{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.701 visninger | Oprettet:

da I fik hest {{forumTopicSubject}}

Jeg er simpelthen nød til at spørge..undersøgte I en en masse om heste før I gik ud og købte en..

Jeg spørg fordi en i den stald hvor jeg har mine heste lige har købt hest og jeg er simpelthen så overrasket over hvor blank hun er omkring heste.. Hun aner intet om dækner, foder og udstyr generelt.. Samt er hun bange for den.. Hun tør ikke trække med den.. Ride eller bare at rense hove på den.. Hun har sagt hun har ønsket sig hest siden hun var 5 år.. Det også fair nok men syntes bare det er underligt man ikke kan eller ved noget omkring heste overhovedet.. Self er det iorden at spørge og sådan.. Men det er virkelig alt!!

Hesten er virkelig noget af det sødeste og gør intet ondt..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  da I fik hest
  • #1   23. mar 2018 Jeg havde haft med heste at gøre i mange år inden jeg købte min egen. Jeg troede jeg vidste det der var vigtigt, men jeg har først rigtigt lært rigtig mange ting løbende som hesteejer.
    Det er lidt ligesom at sige at man først lærer at køre bil når man har fået kortet. smiley

Dog vil jeg mene at opstalderen i din situation lyder lidt for 'udvidende'. Det er et stort ansvar at have hest og det ansvar skal man kunne leve op til! smiley

• #2   23. mar 2018 Nej self ved man ikke alt og det er skam også helt okay.. Det er også okay at spørge.. Men at man virkelig intet ved er mig helt uforstående!

• #3   23. mar 2018 Jeg startede til ridning som 2 årig og har haft med heste at gøre lige siden (dog med et få par pauser) Jeg startede som 7 årig med, at lave skemaer over hvad de forskellige heste kostede. Men endte først med at købe min første hest/heste (Hoppe plus føl) for et år siden, som 16 årig.

Jeg havde en del viden og følte mig virkelig klar til, at tage det store ansvar og så er jeg også så heldig, at have et par fantastiske og ikke mindst erfarne heste-mennesker ved min side smiley Jeg synes at hende du beskriver har taget et forkert valg ved, at købe en hest uden nogen viden om, hvad det indebære. Alt har selvfølgelig en start... Men.. Man skal også vide lidt inden da smiley

• #4   23. mar 2018 Havde også haft med heste at gøre det meste af mit liv, adskillige parter. men det var først da jeg fik arbejde for en berider at jeg virkelig lærte hvad det rigtigt betyder at have hest. men det var så dejligt at hsve nogle på sidelinjen som kunne guide mig på rette vej!

Men ikke om jeg begriber at man giver sig ud i at købe hest, hvis man ikke ved en disse! En ting er jo at have haft parter osv før - så har man jo en vis viden. Men hvis man INTET ved og til og med køber en hest (som reelt er sød) som man er bange for? ej men så skulle man måske lige genoverveje situationen...

• #6   23. mar 2018 Hmmm blank omkring foder dækner osv - jeg var også blank omkring dækner - for de heste jeg omgik som ung brugte ikke dækner - sadel og hovedtøj var allerede indkøbt - så det skulle jeg ikke tænke på.

Det er først i år jeg har fået en smule forstand på dækner, da jeg har dækken-hest.

Sadler; jo jeg kender da forskel på en dressur, kombi og en springsadel - men så stopper det også her - een af grundende til jeg normalt bruger sadelmager eller min bedste veninde gennem mere end 18 år.

Jeg syntes FØRST man lære om heste når man får sin egen hest.

At være på rideskole/ridecenter giver ikke mening med hvad heste bruger - du lære ikke om hestens anatomi - VI gjorde ikke den gang.

Så HVIS du er en rigtig staldkammerat - så hjælper du hende med viden fremfor at nedgøre hende.

Og vi taler her om at jeg rent faktisk har arbejdet på 2 stutterier med min viden - eller mangel på samme.

