4.256 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 67 Svar

Nedslidte og ødelagte hove?! Nedslidte og ødelagte hove?!

Som man kan se på billedet, har min pony efter træningen slidt "det yderste lag" af sin hov af. Dette er sket før men aldrig så slemt som nu.. I de første 1-2 år jeg havde hende var hendes hove altid super flotte og runde og der gik i hvert fald 12 uger mellem hver beskæring. Da jeg så tog på efterskole med hende i 2014, blev vi nødt til at bruge smeden der var tilknyttet til skolen. Ligesiden smeden dernede har beskåret hende, kommer hendes hove altid til at gå i denne retning når det er ved at være tid til beskæring igen.
Hun har prøvet at gå med sko og det fungerede ikke og hun skal ikke have sko på igen.
Vi har desværre ikke haft mulighed far at få vores gamle smed tilbage, men vi bruger smedene det sted hvor vores gamle er oplært, da de er rigtig dygtige og arbejder i samme retning som vores gamle smed.

Det er dog aldrig rigtig lykkedes nogle smede at få rettet ordentlig op på hendes baghove og jeg ved snart ikke hvad jeg mere skal gøre.

Det skal lige siges at jeg selvfølgelig får fat i smeden snarest og at hun ikke halter eller øm smiley

Jeg mistænker at det er fordi hun rammer ridehusbunden når vi rider, men synes egentlig ikke hun sparker mere til sandet end så mange andre heste? Vi har også et par dyre boots, som jeg bruger så meget som muligt, men de giver hende brandsår når hun har våde ben og når hun bruger dem for ofte smiley

Mit spørgsmål er nu, har i nogensinde oplevet noget lignende, hvis ja, hvad har i så gjort for at forhindre det og for at få det på rette spor igen?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af køkkenvæg 500 kr.
  • Opsætning af spots 400 kr.
  • Scooter hjælp start 915 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Havearbejde 500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nedslidte og ødelagte hove?!
  • #1   27. nov 2017 Her er hoven fra siden

profilbillede
  • #2   27. nov 2017 Jeg tvivler på ridehusbunden kan slide SÅ meget, men sand/grus mm. på folden kunne måske medvirke.
    For mig ser det ud som om den står voldsomt stejlt på den baghov (ikke som at smeden nødvendigvis skal rette dette, det er jo ikke altid hensigtsmæssigt med en voksen hest, mere at det måske kan forklare det "dårlige" slid på hoven).

Filer den smed i bruger udenpå hoven, når han har beskåret? Det er der en del smede der gør, og så ryger glasurlaget jo - har ikke den store erfaring med det, men måske det kan gøre hoven mere "sart" overfor slid?

Hvordan er foldforholdene? Er der en bund, der kan slide meget på hovene? Rider du meget på grus/asfalt - hvis den slæber lidt på baghovene kan det vel også give ekstra slid.

Har du overvejet at prøve en anden type boots - de fås jo i mange mange udgaver og ikke alle fungerer lige godt til alle slags heste - der kan sågar være behov for forskellige mærker på for- og baghove. Axel havde easy boot gloves der sad perfekt på forhovene, men samme slags på baghovene gled rundt og faldt nemt af (og blev slet ikke forsøgt på våde ben)

• #3   27. nov 2017 Og er sko slet ikke en mulighed, kan du jo overveje "alternative sko". Der findes jo sko i plastik og gummi, 7 nails osv. Det kan måske give hoven tid til at vokse bedre ud og dermed smeden en mulighed for at få det rettet op.

• #4   27. nov 2017 Hun går på en helt almindelig græsfold, jeg vil ikke tro det er der hun slider, da hun slæber mest i traven og så meget bevæger hun sig ikke på folde.. Ridehusbunden kunne godt være lidt finere, men hun har tidligere rede på rigtige grusstier flere gange om ugen, hvor hendes hove stadig forblev pæne og ikke nedslidte som nu. Smeden er klar over problemet og har set billeder af da det tidligere er sket, så nej han filer ikke uden på hoven..

