{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
852 visninger | Oprettet:

Begyndende gigt i bagbenene - wtd? {{forumTopicSubject}}

Kære HG.

Jeg har en ældre herre, min elskede gamle pony fra 97.
Her hen over vinteren kan vi se han begynder at blive lettere stivbenet, så mon ikke det er alderen som langsomt sætter ind og gigten kommer snigende.

Hvad kan vi gøre for at lette ham og holde gigten lidt hen?

Han er en livsglad pony som elsker at lege rundt med vores anden pony. De går på mark fra ca kl 7.30/8.00-omkring kl 18.00/19.00 stykker.
Så snart det er varmt om natten kommer de til at gå ude døgndrift (de har også en togvogn på marken).

I hans foder er han begyndt at få StrongJoint fra Innordic. Vil også give ham lidt olie ved siden af (hvad er bedst?)

Jeg har en efternøler lillesøster på 9 år, som ridder lidt let på ham. Tænker det er godt at holde ham igang, og han elsker også at lave lidt med de små tøser smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Begyndende gigt i bagbenene - wtd?
  • #1   21. mar 2018 Jeg brugte inflammatorisk urter - her tænker jeg hyben, gurkemeje/blandet med peber - der finder også et produkt direkte til heste - jeg husket ikke lige hvad det hedder

• #2   21. mar 2018 Glucosamin med MSM kan vist hjælpe! smiley

• #3   21. mar 2018 vigtigt at holde leddene varme i de kolde måneder- back on track er super. og andre magnetprodukter.

• #4   21. mar 2018 Først og fremmest ville jeg lige få det tjekket af en dyrlæge, for at være helt sikker på om der er gigt, nogle ældre heste bliver bare lidt mere stive her i kulden.

Jeg har selv rigtig dårlige erfaringer med gigt og heste, så alt efter graden ville jeg vælge aflkivning, eller fast check-up af dyrlæge for at være helt 100 på at der ikke er smerter.

Men ellers så daglig motion, ikke super hårdt, hvor leddene holdes i gang, det er godt for alle ældre heste, ikke noget med motion 2 uger i træk og så stå 3 uger og så i gang igen. Og så selvfølgelig varme og div tilskud som allerede er nævnt.

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #5   21. mar 2018 Min dyrlæge har givet mig nogle øvelser til mine 2 gamle og anbefalet Ekyflex 15 ml til hver

• #6   22. mar 2018 Jeg ville holde ham jævnligt igang, feks ride let hver anden dag. Også give MSN/glucosamin tilskud. Også som de andre nævner holde ham varm.. Jeg ville dog ligeledes sørge for at aflive hvis man kan se han har smerter.

Mvh TT

• #7   22. mar 2018 Hold godt øje med hans humør her hvor det er koldt. Hvordan reagere han på andre heste? Det er der du kan læse om han har ondt. Hvis han er en sur gammel mand overfor de andre heste, så kan det være et tegn på at han har ondt. Ligger han meget ned?
    Er han længe om at komme op at stå? Venter han med at gå efter at han har rejst sig?
    Alt sammen tegn på at der er kan være smerter.
    Jeg vil ikke komme ind på behandling da der allerede er kommet mange gode bud.
    Men hold godt øje og ellers kontakt dyrlægen ved tvivl. Selvom det er dyrt, så hellere en gang for mange end at hesten lider unødigt

• #8   22. mar 2018 Tusinde tak for jeres gode svar ??

Som skrevet er han en livsglad dreng som stadig leger med den anden pony. Vi har meget fokus på at han skal have let motion, og at han skal have godt med foldtid - hans bagben hæver let når han har stået i boks. Så vil helt sikkert have fat i magnetstaldbandager her når lønnen kommer.

Han skal selvfølgelig ikke have ondt, og når dagen kommer og der ikke kan gøres mere får han selvfølgelig fred.
    Men pt er det let stivhed, som går væk efter han har bevæget sig lidt tid ??

• #9   22. mar 2018 Måske du skulle overveje løsdrift smiley

Mvh TT

• #10   22. mar 2018 Det fantastisk at han leger. Det er motion for også udover det er godt for hans sjæl men også hans led og sener. Jeg giver tilskud til led og sener fra st.hippolyt og tidligere gav jeg denne som på billedet. Den skal kun gives 10 gange om mdr.

profilbillede
Kommentér på:
Begyndende gigt i bagbenene - wtd?

Annonce