1.037 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Første hest - Fornuftigt budget? Første hest - Fornuftigt budget?

Det er sådan, at jeg har fået tilbudt min gamle part, som dog er en ældre dame på omkring de 21. (Alicat, kan ses på min profil)

Købsprisen er symbolsk og egentlig bare for udstyret der følger med.
Aftalen, som der bliver skrevet kontrakt på, er at hun skal blive stående, så nuværende ejer kan følge hende til det sidste, samt at hun har førsteret hvis jeg ikke kan have hende. Udover det, så splitter vi omkostningerne når hun skal herfra.

Budgettet kommer til at hedde således;

Opstaldning incl. foder og wrap - 2000 kr./måned
Smed - 800 kr. (Hver 6 uge ca.)
Vaccine - 300 kr./årligt
Tilskudsfoder - 500 kr. hver halve år.

Jeg arbejder pt. så der er til uventet ting.
(Ligger på godt og vel 10.000 kr. lige nu)

Udover det starter jeg uddannelse og vil her få minimum 4000 kr hver måned, men kommer nok op og ligge på 6000 kr. om måneden. Heraf vil der også bliver lagt lidt til siden til uventet ting.

Der er også to parter, som gerne vil blive på hende, som giver 1600 kr. til sammen om måneden.

Lyder det fornuftigt eller helt galt?

Jeg ved der risikoer ved ældre heste og at der kan være en del ekstra udgifter.
Hun er ikke 100% sund og rask, døjer med lidt gigt her og der, men hun kan ikke selv have hende økonomisk set, men vil ikke aflive når hun udover giften er glad og frisk, så for at hun ikke skal flyttes når hun er så langt oppe i årene, har hun spurgt mig.
Hun får sit optium efter et par år som udlejningshest og når hun ikke selv vil mere, får hun fred.

Både ejer og jeg er enig om at hun skal have fred så snart det ikke kan betale sig mere, det er allerede aftalt.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første hest - Fornuftigt budget?
  • #1   20. jan 2018 Jeg tænker vaccine til 300 kr om året lyder vildt billigt. Jeg kommer nok af med 1000-1500 årligt for tandrasp og vacc pr pony. smiley
    Jeg tænker du mangler en opsparings-/uventet dyrlæge-post (jeg mener løbende at lægge til, det er skidegodt at du allerede er så langt som du er, men det løber hurtigt op) måske har du tænkt på den uden at skrive det her smiley
    Jeg skærer lidt tænder over at hesten SKAL blive stående. Jeg kan ikke lade være med at tænke at hun tørrer udgifterne af på dig og så tager opstaldning for det. Selvom du gerne vil blive stående så tænker jeg at skulle der opstå en situation, hvor du er nød til at flytte hypper af den ene eller anden grund, så er det rigtig træls at der står i kontrakten at du ikke må flytte. smiley
    Det er rart at have parterne udgiftsmæssigt men du kan ikke regne med at de er der for evigt smiley

• #2   20. jan 2018 Det er 300 kr. pr. hest for vaccinen her fordi hun er firma og vi andre er med på den aftale, tænderne bliver kigget efter, men kun ordnet hvis der er brug for det.

De 10.000 kr. (lige pt.) er til uventet dyrelægeregninger mm. sparer stadig op på den konto.

Det havde jeg selv tænkt på og ville måske høre hende og opstaldningen kunne gå et hak ned evt mod lidt hjælp.

• #3   20. jan 2018 Personligt ville jeg ikke købe hest udfra et budget hvor der er indregnet parter smiley Hvad så den dag en siger op, eller hvis du ikke synes om deres måde at ride, eller generelt omgåes din hest på?

• #4   20. jan 2018 Jeg har på ingen måde lagt det udfra parterne, nævnte dem blot.

Budgettet ville holde selv uden parterne.

• #5   20. jan 2018 Godt at høre ts.

Som Mette er inde på, det med at hun skal blive der. Så er jeg enig, du får alle udgifterne, mens tidligere ejer kan nyde hesten.
    Er hesten solgt, så er den solgt.

• #6   20. jan 2018 Du bør medregne mindst en gange tandrasp om året, især for en ældre hest.

Hvad med forsikringer? smiley

Jeg har uforsete dyrlægeregninger med i mit budget - Så jeg har lagt til side til dem, hvis de pludselig kommer (selv med sygeforsikring, er der jo stadig selvrisiko og % man selv skal betale).

Part bør aldrig være en del af ens budget. De kan komme og gå. Har man en, der betaler lidt, er det bare bonus.

Jeg ville aldrig skrive under på at hesten skulle blive på stedet. Det tror jeg faktisk heller ikke holder helt i forhold til købeloven smiley
    Er hesten solgt, er den solgt. Bliver du, er det bare fedt for tidl. ejer. Flytter du, så må hun komme og besøge.