Hun er først begyndt at stå så stejlt efter smeden i 2014, men ja jeg kan godt se at det ser voldsom ud, jeg er også meget frustreret over det

Jeg kender ikke så meget til alternative sko, da jeg altid har været glad for at hun har kunne gå uden sko, men nu hvor hendes hove ser sådan ud, er jeg meget interesset i hvad man kan gøre, så længe hun ikke skal gå på en jernsko eller have søm banket ind i hoven smiley

• #5   27. nov 2017 Stemmer i med Michelle, synes også den står ekstremt stejl på sine Hove smiley og det ligner også at der er højde forskel på begge baghove (dragterne/bag til i hoven). Kan godt være måden billedet er taget på, skal ik kunne sige.
    Men smedie arbejdet er jeg ik tilfreds med vil jeg sige.
    Så ville tag enten gammel smed eller en helt ny smed ind.
    Udover beskæring ser forkert ud, giver du biotin/ølgær?
    Min frieser havde dårlige Hove og sled sine hove på den måde at de lavede "vinger" og flækkede i det yderste lag. Det hjælp nogle måneder efter hun røg på biotin kuren.
    Men med mine tidligere barfods heste, der blev de afrundet langs glasur laget som Michelle smiley kalder det, men det var for at mindske tendens til at flække yderelaget.
    Men mange ting og viden er blevet bedre i de år, jeg ik har haft hest så jeg skal ik udtale mig om man stadig tager og filer ydrelaget på en barfods hest smiley

• #6   27. nov 2017 Jeg har også været modstander af sko, men jeg rider pt rigtig meget på vej og grusstier og kan ik undvære dem.
    Overvejer at få plastik/gummi sko til næste år og måske gå væk fra jernsko hvis det viser sig at være godt med gummi sko.
    Vælger dog at få kobbersøm i, som ik hindre blodomløb i hoven. De koster selvfølgelig mer end normale søm. Men det giver jeg gerne

• #7   27. nov 2017 Begge hendes hove står slemt til, den jeg har lagt billeder op af er bare værst.
    Hun har tidligere fået kur til at styrke hovene, men er blevet frarådet det af min gamle smed, det havde alligevel ingen virkning på hende.
    Jeg er selvfølgelig rigtig ked af at hendes hove nu ser sådan ud og det er jo ikke fordi det er opstået ud af det blå, men det så først så voldsomt ud efter i går hvor jeg red i en tung og grov grusbane. Jeg har desværre også været nødt til at give hende en pause fra boots da hun havde fået ret voldsomme brandsår. Hendes boots plejer at passe hende rigtig godt, men det er som om at hun har slidt hoven så de ikke passer så godt lige pt smiley

Jeg må læse noget mere om gummisko, sat fast på hoven! Jeg giver også gerne noget mere, så længe hun ikke skal have banket en jernsko ind i hoven. Det blev desværre gjort på hende uden jeg vidste det, da jeg var hjemme på weekend fra efterskolen og samtidig med at jeg aldrig har brudt mig om jernsko, fik hun også en voldsom og dårlig oplevelse, så det skal vi aldrig igen smiley

• #9   27. nov 2017 Klart du er frustreret og fint du opretter tråden, for der er klart noget galt med beskæringen. Kender du ik til dygtige smedie el barfodstrimmer som bor i nærheden af dig?
    Ellers opret måske en tråd hvor du søger dygtig smed i dit område.
    Der skal en dygtig smed til at rette op på de Hove igen og du skal påregne i starten at smeden kommer oftere ud, mens det står på med at rette hovene. Så du kommer over igen, til at der kan gå længere tid imellem, som du skriver indlægget.
    Dog kan Michelle godt at en pointe, at hesten kan være nødt til at få sko på, mens hoven bliver rettet op, så den ik forsætter i samme retning og bliver slidt forkert, men igen det må en dygtig smed vurdere.
    Man kan jo godt sende et billede til en smed og høre dem hvad der skal til for at høre dem om : hvad de siger om beskæringen- og hvad der skal gøres- og om de kan rette det?

