages ferie pr år!
    (Og det er da også sådan, at jeg har indrettet mit liv. De sidste 15 år har jeg været på 2 forlængede weekender i London, besøgt et familiemedlem i Ungarn og en tur til USA i anledning af familie over there, der holdt krondiamant bryllup).
    (og jeg er opvokset på en gård. Med 45 malkekøer og 30 ungdyr, så kom familien bare ikke ud at rejse! Men vi gjorde ting sammen (mest høste, reparere traktorer, passe kvæg, men også lægge i solen med en hund som hovedpude), tog på udflugter, kørte en tur i landskabet, fik udpeget steder med egen historie, læst højt, frihed til at lege vildt på halmloftet uden forældre forbød det.
    Ferierejser er ikke nødvendige for et godt liv - det er selve livet der skal prioriteres. (Det mener jeg hvertfald)

Ja, det er da dejligt at komme ud, opleve noget nyt.
    Men hvad fylder de par dage, sammenlignet med resten af året?
    - Hvis dyrene giver dig og familien hverdagsglæde, er svaret ultra nemt...
    Generelt. Selverkendelse. Hvad giver lykke? Gær plads til det.

Men, måske handler hans spørgsmål om et helt andet problem bag ferie debatten?
    Er han frustreret over noget i hverdagen?
    Frustreret over budgettet?
    Sker der noget ekstra godt i England, han gerne vil opleve??

Hvis det handler om budget, nåja, så åben et exelark og tast ind. Se hvor pengene reelt svinder hen.
    Hvis det handler om hverdagsrutiner, så kys ham og snak om, hvad der gør jer lykkelige.
    Hvis han trænger til at opleve ting, så tag på udflugter.
    Hvis han trænger til at slippe for ansvar et par dage, så giv ham en forlænget mandfolke weekend i London. (Det er overraskende billigt) og lad ham løbe hornene af sig. Evt med en ven. Eller, indfør en årlig kort rejse med far og et barn på skift...

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #24   6. aug 2018 jeg ville klart vælge heste fra - uden tvivl.

et dyr, skal på ingen måde stå i vejen for at mine børn, og os som familie kan blive beriget med oplevelser.

men okay, min eksistens-grundlag, og glæde kommer heller aldrig til at være bygget op omkring en hest.

• #25   6. aug 2018 sidst jeg var på ferie var før jeg fik hest XD jeg tog valget og fravalgte ferier helt da jeg fik hest, at jeg så har været på bornholm, efterskole i 3 uger uden hest, norge (hvor hesten så blev syg) det er det eneste jeg har set uden hest i 10 år XD

• #26   6. aug 2018 "Familiens overhoved"!?
    Du har lavet en del indlæg med problemerne med din mand/økonomi.
    Måske skulle i prøve at tale om de underliggende problemer, eller finde en mere holdbar måde at indrette Jeres dagligdag, så gnidningerne ikke opstår.
    Men som svar på spørgsmålet; hvis det reelt er umuligt både at komme på ferie og have hest/dyr, så ville jeg - hvis jeg allerede havde dyrene - prioritere dem. Hvis valget var at anskaffe sig dyr og så kunne se på økonomien at så blev der ikke råd til ferie, så ville jeg undlade at anskaffe mig dyr.
    Håber I finder en god løsning smiley

• #27   6. aug 2018 Jeg har været på ferie en gang siden jeg fik hest i 2003 behøver jeg sige mere smiley

• #28   6. aug 2018 jeg ville vælge ferien fra smiley
    nogle gange overvejer jeg at skille mig af med hestene og prøve et helt andet liv, for der er ingen tvivl om at de fylder og koster mange penge, men de giver også bare så meget, og der følger mange oplevelser med ?? så jegføler ikke jeg kan undvære dem når jeg går i dybden med det

• #29   6. aug 2018 Jeg savner da at være på ferie. Men vil ikke undvære mine krikker :).

• #30   6. aug 2018 Camilla T - dette har intet med vores interne "konglikt" at gøre - den er vi over - og snakker meget om tingene her i huset nu - jeg er gået på kompromis og ligeledes er han - med MANGE ting - men ikke min hobby!

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#31   6. aug 2018 egentligt forstår jeg ikke den der hest vs. familie.

detver to separarte ting, og det ene bør ikke spænde ben for det andet.

dog vil jeg mene at familie (børn) altid bør komme før en hobby.

• #32   6. aug 2018 Det er selvfølgelig anderledes når man har børn, og specielt hvis de ikke rider, for så kan man måske snakke om at det kan være lidt egoistisk at de ikke kommer på ferie fordi mor vil have heste. Men jeg har ikke børn eller mand eller lignende, så jeg vælger til hver en tid ferie fra ift ridning, hvis det skulle være. Min mor og jeg har været på ferier i sommerhus osv, men aldrig rigtig sådan ferie i Spanien eller lignende, hvilket jeg har det helt fint med for jeg ville jo hellere have hest og det ville hun også selv.
    Nu hvor jeg er blevet ældre og selv tjener penge, (min mor hjælper stadig lidt økonomisk med hesten), men så har jeg da været på ferie med kæreste og veninder. Ved godt det kan være nemt at sige og ikke alle har mulighed for det, men jeg sparer jo bare op og så må jeg se hvornår jeg har råd, selvom jeg kun er på SU og har deltidsjob ved siden af.

