1.405 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Er du "mor" til din hest? Er du "mor" til din hest?

Åååh ja, et emne der har trængt sig på hos mig meget længe..
Jeg oplever ofte, at folk kalder mig "Minis mor" eller "Arthurs (hund) mor", og jeg har altid haft det svært med det. Jeg har ingen børn, så hele den der "mor-ting" er ikke så naturligt for mig endnu.

Jeg har svært ved at sige "jeg er ikke Arthurs mor" eller noget i stil med, men jeg synes også, at det er underligt at blive talt om som hestens eller hundens mor.
Omvendt har jeg altid talt til mine forældres hund om "mor og far" - altså mine forældre, så hun kender dem ikke på navn, men på "mor" eller "far", men det er jo fordi, at jeg omtaler mine egne forældre som min mor og far.....

Hvordan har I andre det med det? Og er det noget, der har ændret sig for jer med årene/efter I fik børn?
Jer, der ikke bryder sig om det, siger I til andre, at I ikke er jeres dyrs mor/far, eller ignorerer I det bare? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er du "mor" til din hest?
  • #1   4. maj 2018 Jeg kalder kun migselv madmor. Men hvis man ser det i det store hele så kan vil godt kalde sig lidt mor overfor dem, da de ellers ikke rigtig kan klare sig uden os i hverdagen.

• #2   4. maj 2018 Jeg har ingen børn men jeg kalder mig selv for mine ponyers "mor" smiley det har jeg af en eller anden grund altid gjort. Nogle gange kalder jeg mig madmor også selvom det ikke længere er mig der fodrer smiley

• #3   4. maj 2018 jeg er "mor" til Sam, ikke fordi jeg selv benytter det ord, men det gør få folk om mig smiley mens kæresten fra omkring dag 1 har kaldt sig selv "far" til Sam XD jeg har ikke noget i mod det smiley

min hund kender mig på navn, men min bedstemor er bare "mor" fordi det er det jeg altid har kaldt hende smiley

• #4   4. maj 2018 Kan bedre forstå det med hunde, da man jo har 'opfostret' dem siden de var 8 uger.. men med heste har jeg heller aldrig forstået hvorfor man kalder sig selv mor til dem. Jeg er sku heller ikke så gammel endnu så det er måske derfor.. jeg ser mere mine heste som venner

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 183
    #5   4. maj 2018 jeg tager det ikke personligt hvis der bliver omtalt "mor", jeg er ikke MOR til mine dyr, men "mor" som i ejer.

Omvendt omtaler jeg min mor for "mormor" for mine hunde, men min datter er ikke "søster".

Jeg bruger heller ikke "mor" når jeg omtaler mig selv i forhold til hundene, heller ikke når jeg snakker til dem.

• #7   4. maj 2018 Altså det kommer an på mit forhold til dem.
    Hope er min baby - det startede med at jeg jo fik hende som 3 års, så hun var bare min lille babyhest. Nu bliver hun 6, og hun reagere lige så godt på "Baby" som hun gør på "Hope". Jeg er nok ret så meget "Mor" til Hope, jeg er virkelig pyller og hun bliver forkælet som bare fanden smiley

Lotte.. not that much. Lotte er bare Lotte. Eller flødebolle! Hun er mere sådan en ven ish.

• #8   4. maj 2018 Ja jeg er smiley de kom til mig som føl, og hvalp. Så her er vi mor og far. Ikke så ofte jeg siger det, men hvis de kigger undrende på mig fordi jeg har gang i noget så siger jeg noget ala: "Hvad er det dog mor laver?!" o.l. smiley jeg siger det feks mere til hunden, at "Så kom mor hjem til dig igen" osv. smiley
    Og jeg er jo mor og to børn også, så det er meget naturligt for mig smiley

Mvh TT

• #9   4. maj 2018 Jeg har det lidt ambivalent, for den ene (Obelix) er min makker hvorimod min plag (Jorg, som jeg selv har avlet) er min baby. Jeg er ikke hans mor som sådan, jeg er hans menneske mor.
    Men alle mine bekymringer om den lille dreng har gjordt mig til en 'pyller mor' lige kun med ham.
    Men andre skal ikke kalde mig deres mor det virker forkert. For Obelix overtog mor og far rollen for Jorg da jeg solgte hans biologiske mor.

