Første hest - Fornuftigt budget? Første hest - Fornuftigt budget?
Det er sådan, at jeg har fået tilbudt min gamle part, som dog er en ældre dame på omkring de 21. (Alicat, kan ses på min profil)
Købsprisen er symbolsk og egentlig bare for udstyret der følger med.
Aftalen, som der bliver skrevet kontrakt på, er at hun skal blive stående, så nuværende ejer kan følge hende til det sidste, samt at hun har førsteret hvis jeg ikke kan have hende. Udover det, så splitter vi omkostningerne når hun skal herfra.
Budgettet kommer til at hedde således;
Opstaldning incl. foder og wrap - 2000 kr./måned
Smed - 800 kr. (Hver 6 uge ca.)
Vaccine - 300 kr./årligt
Tilskudsfoder - 500 kr. hver halve år.
Jeg arbejder pt. så der er til uventet ting.
(Ligger på godt og vel 10.000 kr. lige nu)
Udover det starter jeg uddannelse og vil her få minimum 4000 kr hver måned, men kommer nok op og ligge på 6000 kr. om måneden. Heraf vil der også bliver lagt lidt til siden til uventet ting.
Der er også to parter, som gerne vil blive på hende, som giver 1600 kr. til sammen om måneden.
Lyder det fornuftigt eller helt galt?
Jeg ved der risikoer ved ældre heste og at der kan være en del ekstra udgifter.
Hun er ikke 100% sund og rask, døjer med lidt gigt her og der, men hun kan ikke selv have hende økonomisk set, men vil ikke aflive når hun udover giften er glad og frisk, så for at hun ikke skal flyttes når hun er så langt oppe i årene, har hun spurgt mig.
Hun får sit optium efter et par år som udlejningshest og når hun ikke selv vil mere, får hun fred.
Både ejer og jeg er enig om at hun skal have fred så snart det ikke kan betale sig mere, det er allerede aftalt.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Jeg tænker du mangler en opsparings-/uventet dyrlæge-post (jeg mener løbende at lægge til, det er skidegodt at du allerede er så langt som du er, men det løber hurtigt op) måske har du tænkt på den uden at skrive det her
Jeg skærer lidt tænder over at hesten SKAL blive stående. Jeg kan ikke lade være med at tænke at hun tørrer udgifterne af på dig og så tager opstaldning for det. Selvom du gerne vil blive stående så tænker jeg at skulle der opstå en situation, hvor du er nød til at flytte hypper af den ene eller anden grund, så er det rigtig træls at der står i kontrakten at du ikke må flytte.
Det er rart at have parterne udgiftsmæssigt men du kan ikke regne med at de er der for evigt
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 454
De 10.000 kr. (lige pt.) er til uventet dyrelægeregninger mm. sparer stadig op på den konto.
Det havde jeg selv tænkt på og ville måske høre hende og opstaldningen kunne gå et hak ned evt mod lidt hjælp.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.746
feb 2015
Budgettet ville holde selv uden parterne.
okt 2006
Som Mette er inde på, det med at hun skal blive der. Så er jeg enig, du får alle udgifterne, mens tidligere ejer kan nyde hesten.
Er hesten solgt, så er den solgt.
sep 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 108
Hvad med forsikringer?
Jeg har uforsete dyrlægeregninger med i mit budget - Så jeg har lagt til side til dem, hvis de pludselig kommer (selv med sygeforsikring, er der jo stadig selvrisiko og % man selv skal betale).
Part bør aldrig være en del af ens budget. De kan komme og gå. Har man en, der betaler lidt, er det bare bonus.
Jeg ville aldrig skrive under på at hesten skulle blive på stedet. Det tror jeg faktisk heller ikke holder helt i forhold til købeloven
Er hesten solgt, er den solgt. Bliver du, er det bare fedt for tidl. ejer. Flytter du, så må hun komme og besøge.