Jeg er også BLANK på mange ting ang heste - men jeg lære - hvis jeg vil lære.

• #7   23. mar 2018 Det tog mig over 22 år fra jeg begyndte på rideskolen til jeg fik min største drøm opfyldt. Jeg havde en masse parter og låne heste inden jeg fik købt min egen smiley så jeg havde en masse erfaring.

Mvh TT

• #8   23. mar 2018 havde arbejdet med heste i mange år inden jeg købte den første hestsom 26 årige.
    dog havde jeg aldrig haft med dækner at gøre. i starten brugte jeg hellere ikke dækner til min/mine. først da jeg havde haft hest nr 3 i et års tid begyndte jeg at bruge dækner. så dette måtte jeg læse mig til.
    man lærer meget hen af vejen. især hvis man selv vil.

man kan sige at det er godt at hun har hesten et sted hvor hun kan spørger om hjælp til de forskellige spørgsmål. det ville være slemt hvis hun havde hesten stående hjemme hos sig selv, alene.

• #9   23. mar 2018 Da jeg købte min første hest var jeg 14 og havde kun redet i knap 2 år. Ikke på rideskole (kun få enetimer), men jeg havde haft en part.
    Inden jeg købte min hest sad jeg hver dag og læste om anatomi, adfærd, indlæring, træningsmetoder osv. Men jeg vidste ikke særlig meget om foder før jeg startede på landbrugsskolen lidt over 1 år efter jeg havde købt min hest.
    Han havde været mishandlet det meste af hans liv, så det var en kæmpe udfordring, men jeg havde også en masse som jeg kunne spørge om råd (:
    Det er det bedste jeg nogensinde har gjort, og det meste jeg ved om heste har jeg lært af Pegazus.

Nu har jeg lige købt et plag, hvilket jeg ikke har prøvet før. Jeg har arbejdet med min nabos 2 rå plag, som skulle vænnes til mennesker, så det lærte jeg en del af, men jeg er på ingen måde ekspert og jeg har masser at lære (:

Ja, hun er måske ikke helt klar til at have hest, men forhåbentlig lærer hun det med tiden og en masse hjælp og støtte. Har du snakket med hende om det? kender hendes forældre til heste?

• #10   23. mar 2018 Altså jeg har haft min hest i 9.5 år og jeg har INGEN forstand på fodder og dækkender og udstyr har jeg faktisk heller ikke

har min søster til at styre dette så sørger jeg for at det bliver lagt på og taget af og kommer i krybben

og min hest lever i bedste velgående

jo ved hvilke størrelser hesten skal have og ved at gemasher er til beskyttelse af ben og ved at hesten ikke bare må få 7 kilo korn som snack jo jo basic har jeg styr på

men om der er stor forskel på byg og valset byg ingen ide eller om man skal fodre med sort havre frem for almindelig heller ingen ide

og er der noget udstyr jeg ikke har forstand på så sprøg jeg eller bare lader vær med at købe det

tænker ikke at jeg er dårlig hesteejer fordi jeg ikke på øjemål kan måle min hests mad og wrap af men kommer der en "opskrift" jeg kan følge så bliver det jo stadig præcis

jeg kender selv til almen heste sygdomme men kigger også meget på min hest
    er hun mere sær end normalt nej godt så har hun det fint

• #11   23. mar 2018 Hun har jo haft part på den et stykke tid inden hun købte den så synes jo ligesom man burde vide mere men kan godt se jeg er gal på den

• #12   23. mar 2018 Jeg syntes det er lidt synd at dømme hende på baggrund af at hun har haft part på hesten før hun køber den - man kan ikke lære alt på 6 måneder - 3 år - jeg har haft med heste at gøre i 35 år og det er stadig meget jeg ikke ved - og jeg finder først ud af det når nogen spørger ind til forskellige ting - som jeg nok burde vide - hmm så døm hende ikke - men hjælp hende - når hun spørger efter hjælp

