semi-part og tanker? what to do semi-part og tanker? what to do
Hej HG!
Jeg kan godt bruge jeres hjælp for jeg kan ikke helt lure hvordan jeg skal gribe dette an.
Jeg har længe søgt part til min pony Zache. Han er en super sød pony men pga skade kan han kun gå skovture, hygge og tricks. Men da han har seperationsangst kan man ikke ride alene. Han er ellers nem at ride og sød at håndtere men man må ikke panikke når han bliver utryg for så kommer man ingen vegne, man skal forholde sig roligt og "nusse" om ham.
Jeg har modtaget mange forskellige henvendelser men endnu ingen som har været realistiske. Jeg har sat 3 dage om ugen til 250 kr om måneden og synes egentlig ikke at det er urimeligt.
Jeg har kraftigt overvejet helt at droppe det, selvom han er super sød og rar så er det åbenbart ikke muligt at finde en som vil hygge med ham på hans præmisser.
Sagen er den at jeg har været så heldig at finde en sød part til min bette pony, Dolly. Partens far har så spurgt om det var muligt at hendes mor kunne ride Zache en weekend om måneden for 100 kr ekstra. Muligvis lidt oftere om sommeren. Moren er ikke nybegynder og formålet er udelukkende at ride tur med datteren.
Jeg tænker jo egentlig at det er meget fint, moren er erfaren og vil kun ride de ture med datteren og er på den måde ikke urealistisk omkring hvad Zache kan og ikke kan.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for ideen er jo meget god men jeg ved ikke helt hvad jeg tænker om at det skal være en weekend om måneden. Lige pt læser jeg ikke længere så kan fint tage i stalden hele ugen, men jeg søger selvfølgelig job og når jeg finder et så er det jo meget muligt at jeg gerne vil bruge weekenden med mine ponyer (såfremt jeg ikke arbejder i weekenderne). Jeg tænker om man kan sige 2 dage om måneden efter aftale? Det svarer jo til en weekend i antal dage. Så kan man jo eventuelt fordele de to dage over mere end en weekend om måneden og hvis man er heldig så på dage hvor jeg måske alligevel ikke kan, så er det ikke en hel weekend af gangen for Zache eller jeg. Jeg tænker at man så måske kan sige at flere dage kan aftales for 20-25 kr pr dag som en mulighed for at ride mere til sommer, f.eks. hvis jeg bare ikke kan eller er på ferie/ikke er hjemme. Jeg kan bare ikke helt finde ud af om det er urimeligt, normalt siger jeg at når jeg er på ferie/ikke er hjemme så må mine parter komme så meget det lyster uden det koster ekstra, og det gælder også datteren, men jeg ser ikke den mulige aftale med moderen som en traditionel part. Hvad tænker i?
Jeg har endnu ikke mødt hende så det hele afhænger selvfølgelig primært af at hun kan med Zache, men det tror jeg nu ikke bliver et problem.
Jeg har det nok også nemmere i sjælen med at finde part til Dolly da den bette pony hviler mere i sig selv og jeg kan tage med ud og ride og stadig hjælpe rytteren hvis det skulle blive nødvendigt, det kan jeg ikke med Zache da han jo er min "ridehest", jeg vil jo cykle/gå med de første par gange men derefter vil jeg ikke kunne hjælpe meget mere.
Hvad tænker i? Hvad er rimeligt? Noget jeg har glemt at overveje? Jeg kan jo godt lide ideen men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Så det er helt op til dig og hvad du tænker Zache kan være med til.
Mvh TT
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Datteren har Dolly 3 gange om ugen til 300 kr om måneden og når jeg ikke har mulighed for at komme/besøger mine forældre i den anden ende af landet, eller lignende, så plejer jeg at sige at man må komme så meget det lyster uden det koster ekstra, er det så urimeligt at sige at moren skal betale for de samme dage?
Jeg tænker at de 100 kr er forudbetalt sammen med de 300 kr for parten på Dolly mens de ekstra dage enten afregnes på dagen eller i slutningen af måneden
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.583
Ærligt, så lyder det ikke til du er klar til en part på Zache, men det ved du bedst selv
Separationsangst kan trænes, så måske kan han komme helt af med den, så er det måske lettere for dig at få en part.
Håber du finder den rigtige løsning
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
jeg tror næppe at folk vil betale for en part hvor der er rigeligt med problemer.
aftal med hende at hun gerne må låne ham til tur, mod at hun måske kan hjælpe til hvis der kom noget i vejen for dig.
det virker for mig helt tåbeligt at begynde at tale om beløb som 25 kr. for en at en motionere ens hest en gang i mellem.
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
Det lyder til at moderen kun “må” komme ekstra, hvis DU ikke kan og så er vi i mine øjne væk fra begrebet part og ovre i at hun gør dig en tjeneste.