• #7   20. jan 2018 Jeg tænker at selvom det er sådan nu så overvej hvad du gør/hvad det koster hvis du bliver nødt til at bruge andet smiley

Jeg synes kraftigt at du skal overveje om hun ikke flytter udgifterne til dig og som bonus selv tjener en skilling. Jeg ved ikke hvad du skal gøre med opstaldning men jeg synes ikke det lyder 100% fair.

På profilen står der hun er fra 1992, er hun 21 eller 25-26? Der er nogle gode års forskel. Jeg synes du skal mærke godt efter i maven og tænke godt igennem om det er fair/om det føles som det helt rigtige at gøre. Hvis svaret er ja så skal du selvfølgelig gøre det! men det er ikke nemt at have hest på SU, specielt ikke en med ekstra behov smiley

Hvad hvis du bliver nødt til at flytte selv? Skal hesten så blive stående langt væk fra dig? smiley

• #8   20. jan 2018 Theis:
    Tandrasp kommer på så.
    Forsikringer vil mine forældre gerne betale.

Har lagt til side allerede, lægger stadig til side og har også et beløb jeg lægger til side senere hen.

Parterne er ikke medregnet i budgettet, det holder selv uden parterne.

• #9   20. jan 2018 Mette:
    Hun er 96'er, har skrevet forkert på profilen.

• #10   20. jan 2018 Ang opstaldningsstedet er jeg selv lidt usikker.
    For hun bliver stående i samme område 100%, men vil gerne selv vælge opstaldningssted og 2000 kr er slet ikke fair for den løsdrift hun har.

• #11   20. jan 2018 Forresten kender jeg en der skrev under på at hesten ikke måtte flyttes. Det var IKKE sjovt og var årsag til en del hovedpiner og problemer.

• #12   20. jan 2018 Medmindre der bliver skrevet bod på, betyder det faktisk intet at skrive under på - Så kan man flytte hesten uden konsekvenser smiley

Men selv med bod, ville den næppe holde juridisk. Man må ikke stille køber dårligere end købeloven.

• #13   20. jan 2018 2000 for løsdrift med foder og wrap? smiley

• #14   20. jan 2018 Du risikerer også lidt at hun beholder ejerfornemmelse over hesten og ikke kan lade være med at blande sig konstant og gøre ting uden at spørge dig, det var en af de problemer hende jeg nævnt havde. (Hun var endda så uheldig at tidligere ejer lod den gamle hoppe bedække dengang hun var låner og stod for ALT og da hesten folede havde hun købt den men tidligere ejer havde stadig ejerfornemmelse over føllet som dog var dødfødt. Både som låner og ejer igennem flere år havde hun stået for alle udgifter med tidligere ejer blandede sig konstant. Det er også et skrækscenario i særklasse.)
    Det er GODT at du selv har tanker om hvorvidt det er fair med opstaldning og pris. Jeg kan forstå at den går i løsdrift, hvad nu hvis man havnede i en situation hvor det kunne forbedre hestens livskvalitet at flytte i boks men du må ikke flytte den? Ikke at det sker men bare som en overvejelse. smiley

• #15   20. jan 2018 TurboHesten:
    Ja, men med seriøst dårlige folde, umuligt for selv heste at gå i, meget små vinterfolde.
    Lucerne og grønpiller, samt wrap incl.
    Total mudret gårdsplads om vinteren, kold rytterstue og Inge faciliteter.

• #16   20. jan 2018 Mette:
    Jeg ville til hver en tid flytte efter hestens behov.

Jeg har skrevet til hende ang. pris og krav om opstaldning.

• #17   20. jan 2018 Derudover er der det med at splitte udgifterne når hesten skal herfra, selvom der er skrevet under på det så er der ingen garanti for at hun ikke render fra det og du aldrig ser de penge, specielt når nu du skriver at hun ikke har penge til at holde hesten.
    Det er slet ikke sikkert det sker men jeg har set det før, også når man tænkte det er en person der aldrig kunne finde på det. Det ved man aldrig helt før der er penge involveret.

• #18   20. jan 2018 Det er jeg ikke i tvivl om at du vil! smiley men det kan virkelig blive trist hvis hun så ikke vil lade dig pga kontrakt. Men som nævnt længere oppe så kan hun ikke gøre noget uden bod i kontrakten så skulle man være nødt til det så kan man nogenlunde godt smutte fra det. Det ville bare være meget federe slet ikke at have stående i første omgang smiley

• #19   20. jan 2018 Tvivler egentlig på den løsdrift er særlig god for hende.
    Hun har det med at tabe sig når hun skal vade rundt i det mudder.
    Det er lige så snart hun skal op og stå på vinterfolden, ellers holder hun nogenlunde huld resten af året.

