Omkostninger {{forumTopicSubject}}
Hejsa, mig og min kæreste kigger på landejendom så jeg kan have hesten hjemme. Men hvad er omkostningerne ved at have den hjemme. Her tænker jeg, mødding, bund strøelse? Halm vs spåner el træ piller og hvor meget man bruger om måneden kr. Vand? Foder og wrap har jeg styr på gerne hvad i bruger på en stor hest og lille pony? Måske der er nogle omkostninger jeg slet ikke har tænkt på? På forhånd tak
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
kan hestene gå i løsdrift, = billigere i strøelse, eller går de i boks, er er nogle større "svin"
Skal du have anlagt ridebane, hvad med mødingen, skal den afhentes, eller anlægger du en større køkkenhave, som kan tage fra.
Prøv at sætte dig ned og tænker det hele igennem, skriv dine ønsker op, og hvilke mængder du forventer at skulle bruge. Derefter finder du ud af, hvad tingene koster i dit område.
Der er bare forskel på, om man bor i Nordjylland, og har let adgang til mange ting, eller man bor på Sjællland, hvor alt (set med nordjyske øjne) koster en bondegård.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Det kan gi lidt bedre faciliteter på ejendommen. Ting der allerede er i orden og som ikke skal laves først, så som stald og ridebane/ ridehus / maskinhus, fold.
Det er ret dyre ting at anskaffe og etablere.
Selvfølgelig er det måske ikke heeelt som i gerne vil ha det. Men man kan lære at leve med det til man selv får råd til at sætte sine egne ideer i værk.
I skal også tænke over om i selv vil lave noget af det foder i skal bruge. Wrap, korn og evt hø. Det kræver jo noget mere jord end hvis i kun skal ha græsfolde.
Så i skal tænke meget inden i går ud og køber stedet.
En disideret pris kan ikke sættes på, da det afhænger meget af hvor ejendommen ligger i landet, hvad det forskellige koster.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg bruger halmpiller, og med ny bund/udskiftning af bund en gang pr år. Koster det mig 4800kr i halmpiller årligt. Jeg bruger Ca 40 wrap baller a 350kr stk og fodrer ad libitum. Foder koster knap 800kr mnd. Så er der årlig vaccination, tandrasp, og smed Ca 4x årligt da mine ikke har behov for oftere smed. Og 2x ormeprøve og evt behandling.
Udstyr og behandling af Osteopat og uforudsette dyrlæge regninger kommer udenom dette.
Mvh TT
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.192
vedligeholdelse af folde: hegn, gødning evt. afpudsning/slåning af ukrudt og omlægning af græs
vedligeholdelse af bygninger/stald
foder og strøelse - indkøb og transport af det - bortskaffelse af mødding
evt. transport til undervisning mm.
Forsikringer af bygninger og traktor mm.
Vi har f.eks. selv traktor m. frontlæsser og vogn til mødding - samt kører selv halm og hø hjem. Har en aftale med svogerens forpagter om indkøb af halm (billigt! ) samt en aftale vedr. hø med vores egen forpagter. Nabo har ridehal.
Og sidst men ikke mindst har vi en aftale med naboen vedr. pasning af hinandens dyr når vi eller de skal noget (holder 1 uges fælles familieferie ca. hvert andet år!!)
mvh Ponymor
Omkostninger