Men noget jeg slet ikke forstår det er da hvorfor du ikke dropper det rygning, det er også dyrt og bestemt ikke godt. Jeg vil vædde med at du kan spare op til ferie hvis du lægger rygepengene til side hver måned plus lidt ekstra hvis du kan spare andre steder, og så vil der på et tidspunkt være råd til noget ferie smiley

• #33   6. aug 2018 Er det børnenes behov at rejse langt og dyrt, eller de voksnes.

Mine unger har selv valgt at de helst vil i et billigt ældre sommehus på læsø i ferien, end lange rejser ud af landet. På den måde har vi haft råd til flere andre oplevelser som årskort til Ree Park og Randers Regnskov, hvor vi så tager ud og hygger ofte. Det er fordi hele vores familie har det bedst sådan.

Andre har andre ønsker og behov end os, nogle vil gerne ud og opleve mere, og her ville økonomien så se anderledes ud. At vi så har haft penge til at kunne give valget om rejser, hvor ungerne hellere vil hygge i sommerhus, er en anden sag

Så i min familie er dyrene valgt til, men ikke på trods af familiens behov, men i tråd med. Tag derimod min søster, de prioriterer udenlandsrejser og nyder det, så her har de ikke andre dyr end en kat, som er nem at få passet.

Blev jeg tvunget til et “valg” ville familien dog vinde, primært børnene, men hos os er det heldigvis som beskrevet meget nemt, da vi alle har meget enslydende behov hvad det angår smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#34   6. aug 2018 Karen: og sådan bør det også være!

børn har ikke behov for dyre rejser til udlandet, men det giver dem rigtig meget, at opleve, og se andet end det vandte.

det er med til at skabe sammdnhold i klassen via dialog, og ikke mindst så giver det minder i stor stil.

vi har valgt at de sidste par somre og de næste par somre bliver i sommerhus på fanø, og når børnene så bliver større og rejser faktisk giver værdi, så gør vi det - imens så bruger vi bare flere penge på dagsture og oplevelser. men som ved jer, så er vi også enige om hvad vi gerne vil, og hvad der har værdi for os.
    - det er dejlig let at være enige smiley

• #35   6. aug 2018 Ja det gav mig sindsygt meget glæde, at kunne sende børnene til Norge smiley jeg glædet mig næsten mere end de gjorde fordi jeg vidste de ville have en fantastisk ferie, som de ville vokse på smiley og som ville give evige minder. De er bare SÅ klare til næste år smiley så må vi håbe det igen kan lade sig gøre smiley jeg har i hvert fald ikke behov for at rejse, men det må de gerne, også hygger vi os sammen her hjemme med en tur til Djurs sommerland o.l. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#36   6. aug 2018 Team Tindur: hvad så hvis de gerne ville rejse sammen med deres mor og far?

• #37   6. aug 2018 Ja jeg tror nemlig også at det er sammenholdet og om alle er tilpasse, der har den største faktor for om noget bliver godt smiley

Vi har selvfølgelig været ude at rejse, også til storbyer osv, for at se andet end Dk, men de sidste 2 år har ungerne haft stor indflydelse på hvad de ville, som i “bestem næsten selv” hvor I vil hen, og sidste år valgte de sommerhus i Dk ikke hvor, så vi endte på Læsø. I år ville begge bare rigtig gerne tilbage til øen, for det havde bare været så hyggeligt smiley De er altså 12 og 15, så jeg må indrømme at jeg blev lidt paf.

Men kom de og sagde at de følte at hesten var “for meget” enten pga tid eller penge, så er det til enhver tid den, der forsvinder for 100% kommer de i første række. Jeg er så velsignet med en mand der aldrig ville bede mig vælge, så i forhold til manden kan jeg desværre ikke råde, men ja børnenes behov skal dækkes før mine.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#38   6. aug 2018 Karen: Ferie på danske øer gør altså også et eller andet rigtig godt for en. smiley

jeg har været på fanø de sidste 18 år, med mib mor, søster, moster og bedste. nu er min bedste desværre død, men der er så kommer kæreste/mand og 5 børn til.

da jeg var yngre (teenanger) havde jeg en veninde med.. det har bare givet så mange mibder, selvom at det er ret lige til.

• #39   6. aug 2018 AMT - De var afsted med mig til Norge maj sidste år. Jeg har ikke penge til at også skulle betale for min mand. Så medmindre han får det prioriteret, så går det nok ikke..

Mvh TT

• #40   6. aug 2018 ser ikke noget i at rejse. desuden har jeg ikke nogen til at passe dem. så valget er nemt smiley

• #41   7. aug 2018 Kom galt afsted sidst og slettede det, så her kommer det lidt mere forståeligt. Jeg ville til hver en tid beholde mine dyr frem for at rejse. Jeg er ikke typen der føler det rart og være væk hjemmefra så længe ad gangen.

