{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
878 visninger | Oprettet:

Valg af sadel {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Jeg har fået muligheden for at vælge mellem en Kombi sadel af mærket Scan-horse Copenhagen eller en dressur sadel af mærket Kieffer Wien.
Det er til en hest jeg låner, som jeg skal have med på arbejde smiley
Jeg har dog aldrig redet i en dressursadel, kun kombisadel. Derfor er min første indskydelse kombisadlen, men i og med jeg ikke kommer til at springe, men kun tide dressur og skovtur, ved jeg ikke hvad der er smartest og rarest?

Jeg hat ikke mulighed for at prøve og ride i sadlerne, da de er nogle lidt tunge bæster at smide op på en hest uden rygmuskler smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af sadel
  • #1   25. jul 2018 Det er jo slet ikke sikkert sadlerne passer...
    Få sadelmager med ind over, eller prøv i det mindste sadlerne.

Det er så dumt at ødelægge hestens ryg, fordi man ikke har nok forstand på sadler og hvordan de skal ligge. Så for hestens skyld ville jeg investere i en sadelmager.

• #2   25. jul 2018 Sadlerne er allerede til passet hesten smiley De er omstoppet osv. Så de passer som de skal, når hun har rygmuskler altså smiley
    Så det er primært mit behov der skal tages hensyn til nu smiley

• #3   25. jul 2018 Øh, hesten bør kunne bære dig for en kort bemærkning - medmindre den er ekstremt muskelfattig eller på ingen måde tilredet...?

Men, kender du ikke nogen andre, der har en hest, du kan låne et kvarter, som enten allerede går med de sadler - eller har nogenlunde samme pasform, og dermed kan give dig en tur, så du kan prøve??

At jeg har prøvet en kieffer, og sad godt i den, fortæller ikke om du vil side godt i den.

• #4   25. jul 2018 Man kan sagtens ride dressur i de fleste kombisadler. Hvis du også skal ride skovtur, ville jeg nok vælge kombien. Jeg har dig ikke erfaring med nogen af de sadler, som du nævner smiley

• #5   25. jul 2018 Hesten har stået stille i 2 år. Hun har på ingen måde styrken til at bære mig i den længde tid at tager at finde ud af om sadlen er god at sidde i eller ej.
    Desuden er jeg ekstremt på passelig omkring lige hendes ryg, fordi hun er traver, og dermed har spændinger i ryggen. Disse kan forværres af sådan en tur.

Jeg kender kun en anden hest som har samme pasform som hende, men han er heller ikke i form overhovedet. Han bliver måske redet 1-2 gange om året

• #6   25. jul 2018 Jeg har haft en Scan-Hors Hubertus - og det var i hvert fald ikke en sadel, som jeg kan anbefale smiley

Nu er det selvfølgelig ikke samme model som din, men min var virkelig ringe.
    Personligt bryder jeg mig ikke om kombisadler, så jeg ville foretrække dressursadlen til hver en tid - men mon ikke det er smag og behag? smiley Til skovture og dressur, tænker jeg at dressursadlen er fin, men hvis du havde ambitioner om at springe en del, havde jeg nok valgt kombisadlen.

• #7   25. jul 2018 Hvor lang tid skal du da bruge, for at have en kvalificeret ide?

Det er jo bare det du skal bruge.
    Du har fundet noget, der passer hesten.
    Nu skal du lige mærke efter, om den ene er væsentligt bedre / værre end den anden.
    Hvis en sadel er elendig, så ved du det på få minutter. Det samme gælder, hvis den er virkelig god, og du føler dig hjemme i den.

• #8   26. jul 2018 Jeg skal bruge sadlen de næste mindst 2 år.
    Jeg bliver trukket mod dressursadlen, men er bange for der ville ske noget med den, så som skader osv. Siden det ikke er min egen. Den har været dyr, hvilket kombisadlen ikke har været på samme måde.
    Jeg føler mig ikke 100 % tilpas i kombisadlen da jeg sad i den første gang (Første gang jeg red hesten inden jeg fandt ud af hvor muskelfattig hun var, samt hendes spændinger)

Tror jeg tager dressursadlen med, kan altid bytte om igen.

Der går trods alt noget tid før den skal bruges.

• #9   26. jul 2018 Man kan fint ride dressur i en kombineret sadel, det startede jeg også med på min traver. Der er ikke så meget hjælp i den, så det kræver lidt mere som rytter at sidde korrekt smiley

Jeg har både en kombineret sadel og en dressur til min, for det dur ikke at ride tur i dressursadlen. Jeg skal have, så jeg kan sætte stigebøjlerne op, for i tilfælde af, at den giver sig til at løbe, så skal jeg have bøjlerne at stå i.
    Jeg rider mest i min dressursadel, for er ret seriøs med mit dressur. Men på tur er dressursadel no-go på hr. traver smiley

• #10   26. jul 2018 Hvis din hest ikke har rygmuskler, så kommer sadlerne nok ikke til at passe når hesten har fået muskler.. Og den sadel der kommer til at gå hurtigst til (hurtigst vil give din hest problemer) er dressur sadel. En dressur sadel er ikke vildt behagelig at ride hurtig galop på da man jo her står i bøjlerne og vil ramme fronten. En kombi sadel giver udfordringer ift et korrekt sæde.
    Jeg ville nok ikke vælge nogle af sadlerne før hesten er trænet forholdsvis meget op. Da de nok bliver kasseret og vil skabe problemer..
    Men hvis jeg absolut skulle vælge, så valgte jeg kombien.
    Hvorfor ikke træne hesten op i en lammeskind sadel med trykfordelende under, og så finde en sadel når den har fået muskler? smiley

Mvh TT

• #11   26. jul 2018 Sadlerne er tilpasset hesten til når hun har muskler.
    Det er hendes gamle sadler, fra før hun stod stille.
    Jeg genoptræner hende primært fra jorden.

• #12   26. jul 2018 Resten bliver gennem gåture. Jeg vil ikke sætte mig op før hun er klar, på grund af hendes spændinger i lænden

Kommentér på:
Valg af sadel

Annonce