Skal man have part og parten har mulighed for at betale ekstra for flere dage, så bør det efter min personlige mening og den situation jeg er i, være dage, der aftales efter partens kalender (lidt groft ridset op), eller hvertfald så parten har lidt mere at vælge mellem end blot dage, hvor hesten alligevel er ledig. Hvis man kunne få det til at passe med at alle dine “heste-fri” dage passer parten, er det jo helt super, men så er man også heldig
Jeg bider også mærke i at moderen ønsker en weekend om måneden, men du vil heller dage, så du ikke “går glip” af for meget tid fra Zache, helt forståeligt, men jeg tænker også du måske ikke er helt parat til en fast aftale på ham? Hvis det er rigtig tolket, kunne en middelvej måske være at du tager 50-75 kr for en ridetur, hvor datoen fastsættes efter hvad der passer alle? På den måde er du ikke tvunget “væk” fra hesten bestemte dage, men mere efter aftale
Jeg kan sagtens se dit dilemma, men vil også lige indskyde at prisen jeg skriver er meget forsigtig. Jeg har lige købt delehest med min datter og her kan jeg på stedet leje en velredet turhest til 250 kr for en tur, hvis vil ride sammen. Det er også en frisk og rask velgående hest (det er islændere og alle turhestene er lækre at ride og meget velredne og velplejede) men det er en hel fair pris for mig, så at forslå de 75 jeg gør er kun ud fra dit eget prisniveau du nævner
Jeg håber du finder en løsning du er tryg ved uanset hvad du så kommer frem til, jeg har selv haft part på en tidligere hest, hun var fantastisk ved den og for mig var det en tjeneste hun red ham, så det var gratis. Idag er jeg opstaldet et fantastisk sted, hvor hestene bliver holdt øje med, fodret, lukket ind og ud 24/7 så jeg har ikke noget jeg partout SKAL afsted med, som jeg skulle det andet sted og derfor ville en part ikke på samme måde gøre mig en tjeneste og jeg ville nok tage penge for det, hvis det blev aktuelt (det gør det så nok ikke, men det er mine tanker omkring part) med mindre det var en der virkelig kunne ride dygtighed i hesten, men det regner jeg med min underviser kommer til i det nye år og der betaler jeg selvfølgelig for det
Måske jeg ville starte med at finde ud af om det er fordi det vil lette din hverdag, eller du vil miste lidt på det (hestekontakt ikke økonomi) og så derfra finde ud af hvad du finder rimeligt også ang. antal dage
Blogger
Ingen af de henvendelser jeg endnu har haft har været i stand til dette, og jeg har ellers valgt at give flere en chance og komme ud og møde Zache end mit oprindelige oprindelige indtryk havde sagt mig da jeg ville være sikker på at jeg ikke bare var hysterisk. Så jeg har simpelthen så mange erfaringer med folk der har været totalt urealistiske og det giver mig dårlige nerver.
Jeg har trænet Zaches seperationsangst de sidste 5 år og det er blevet meget bedre men det bliver aldrig muligt at ride en tur alene på ham. Det ville da være lækkert men jeg vil hellere være realistisk og sige at det sker næppe uanset hvor meget vi træner.
Jeg vil hellere sige dage end en hel weekend af flere årsager, en ting er mit eget mentale helbred, jeg har brug for min pony indimellem og skulle jeg stå i en situation hvor det passer mig dårligt i hverdagene så vil det jo næsten være 2 uger i streg hvor jeg dårligt kan være ret meget sammen med min pony. Selvom vi ikke rider kan jeg altid køre derud for et ponykram.
En anden ting og det vigtigste er at hvis der er tale om en weekend så kan der være 2 dage i træk der bliver redet ture på f.eks. 5-10 km om dagen hvilket jeg ikke synes er rimeligt overfor Zache når han sjældent laver ret meget generelt. Det synes jeg er det vigtigste aspekt at tage hensyn til.
Der er ikke nødvendigvis kun tale om dage hvor jeg ikke kan eller er i en anden del af landet, men der er også tale om disse dage. Jeg har på intet tidspunkt skrevet at der kun var tale om sådanne dage. Til sommer har de også selv sagt at hverdage muligvis også kunne være en mulighed da der er lyst længere
De 20-25 kr var tænkt ud fra at ved udregning så for 250kr/12 dage om måneden = 20,8 kr pr gang, og med Dolly er 300kr/12 dage om måneden = 25 kr.
De 100 kr har de selv foreslået og det holder jeg fast i som base hvis jeg vælger at tilføje ekstrabeløb/ekstra dage.
Men kan bestemt også se en mulighed for at lave en generel dagspris i stedet.
Zache behøver ikke komme ud og gå en tur, det er da nok sundt for ham indimellem, men han trives fint med at tilbringe sin tid i løsdriften.
Jeg har ikke brug for en aftale med hjælp hvis noget kommer i vejen, ponyerne står i fuldpas så der er intet staldarbejde og vi har verdens sødeste staldmutter som gerne hjælper hvis der er noget, det er nemmere da hun bor på stedet.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Beløbet er som jeg ser det en lille detalje.
Men du skal først og fremmest bestemme dig for:
1) Hvorfor vil du have part?
2) Er du egentlig klar til at en anden har din pony?
Parten kan sagtens ride en tur lørdag formiddag med sin lille datter, uden at det udelukker at du kommer om aftenen, hygger og rider lidt let ridning - hvis dyret har et minimum af kondi.