• #10   27. nov 2017 Sæt en kop kaffe over smiley der er meget viden om plastik sko, men også hvordan de skal sættes på. Nogen skal sømmes og nogen skal limes på og nogen skal der sættes tape på hoven.
    Dog vil jeg råde dig til at få en rigtig smed ud og ik en barfodstrimmer til at sætte dem på smiley

• #11   27. nov 2017 Man hører jo lidt om de forskellige i området, men synes ikke der bliver sagt så mange pæne ting om mange af dem smiley
    Jeg har egentlig også været glad for dem der kommer ud nu og det har været ved at blive rettet op på før, men selvfølgelig kommer der et tilbage fald smiley
    Ja jeg tænker nok at der skal ske noget så hovene kan få fred i en tid, hvilket også var det smeden tænkte da han lagde skoen på, på efterskolen, og det virkede på sin vis også, indtil skoen kom af, og så startede vi bare på ny igen, så der var ikke særlig stor succes ved det..

Jeg må gå igang med søgen efter en kompetent smed, det ved hvordan man håndterer en sådanne situation!

Og mange tak for hjælpen til jer begge smiley

• #12   27. nov 2017 Nu er det jo ikke slid alene der giver den stejle hov, hvis ikke smeden kan ændre på dette, skal han have sine skolepenge tilbage smiley
    MEN der kan sagtens være en grund til, at han ikke har gjort det, at man KAN betyder nemlig ikke at man BØR - for mig ser det ud som om, at hesten står stejl på benet og altså ikke at det kun er hoven, der er beskåret sådan. Og det er altså ikke altid hensigtsmæssigt at ændre på hestes benstilling, når de er voksne. Så der ville jeg få en snak med smeden om, hvad han gør og hvorfor.

Og så ville jeg overveje sko - ikke nødvendigvis jernsko, hvis du pinedød ikke vil have sådan nogen på. Men i hvert fald snakke med smeden om mulighederne, for det kan altså give et meget hurtigere resultat, hvis man giver sko på en periode, så smeden kan rette uden at hesten når at slide hoven skæv/forkert imellem hver smedebesøg.

• #13   27. nov 2017 Så lidt- nogen gange hjælper det at få andres vurdering som egentlig understøtter sin egen mavefornemmelse smiley
    Men ja læg noget arbejde i at finde en dygtig smed. Man kan måske også køre efter en dygtig smed, hvis de ik er villig til at køre ud til "kun" en hest, så kan man være heldig at de gider at tag en, hvis man køre ud til et sted de kommer eller hjemme hos dem.
    Men der er håb forud med din hests Hove, det er bare arbejdet i at få dem rettet rigtigt, så hun ik ender med en seneskade som kan ske pga overstræk i senen da hovens hældning er gak gak.
    Jeg håber også min isbuk kan gå med plastik sko til næste år og vil prøve det smiley så beder til det er en succes smiley så vi kommer væk fra jernsko smiley

• #14   27. nov 2017 Vel jeg er fuldstændig enig i at det var en meget stejl hov.. Også vil jeg høre hvad du fodrer med? Foder med meget sukker og stivelse gør hoven porøs og så flækker den hurtigere smiley jeg har pga Tindur sin manglende energi været nødt til at give et tilskud med mere stivelse, og jeg kan desværre se at hans hove har begyndt at flække mere end tidligere.. smiley
    Ift tilskud til hovene som Biotin og ølgær, så tager det mindst et halvt år før du ser resultater..

Mvh TT

• #15   27. nov 2017 Jeg brugte tilskudet i, i hvert fald et år og ja måske var der lidt ændringer, men meget meget lidt.. Hun får mineraler og vitaminer, lucerne, MSM, loppefrøskaller og så får hun Castle Horse Feeds - MK Condition & Show mix, men problemet har været der på forskelligt foder, så tror ikke det er foderet der er problemet smiley

• #16   27. nov 2017 Nu ved jeg ikke hvor i Nordsjælland du holder til, og hvilken smed du bruger, men hvis du vil prøve en ny smed vil jeg gerne anbefale Morten Bjernå. Han er utroligt dygtig og råder ikke til at give hesten sko på med mindre det er strengt nødvendigt. (At ejer måske beder om sko er jo en anden sag)