• #20   20. jan 2018 Det må du overveje grundigt, du behøver ikke fortælle hende at du overvejer det. Lykkedes det dig at få hende fra ideen om at hesten skal blive stående og du så finder ud af at et andet sted ville være bedre, så ville jeg nok give nuværende/kommende tidl. ejer så lidt varsel om at i flytter som muligt, og selvfølgelig gøre det på en pæn måde og evt invitere på besøg. Når hesten er din så er den din og uden at have det i kontrakten kan hun ikke blive sur og uden bod kan hun ikke gøre noget selvom hun bliver sur smiley

• #21   20. jan 2018 Kan ikke helt tolke din #15.
    Burde det med bedre folde og faciliteter koste mere eller? smiley

• #22   20. jan 2018 TurboHesten, nej, men for 2000 kr kan jeg opstalde langt bedre steder, med bedre folde og faciliteter.
    Så i forhold til de andre steder, er 2000 kr unfair.

• #23   20. jan 2018 Så er vi enige smiley

• #24   20. jan 2018 Jeg har været suppleant og bestyrelsesmedlem i en lille rideklub og har mødt nogle ret absurde pengesituationer og kontraktdetaljer så jeg ved hvor VIGTIGT det er at helgardere sig! smiley
    Hvis der er noget du mangler second opinion på i processen så må du også gerne skrive til mig, jeg hjælper gerne så godt jeg kan smiley jeg laver også for lidt for tiden smiley

• #25   20. jan 2018 Tak Mette, spørger nok bare i tråden her smiley

• #26   20. jan 2018 dit budget ser fornuftigt ud, dog ville jeg sætte mere af til Tænder og vaccine. evt. sætte lidt af til undervisning og vedligehold af udstyr (der kan hurtigt blive brug for et nyt dækken eller andet).
    Jeg synes også du virkelig skal overveje om du køber hesten fordi den er billig eller om det virkelig er den rette hest for dig. Der er mange søde heste der ude, så du kunne jo også fortsætte din opsparing lidt endnu og se om der var en sød lidt yngre hest der ude som kunne være lige noget for dig og kunne holde i længere tid ? så kan du også købe en der ikke er tvunget til at være opstaldet et bestemt sted. Det lyder ikke umiddelbart som det fedeste sted den står lige nu, og jeg tror du vil komme til at fortryde det hvis du skriver under på at hun ikke må flyttes.

• #27   20. jan 2018 Hesten er min gamle part, hun er en lidt speciel dame.

• #28   20. jan 2018 Mette
    |
    V

profilbillede
  • #29   20. jan 2018 Jeg ved ikke helt hvordan det skal forståes. Har du besluttet dig for ikke at gøre det? smiley

• #30   20. jan 2018 For mig lyder det som om, det måske aldrig 100% vil blive din.
    Når du står som ejer, bør du ku gøre hvad du vil.

Prisen er meget høj for løsdrift og ellers intet.

Men hvorfor alle de parter på en ældre hest, hun laver vel ikke så meget, hvis hun har gigt?
    Det lyder som andre siger, at hun lægger udgifterne over på dig.

• #31   20. jan 2018 Mette:
    Skrev det for at se hvad hendes svar ville være.

• #32   21. jan 2018 Det lyder i hvertfald ikke til at hun er særlig seriøs i forhold til at ville sælge når hun skriver: "ellers beholder jeg hende bare" det virker lidt som om hun gerne vil presse dig til at sige ja. Men Det er jo også svært at sælge ældre heste og især når hun har gigt. Det kan jo også udvikle sig med gigten og kræve dyrt medicin for at holde hende smertefri. Jeg synes godt nok det er mange penge du skal give for den hest i måneden, taget i betragtning af at du også bare kunne beholde den som part, og så samtidig spare op til egen hest i mellemtiden og se hvad der er på markedet. Så har du også tid til at gøre dig nogle tanker omkring hvilken slags hest du gerne vil have og hvad du gerne vil have at en hest skal kunne.

• #33   21. jan 2018 Du har ca 2750 kr pr måned i heste budget.
    Men der mangler måske lidt til udstyr, undervisning, stævner og andre sjove ting.
    Hvis opstaldningsstedet skifter foder og hesten ikke tåler det nye produkt, så skal du betale en del af af foderet selv. Det er almindeligt ved fuldpas.

Du kender ikke fremtiden. Hvad hvis opstaldningsstedet lukker, skifter ejer eller andet? Det er meningsløst at skrive under på, at du ikke vil flytte hesten, når du ikke altid selv har magt over det. Skriv ikke under på noget, du ikke kan holde. Så er dit ord jo værdiløst.

