gigt og gammel hest {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg er lidt i vilrede og håber på at kunne finde nogle svar herinde.
Jeg har i 5 år passet og trænet med en pony, som var det min egen. Dog knap så meget de sidste 2 år, da jeg har været på efterskole og i år er blevet opereret.
Nu har jeg endelig fået go fra lægerne til at gå i gang med at træne osv. igen.
Ponyen er 21, men mentalt og også fysisk en del yngre.
Den pony jeg ser når jeg kommer, er glad og givende, vil gerne træne, tilbyder selv og virker overordnet godt tilpas og tilfreds. Dog fortæller staldejer, at han er stiv og går meget forsigtigt når han skal ud om morgenen. (Han har tidligere fået konstateret gigt, og har døjet lidt med det nogle vintre, men ikke i slem grad og ikke noget der ikke har kunne behandles. Det har dog ikke være slemt de seneste år.)Når han så kommer på fold løsner han hurtigt op, og man kan ingenting se i løbet af dagen.
Derfor vil jeg gerne høre jeres erfaringer og historier om lignede.
Hvordan vil man behandle det? Og er det meget dårlige tegn, at han går dårligt om morgenen? Eller er det "okay", når han ikke går dårligt ellers?
(Det er også lige vigtigt for mig at sige, at han ikke er indelukket, tvær eller har en ændret adfærd overhovedet)
Jeg er ikke ambitiøs konkurrencerytter, og træner på ponyens præmisser, og vil være indstillet på forskellige scenarier ang. træningen.
Jeg træner mest fra jorden.
Jeg ved godt, at ponyen er ovre sine år i topform og søger egentlig blot svar på, om jeg kan give ham nogle sidste gode år med glæde of uden smerter, inden han skal herfra.
På forhånd tusinde tak.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
Ikke overbelast, varm godt op og vær sikker på hesten er helt varmet op. tag det i dens tempo og stop hellere for tidligt end at overbelast den tequila blev desværre overbelastet af anden rytter der overtog parten... og kunne derfor ikke rides mere
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 6 Svar: 109
En gigthest kan sagtens fungere på hyggeplan med god omtanke!
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.625
gigt og gammel hest