Dilemma, for få på folden... {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere!
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind fordi jeg ikke kan se en løsning på mit problem og det tynger mig meget.
Jeg HÅBER meget at i vil læse hele teksten.
Jeg har to skønne ponyer hvoraf den ene er seperationsangst, han er med tiden blevet relativt god til at tage ud alene, men han kan ikke efterlades alene.
Min hoppe er normalt ligeglad med at være alene.
Da vi flyttede til vores opstaldningssted sidste år gik de sammen med 2 andre heste sommeren over og da de skulle hjem efter at have været på græs på stedet blev jeg lovet at der ville komme en 3. hyp.
Inden jeg flyttede derud havde jeg sagt at der skulle være mindst en hest mere så min vallak ikke skulle stå alene ved træning af min hoppe og havde fået at vide at det ikke var et problem. Der er dog ikke kommet en ny/ekstra opstalder i løsdriften siden.
Min hoppe skal helst trænes mest muligt da hun vejer for meget og generelt nemt kommer til det. Nu kan jeg så ikke træne hende fordi min vallak så står alene og kalder, kalder og kalder. Det er blevet så slemt at min hoppe nu også er begyndt at reagere hvis man tager hende ud alene, noget som ellers aldrig har været et problem. Det er vel at mærke fordi min vallak er ulykkelig og laver en masse lyd, og han kan virkelig være MEGET højlydt generelt.
Jeg har måtte låne en gammel vallak fra bokshestenes fold til min vallak når hoppen skal ud, men de er skide ligeglade med hinanden, hvilket ikke er så underligt når de ikke har tid til at knytte bånd ellers, og den gamle vallak vil helt ærligt bare gerne tilbage til sin egen flok igen.
Jeg har spurgt om alle heste kunne gå sammen (de går alligevel alle på græs bare hver deres folde) men min staldmutter vil ikke have det. (Mine ponyer er meget fromme og hun har et par stride hopper, ham den gamle og en anden hoppe, de to sidstnævnte er også fromme, så det er ikke fordi hun er bange for at de skaber ballade).
Jeg har overvejet at spørge om man istedet for at flytte den ældre vallak så kunne flytte min vallak ind til de andre når hoppen er ude, men jeg er overbevist om at resultatet vil være det samme udover at min vallak ville få nogle tæv.
Så nu kan parten eller jeg ikke træne hoppen og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har ventet meget længe på en opstalder mere og nu går det bare ikke længere.
Er der nogen der kan se en anden udvej end at flytte? Jeg har flere bekymringer ved at flytte, der inkluderet penge og det faktum at de står meget tæt på hvor jeg bor.
Det blev lidt langt selvom jeg forsøgte at korte det ned. Hvis noget er uklart så spørg endelig. Jeg håber at nogen derude har et godt bud til mig, for jeg er fuldstændig ved at gå i opløsning.
sep 2008
Følger: 24 Følgere: 12 Heste: 5 Svar: 3
Blogger
Følger: 96 Følgere: 709 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.841
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
1: flyt hestene
2: træn din vallak endnu mere sensitiv med at stå alene end du gør nu. Er han madglad? Så kan du måske fodre ham mens dig og hoppen træner
Blogger
Jeg kan ikke træne ham til at være mutters alene, han er meget seperationsangst og kommer aldrig til at få det godt med det.
Den eneste grund til at han kan komme ud alene er fordi han så har mig med, og alene at vi er trænet op til det og endda har kunne gå ture sammen bare os to er kæmpestort
Blogger
Der er altid et eller andet i vejen! Om det så er pris, afstand, flok, eller noget helt andet.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
Blogger
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.877
Blogger
mar 2011
Mvh TT
Blogger
mar 2011
Mvh TT
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 258
Hvis det er på en udendørsridebane er der så folde omkring, og kunne han stå på en af dem i mens, eller omkring ridebanen?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg havde nok flyttet hesten. Til et sted med en større flok - så der altid var andre heste på folden eller et sted hvor foldene var køns opdelte, så du kunne tage den ene, uden og skulle tænke på den anden .
Blogger
De SKAL gå sammen. Min hoppe er købt for min vallaks skyld og som skrevet fungerer han ikke ordenligt hvis ikke hun er en del af flokken, så længe der er andre i flokken så har det aldrig været et problem at tage hende ud.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Start med at spørg.
Blogger
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
Blogger
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Træls situation for jer
Eller måske tage både hoppe og vallak ind i boks, når hoppen skal rides, og så kan vallakken stå inde og hygge sig med mad/andet?
Ellers er der nok ikke andet at gøre end enten at træne hans seperationsangst og ellers så at flytte til et lidt større sted
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.627
Blogger
Ham den gamle er lige så from som mine så der er ingen problemer der. Den gamle og min vallak gider ikke engang kigge på hinanden når de er lukket sammen, de går lige forbi hinanden og laver hver deres. Men det dutter ikke og jeg synes heller ikke det er helt fair overfor ham den gamle når man kan mærke han helst vil blive med sine egne, så jeg har ikke gjort det længe.
Min vallak kan virkelig ikke lide stalden på stedet, jeg har aldrig haft problemer med stalde før når han bare havde en makker med, men han kan virkelig ikke lide den på stedet. Derudover har de ikke deres egne bokse da de går i løsdrift. Min vallak kan ikke lide at stå derinde selvom han har hoppen med som er rolig og ligeglad, og han går helt amok når han kommer derind alene.
Når han er mutters alene, uden hverken anden hest eller jeg, så kan diverse lækkert mad rage ham en papand.
Som jeg også har skrevet længere oppe har jeg trænet ham i mange år man han kommer aldrig til at kunne gå alene på fold. At jeg kan få ham ud alene og træne har været længe undervejs og er meget stort for ham.
Camilla:
Tanken er fin nok, men den vil desværre ikke fungere
Jeg tager gerne hoppen med som håndhest hvis der er en anden at ride med, for min vallak er virkelig dårlig til at gå forrest og det har taget super længe overhovedet at træne ham til at han kan gå forrest selvom det går langsomt og er meget opmærksomt.
Hoppen er ligeglad så længe min vallak ikke når det vilde niveau af ulykke som han når pt. og kalder utroligt meget, tidligere har der aldrig været et problem med hende. Min hoppe har en part men hun har ikke tid til at komme og hjælpe med at træne så tit som hoppen bør trænes.
Lige nu træner jeg på folden ved siden af min vallak men vi er nødt til at kunne komme ud og gå tur i lange liner før vi kan komme meget videre med tilkørsel af hoppen, og det kan jeg ikke komme som det ser ud lige nu.
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Kan godt se, det selvfølgelig ville være dyrt, men tænker en shetlænder i løsdrift måske var det værd at have hestene stående tæt på... men forstår dig godt!
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.627
Blogger
Vi har stået her mere end et år, og resten af området har han det fint med, jeg kender godt hans rytme når han skal falde til et sted, men stalden kan han bare ikke lide. (Jeg har også en teori om hvorfor men jeg ser ingen grund til at fyre den af lige nu
Men selv hvis han kunne lide stalden ville han alligevel ikke kunne stå alene derinde så det ville ikke løse problemet.
Jeg kan alligevel bedst lide at stå udenfor året rundt så det har jeg bare gjort
Blogger
Indimellem kan jeg lokke kæresten med ud og gå med den ene men det er bare stadig ikke ofte nok i forhold til hvor meget hun bør trænes. Når hun engang er tilkørt skulle vi også gerne kunne køre ud alene.
Dilemma, for få på folden...