• #13   23. mar 2018 jeg fik min første pony da jeg var 12, havde gået til ridening fast i 2 år inden. Jeg vidste INTET om foder, udstyr, eller noget. jeg vidste da det basale som hvad udstyret hed og hvordan jeg skulle trække, strigle og ride. Men havde nada ide om andet XD

det lærte jeg hurtigt... lige som alle andre... smiley ponyen fik sko af, fik splinter ny sadle der var tilpasset, ny trense, underlag og almindelig 3-delt bid smiley og så begyndte vi ellers tilridning af ham XD jep, første pony var ikke tilredet, men bare rolig jeg havde en berider som underviser der hjalp med det, samt lånte rideskolen ham, så stod ikke for beskæring og vacc smiley

efter 2 år, flyttede jeg ham væk, i denne tid fik han flere ting, som tæpper, hutter, gamacher, spring trense og ny kombi sadle (da den gamle blev stjålet...) og så fik han sit aller første dækken hos mig smiley stod stadig ikke for foder eller udmugning, men nu stod jeg selv for vacc og smed smiley og det gik forsat let som en leg.. smiley

efter et halvt år der, måtte jeg sælge ham smiley drømmeponyen var solgt før han blev sat tilsalg... for hvem ville ikke eje så nem en pony som ham, som sprang alt man stillede for ham, var ikke bange for noget og gik generelt rigtig fint, og var nem i al omgang smiley

og han blev altså tilredet og trænet af en uviden 12 årig, med bedste forældre uden viden for heste som støtte, og en ridelære jeg måske ikke var helt enig i med tingene (samt folk i stalden havde ondt i røven, så skøn støtte der) og han havde flere interesserede køber før snakken om salg overhovedet kom på tale.. smiley den første bil man får, ved man nok heller ikke en dyt om, samme gælder alt andet som man har for første gang, man lære med tiden, det du kan gøre er at være sød at hjælpe hvis der er brug for hjælp, være informerende men ikke blande sig for meget smiley

• #14   23. mar 2018 Det er skam iorden man ikke ved alt men når man ikke engang ved det basale.. Men det jo også lige meget bare hun er glad for sin hest

• #15   23. mar 2018 TS jeg vidste nærmest heller ikke det dett basale

kunne ikke engang ligge et hovedtøj på

• #16   23. mar 2018 Jeg havde redet på rideskole/haft part fra jeg var 4 år gammel, til jeg fik min egen da jeg var 9. Så jeg vidste da meget inden jeg fik min pony.

Tænker man som minimum skal have basisviden inden man køber hest.

• #17   23. mar 2018 Red rideskole ca i 11 år og privat part i 2 år efterfølgende. Men som de andre siger så lærte jeg først ting som hvor mange gram hesten har behov for, hvilket foder den fungerer på, skader, osv osv da jeg købte ham. Har haft ham snart 3 år og lærer stadig nye ting smiley

• #18   24. mar 2018 Tja, jeg var 4 år da jeg sammen med min bror købte vores første pony på et marked (jep, vi betalte selv af vores lommepenge, så kan godt afsløre, at den var billig), så nej, jeg undersøgte intet og vidste meget lidt.
    Men min mor havde hest som barn/teenager og mine bedsteforældre havde et par shetlændere. Min bror og jeg gik begge til ridning på den lokale rideskole og ponyen blev opstaldet der, da vi begyndte at ride på den. Så hjælpen var jo lige ved hånden og mine forældre har altid været meget vedholdende med, at vi skulle have ordentlig undervisning.