På samme måde er udgifter til aflivning mærkeligt at have delt. Et lille ekstra afslag nu, og fjern den klausul.
    Måske bor gamle ejer i Australien, når dagen kommer?

Når jeg lægger budget, har jeg et punkt på +10% som jeg kalder "regneusikkerhed". Så løber det for dig op i ca 3.000 kr pr måned. - og det er rimelig realistisk.
    Dvs du har 1.000-3.000 kr til uventede regninger, transport, mad, bøger, tøj, socialt liv udenfor stalden og så kommer husleje, el vand og varme, licens (bor du ude eller får du brug for at flytte?) ferie, og det er ikke realistisk at kunne klare resten af livet de næste par år på så lille en indkomst.

Spørgsmålet er nu, hvad gør du om 2-5 år, hvis hesten har et godt helbred?
    Hvordan udvikler din boligsituation, beskæftigelse, indtægt og udgift sig?
    Hvordan kan du tale om SU, hvis du er 16?

Hestebudgettet er rimeligt, men husk dit eget budget for mennesket!

• #34   21. jan 2018 Doktor Who:
    Jeg skal på EUX næste år og får elevløn lige så snart jeg starter.
    I skoleugerne bor jeg på skolen og i praktikperioden enten hjemme eller på praktilpladsen.

Det haster ikke for mig at have hest og derfor spurgte jeg herinde, men hvad der gør lidt ondt at se, er at hendes gigt ikke bliver passet, hun var meget meget tynd sidste vinter og man kan generelt både mærke og se ribbenene tydeligt, alt for tydeligt, på hende pga forkert foder og ridning...

Hun har en speciel plads hos mig, så at se den manglende pleje, stikker lidt.

• #35   21. jan 2018 Tillæg ekstra foder, ekstra dækken & medicin for gigt i budgettet + hold hende i gang på en gigtvenlig måde.

Tjek at dit menneske budget også holder.

Og så gør det du synes er rigtigt.

• #36   21. jan 2018 Jeg forstår dig godt. Hvis du ikke føler at hun bliver passet ordenligt så kan jeg godt forstå det går lige i hjertet og så er det svært ikke at gøre noget når man ligefrem er blevet tilbudt det.
    Som skrevet skal det virkelig overvejes grundigt, prøv at skrive fordele og ulemper ned og vær hudløst ærlig med dig selv når du gør det.
    Jeg tænker at hun ud fra din besked godt kan tro at du har droppet det.
    Hvis du gerne vil gøre det og have fjernet at den ikke må flyttes så ville jeg nok prøve at overbevise hende om at det alligevel ikke ville være nødvendigt og at det er for sikkerhedens skyld at det skal fjernes, f.eks. hvis der skulle ske noget med selve stedet så der ikke længere kan være heste eller andet. smiley

• #37   21. jan 2018 Jeg syntes den gamle ejer tørrer nogle udgifter af på dig, 2000 for foder og wrap er for dyrt, det burde være det halve, det koster jo ikke mere, det er ikke samarbejde eller fælles solidaritet smiley

• #38   21. jan 2018 Du kunne også vente et halvt år og købe din egen hest, helt efter eget valg, 6 * 3000 så har du måske 20.000 og kan gå ud og finde en ikke så dyr hest og opstalde den hvor du vil, jeg ved ikke om der er ridehus? der hvor du er, men måske der findes en billig opstaldning??? med dette smiley

• #39   21. jan 2018 Det lyder virkelig som om hun bare gerne vil tørre udgifterne af på dig, uden at skulle af med hesten...
    Jeg forstår udmærket at det stikker i hjertet, at se en hest, man holder af, ikke blive passet ordentligt. Men jeg vil virkelig råde dig til at tænke det godt igennem.

• #40   21. jan 2018 Du har glemt udgifter til 2 x ormekur årligt.
    Orm kan godt gøre at hesten er tynd og ikke trives om vinteren.
    Et tykt dækken kan afhjælpe det, da hesten bruger for meget energi på at holde varmen.

Men derudover syntes jeg ikke det er en go handel for dig. Nuværende ejer er ude på at slippe for udgifter og stadig holde en fast hånd i hesten. Plus at nuværende ejer pålægger dig en unødvendig høj pris for opstaldning.
    Evt tilbyd en højere pris for hesten, hvis det SKAL være den hest og du ikke kun har medlidenhed med den. Mod at du ikke er bundet til stedet og nuværende ejer.
    Det er sikkert ikke let for dig, men slip hesten og find en anden at kaste din kærlighed og omsorg på.

Kommentér på:
Første hest - Fornuftigt budget?

Annonce