• #44   7. aug 2018 Hvad er problemet? Er det pengene? Eller er det pasning af dyr? Eller noget helt andet?

Hvis det er pengene, så lav en plan for hvad i kan spare op og planlæg hvornår i skal afsted.
    Det kan godt være at i først kan komme afsted om 3 år og hvad så? Så kan i gå at glæde jer så længe.

Hvis det er pasning, så må i ud og finde en som mod betaling kan/vil passe jeres dyr mens i er væk. (jeg har for år tilbage passet heste på et par ejendomme, når ejer var på ferie, så det er muligt)

I min verden har børn brug for ferie sammen med sine forældre og helst med begge forældre, det behøver ikke være noget dyrt og fancy, men bare sammen.

Jeg forstår godt TS mand vil på ferie med sin familie, og besøge sin familie.

Men om jeg forstår det der med dit og mit i et forhold, og ingen skal bestemme hvad jeg skal?? Synes at det bliver meget firkantet og konfliktfyldt.

For mig er et forhold et fællesskab, hvor man er sammen om tingene, hjælper og støtter hinanden, udvikler sig sammen.

Der hjemme er det mig der tjener pengene, men jeg kunne aldrig drømme om at bruge mod min mand. Vi er fælles om det. Jeg har hest, han går på jagt (det gør jeg også, lidt) han har hunde. Vi får det til at nå sammen i fællesskab.

Vores ferie er ikke så eksotiske, vi er ofte i jylland til skyde konkurrencer, hvor vi er et par dage. Vi har dog været på langfart 3 gange på over 35 år.

• #45   7. aug 2018 Karin - Men ville du hvis I havde delt økonomi, blive ved med at betale for din mand fordi han ikke kunne finde ud af at administrere sine penge og prioritere fornuftigt. Det vil jeg ikke, så derfor betaler jeg rejser for mine børn (og mig selv) også spænderer jeg feks Djurs sommerland til ham da det er en familie udflugt..
    At man er den der tjener mest penge, betyder jo ikke at man bruger det imod partneren, det betyder bare at man kan tillade sig flere ting (have heste, betale ferie for børn osv)

Mvh TT

• #47   7. aug 2018 Phoenix du har helt ret MEN jeg synes ikke det er rimeligt at børnenes behov ikke kommer før forældres, nu taler vi luksus-ting som ferie og her kan man nedjustere behovene.

Det jeg mener er at tog min hest så mange penge og så meget tid at mine børn kom til at mangle, så er det egoistisk. Derimod så synes jeg det er helt rigtigt at holde fast i det der giver glæde til “mig selv” hvis børnenes behov er dækket.

Så ja kom ungerne og sagde de var kede af at jeg brugte så meget tid og så mange penge på hesten, så ville jeg uden tøven afskaffe ham og se om jeg kunne finde en mindre tidskrævende og økonomisk bedre måde at holde ved interessen.

Jeg tænker der er mange måder man kan holde interessen ved lige, uden at skulle vælge at have hest. Der hvor det er slemt er selvfølgelig, når man allerede har dyret og man så skal af med det.

Jeg tror som en anden skriver at i Ts tilfælde skal der i den grad forventningsafstemmes. For har TS ikke et behov for at rejse, hvorfor skal hun så rejse på en længere tur, hvis det er familie-sammenholdet der er gældende? Det kan skabes på kortere ture.

Jeg kender flere par, hvor den ene part elsker at rejse og den anden ikke gør, hvor de så hver især sparer op til deres hobby, så den ene feks rejser og så laver den anden hvad de nu vil. Min egen mand er heller ikke til de store rejser, og han er tilfreds med at jeg er tilfreds (jeps jeg er meget heldig på det punkt) så han forventer faktisk at jeg opfylder både mine og børnenes behov (han er ikke biologisk forældre til dem) og er gerne med på ture i Dk, men vil hellere passe dyr osv, når vi er længere væk.

Så ja kære ts i dit tilfælde vil jeg få taget en samtale om hvad man ønsker hver især, selvfølgelig ønsker han at opleve med dig og jer, men samtidig så kan det være at han skal forstå at der er din prioritet ikke, og så skal der findes en løsning. Det er svært fordi der er børn, og det derfor er svært bare at sige “vi deler os op” men det er ikke umuligt, hvis man vil hinanden det bedste smiley

• #49   7. aug 2018 Jeg skal lige læse alle jeres svar - så jeg kan svare jer.

Men allerede nu kan jeg fortælle at ungerne får næsten alt de peger på - ATV - kaniner - tøj - legetøj - lille automatkørende bil - datteren har fået en pony - så jeg vil ikke mene de mangler noget.

De vil gerne i Djurs sommerland - Tivoli - og sådan nogle steder.

Manden er selvstændig - eget firma - så han kan jo heller ikke "bare lige" tage på ferie!