Er man villig til at bede om (nogen gange meget) hjælp, så ser jeg ikke et problem i at anskaffe sig hest uden den store viden om det, så længe man har økonomien til at betale sig fra al den hjælp der skal til... eller har tilstrækkelig stor omgangskreds i hesteverdenen, som kan og vil hjælpe.
    Regner man med at kunne klare sig mere eller mindre på egen hånd gør man nok klogt i at investere i en god del ridetimer og en længere periode som partrytter e.l. før man selv køber hest

• #19   24. mar 2018 Jo, jeg vil give dig ret at det er skødesløst at anskaffe et levende væsen uden at sætte sig ind i (eller være villig til det) hvad det kræver for at værne om det.
    Nogle gange tror jeg ikke man helt kan forestille sig hvad det indebærer at være ansvarlig for et andet væsen der er total afhængig af en og ens måde at agere på. Det gode er at de fleste lærer og vokser med opgaven.
    Det bekymrende er ligeså meget dem som skråsikkert mener at de har erfaringen og ikke ‘ser’ nye eller andre måder og muligheder.

• #20   24. mar 2018 Ja, det er utrolig vigtigt at man husker på at hesten ikke er ens legetøj eller kæledyr.
    Det er et levende væsen, og det er ejerens opgave at sørge for at hesten er sund, rask, glad og generelt trives godt.
    En anden ting man skal huske er at heste er store, stærke og har et meget stærkt flugtinstinkt, hvilket gør dem utrolig farlige. (man skal jo ikke gå og ryste og græde af skræk når man er i nærheden af en hest, men det er noget man skal vide inden man vælger at købe en hest.)

Hvis hendes familie ikke har forstand på heste, så synes jeg at du skal støtte og hjælpe hende. Altså, ikke på en nedladende "du ved bare ingenting"-måde, men hvis du ser at der er noget hun har svært ved, så tilbyd din hjælp. Mine forældre vidste intet om heste og min mor var super bange for dem, så jeg fik meget støtte fra andre på gården eller min søsters ridelære. De sagde ikke bare "Det må du ikke! Du gør det helt forkert!", de støttede mig, spurgte ind til hvordan det gik og gjorde det nemmere for mig at spørge om hjælp.
    Det er synd for både pigen og hesten hvis ingen hjælper hende.

• #21   24. mar 2018 Jeg kunne strigle, sadle op, ride og håndtere en hest i dagligdagssituationer. Jeg anede intet om noget så basalt som fodring, ormekur dækkener og andre ting der ikke var en del af det daglige "part"-arbejde jeg havde været vant til.
    Jeg fik egen hest da jeg var 13, den blev opstaldet et sted hvor der sjældent var opsyn med os børn, og mine forældre vidste intet om heste. Senere blev den flyttet til en pension, her var der nogen voksne opstaldere man kunne læne sig op af, men som udgangspunkt stod jeg stadig på egne ben - og hvor lærte jeg meget af det!
    Min hest har ikke lidt nogen nød, og det tænker jeg er det vigtigste. Hun brugte dækkener da jeg fik hende, og selvom jeg ikke anede noget om det, blev jeg jo rig på erfaring vinter efter vinter. Hun var undervægtig i en periode, så her var jeg nød til at læse lidt om fodring.
    Det havde da været nemmere hvis jeg havde haft en til at holde mig i hånden gennem det hele, men sådan var det nu engang ikke. Hesten står stadig på marken nu her 10 år senere, og har det ganske fremragende. Vi er vidst begge vokset med opgaven smiley

• #22   24. mar 2018 Hmm.

Spørgsmålet er, om hun ved mindre end andre - eller bare har mere af følelsen "usikkerhed" end os andre.

Hvis man er usikker, så overtænker man, bliver i tvivl om det man tænker er rigtigt og om det man gør er godt nok - og hvis man er i tvivl om nok, er det ikke sjovt at ride.

Man kan godt vide meget, men have meget tvivlsfølelse...
    Og nej, jeg tror ikke på, at nogen ved "nok" når man køber første hest, der er så mange ting, som man ikke vidste at man manglede at vide - eller man er bare i tvivl, når man gør noget første gang.