Blogger
Jeg synes kraftigt at du skal overveje om hun ikke flytter udgifterne til dig og som bonus selv tjener en skilling. Jeg ved ikke hvad du skal gøre med opstaldning men jeg synes ikke det lyder 100% fair.
På profilen står der hun er fra 1992, er hun 21 eller 25-26? Der er nogle gode års forskel. Jeg synes du skal mærke godt efter i maven og tænke godt igennem om det er fair/om det føles som det helt rigtige at gøre. Hvis svaret er ja så skal du selvfølgelig gøre det! men det er ikke nemt at have hest på SU, specielt ikke en med ekstra behov
Hvad hvis du bliver nødt til at flytte selv? Skal hesten så blive stående langt væk fra dig?
feb 2015
Tandrasp kommer på så.
Forsikringer vil mine forældre gerne betale.
Har lagt til side allerede, lægger stadig til side og har også et beløb jeg lægger til side senere hen.
Parterne er ikke medregnet i budgettet, det holder selv uden parterne.
feb 2015
Hun er 96'er, har skrevet forkert på profilen.
feb 2015
For hun bliver stående i samme område 100%, men vil gerne selv vælge opstaldningssted og 2000 kr er slet ikke fair for den løsdrift hun har.
Blogger
sep 2015
Men selv med bod, ville den næppe holde juridisk. Man må ikke stille køber dårligere end købeloven.
okt 2006
Blogger
Det er GODT at du selv har tanker om hvorvidt det er fair med opstaldning og pris. Jeg kan forstå at den går i løsdrift, hvad nu hvis man havnede i en situation hvor det kunne forbedre hestens livskvalitet at flytte i boks men du må ikke flytte den? Ikke at det sker men bare som en overvejelse.
feb 2015
Ja, men med seriøst dårlige folde, umuligt for selv heste at gå i, meget små vinterfolde.
Lucerne og grønpiller, samt wrap incl.
Total mudret gårdsplads om vinteren, kold rytterstue og Inge faciliteter.
feb 2015
Jeg ville til hver en tid flytte efter hestens behov.
Jeg har skrevet til hende ang. pris og krav om opstaldning.
Blogger
Det er slet ikke sikkert det sker men jeg har set det før, også når man tænkte det er en person der aldrig kunne finde på det. Det ved man aldrig helt før der er penge involveret.
Blogger
feb 2015
Hun har det med at tabe sig når hun skal vade rundt i det mudder.
Det er lige så snart hun skal op og stå på vinterfolden, ellers holder hun nogenlunde huld resten af året.
Blogger
okt 2006
Burde det med bedre folde og faciliteter koste mere eller?
feb 2015
Så i forhold til de andre steder, er 2000 kr unfair.
okt 2006
Blogger
Hvis der er noget du mangler second opinion på i processen så må du også gerne skrive til mig, jeg hjælper gerne så godt jeg kan
feb 2015
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 113
Jeg synes også du virkelig skal overveje om du køber hesten fordi den er billig eller om det virkelig er den rette hest for dig. Der er mange søde heste der ude, så du kunne jo også fortsætte din opsparing lidt endnu og se om der var en sød lidt yngre hest der ude som kunne være lige noget for dig og kunne holde i længere tid ? så kan du også købe en der ikke er tvunget til at være opstaldet et bestemt sted. Det lyder ikke umiddelbart som det fedeste sted den står lige nu, og jeg tror du vil komme til at fortryde det hvis du skriver under på at hun ikke må flyttes.
feb 2015
feb 2015
|
V
Blogger
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.729
Når du står som ejer, bør du ku gøre hvad du vil.
Prisen er meget høj for løsdrift og ellers intet.
Men hvorfor alle de parter på en ældre hest, hun laver vel ikke så meget, hvis hun har gigt?
Det lyder som andre siger, at hun lægger udgifterne over på dig.
feb 2015
Skrev det for at se hvad hendes svar ville være.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 113
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Men der mangler måske lidt til udstyr, undervisning, stævner og andre sjove ting.