Så det ikke et gyldigt argument imod.
Det virker, somom at du søger argumenter for at det ikke skal være muligt - og det får mig til at mistænke at du ikke er klar til at dele din hest??
Blogger
Jeg føler enten at du ikke var læst indlægget ordenligt eller også har misforstået indholdet.
Jeg regner absolut med at det kommer til at ske, lige nu forsøger jeg på at finde rammerne for aftalen da jeg er i en ukendt sitation som jeg hverken har erfaringer med selv eller kender nogen der har
Zache går kun skovture og de er typisk i hvert fald 5 km, så synes jeg ikke at det er fair overfor Zache at ride to gange om dagen når han generelt sjældent laver ret meget. Men ja jeg kan godt finde på at komme senere efter kram og hygge, det har jeg allerede medregnet og skrevet lige ovenover.
aug 2016
1) søger en part på den store pony - men har fundet en til den lille
2) du mener, at 250 kr er et passende beløb - men du nævner ikke, hvorfor der er penge ind over. Er det for at sortere useriøse folk fra eller til at et økonomisk tilskud, som du har brug for?
3) du nævner noget med, at du forventer at have mindre tid fremover end nu
4) du nævner, at du vil være ked af at ponyen er optaget når du har brug for den - derfor kan du ikke lide tanken om at den er optaget faste weekender.
Og så nævner du begrænsninger ponyen har, fx tidligere skade og seperstionsangst. Og at du bekymrer dig om parter kan håndtere dette.
Du nævner umiddelbart ikke, hvorfor du gerne vil have en part?
Du nævner intet om, hvad du glæder dig til.
Umiddelbart kan jeg heller ikke se at du nævner argumenter for en part - men du har mange imod.
Hvis du vil have en part, som kun rider skovtur og kun rider med andre, ville moderen til den lille ponys part da for en udenforstående lyde som en perfekt ordning! Så, hvad tøver du for??
- jeg prøver at provokere dig til at sætte ord på, hvad der er den grundlæggende grund til at du tøver.
For, medmindre at jeg læser helt forkert, så tøver du og har ikke lyst til at gøre det. Korrekt?
Mit råd er, at du tager et blankt papir.
Lav en vandret streg hen over midten i hele papirets længde.
Lav en lodret streg på papirets midte, I hele papirets højde.
Øverst til venstre fordele ved ingen part.
Øverst til højre ulemper ved ingen part.
Nederst til venstre ulemper ved en part.
Nederst til højre fordele ved at have en part.
-så står fordele og ulemper klart for dig.
- hvis du vil have en part er spørgsmålet bare hvilken person du vil vælge til.
- og et fair beløb kan altid aftales. Det er det mindste
aug 2016
Betale pr gang - eller fast overførsel hver måned?
Det hele kan virke
Blogger
Jeg har længe søgt til den store og har haft flere henvendelser som ikke har været så meget som i nærheden af at lede til noget som helst. Noget af det er jo egentlig bare baggrundsviden som jeg måske ikke havde behøvet at nævne men jeg har en tendens til at være meget grundig.
At der er penge inde over er der flere grunde til, kort fortalt er jeg en af dem som synes det er mere end rimeligt af betale penge for en part af adskillelige grunde, kort fortalt er det ikke gratis at have hest.
Jeg skriver ikke faste weekender men hele weekender af gangen og hvorfor har jeg skrevet ovenover.
Jeg argumenterer hverken for eller imod part i tråden og skriver faktisk flere gange at jeg synes det med moren er en god idé. Jeg mangler stadig at finde rammerne og det er det jeg har svært ved at overskue hvordan jeg skal gribe korrekt an.
Grunden til at jeg endnu ikke er kommet videre er at min bedstemor døde kort før det først kom på tale og jeg havde slet ikke energi til at arbejde videre med ideen eller at lave/overskue ret meget generelt. Så har der været en hel masse jeg har skulle lave her omkring jul og derfor er jeg ikke kommet videre endnu. Nu har jeg så fundet det frem igen for at arbejde med det.
aug 2016
Måske er et fast beløb nemmest?
Men pr gang er også en mulighed, hvis det alligevel bliver "kun ved lejlighed"...
- Det lyder til, at det hele virker?
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.775
Jeg kan godt følge dig i at 2x5-10 km på én weekend er meget hvis hesten ikke er i kontinuerlig træning. Men her vil jeg igen snakke med evt. kommende "part"
Prisen vil jeg ikke gøre ret meget ud af, hvis de vil give 100 kr. for at ride ponyen 2 gange om måneden, så ville jeg sige at det er fint.
Held og lykke med det.
Blogger
Til sommer når der er lyst så måske mere og måske endda hverdage når man har mulighed for at ride en "længere" (mere end den lille tur på 20 min) tur om eftermiddagen/aften.
De vil nu gerne have at jeg kommer med et bud
De to dage til 100 er jeg med på men jeg tænker de skal have mulighed for flere hvis situationen skulle opstå
semi-part og tanker? what to do