Hvis du vil være en god kammerat, så sig hun kan spørge hvis hun er i tvivl. Og svar på spørgsmål. Tal ikke ned.
    Er hun ny, er hun også modtagelig for den kultur i møder hende med.
    På godt og ondt. Så vær som du ville ønske at du blev mødt som ny

• #23   24. mar 2018 Vidste ikke meget. På rideskole lære man ikke meget. Står man med dyret selv, så er det noget andet. Jeg har altid savnet at have en mentor på sidelinien. Det havde været rart dengang som nu. Så støt hende. Måske lære du også noget ved at lære fra dig smiley

• #24   24. mar 2018 Nej hun gør sig bestemt ikke dummere.. Men synes det mindste man skal kunne gøre er at trække sin hest.. Det kan hun ikke engang fordi hun ikke tør.. Hun har ikke familie til at hjælpe sig..

Vi andre i stalden hjælper hende da..

Og det er ikke fordi jeg vil snakke ondt om hende men kan vitterlig ikke forstå man ikke har sat sig mere ind i tingene.. Hun ved i virksomheden ikke hvad hun har sat sig selv i økonomisk.. Beklager men kan ikke følge det med at anskaffe sig en hest for at kunne sige man har en

• #25   25. mar 2018 Jeg havde redet i 6-7 år inden jeg købte min egen, tiltrods for 6-7 år erfaring har jeg efterfølgende lært rigtig meget, så som indhold i fodret. smiley Men at købe en hest når man ikke tør trække den, så er det nok lige tidligt nok. men man bestemmer jo selv. smiley

• #26   26. mar 2018 Jeg havde passet heste i nogle år og derudover taget alle 5 af de daværende ridemærker.

• #27   26. mar 2018 Jeg havde "låne-hest" i en del år, inden jeg fik min første egen hest. Dvs. min ridelære købte et par ponyer, og så hjalp hun mig med dem, og jeg red dem. Derudover havde jeg tidl. haft "hest som min egen" hos nogle veninder. Havde redet i 11 år, da jeg købte min første hest - en 4 års, utilredet herre. Så jeg havde da en del kendskab til det at have hest, ansvaret, og de ting, men skal holde øje med (dækner, foder osv.). Men hvor var jeg dog stadig uerfaren på mange områder smiley Haha, urutineret og uerfaren. Men jeg har heldigvis aldrig været bange for min hest - jeg har altid haft en del blod på tanden, men det nok også fordi, jeg altid har haft den hjælp, jeg skulle bruge på en meget tilpas måde... og så fordi jeg er røvstædig, når det kommer sig til heste.

Da jeg købte min første egen hest, så stod den hos min underviser, og hun var altid rigtig god til at guide og hjælpe - men samtidigt uden at tage over. Hun gav råd og mindede mig om ting, men lod mig ofte forsøge selv. Der var HELT sikkert en masse ting, jeg ikke vidste - men er du gal, hvor jeg lærte meget af at have hende som hjælp smiley Jeg havde ingen hjælp hjemmefra - altså mine forældre støttede og støtter altid op om min ridning og heste, men de aner intet om det, træder meget i baggrunden af det og lader mig selv - de har altid været ret usikre på mine heste.

Så jeg vil helt sikkert sige, at man lærer det hen af vejen... men ved man selv, man er uerfaren og har "huller" i sin viden - så må man sgu få sig opstaldet hos en berider eller dygtig underviser/erfaren dame, der kan hjælpe en, være støttende og komme med gode råd smiley

Kan godt forstå din frustration. Man kan ikke gøre så meget andet end at være sød og hjælpende. De folk, der køber hest uden at vide noget er for mig egentligt relativt OK. Bare de spørger, lytter, er fair overfor hestene og undersøger tingene. Derimod kan jeg IKKE snuppe dem, der køber en hest, ikke aner en skid om det og samtidigt ikke vil indrømme det smiley - Og ikke vil bede om hjælp, når der er behov.