• #11   4. maj 2018 Hos hestene bruger vi det ikke sååå meget.. men hundene kender mor, far, farmor og bedstefar - når vi siger farmor eller bedstefar bliver de super glade fordi de forbinder dem med godt humør og mad smiley

• #14   4. maj 2018 Jeg er IKKE mor for mine dyr - men gider som regel ikke rette, hvis nogen kalder mig det.
    Jeg rettede dog min svigermor, da hun for mange år siden sagde: "I har jo ikke nogen børn, så hestene er jeres børn". Nej svigermor - det er de så ikke. Det er vores DYR.

• #16   4. maj 2018 sjov debat smiley jeg oplever at mange tager det som en selvfølge at de er mor til deres heste/dyr. Jeg har altid haft det lidt anstrengt med folk der betragtede sig selv som mor eller far til deres hund/hunde, men efter jeg selv har fået hest forstår jeg det nok lidt bedre (jeg har tidligere haft mange andre kæledyr både katte og kaniner og har aldrig set mig selv som deres mor) men med min hest som jeg købte hjem som 3 års var det bare noget andet for han var bare min lille baby nærmest fra dag 1. Jeg ved ikke hvorfor det lige er sådan med ham, men jeg tror bare det har noget at gøre med det bånd man knytter til sine dyr. Jeg har selv redet ham til og trænet ham op og har en eller anden form for mor agtig pyldret tanke i hovedet omkring ham nærmest hver dag, så mit bånd til ham er bare meget mor agtigt :)??

• #17   4. maj 2018 men jeg ville også stå helt af hvis min mor f.eks. ville begynde at refererer til sig selv som mormor til min hest, eller hvis min kæreste mente at han var far til min hest. Det bliver lige en tand for menneskeliggjort til mig ?? især fordi de ikke har samme bånd til hesten, så jeg tror at vi er ude i at det mere er et menneskeligt behov at forstå hesten som et familiemedlem end det er hestens.

• #18   4. maj 2018 Ja det er jeg da Mor. Det er et mål at være den bedste af slagsen smiley
    De må kalder mig hvad de vil ...
    Vj Annette Mor til alle sine dyr

• #20   4. maj 2018 Jeg købte min hund, for at have et evig gyldigt argument for lange traveture, for at hun skulle være min første jagthund, og ikke mindst, en ledsagerske i hverdagen.
    Hun kommer med alle steder, lige undtagen arbejdet.
    For mig er hun en soulmate.
    For hende er jeg hendes mor. Hun adopterede nemlig mig som mor, da hun havde boet her et par dage. Min mand har grinende lært hende kommandoen "hvor mor" (løb hen til mig), jeg har taget hævn ved at lære hende "find far" (løb hen til ham) - men hun opfører sig somom jeg er det centrum hun har valgt i hendes univers, hun springer foderet over når jeg har vagt, og det er ret tydeligt at hun har adopteret mig. Jeg accepterer æren.

Heste er (når det går godt) kammerater, makkere, evt nære venner.

Katte er venner. Mine forældre har en gammel gårdkat, Gamle Missemor. Nogle katte har et stærkt moderinstinkt. De vasker, plejer og ammer alle gårdens killinger, især killinger fra en søster - Missemor er sådan en. Missemor har bestemt sig for, at siden jeg også er interesseret i killinger, er vi begge missemødre. Og derfor søstre.
    Hun viser mig vej til hvor hun gemmer sine kuld, og når jeg er der smutter hun - vel vidende at jeg passer på imens. Så kan hun holde en velfortjent pause imens.

Der kan bindes stærke, gensidige bånd på tværs af artsbarrierre - men selvom folk siger mor/baby, er det sjældent forældre / barn lignende forhold... Og det ved folk jo godt.

• #21   4. maj 2018 Min hund er ikke mit barn, fordi hun er min mors. Men min mor er så også hundens mor, det har hun altid været. Min gamle hypse var heller ikke mit barn, og det har heste aldrig været. Måske på nær en enkelt unghest, som jeg havde part på i en periode.

• #22   4. maj 2018 jep jeg er "mor" til alle mine "børn" - to hypper og 13 katte smiley
    og mine forældre er mormor og morfar... smiley

det er så et forklarings problem. For kalle (en af mine katte) har sin far, som han godt ved hvem er. det er altså en nabo, hvor jeg har fået Kalle fra.

profilbillede
  • #23   4. maj 2018 Jeg er ikke mor til min hest, mest af alt fordi han er selvstændig og klare sig helt fint uden mit nærvær konstant. Men der imod er jeg "mor" til mine fugle, især min papegøje på 23 år han er helt klart "mors fugl", men det er mest af alt pga han trods alt har en intelligens der svare til et 5 årig barn, det vil sige jeg hele tiden skal være over ham for han ikke laver ting han ikke skal, akkurat som havde man et barn. smiley

• #24   4. maj 2018 Nej, jeg kalder ikke mig selv for "mor" for min hest, og kunne ikke finde på det. Heller ikke selvom, at jeg har haft min hest fra føl af. Jeg ligger bare slet ikke til mig at kalde mig selv for det smiley

• #25   4. maj 2018
    Nej, bare nej.