Hvis opstaldningsstedet skifter foder og hesten ikke tåler det nye produkt, så skal du betale en del af af foderet selv. Det er almindeligt ved fuldpas.
Du kender ikke fremtiden. Hvad hvis opstaldningsstedet lukker, skifter ejer eller andet? Det er meningsløst at skrive under på, at du ikke vil flytte hesten, når du ikke altid selv har magt over det. Skriv ikke under på noget, du ikke kan holde. Så er dit ord jo værdiløst.
På samme måde er udgifter til aflivning mærkeligt at have delt. Et lille ekstra afslag nu, og fjern den klausul.
Måske bor gamle ejer i Australien, når dagen kommer?
Når jeg lægger budget, har jeg et punkt på +10% som jeg kalder "regneusikkerhed". Så løber det for dig op i ca 3.000 kr pr måned. - og det er rimelig realistisk.
Dvs du har 1.000-3.000 kr til uventede regninger, transport, mad, bøger, tøj, socialt liv udenfor stalden og så kommer husleje, el vand og varme, licens (bor du ude eller får du brug for at flytte?) ferie, og det er ikke realistisk at kunne klare resten af livet de næste par år på så lille en indkomst.
Spørgsmålet er nu, hvad gør du om 2-5 år, hvis hesten har et godt helbred?
Hvordan udvikler din boligsituation, beskæftigelse, indtægt og udgift sig?
Hvordan kan du tale om SU, hvis du er 16?
Hestebudgettet er rimeligt, men husk dit eget budget for mennesket!
feb 2015
Jeg skal på EUX næste år og får elevløn lige så snart jeg starter.
I skoleugerne bor jeg på skolen og i praktikperioden enten hjemme eller på praktilpladsen.
Det haster ikke for mig at have hest og derfor spurgte jeg herinde, men hvad der gør lidt ondt at se, er at hendes gigt ikke bliver passet, hun var meget meget tynd sidste vinter og man kan generelt både mærke og se ribbenene tydeligt, alt for tydeligt, på hende pga forkert foder og ridning...
Hun har en speciel plads hos mig, så at se den manglende pleje, stikker lidt.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Tjek at dit menneske budget også holder.
Og så gør det du synes er rigtigt.
Blogger
Som skrevet skal det virkelig overvejes grundigt, prøv at skrive fordele og ulemper ned og vær hudløst ærlig med dig selv når du gør det.
Jeg tænker at hun ud fra din besked godt kan tro at du har droppet det.
Hvis du gerne vil gøre det og have fjernet at den ikke må flyttes så ville jeg nok prøve at overbevise hende om at det alligevel ikke ville være nødvendigt og at det er for sikkerhedens skyld at det skal fjernes, f.eks. hvis der skulle ske noget med selve stedet så der ikke længere kan være heste eller andet.
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 341
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 341
sep 2015
Jeg forstår udmærket at det stikker i hjertet, at se en hest, man holder af, ikke blive passet ordentligt. Men jeg vil virkelig råde dig til at tænke det godt igennem.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
Orm kan godt gøre at hesten er tynd og ikke trives om vinteren.
Et tykt dækken kan afhjælpe det, da hesten bruger for meget energi på at holde varmen.
Men derudover syntes jeg ikke det er en go handel for dig. Nuværende ejer er ude på at slippe for udgifter og stadig holde en fast hånd i hesten. Plus at nuværende ejer pålægger dig en unødvendig høj pris for opstaldning.
Evt tilbyd en højere pris for hesten, hvis det SKAL være den hest og du ikke kun har medlidenhed med den. Mod at du ikke er bundet til stedet og nuværende ejer.
Det er sikkert ikke let for dig, men slip hesten og find en anden at kaste din kærlighed og omsorg på.
Første hest - Fornuftigt budget?