• #28   26. mar 2018 Og som du selv siger: Økonomien! Den del af det skal der bare være styr på, inden man køber hest.

Det er man nødt til at få undersøgt på forhånd smiley Uanset om man er erfaren eller ej.

• #29   26. mar 2018 Jeg startede til ridning som 4 årig, men købte først min egen som 22 årig. Jeg troede jeg vidste hvad det indebar, da jeg havde haft parter i 12 år. Men jeg må indrømme, at der var rigtig meget jeg ikke vidste - og ikke ønskede at tage stilling til alene. Dækkener kunne jeg hyle over jeg ikke synes passede, sadel var et mysterium, og tilkaldelse af dyrlæge første gang var øv. Nu synes jeg, at jeg er ved at have styr på det. Men jeg er også rigtig heldig, at have nogle gode mennesker omkring mig.

• #30   29. mar 2018 Jeg startede med at ride da jeg var 4 år, siden da har jeg haft masser af parter, redet på en hel del heste, fået masser af undervisning, haft låne heste osv.
    Min mening er at man skal ride på så mange forskellige heste som muligt inden man overvejer at købe sin egen, man skal have en masse modgang inden, da det bare ikke er en dans på lyserøde skyer at have egen hest.
    Her skal man så også lige huske på at når man har sin egen, så hvis den bliver skadet eller lign, så har man altså ikke andet at ride på, kun hvis man er heldig, dette skal man også lige have i tankerne.

Selvom at jeg har tilredet en hel masse heste, redet adfærdsheste og redet på heste som kunne lære mig noget.
    Gik jeg længe og tænkte over hvad jeg gerne ville have, en chance hest? En unghest? En lærehest?
    Valget ente på en cool unghest med et varmt temperament, da jeg selv mener at det er vigtig at enten finde en hest på sit eget niveau eller under.
    Hertil tænkte jeg meget over, hvilket niveau jeg endelig var på? Jeg har aldrig rigtig startet mange stævner, men har altid gerne ville.
    Så jeg valgte en hest som skulle lærer alt fra bunden og som jeg selv kan ride op og se hvilket niveau jeg endelig er på selv.
    Da jeg har oplevet mange købe en hest/pony som er super dygtig og lækker, men nogen måneder efter ødelagt... smiley
    Ikke fordi jeg siger at en nybegynder skal have en unghest, men her skal man bare overveje om at man skal have hest som rider på MA og opefter eller en som faktisk lærer en det grundlæggende inden smiley

Lige et billede af min unge guldhoppe som jeg er fuld igang med at ride til smiley

profilbillede
  • #31   29. mar 2018 Stakkels ny ejer, som jo lyder til at have valgt en god hest, som beskrives som sød og rar, og som alligevel er utryg ved det at være hesteejer.

Hun ville nok have godt af at komme et sted hen, hvor der er en staldejer, som kan hjælpe/rådgive, men hvor hesten er på fuldpas.

Min erfaring er, at der er STOR forskel på fx at have redet på rideskole og så have hest på fx et selvpasser sted.

Jeg har haft partsheste fra jeg var 13 år til jeg blev 30 år, hvor jeg fik foræret min daværende partshest. Først der begyndte jeg at lærer om det at have og håndterer heste.
    Før da gjorde jeg jo bare som ejeren ønskede smiley

Og det ER altså en livslang læring man er ude i - nu har jeg mine heste hjemme i snart 11 år, har haft dem fra 1 års, og jeg lærer da heldigvis stadig nyt, får nye ideer til hvordan jeg holder dem ect.

Hvis jeg skulle anbefale noget til en kommende ny hesteejer, så er det at købe en sød, rar og velopdragen hest på minimum 8 år, og som ridemæssigt er veltrænet i det man gerne selv vil ride. Og så sørge for at opstalde den et sted, hvor man kan få hjælp, rådgivning og ikke mindst god undervisning.
    Når man så har fået erfaring fra at have sådan en god og dejlig hest, så kan man udvide det til at købe en yngre hest, hvor man selv skal lærer hesten tingene.
    Og når man har haft fornøjelsen af en ung hest, så kan man evt forsøge sig ud i at få føl/plag, hvor alt skal læres og trænes fra bunden af.