Jeg bruger IKKE mere tid på hestene end ungerne! Tvært i mod - så er hestene mere eller mindre blevet foldbumser!

Jeg er ikke den store rejser mere - men kun fordi familien ikke vil med mig til Croatien! Jeg sætter stor pris på min familie - sammenværd med dem - og bruger meget tid sammen med dem - hestene kommer i anden række! Men hestene mangler heller ikke noget.

Mit "luftrum" er hestene og mit væksthus!

Det er hans familie - han vil besøge - ikke nogen vi kender eller nogen sinde har mødt - og at skulle afskaffe dyrerne for at komme til at besøge familien i udlandet er jeg MEGET imod - det står ham frit at rejse selv eller tage ungerne med!

• #50   7. aug 2018 TT : Så må du jo hjælpe ham med at prioritere smiley

Nu ved jeg jo ikke hvordan i har delt jeres økonimi op.
    Men en ide kunne være at hver indbetalte.
    Et beløb hver mrd til de faste udgifter (husleje, mad, husholdning, udgifter til børn osv)
    Et beløb hver mrd til opsparing til vedligehold. (udskiftning af køleskab, støvsuger osv)
    Et beløb hver mrd til ferie.

Og hvad der måtte være tilbage er lommepenge smiley
    Ud af lommepengene betaler man så frisør, tøj, byturer, hund/hest (hvis de ikke er fælles).
    Så slipper du også for at gå og blive muggen over hvad han bruger penge til smiley

• #51   7. aug 2018 Karin - Når han ikke engang kan deltage på lige fod på de faste udgifter til mad, pga sine udskejelser som ung osv. . Så har han intet at spare op af..

Lisette - tja.. Det er er ikke det sjoveste.. Men det går da så længe jeg kan sørge for os(børnene) og hestene. smiley uden mine heste så havde jeg været en forfærdelig sur og vred person at omgås..

Mvh TT

• #52   7. aug 2018 Ferier m.m. kan jeg sagtens undvære smiley Jeg holder mest af at være hjemme og slappe af, når jeg endeligt har mulighed for det. Jeg flyver rundt til hverdag og finder det super behageligt at få tid til at gøre noget ud af min sport og min hest - mere end jeg plejer - og rent faktisk få slappet af, set noget familie og venner. Aaah smiley Det er sgu min slags ferie! smiley

Så det valg tog jeg for mange år siden smiley smiley

Man skal nok få mulighed for begge på et tidspunkt, og indtil da, der kan jeg sagtens undvære ferier smiley

• #53   7. aug 2018 Vi er de seneste år begyndt at rejse en del mere. Da ungerne var mindre, holdt vi ofte ferie rundt om i DK, men de sidste 10 har vi være på kør-selv-ferier. Jeg ville ikke have været de minder og rejser foruden! Det giver SÅ meget at rejse sammen som familie, for mig kan det ikke gøres op i penge. Herhjemme er det heldigvis sådan at tingene er harmoniske, vi taler sammen om hinandens behov og ønsker og ingen behøver at "undvære noget".

Kom min kæreste og gav udtryk for at han gerne ville besøge et land hvor hans familie boede, ville jeg bakke 100% op om det. Jeg kunne aldrig drømme om at sige at han bare selv kunne tage afsted! Det ville vi helt sikkert finde ud af. Omvendt kunne han aldrig drømme om at sige at jeg skulle skille mig af med dyrene, for at vi kunne rejse mere. Selvom det rent faktisk er ham som betaler for at vi har dem... Vi har skåret en del ned i dyreholdet, bl.a. for at kunne rejse og opleve nogle flere ting. Vi har nogle kaniner, en hønseflok, katte og hund, 2 ponyer og en stor hest.

Når vi rejser passer vores søde nabo det hele. Og her i efteråret kommer den store hest ud og stå. Det gør alting noget nemmere.

Det lyder til at der ligger noget dybere bag den konflikt I har omkring det. Det ville være sundt at løse de underliggende ting, ellers opstår der symptomer som dette

• #54   7. aug 2018 TT : Synes ikke at vi lige skal endevende dit forhold i denne tråd. smiley

For mig bidrager man med hvad man har.

• #55   7. aug 2018 Godt så... Jamen med den holdning kan man da bare bruge en masse penge på det man har lyst til, og når man ikke har flere, forvente at den anden betaler for en.. Jeg kender et par stykker der gør, og Nøj hvor jeg ser ned på de.. Men på den anden side.. Måske det bare er mig der er dum og ikke udnytter andre til at betale for min luksus..

Mvh TT

• #56   7. aug 2018 Har netop stået i samme situation, for 5 år siden da jeg valgte at overtage min hoppe, og igen her sidste år da jeg valgte at trække et føl på hende. Valget er ret tydeligt tænker jeg - jeg vil hellere undvære ferie end mine firbenede venner. smiley
    Selvom jeg også gerne vil på ferie - så må de komme, når pengene er til det, men det er ikke noget jeg vægter højere end mine heste.

• #57   7. aug 2018 TT: Godt ord igen smiley

Hvis det er en gæld der er fra fortiden, er der vel kun et at gøre - og det er at få den ud af verden. Og så holde sin økonomi på rette spor.

