575 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

løfte ben løfte ben

har her til morgen arbejdet med at løfte ben på føllet. ikke det nemmeste. særligt bagbenene sad løst. jeg blev ved til det lykkedes, men var ved at ende i kamp. det dur jo ikke at risikere at ødelægge forholdet fra starten.
går jeg for hurtigt frem og kræver for meget?

hvordan skal jeg bedst reagerer på hans sparkenbud efter mig? har lyst til at sparke igen, men tænker det er en dårlig ide.
hvad kan jeg gøre så både min sikkerhed holdes og hesten forbinder det med nogen godt at blive hevet op og holdt i benene?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løfte ben
  • #1   6. mar 2018 Hvis du kan få en til at hjælpe dig. En der står ved hovedet og roser/ belønner når føllet gør det rigtige. De plejer ret hurtig at finde ud af at det er sjovere at blive belønnet og rost.
    Bliv ikke ved for længe ad gangen. Stop inden det ender i kamp. Så i begge, især føllet ikke får en sejer, får en go oplevelse

• #2   6. mar 2018 Enig med Sunshine - lad være med at blive ved så længe, at det bliver en kamp.
    Hvis du ikke kan løfte, så må du nøjes med at røre. Stryg ned ad benene og se, hvor langt du kan gå.

Jeg er altid startet med føllene så snart, jeg kunne komme til dem på marken. Bare lige løfte et enkelt ben og så gik jeg igen. Snart blev det en vane, at når "hende dér" kom forbi, så løftede man et ben eller to, fordi det ku' "hun" godt lide smiley - og så holder føllene op med at spekulere mere over det.

Nu er du tilsyneladende blevet lidt bagud, men starten kan sagtens være den samme. Gør KUN det, du ved du kan gøre uden problemer. Hvis du nu starter med det - og derefter strigler/nusser/klør de gode steder/hvad du kan finde på, og så slutter med noget benløfteri igen - så bliver det ikke så overvældende for den lille.
    Jeg vil vædde med, at i løbet af få dage, så gider den overhovedet ikke tage sig af det, for det er jo ikke spor farligt. Når du kommer så vidt, så udvider du ligeså stille dit krav: løft lidt mere/lidt flere ben/lidt højere/lidt længere osv.
    Til sidst kan du løfte alle fire ben uden problemer, og uden at I har haft en slåskamp om det. Og uden at føllet ser det som en "big deal" - og det er jo dét, hestetræning handler om: at få vores vilje, uden at kræet opdager det... smiley

• #4   6. mar 2018 han er fra sidste år. jeg kan rører alle steder og trække i benene. men såsnart de kommer op, sparker han udad indtil han får flået benet ud af min hånd. jeg kan simpelthen ikke holde så fast, og vil heller ikke for tæt på. lod ham stå op ad noget imens han stod bundet i hver side. balancen er nok heller ikke så god. men jeg er nød til at få hoven op i en højde, så jeg kan se at rense den. enkelte gange hvilede han på hovspidsen. men det er for far ligt at lægge sig på knæ og rense hoven.

• #6   6. mar 2018 ok tak det vil jeg prøve. skal man gøre det hver dag?

• #7   6. mar 2018 Ja, jo flere gentagelser jo bedre - og der er ingen der siger, at du SKAL løfte alle fire ben hver gang. Det handler om at gøre det til noget hwlt dagligdags.

• #8   29. mar 2018 har lige haft kontakt med min smed. han foreslog også den med rebbet. mht. balance, mente han, at det var en dårlig undskyldning. de kan sagtens holde balancen i den alder.
    det er da lykkedes mig at løfte ben og rense dem. men det er ikke uden kamp. så om jeg nogensinde får ham klar til smed, ved jeg ikke. det bliver også besværligt og dyrt, hvis hver gang skal bedøves for at blive beskåret.

• #9   29. mar 2018 Det er alt for tidligt at give op smiley Bare gå gradvist frem, som de andre beskriver, og så kommer det med tiden. Løft kun hoven en smule over jorden i starten - det kan være ubehageligt/føles voldsomt for dem at bøje benet for højt op i starten.

Noget af det første jeg lærte som ponypige var, at hestens ben er det mest dyrebare, de har. Hvis de ikke kan løbe, så dør de (i naturen). Så når de trygt overlader deres skæbne til os ved at lade os tage et af deres ben, så de midlertidigt ikke kan gå, så er det en stor tillidserklæring. Og det kan godt tage lidt tid at komme dertil, hvis man ikke starter, når de er helt små. Du er nu nødt til at oparbejde en rutine for ham, så han ikke længere tænker over situationen som noget farligt, selvom hans instinkt siger noget andet.

Kommentér på:
løfte ben

Annonce