På den måde er chancen for gode oplevelser for både ejere og hest(ene) størst - og man undgår at at ende med ryttere som er kede af ikke at slå til, ungheste som bliver til trælse møgkrikker, og små hingsteplage som bliver nogle livsfarlige bøller.

Generelt skal man koble erfaren med uerfaren - så enten hest eller rytter skal være erfaren, for at begge får et godt liv.

Mvh Charlotte

• #32   29. mar 2018 Altså da jeg fik min første hest troede jeg havde styr på det, men det viste sig at der var meget at lære endu.

Tilliden til hesten skal nok komme men det ér jo forskelligt fra person til person når man er tryg ved hesten.
    Det med foderet...
    Det kan man altså ikke vide særlig meget om før man får sin egen, for hvis man fx går på en rideskole så fodre man jo ikke selv hesten.
    Sadler, dækner og hovedtøj kan man heller ikke vide meget om.
    Nu ved jeg ikke hvor meget hun ved om heste, udstyr osv.

Men jeg syntes bare at du skal støtte hende, hjælpe hende og så skal resten nok komme smiley
    Det kan jo være meget svært hvis det jo er ens første hest.
    Selvom hun måske ikke normalt er bange for heste og ved alt det hun skal vide kan man hurtigt glemme det når man står der med sin hest smiley

• #33   30. mar 2018 Jeg har redet fra jeg var ca 6 år, on/off. Fra jeg var 10 til jeg var 18 var jeg på rideskolen hver dag og de sidste år passede jeg og red heste i en kommisionsstald. Så mødte jeg min kæreste og ridningen blev lagt på hylden.

Red lidt når jeg kunne og vores børn fik deres første pony da de var 6 og 3 år. Senere fik jeg nogle forskellige parter rundt omkring, den sidste var jeg ret glad for, men hesten blev solgt og ærligt talt orkede jeg ikke at skulle starte ud på en ny hest. Så jeg købte min allerførste hest. En kæmpe mundfuld, min kæreste var drønbange for hende, men efter nogle år var det faktisk ham der red hende når vi skulle ud på tur og jeg solgte hende til en mand på 72 år.

Fra jeg stoppede som 18-årige og til jeg fik min første hest da jeg var først i 30´erne, var der sket meget. ALT var pludselig en videnskab ift. da jeg var barn/ung og jeg vidste ikke en skid om dækkener, foderplaner eller tilpasning af sadler. Men det kan man jo nemt lære smiley

Men jeg kan nikke genkendende til det du beskriver. I den stald hvor min hest stod, var der en pige som havde købt en traver fordi hun "bare så gerne ville have en hest!" Et bæst som hverken kunne trækkes ind/ud på fold eller i boks uden at drøne én ned. Og hun kom nærmest ikke derud, hun var skidebange for den. Ikke et hit!

En anden ret uerfaren købte verdens lækreste sødeste hest. Og brugte ham nærmest kun til at skridte i skoven på. Han var vant til at gå dressur på LA-plan, så det varede jo ikke længe før han ikke længere var verdens sødeste hest. For sådan går det når man ikke køber en hest der passer til ens behov.

Det mindste man kan gøre er sgu at starte med at lære at håndtere en hest, lære den at kende - og det tager tid! Sætte sig ind i tingene - hurra for google og mere erfarne hestefolk og så virkelig overveje om virkeligheden passer med drømmene. Alt andet er ikke fair overfor hesten eller de mennesker man skal dele stald med

• #34   30. mar 2018 Hun får meget hjælp af alle som er i stalden.. Så lige med det er der jo intet problem.. Men i længden bliver folk lidt trætte af at skulle hjælpe hele tiden.. Vi har jo også vores egne heste..

