{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
994 visninger | Oprettet:

Mette N
Mette N
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 3

Hest nægter at spise gigtmedicin, god råd søges. {{forumTopicSubject}}

Nogen der har god erfaring med at give hest gigtmedicin. Det er i pulverform. Hvordan lokker i det i hesten?
Jeg har prøvet med revet æbler, rugbrød med sirup og tilsidst lucernemelasse.
Den lurer det efter et par gange og spytter det ud. Og gigtmedicinen og den smertestillende, skal den have over en lang periode.
Vil blive glade for nogen gode råd.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest nægter at spise gigtmedicin, god råd søges.
  • #1   27. nov 2017 Jeg har ofte helt noget æble juice over. eller givet opløste lune fiber piller med medicin i.

• #2   27. nov 2017 Har du mulighed for at få det som piller?

Så giver du hesten en håndfuld æblestykker. (Eller andet, som er blødt nok til at man kan stikke en pille i, men ikke hårdt nok til at kræve tykkearbejde, så grim smag ikke frigives.) I et par af æblestykkerne er der en pille I.
    Men næste godbid venter på en hest som er hurtig til at spise hver godbid, så hesten skal lokkes til at guffe i sig hurtigt, det ene efter det andet.

• #3   27. nov 2017 Mash er altid vejen frem hos os smiley

• #4   27. nov 2017 Ring da og spørg din dyrlæge smiley Som regel kan man få det samme virksomme stof i en anden form eller anden smag. Hvis ikke, er jeg sikker på at din dyrlæge har oplevet det før og kender nogle gode tricks!

• #5   27. nov 2017 Mash har altid virket godt her.

Men mange slags smertestillende kan fås i pastaform (altså som en ormekur) eller flydende (som man så kan sprøjte i munden på hesten med de der engangssprøjter). Jeg har også set smertestilllende med smag (æble tror jeg), måske det er en mulighed - det afhænger jo lidt af, hvad det er for smertestillende hesten skal have.
    Jeg ved ikke, hvad det er for gigtmedicin, men undersøg da om det fås i en udgave, der er nemmere at give hesten.
    Er det kun et par dage, lever man jo med det meste, men når det er lang tid, var det da rarest med noget, man ikke skal bakse alt for meget rundt med at få i hesten.

• #6   27. nov 2017 Kan din hest lide hvidløg? Hvis ja så kan du lave hvidløgs olie eventuelt. Bare alm olie og skær hvidløg op i tern, smid dem i olien og på få dage så smager olien af hvidløg.
    Sådan har jeg snydt mine heste når jeg skulle give biotin, smertestillende pulver osv.
    Jeg har luret på om jeg sku ha bestilt sønderskov mobility olie til min hyp. Hun er blevet 22 år og Vil ha godt af det.
    Havde en 25 år fjordbolle på sommergræs for nogle år siden og han kunne ik gå, hvis han ik fik olien

• #7   27. nov 2017 Ja, jeg bruger osse mash.
    Min gamle hoppe ka kun narres med mash.

• #8   27. nov 2017 Min ville ikke spise sit smertestillende i pulverform. Det blev så blandet med lidt vand i en engangssprøjte og så direkte i munden på hende. Hun ville ikke spise det på andre måder, ej heller i mash. smiley

• #9   27. nov 2017 Pas på med store mængder af hvidløg.

I store mængder kan hvidløg interagere med medicinen.

• #10   27. nov 2017 I store mængder er hvidløg (ligesom almindelig løg) giftig for heste (og hunde i øvrigt) - så i det hele taget bør man ikke fodre hvidløg i andet en begrænset mængde.

Men er nu heller ikke sikker på hvidløg som camouflage af medicin - selvom de fleste heste kan lokkes til at spise lidt hvidløgspulver i foderet, så er det trods alt de færreste heste der ligefrem synes det er det lækreste i verden og derfor hellere end gerne spiser deres medicin, hvis blot det er blandet i hvidløg.
    - tænker der er ret mange ting, der ville udgøre bedre lokkemiddel end hvidløg.

• Mette N
    Mette N Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 3
    #11   27. nov 2017 Mange tak for jeres svar. Jeg afprøver nogle af jeres forslag. Har haft dyrlægen indover. Det findes også i flydende form, men noget dyrere. Vi ser lige om det kan lykkes på pulverform.

• #13   28. nov 2017 Mine får klid med lucernepiller og gulerødder, når de kommer ind fra fold. De får hver en stor potion, så det er nemt, at gemme alt deres pulver. Selv de hysterisk kræsne spiser det, fordi de ikke kan smage og lugte det

• #15   29. nov 2017 Bruger også mash - min får medicin for lungebetændelse pt, og der er også pulver, som fint ryger ned med mash smiley Gerne lunt.

Kommentér på:
Hest nægter at spise gigtmedicin, god råd søges.

Annonce