Nu er min mand ikke økonomisk uansvarlig, han er bare "blevet pensionist" , og har den indtægt der følger... Og så har han en "ung" kone, som så må betale.

• #58   7. aug 2018 TT: skal han så straffes hele livet for en økonomisk udskejelse som ung?
    Jeg tjener langt mere end min kæreste, og det giver mig da stor glæde at kunne give ham de ting han gerne vil have (også selvom det er ting jeg ikke ville prioritere at købe).
    kan I ikke lave en opsparing alligevel, og så indbetaler i hver især hvad I har råd til (og hvis det kun er 200 kr for ham, forhindrer det jo ikke dig i at sætte 600 eller 2000 kr ind), så kan I bruge dem til noget fælles smiley

• #59   7. aug 2018 Phønix vi er sådan set enige, blot med forskelligt ordvalg smiley Jeg tror du læser noget andet i mit indlæg.

Jeg beder ingen amputere sig selv smiley Men stod man i en situation hvor det vitterlig er ungerne eller hesten, så er det 100% børnene for mig uanset hvor meget jeg elsker at ride.

Det er du så heldig du ikke gør, hvor dine overvejelser tages på baggrund af et liv hvor tiden så ER til det, men var man alenemor med 2 jobs feks og ville insistere på at beholde hesten på trods af at det så betød mindre tid og penge til ungerne, ja så synes jeg at man skylder børnene at kunne behovsudsætte.

Så jeg tænker vi er enige, eller også er vi ikke smiley Jeg ville bare ikke lade det gå ud over børnene. At jeg så tager mig tid og penge til hest nu, er fordi jeg ved at det ikke går ud over børnene. Jeg ville dog aldrig med god samvittighed ride rundt på en hest, hvis mine børn sad hjemme og havde behov for samvær eller måtte undvære noget nødvendigt/vi ende ud i gæld. Det er det, den del af mit indlæg du citerer, står for.

• #60   7. aug 2018 TT: gæld fra fortiden kender man vel, når man vælger at skabe et liv sammen? Min kæreste havde også gæld, men som fælles husstand, med fælles økonomi, var det noget vi afdragede sammen.. Min kæreste tjener en del mere end mig og har derfor valgt at betale mere til udgifter end mig.. Og han er fuldstændig ligeglad med, om jeg har brugt alle "mine" penge på dyrene, så han skal betale min billet til djurs sommerland.. smiley Eller at han sætter penge på vores opsparing og jeg ikke gør.. Men sådan gør vi det jo alle forskelligt.. smiley

• #61   7. aug 2018 Jeg har været med til at betale rigtig meget ned på hans gæld, vi havde fælles økonomi i rigtig mange år, men når han gang på gang, kom i flere penge problemer, og jeg måtte bruge af min arv på at betale ned på inkasso osv, fordi han ikke magter at sige nej til diverse. Og oveni det begyndte at klage over at hestene kostede ham penge. Så sagde jeg STOP! Og så blev økonomien opdelt. Så jeg betaler halvparten af alle fælles udgifter, mad også selvfølgelig hestene Jeg betalte faktisk også hans bil, indtil jeg købte min egen. Så havde jeg ikke råd til også at betale hans. Alle vi kender, forstår ikke hvorfor jeg ikke har forladt ham pga hans opførsel og økonomiske uansvarlighed. Men jeg elsker min mand, og børnene fortjener ikke at blive skilsmisse børn. Så derfor er tingene som de er, og jeg er færdig med at betale for hans uansvarlighed. I ville ej heller blive ved med at betale, og ikke lade jeres mand stå til ansvar for sine handlinger!

Mvh TT

• #62   7. aug 2018 Det har du helt ret i.. smiley Øv at det skal være sådan.. Jeg tolererer ikke sådan en opførsel.. Min eks lavede rod i vores økonomi uden min viden og da jeg fandt ud af det, ringede jeg til banken og tog en snak med dem, og efterfølgende fik han at vide at han ikke fik lov at røre vores økonomi, han kunne ikke flytte rundt på penge på hans kontier, jeg ordnede alt og så fik han at vide hvad der stod tilbage på hans konto, som han så frit kunne bruge.. Han havde på få måneder skabt et underskud på 50.000..
    Nu har jeg heldigvis en mand der er ansvarlig og faktisk bare er glad for at jeg styrer det økonomiske.. smiley

• #63   7. aug 2018 Ja jeg skiftede bank og sørget for at han ikke kunne komme ind på min konto.. Vores gamle bankrådgiver (hans stadig) blev rigtig sur da han kender til min mand og blev/er bekymret for det økonomiske. Men da han ikke ville spærre for kort og sørge for at min mand ikke kunne bruge penge, så måtte jeg jo bare skifte smiley

Mvh TT

• #64   8. aug 2018 Hmm... for mig er kærlighed bl.a lig med respekt. Og hold da op jeg synes det er respektløs at sidde og udlevere sin mand og hans udfordringer på sådan et forum her! Og ret så nedladende og bedrevidende endda. Føler mig helt utrolig privilegeret i mit forhold. Men det er sikkert også derfor det har holdt så længe...

