{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.716 visninger | Oprettet:

Hør/Flax, Pilestrø el. Hamp? {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Står og skal have støbt løsdriften mellem jul og nytår grundet al den vand der har været, hvilke har givet problemer med at holde løsdriften tør (selvom der er drænet).
Pt er jeg i gang med at tømme skuret for strøelse.

Jeg har før haft tørv og halmpiller, hvor tørven klart fungerede bedst, men den er bare så mørk..
Min ene hest eeelsker halm som strøelse, da det er godt og putte sig i (han bliver helst elektrisk når han ser en halm el. høbunke han han rulle/lægge sig i). De to andre er ligeglade, men jeg ville rigtig gerne finde noget ‘putte agtigt’ strøelse, så min ene hest kan få stillet sit ‘putte’ behov smiley … For jeg nægter altså at bruge halm...

Jeg har kigget rigtig meget nu, syntes jeg… Og ind til videre syntes jeg især Hørstrøelse, Pilestrø og Hamp lyder som det bedste for mig og mine heste.

Hørstrøelse skulle lave en god madras, være isolerende, indkapsle ammoniak, være godt for hovene, støvfri og have si effekt, hvor tisset siver ned igennem toppen og bliver opsuget nedefra. Jeg syntes det er svært at finde så meget feedback på hørstrøelse, da der ikke er så mange der bruger det, men dem jeg har hørt om, er glade for det. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor drøjt det er i brug, hvordan det er at muge i ifht de to andre produkter, som jeg overvejer, og om der er nogle ulemper ved dette produkt???

Pilestrø skulle lave en god madras, være støvfri, være drøjt i brug, nemt at muge i (så en video på youtube, og det så virkelig godt ud at muge i), og have si effekt, hvor tisset siver ned igennem toppen og bliver opsuget nedefra. Der er lidt varrieret feedback på pilestrø.

Hamp kender jeg fra kaninverden. Jeg bruger det selv som strøelse til mine kaniner, og er tilfreds med det i den forbindelse, men en løsdrift er jo noget andet… Det skulle indkapsle ammoniak (hvilke jeg ved det gør), lave en god madras, være godt for hovene, være isolerende, støvfri, drøjt i brug og stor sugeevne. Generelt syntes jeg at læse mig til at folk er glade for hampstrøelse.

Af disse tre nævnte strøelser, hvilke er mest økonomisk? Hvilke er nemmest at arbejde med? Hvilke er bedst for hesten?

Hvad havde I valgt, og hvorfor??

Som notering er den ene af hestene et kæmpe svin, og vader rundt i lort, og tisser og skider det hele til… så det skal altså også være strøelse der er godt til svin! smiley

Mvh Emma

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hør/Flax, Pilestrø el. Hamp?
  • #1   21. dec 2017 Vi har haft hørstrøelse her. Det er efter min overbevisning den allerbedste form for strøelse.

Vi har en meget renlig hoppe som nogle måneder brugte under to baller. Mit bokssvin brugte 1 om ugen.

Af ulemper, så kan det være lettere glat i starten.

Vi stoppede kun med hørstrøelse af to årsager. 1 mit bokssvin havde en tendens til at hive alt sit hø og halm ud af nettene, så det var et kæmpe oprydningsarbejde hver dag, da der ikke må være hø og halm iblandet. 2 vi skal bestille fra jylland og skal derfor minimum bestille en hel palle. Vi har mus her på stedet, så det ødelagde tit nogle baller, da vi ikke brugte dem særligt hurtigt.

Hvis jeg havde en løsdrift (hvilket jeg drømmer om), så ville jeg have hørstrøelse og så hø/halm udenfor, enten på gangen eller ude i foderbur.

