1.061 visninger
|
Oprettet:
Fodring af stor hest? {{forumTopicSubject}}
Hej derude!
Hvor meget fodrer I jeres heste med og hvad fodrer I med? (Forklaring må gerne medfølge).
Jeg har en stor DV dreng på 170. Han er i gang med genoptræning - har ikke rytter på endnu - så han bliver brugt 30 minutter 3-4 gange i ugen. Han har før haft svært ved at holde huld og har været kolikramt én gang!
Derudover er han en meget varm og vågen hest.
Han får lige pt. 10 kg hø om dagen, 2 kg Equsana Cool Performance, 400 g Equsana Body Boost, 2 håndfulde lucerne, e-vitamin, magnesium og et ledtilskud.
Er der andre ideer til fodring? Ellers vil jeg bare gerne høre om jeres egne erfaring omkring fodring
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Nordbaggen, 18 år, 400 kg får højest 3 FE, 90 % grovfoder og 10 % kraftfoder af samme foderemner som den anden hest. Den er ikke i arbejde.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvad jeg bruger er ligemeget i forhold til din, der er af en anden kaliber hvis den har svært ved og holde huld på selv den kost.
Hvis den generelt er svær og holde huld på og har en tendens til kolik, evt. dårlig mave - ville jeg nok have et mavesår i baghovedet. Der render så mange heste rundt med det, men tegnene overses og skylden gives til andet.
Jeg er ikke lige så god til alt det stivelse, hvis man ikke har en hest der skal bruge det til noget. Så ville jeg hellere findet andet foder fx er Pavo lige kommet med Ease & Excel som har en høj dosering og højt FE indhold, til de der har svært ved huld men stadig skal bruge energi samt uden meget stivelse.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg tilsætter 1 dl ølgær da dette er godt for hud/hår og hove. Og da Tindur har langsomt voksende hove, og Rocky ikke så meget hårpragt så får de dette i foderet med lidt gulerødder da disse hjælper på at få sand ud af tarmene, og hvidløg imod immunforsvaret og irritation fra insekter
Mvh TT
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 219 Heste: 6 Emner: 52 Svar: 667
jan 2016
Følger: 13 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 159
Han fungere super godt på ( vinteren ) :
- Rocky fra Equsana.
- 2 store håndfulde græsoil
(Husker ikke lige hvordan det staves).
- Så får han ca 7 - 10 kg wrap fra 1 slet
( alt efter hvor koldt det er ).
- Hø ad libitum.
- Mash hver gang han har arbejdet.
- Også gulerødder dagligt.
Sommeren får han :
- Græs.
- Vitaminer.
- ca 5 kg hø om natten.
- Mash hver gang han har arbejdet.
- Lidt gulerødder eller et æble i ny og næ.
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 786
Hun kan være svær at holde hul på, men det er mest i vinterperioden - på trods af hun ikke får græs her i sommeren, fordi hun bliver tyk af at se på det. Men tænker det bl.a er fordi der bruges energi på at holde varmen (ja, derfor bliver hun også pakket ind i adskille gram når vi når dertil).
Jeg skal holde fodermængden så lav som muligt, da hun ikke gider spise store mængder krybbefoder. Så gerne hun fik lucerne også, men har både prøvet horselux og dangro, og hun kører sur i det...
Har lige skiftet over på Rocky, før fik hun noget fra Kirstinedal mølle da det var hvad stedet kørte med - men der er bare ALT for meget stivelse i, og hun skulle op på næsten over 2 kg for at have en god foderstand, hvilket slet slet ikke fungerer til en varm hest
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Han får en lille håndfuld Pavo All Sport oveni... han elsker smagen og ikke så vild med foder. For os er det vigtigt med et foder, der ikke er havre i, og endvidere som der ikke er for meget sukker i - det sætter sig lige i hovedet af ham, og jeg får en enormt ulykkelig og panisk hest, der er i alarmberedskab og kører 100% på instinkter hele tiden. Skifter man foderet er han rolig, rar, kærlig og meget omgængelig. Pavo all sport udelukkende = han kan ikke engang stå på staldgangen uden at skide 8 gange, vende det hvide ud af øjnene og farer skræmt fra side til side
Han får mere eller mindre wrap ad libitum. 4 x om dagen. Han foretrækker strå, og holder heldigvis rigtig fint hul, så jeg fodrer ikke med så meget kraftfoder. Han laver så heller ikke så meget i øjeblikket. Når han er "på fuld job" får han Cool P 3 gange om dagen 300-400 g og fiberpiller.
Han går på græsfold hver dag hele året fra omkring kl. 7-15/16/17 afhængigt af vejret. Pt. er der dog ikke så meget græs, så der får de strå på foldene, og det gør de også om vinteren
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Den anden på 148 får wrap ad libitum, ca 10 kg. Og 300 g. Regulator Complete og lucerne.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Nemt at tildele og regulere i, derudover gav jeg LinoCrunch eller Maxirice.
Og selvfølgelig hø/wrap.
Og gerne fordelt på 3-4 måltider, så den hele tiden får lidt at spise.
Hvis du vil have fuld effekt af magnesium, skal du vælge et produkt der indeholder L-Thyptophan, det gir lige det sidste.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Hun får i vinterperioden st. Hippolyt NaturMusli Solo, alt det hø hun kan spise(ca 14 kg) og så får hun Ungulat ved siden af da hendes hove ikke har været de bedste
Fodring af stor hest?