• #65   8. aug 2018 Laila - Nu ved du jo ikke hvor længe vi har været gift.. Så at tale nedladende, skulle vel ikke komme fra dig lige nu.. Og jeg bliver desværre nødt til at forsvare mig, havde folk ikke "gået til angreb" (bemærk anførselstegn og i mangel på andet ord) men bare accepteret at sådan var jeg desværre nødt til at gøre det. Så havde jeg ej heller behøvet at sige ret meget.. smiley

Mvh TT

• #67   8. aug 2018 Lisette - Jeg går i terapi ifb med mit arbejde, og har her været inde på hvordan forholdet til min mand er, min terapeut mener ikke at der er grund til skilsmisse.. Så længe jeg styrer min egen og fælles økonomi. smiley

Mvh TT

• #68   8. aug 2018 Rejser er en gave, man giver sine børn. Jeg er dybt taknemlig for, at mine forældre prioriterede en udlandsrejse om året for vores familie igennem hele min barndom - på trods af, at der skulle arrangeres pasning af køer, heste, geder, hunde, katte og diverse smådyr derhjemme på gården.
    Det var ikke ekstravagante rejser - altid inden for Europa og sjældent mere end 7-9 dage ad gangen. Oftest kør-selv og et lejet sommerhus på destinationen. Men de pirrede min nysgerrighed og udvidede mine horisonter på en tryg måde, der gav mig mod på mere, da jeg blev gammel nok til at kunne betale selv.

Hvad andre skal gøre, skal jeg ikke blande mig i. Men mit liv ville være tomt uden alle de indtryk, som rejser giver mig. Derfor kalder jeg det også hellere rejser end ferie - for mig er det ikke bare at ligge ved poolen og spise på hotellets restaurant. Det handler om fremmede lyde, lugte, indtryk, kulturer - det handler om at opleve, at tingene kan gøres anderledes end derhjemme, og at det ikke er farligt. Og det er en lektie, som man helst skal lære så tidligt som muligt i sit liv, efter min mening smiley

Jeg besvarer ikke dit spørgsmål direkte, det må du undskylde. Men jeg tænker, at I må kunne finde en løsning, hvor I sparer sammen til en mindre ferie (måske ikke lige Australien i første omgang) og ser, om ikke hestene kan passes i den periode.

• #70   9. aug 2018 Gingerella- det gjorde mig så glad at læse dit indlæg hvor du beskriver hvad rejser har givet dig. Det er netop også sådan vi har prioriteret med vores rejser og vi har rigtig mange minder. Og 2 unge mennesker med mod og eventyrlyst og lyst til at opleve. Vores datter på 19 er lige startet hos Hesteeskadronen og skal være der i 1 år, vores søn på 16 flytter på skolehjem på søndag i 40 uger på tømreruddannelsen og har planer om arbejdsrejse til Australien når han er udlært. Og jeg tror deres mod bl.a. skyldes vores måde at rejse på. Altid et nyt ukendt mål, altid nye oplevelser og udfordringer og altid nogle fantastiske ferier smiley

• Anette D
    Anette D Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Svar: 1
    #71   9. aug 2018 Jeg er ikke vild med ferier - sjovt nok smiley

Så for mig er det helt simpelt - ville vælge mine heste.
    Var på ferie i år for første gang i mange år - og æv tænk at have brugt pengene på det, når jeg kunne have brugt dem på ............ smiley

• Inge S
    Inge S Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #72   9. aug 2018 Ferie.. Har alligevel aldrig været på ferie.

• #73   9. aug 2018 Jeg ville ikke sælge min hest, hund eller andet, for at tage på ferie. Nul og niks. Så kan man jo prøve at spare op, selvom det tager længere tid, end hvis man ikke havde dyr..

Nu har jeg så heller ikke børn. De er valgt fra for længe siden. Jeg er mere interesseret i at have hest og "mig-tid" end at have unger.

• #74   10. aug 2018 Så har jeg læst alle jeres indlæg.

Jeg købte i 1999 min ene hest - jeg havde ham i 5 år - han var plag dengang - og solgte ham som 5 års - fordi jeg havde fundet ny kæreste (HAM JEG ER SAMME MED NU) - fordi tiden ikke var til hest - jeg arbejdede i hans firma og valgte kæresten og arbejdet frem for min soulmate af en hest - jeg fulgte hesten via nettet og blandt de mange ejere han nåede af få - gennem 10 år - jeg fik barn med kæresten - stadig fulgte jeg min soulmate.