• #3   21. dec 2017 Dingle: Det lyder virkelig godt hørstrøelse - har kun hørt at folk er glade for det! hvordan er det at muge i når der ikke er hø iblandet ? Vi fodre kun med hø udenfor, så det ville ikke blive et problem smiley

Stald Phoenix: Grunden til jeg ikke vil træpiller er fordi det ikke rigtig har en putte effekt, som jeg leder efter til min putte syge hest smiley Det laver jo bage en bund smiley

• #4   21. dec 2017 Vi rykker på træpiller, efter at have brugt pilestrø det seneste år. Jeg må indrømme, at det ikke overholder det, det de lover i deres beskrivelse. Om sommeren er det lækkert - Mest fordi hestene går ude..

Her i vinter oplever vi våde bokse, ekstremt hurtigt. Ikke engang en uge går der, hos den renlige hoppe i stalden. De lover det kan holde 2-3 uger, hvilket det langtfra kan.

Så iforhold til økonomi kan det simpelthen ikke betale sig - også er det noget bøvl. Både at hente, samt at tranportere rundt med. Poserne er vanvittigt store, som gør at man skal have rette redskaber, og så det en spand i sækken og ned i trillebøren - hvor man ved fx. træpiller bare kan tage en pose.

Men har man tiden, til at bøvle rundt i en kæmpe sæk, og fjerne tis dagligt - Og pengene til det, fungere det!

(Du opnår ikke putte nutte effekt i andet en halm, det bliver også mørkt og fast. Man kan se på hesten hvis den har lagt i det, så for den mærker af flisen.)

• #5   21. dec 2017 Jeg er glad for hamp!

Min fungere ikke på træpiller og halm, men hamp er rigtig godt. Bunden er fjedrende og tør, og boksen lugter ikke.

• #6   21. dec 2017 Vi har brugt pilestrø og det var ikke en succes. Bunden blev våd meget, meget hurtigt. Især hos den ene, som tisser en del. Det var et stort badebassin flere gange om ugen og der blev muget hver dag. Vi gik over til træpiller med det samme den store pose var brugt (MEGA uhandy. Siger det bare) og nu har vi lækre bokse. Også hos "pisse-nissen" smiley

• #8   21. dec 2017 Tror bare jeg tager pilestrø af listen så... Det lyder ikke som noget der vil fungere hos mig.

Lene: Jeg ved godt at halm er det mest effektive til at putte sig i, men når jeg oplever bokse/løsdrifter med træpiller/halmpiller/tørv og lignende, er de nok de slags strøelser med mindst putte effekt. Syntes da der er lidt putte effekt hos andet strøelse - dog ikke lige så effektivt som halm smiley

Cecilie: Hvad er det du syntes er godt ved hamp? smiley

• #9   21. dec 2017 Bunden holder tør, og det danner utrolig fin bund.
    Man behøver faktisk ikke passe bunden hysterisk med hamp, det bliver ikke så ulækkert som træpiller Feks.

Jeg er i hvertfald glad for det!

• #11   21. dec 2017 Phoenix: To af mine heste er ligeglade men den sidste fortrækker at kunne putte sig i noget smiley tænkte også først at den nok ville være ligeglad men han vil altså helst lægge i noget der er hyggeligt haha smiley Ellers havde jeg nok bare valgt træpiller eller noget lignende smiley

• #13   21. dec 2017 Vi har ikke mulighed for at komme af med halm, så det er ikke rigtigt en mulighed smiley

• #14   21. dec 2017 Jeg synes at hør er utroligt nemt at muge i. stykkerne er så små, at lorten let skilles fra bundmaterialet i forhold til f.eks spåner.

Måske du kan finde en i dit lokalområde der bruger det, så du kan tage ud og se/føle det, hvis i har en lokal fb-gruppe for hesteejere smiley

• #15   21. dec 2017 Dingle: 1000 tak for hjælpen! God ide, ved dog ikke om der en facebook side for hesteejere i mit område.. Men må lige se! smiley

Kommentér på:
Hør/Flax, Pilestrø el. Hamp?

Annonce