Han ordner alle vores 3 heste: én med 4 sko, én med 2 sko og én helt uden sko. Alle hove er simpelthen super flotte smiley

• #17   27. nov 2017 Vel jeg ville sørge for at give et foder på under 10% sukker og stivelse. smiley også bruger vi plastic (Cera) sko på bagbenene 1-2 gange årligt da Tindur slider hovene for meget. Det fungerer rigtig godt smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #18   27. nov 2017 mine hypper har tidligere gået sammen med en dv hoppe. hun havde meget værre hove end din hest.
    en sommer var de totalt ødelagte. men da ejeren skulle under kniven, så valgte ejeren at tage hendes sko af (hesten havde gået med sko siden hun var 2 år - og hun var vel 8 år på det tidspunkt). Og så fik hesten ellers en ordenlig biotin kur. Efter 2 mdr havde hun fået så flotte hove, og så stærke at smeden næsten ikke kunne hugge i dem
    det sket altså med 2 mdr sommerferie og så daglig biotin.
    har også selv haft problemer her i efteråret - faktisk flere gange. min daværende smed fortalte at det er rigtig slemt når det er våd og hesten går ude. For jord/grus og vand slider rigtig meget på hovene
    så jeg bruger biotin til mine efter behov.

• #19   27. nov 2017 Tindur- de sko der, er det nogen der skal limes el sømmes?

• #20   27. nov 2017 De kan begge dele. Vi har prøvet begge. Limet er dog meget dyrt, så lige nu (og forrige gang) har han kun søm i smiley og limet er meget stærkt og næsten ikke til at få af.. smiley

Mvh TT

• #21   27. nov 2017 Ok måtte lige høre smiley har set forskellige videoer med forskellige plastik sko som limes og man kan se at limen er ik nem at få smiley men det skal også holde i den periode til næste smed tur igen.
    Hvor meget giver du for et sæt sko?

• #22   27. nov 2017 Puha.. Det kan jeg ikke huske.. Men det er meget dyrere end jernsko... smiley

Mvh TT

• #23   27. nov 2017 Kan nemlig ik finde den side, som hjemmesiden henviser til. Ser ud som om den er nedlagt. Dog kan jeg se at ejeren bor i tikøb ca 20 min fra mig af, så ik så langt for hente sko, hvis det var...

• #24   27. nov 2017 Ok smiley man skulle forhandle sko smiley
    Dog den eneste betænkelighed jeg har med plastik sko, er at jeg ik kan skrue mordax i.
    Medmindre de har opfundet noget helt nyt. Men også derfor jeg venter til at prøve plastik sko først omkring forår, når det begynder at tørre op. Rider stortset i skov her vinteren over og der er sindsyg smattet mange steder

• #25   27. nov 2017 Altså man kan da få boots, hvor der kan skrues mordax i (det er så nogen andre mordax end dem til jernsko), så mon ikke der også laves plasticsko med gevind?

• #26   27. nov 2017 Pas, ved det faktisk ik, for har ik set det endnu og det er en måned siden jeg sad og kiggede på nettet med de forskellige plastik sko

• #27   27. nov 2017 Ham her kan hjælpe dig med dine spørgsmål.. Dog bedst på engelsk smiley
    http://heste-hov.dk/

Mvh TT

• #28   27. nov 2017 Takker smiley kunne se hans prisliste på de plastik sko og ja de er dyrere end alm sko og det er Jylland ovenikøbet smiley men det jo også beskæringen i sig selv om er dyr, når man skal ha sko på. Det er ik skoene som sådan der er dyr, altså jernsko

• #29   27. nov 2017 Sjællander kender ik til jysk moms smiley LOL smiley

• #30   27. nov 2017 Udover de ting som de andre nævner er der så sket noget med hesten i perioden som har kunnet gøre den skæv i kroppen? Fald/styrt, foling, slag osv.