Jeg købte nye hest - havde den 1 års tid - solgte igen pga tiden og kæresten - jeg købte en ny hest - med hjælp fra kæresten - havde den 1½ år - solgte igen pga gravilitets problemer og jeg lå på sygehuset - jeg blev gravid igen - tvillinger - lå på sygehuset - og fulgte stadig min soulmate - så da min solumate havde haft 10 forskellige ejere - valgte jeg at købe ham tilbage - mod kæresten ønske - og da min solumate så ikke skulle stå selv købte jeg en ny pony - jeg havde min soulmate 1 år (kun) så måtte jeg aflive ham (grundet gigt) men jeg fortryder aldrig aflivningen - for min soulmate kom hjem og fik al den kærlighed han havde manglet gennem de 10 år han var ude som kasteboldt.

Min nye gik så selv - så jeg lånte en pony - dette gik dog ikke - så den kom retur til ejer og jeg købte en ny - de 2 kom så hjem at stå (vi havde købt endnu en ejendom - med jord og stald. - min veninde kom så med en bror til min soulmate og jeg kunne se alt LittleJohn i Latino - så jeg gik ind til kæreste og sagde at latino var halvbror til LittleJohn - og ordne var - en hest ind en hest ud - så valget var mit eget - jeg valgte så at sælge den nyankommet hest - til en god veninde og tog latino ind - dette hestehold varede i 2 år - så kunne min hoppe og latino ikke sammen - goldy blev jaget ud af folden - jaget væk fra foderet - latino kunne ikke rides alene ud (vi stod jo hjemme - uden opstaldede) - jeg valgte at ringe til min veninde som havde givet mig Latino og sagde det ikke gik - heller ikke økonomisk - så Latino blev hentet hjem.

ifølge loven må heste over 1 år gerne stå alene - så jeg valgte IKKE at købe ny hest eller lign til Goldy - men overvejede at få hende opstaldet ude med andre heste - i 6 måneder ståd hun alene her hos mig - jeg havde fundet et sted tæt på os hvor hun kunne stå - til fornuftige penge - men det ville kæreste ikke høre tale om - så han bad mig kigge på ny pony - og her fandt vi Mille - sølle 1500kr skulle vi betale - og datteren og jeg kørte op og kiggede på Mille.

1 år gammel - shetlænder/miniature - men stor nok til at datteren ville kunne ride hende - når den tid kom.

jeg snakkede med ejer - min mavefornemmelse sagde - KØR - Mille sagde - tag mig med.

Jeg overvejde det - og ejer sagde at tog jeg hende med nu - så ville hun gå ned til 1200 kr.

Jeg sagde JA og vi tog mille med hjem - 1200 kr - betalt af kæresten, da han ikke ville havde Goldy opstaldet ude og goldy skulle ikke stå selv.

Det jeg vil fortælle med dette er: HAN valgte at vi skulle have en ny pony - han betalte - vi har fælles økonomi - og ja det vil også sige - jeg har ikke dankort - men bruger hans dankort - min løn går ind på den konto - mens hans løn går ind på hans egen konto - de fleste udgifter betales ud af min løn - madpenge betales ud af hans løn - jeg betaler foder osv ud af min løn.

Alt i alt rundt regnet betales der ca 2000 kr om måneden på foder, hegn, strøm (vand) bruger regnvand (når det har regnet) kaninger, høns osv.

Han er selvstændig - han arbejder meget - nat og dag - aften - HVORNÅR VILLE HAN HOLDE FERIE???

Han køber mange ting - alle biler har han betalt - 1 kontant - 1 har vi begge lånt til - hans navn er reg på 1 bil - bil 2 er vi begge reg på - han har 2 firmabiler - hans firma ligger i vores private bygning - vi har 2 ejendomme (byhus og landejendom) og jeg ønsker ikke at have 2 ejendomme - men han vil ikke sælge den ene - men den anden - og den han vil sælge er den vi har firmaet i - plus alle vores dyr står her.

Hestene går pt som foldbumser - goldy blev gjort ryttervant for 3 år siden - hun er kun hyggeredet siden - Mille er kun 2 år - så det er ikke hestene der tager tiden fra ungerne.

Vores datter er 8 år og vores sønner er 6 år - så de er stadig små.

Vi har gæld i byhuset og ingen gæld i landejendommen.

Vores unger mangler intet - de 2 gange vi har været på ferie - er han kørt hjem pga arbejde - eller fordi han ikke kunne få tiden til at gå.

Vi hygger med en tur ud af spise - i Randers regnskov, Aqua Aquarium - Jesper hus - vi havde en campingvogn - men den er solgt igen - så jeg vil ikke mene at hestene eller vores dyr er problemet - men de høje udgifter i ejendommene og bilerne - vi har 2 ejendomme - 2 privatbiler og 2 firmabiler - hmm

Ungerne har deres skole - deres venner - deres sport - og jeg har mine heste - som jeg egenligt kun bruger tid på om morgenen og aften når de skal fodres - eller vaskes - ungerne har 1½ hektar at boltre sig på - træer og lille bane at køre cross på. jeg har mit lille væksthus og ja jeg ryger - men købt i tyskland - og jeg ryger for 200 kr om måneden - han køber ØL i tyskland - som er samme beløb som jeg ryger for.