• #27   4. maj 2018 Allerførst synes jeg det er et sjovt emne.

Jeg kalder ikke mig selv mor til mine dyr, ser dem mere som mine makkere/venner. Og så alligevel har jeg sagt til dem skal Mor fodre jer fx. Tror mere det kommer af jeg selv er mor til mine børn. Og der siger jeg ofte noget med mor. Men på den anden side passer og plejer jeg jo mine dyr, opdrager på dem som mine børn. Så på en måde er jeg deres menneske mor. Jeg menneskelig gøre dem ikke, men passer og plejer dem jo og deraf mor eller madmor om man vil

• #28   4. maj 2018 Jeg er helt sikkert "mor" til mine dyr!
    specielt hunden!
    Vi har ikke børn, men har valgt at have dyr, jeg har et meget stærkt moder instinkt omkring mine dyr og det tyder på at min mand har et stærkt fader instinkt, vi omtaler os selv for "mor og far" over for hunden.
    Jeg gjorde det også over for min hest og kommer sikkert til det med den næste også.
    Jeg er så meget mor smiley

Det er fint at folk ikke bryder sig om at blive kaldt det, for sine dyr, det skal man respektere smiley

• #29   5. maj 2018 Nej, det er jeg ikke.. jeg vil få RET svært ved at blive mor til noget som helst. smiley Nogen kalder mig da for "Anton´s far" ind imellem, men de må de jo selv om.. jeg er egentlig ligeglad.. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #30   5. maj 2018 nix, og kommer heller aldrig til det.

jeg er mor for mine børn, og ingen andre

• #31   5. maj 2018 Sjovt emne smiley
    Ja, jeg er mor med stor M og min mand er far med stor F for vores dyr. Vi har ingen børn (selvvalgt), men forestiller mig at vi elsker vores dyr som vi ville have elsket vores børn, såfremt vi havde ønsket os det.
    De er hele vores omdrejningspunkt og vores prioritet. Og vi nyder hvert et sekund med dem smiley

• #32   6. maj 2018 Sjovt emne. smiley

Min hest ser jeg mest som en bedste ven/makker.
    Vores katte derimod er mine børn. Herhjemme bliver der også sagt “Kommer far hjem nu?!” - “Ikke bid i mors halskæde” osv. Vi har ikke selv børn, endnu, så kattene er vores børn.
    Og min kæreste elsker dem, trods at han i hele vores forhold, inden vi fik katte, sagde at han ALDRIG skulle have kat! smiley

• #33   6. maj 2018 Jeg ere mor til min ene hest, min kanin, mine chinchillaer og min ged.
    Og så er jeg mormor til mine anden hest, moster til min trejde hest .. og onkel morfar til min fjerde hest smiley Kompliceret familieliv xD

• #34   7. maj 2018 Jeg er ikke mor til nogen som helst. Hverken dyr eller mennesker.

• #35   7. maj 2018 Jeg synes det er uværdigt for et dyr, at blive sat på niveau med mennesker. De skal ikke betragtes som 'vores' børn, for de fortjener at blive behandlet som dyr af den art de nu engang er, hvor der er taget hensyn til deres behov og velbefindende. Dyrene er mine dyr, jeg er deres ejer.

Så har jeg det nok ligesom dig, at hvis jeg nogensinde i hele mit liv skal være mor, så skal det være for mine egne børn. Ikke hverken dyr eller andres børn smiley

• #36   7. maj 2018 ann c - det er nu ikke fordi at de får samme niveau som et menneske, de får jo deres behov opfyldt med den mad osv der er bedst for dem, og deres eget sted de kan være trygge. At kalde dem vores børn er mere en tale måde end det skal tages bogstavligtalt. smiley

• #37   10. maj 2018 Min kæreste og jeg har valgt ikke at få børn (af personlige årsager smiley ) vi har dog dyre''børn'' og engang imellem blir ordet ''mor'' eller ''far'' omtalt . Selv mine forældre siger og anser vores hund og min hest som vores pelsbørn og jeg syntes det er lidt hyggeligt at sige ''mor'' nu og da smiley smiley

Kommentér på:
Er du "mor" til din hest?

Annonce