Det jo hele tiden man skal hjælpe.. Hvis den ene strop både dæknet er gået op skal vi hjælpe.. Rense hove fordi hun ikke tør.. Man skal trække den med ned i ridehuset..

Så det er jo hele tiden! må gerne spørge om alt og synes bestemt også vi er gode til at svare på hendes spørgsmål.

• #35   30. mar 2018 Jeg anede intet om foder, dækkener, hove eller sadler da jeg købte min hest smiley
    Jeg kendte dog hesten, samt til al almen håndtering og ridning af ham. Alt jeg ved nu har jeg lært løbende, ved at have nogen fantastiske staldkammerater der ville lære fra sig.
    Har en staldejer der trimemr hove og laver foderplaner, som har haft mig med til kurser omkring hove, og haft mig under sine vinger i et par uger så jeg kunne lære en masse om hove. Hun har givet mig bøger om fodring i bytte for at passe hendes heste.
    Sadlerne har jeg løbende tilegnet viden om ved min egen interesse. Det kunne være super spændende at følge en sadelmager engang, for at få noget mere viden på bundlinjen smiley

Dækkener ved jeg stadig ikke ret meget om, det er sq en videnskab værre end sadler smiley
    Men jeg lærer da konstant mere og mere!

Indrømmer også blankt at jeg ikke var skide god til at håndtere heste da jeg købte min, men man lærer jo hele tiden - og en gang skal være den første!
    Jeg har fundet løbende ud af hvordan min skal håndteres for de bedste resultater.

Hvis hun virkelig er så usikker omkring heste, så foreslå hende at hun får en hjælper i stalden - feks. betaler en ældre pige for at være der sammen med hende, eller en underviser der vil hjælpe til med det hele smiley

• Inge S
    Inge S Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #36   30. mar 2018 Jeg havde redet i 15 år, er handicappet og kom først sent i gang med ridningen. Troede jeg havde rimeligt styr på den hele. MEN NEJ, men heldigvis fik jeg lært, på den hårdeste måde (5 dage på sygehus, med et større antal brud og en hjernerystelse. RID ALDRIG HVIS DU IKKE ER HELT FRISK. OG HUSK ALT UDSTYR). Det var desværre 9 hårde år, for hun var gammel traver, og kun redet et års tid, og følte ikke rigtigt at hestehandleren lyttede, da jeg sagde en rolig, ældre velredet hest. Men hun fik lov at gå, til hun en nat døde. Nu er jeg startet forfra, med en islænder og en haflinger. Har ikke redet den sidste, da hun er mishandlet, både med at blive redet med skader, og straffet ved ikke at få foder eller vand. Er ved at vinde hendes tillid, og har haft en massør ude ved hende. I starten havde hun bare trisset rundt, helt skæv og stiv. Nu både hopper og danser hun, og hun ruller sig, som en normal hest.

• #37   31. mar 2018 jeg har også haft med mange andre heste i mine unge dage indtil jeg fik min først som først 18 års og ja jeg har også ønsket mig en hest lige siden jeg var lille pige, og ja det er ligesom at tag kørekort, man skal til at lære alt omkring en bil, det samme vil nok også være med en hest, men at udgive sig som heste ejer på egen hånd og intet ved om heste, er nok grænse overskreden, for mit ved kommende skulle man nok starte med en rideskole og eller som hjælp nok en træner eller andre i stalden og se derfra hvordan tingene forgår, for heste er et stort dyr og tingene kan ske så hurtigt hvis der ikke er middeller og hjælpe og øjne på de rette ting og sager omkring heste smiley jeg ville sige jeg skulle også lige lære tingene som hesteejer og man bliver kun klogere

• #38   31. mar 2018 Siger jo ikke skal vide at.. Men sådan noget med at trække sin hest det synes jeg bare man skal kunne gøre

Kommentér på:
da I fik hest

Annonce