Han har selv indvillet og betalt vores lille pony - Mille - kaninerne har jeg byttet mig til for et hovedtøj - hønsene har jeg fået da tidligere ejer ikke gad dem mere - kyllingerne har jeg ruget ud med en rugemaskine - så jeg kan ikke helt se hvordan det skulle koste den formue som en rejse ville koste - plus at vi har gode venner der elsker at passe vores dyr - så det er heller ikke der skoen trykker.

Han arbejder meget - han købte selv vores hestetrailer (jeg har kørt med den 1 gang) for den kunne han bruge til at køre skilte med - det er kun hans firmabil der pt må køre med den.

Ride: ja jeg skal være heldig hvis jeg kan ride 1 gang om måneden - fordi jeg prioterer min tid anderledes og jeg har ikke behov for at ride - selv om jeg savner det - men sælge vores dyr - ALDRIG - de er min frihed og aflast for en travl hverdag.

• #75   10. aug 2018 Jeg tror ikke på, at jeres snak om heste versus ferie - handler om heste versus ferie...

Tag en snak med ham.
    Hvad handler det grundlæggende om?
    Er det livsstil, budget, behov for at prøve noget nyt (du siger, han vil sælge stedet med dyr og erhverv - vil han afprøve en anden livsstil?)
    Jeg tror ikke på, at det handler om det, du spørger til her.

Var han min mand, så havde jeg kysset ham og spurgt ind til hvad gør ham glad - lykkelig - hvornår føler han succes?
    Da jeg mener at hverdage er dem vi har flest af, ville jeg da prioritere en god hverdag. Med mest muligt af det, som er rigtigt i livet, vigtigt i livet, og giver hverdagslykke.

Hvis dyr giver dig hverdagslykke, så fint. Stå ved at det giver glæde, ro i sjælen.
    Men hvad giver ham ro i sjælen?

Knæk og bræk, i eftersøgningen på det, som gør livet rigtig godt...

• #77   10. aug 2018 Doktor WHO!

Han snakker om at lukke firmaet - få fast arbejde - fast indtjening og så have skilte som b indkomst - han vil gerne ud at fiske i hans båd - men han finder ikke ro til det - han hader telefoner - og bliver altid forstyrret når han er igang med noget - er desværre det eneste jeg kan få ud af ham - ja og så hader han rod.

Tak jeg leder videre i et hverdags-liv

• #78   10. aug 2018 Hvis det handler om økonomi og synligheden af hvem der betaler hvad:
    Hvad med, at du får din egen konto. Der går din løn ind. Det, som du bruger på dig selv tager du derfra, du er den eneste med dankort til det.
    Din mand får også en konto for sig selv. Der betaler han sine egne udgifter.
    Og så laver i en fælleskonto. (evt opdelt i både budgetkonto og husholdningskonto.) I har hver sit dankort til den konto.
    Når I får løn overfører i x % af jeres indtægt til fælleskontoen.

Fordel:
    Det er enormt nemt at administrere.
    Det er nemt at adskille mine penge, dine penge, vores penge. Og mine udgifter, dine udgifter, vores udgifter.
    Og det er derfor nemt at lave budgetter.
    Ulempe: Der skal laves budget for egen konto, fælleskonto og ægtefælle.

Der lukkes helt ned for, om det er ok du bruger 1200 kr til foder, eller om han bruger 1200 kr pr flybillet til Heathrow. "Min konto, mit ansvar."
    Kan de on punktere konflikt niveauet?

• #79   10. aug 2018 Stald; ja det er rigtig forstået - han har konto i Sydbank og jeg i jyske - dankortene står i hans navn på begge kontoer - han har fuldmagt til "min" konto - han mener det er ham der betaler alt - som i alt - så derfor valgte jeg at nedlægge mit dankort og oprettede det i hans navn - så korrekt - bliver der trukket penge på kontoen i jyske - så skal han godkendes pr tlf for at jeg kan bede banken stoppe trækningen eller lign

Det var mit valg da jeg ikke gad høre på at jeg brugte alle pengene!

• #80   10. aug 2018 Doktor WHO;

Jeg vil prøve at foreligge kontoopdeling for ham - mange tak

• #82   10. aug 2018 Jeg ved heller ikke hvordan det vil ende - og om der kommer noget godt ud af det - men det er et forsøg - når han ikke rigtig vil snakke om tingene

• #83   10. aug 2018 Du må være en meget tålmodig person.

Jeg havde ikke fundet mig i det.

Jeg håber virkelig du finder en god løsning.

• #84   11. aug 2018 Dorthe C; ja det er jeg nu - det var jeg ikke for 18 år siden - der ville jeg have været blevet rasende og skredet smiley

• #86   11. aug 2018 Stald; min tålmodighed er også ved at være opbrugt - men stadig - når det gælder hestene som jeg brænder for og mine høns - ja så er jeg ekstrem tålmodig - men jo - jeg har da overvejet mange gange at sælge - når jeg ikke kan bruge mere tid på dem end jeg kan/gør

• #87   12. aug 2018 Jeg ville helt klar vælge mine dyr smiley

Kommentér på:
Hvad ville du helst undvære!!

Annonce