Min varmblod kunne ikke rigtig gå uden sko på baghovene hjemme hos os, da han havde en tendens til ikke at få løftet hovene helt fri af underlaget og derfor sled tåen en del. Dette skyldes formentlig hans KS i ryggen, at han ikke fik afviklet bagbenene ordentligt.

• #31   27. nov 2017 Problemer med Hove kommer ofte indefra, hvilket kan betyde foder. Så jeg ville nok få lavet en foderanalyse og evt taget blodprøver for at se nøjagtig hvad den skal have og hvad den mangler eller får for meget af.
    Dernæst ville jeg nok give den sko på (har ikke læst alle kommentarer, så spørger lige hvorfor du ikke vil have sko på og hvad der ikke fungerede?).
    Ellers ville jeg måske overveje at skifte smed, den står utrolig stejlt og det kan jo være at der er en anden der kan løse problemet smiley

Som en anden nævner så er der tit noget der skyldes at hesten slæber benene, andet end dovenskab eller uopmærksomhed på det. Der kan være noget i kroppen der gør at den ikke rigtig kan smiley

• #32   27. nov 2017 Jeg oplevede først problemet med slid og slæb af baghovene efter det ringe smedearbejde i 2014. Det jeg selv tror er sket er at hun er blevet beskåret forkert og derved har fået ændret en smule på sin ben-stilling og gang, hvilket har gjort at hun er begyndt at slæbe mere, som så har slidt mere på hoven, så den er blevt endnu værre, sådan lidt ond cirkel agtigt. Jeg ved ikke om det er det, men det er hvad jeg forestiller mig.
    Jeg kan med 100% sikkerhed sige at det ikke skyldes foderet da, det har været der mens hun har været på flere forskellige slags foder, og da hun blev fodret med 500g valset havre og 500g valset byg dengang hendes hove var gode, så det giver ikke meningen hvis det er pga. for meget stivelse?

Hun mangler ikke noget i sin foder og hendes slid/slæb skyldes ikke en skade, dette kan jeg også sige med 100% da hun sidste år brækkede sit griffelben og derfor opholdte sig i længere tid på dyrehospitalet, hvor hun blev tjekket for alt. Det er ikke hendes griffelbensskade der skyldes den måde hun slider på, da problemet allerede var der før hun brækkede det smiley

Jeg ønsker ikke hun skal have sko på da hun har fået en dårlig oplevelse med det og det ville kræve bedøvelse for at lægge dem på og da min gamle smed altid har fortalt hvor dårligt jernsko egentlig er for hesten og dens hove. Og dengang hun havde sko på, blev hovene dårlige igen da vi tog skoene af smiley
    Jeg ved det er en smagssag og der er fordele og ulemper ved beggedele smiley

• #33   27. nov 2017 Sorry - men et dårligt smedearbejde i 2014 er altså ikke skyld i problemer nu... så har det dårlige smedearbejde fortsat indtil i dag... eller i hvert fald i en længere periode. På 3 år kan man sagtens rette en hov op, hvis den blot en håndfuld gange har været beskåret lidt til den stejle side, lidt skæv e.l.
    Så jeg vil altså gætte på, at problemet skyldes noget andet end et smedebesøg for 3-4 år siden...

• #34   27. nov 2017 Nårh ja det er jeg selvfølgelig godt klar over, jeg ved da godt at hoven fra 2014 for længst er vokset ud smiley Det jeg mener er bare at det var der det hele opstod og der så bare aldrig helt er blevet rettet op på det, det mener jeg også at have nævnt længere oppe smiley

Hun slæber kun hovene i trav, dog kan hun sagtens løfte benene i trav og arbejder rigtig fint ved bomarbejde, men jeg kan jo ikke ligge bomme ud i ridehuset hver dag smiley

• #35   27. nov 2017 Er du sikker på at hun ikke har sur stråle? Tindur slæbte hove da han havde sur stråle for år tilbage.. Og Cera sko kan limes på smiley

Mvh TT

• #36   27. nov 2017 Så skulle hun have haft sur stråle næsten lige siden 2014, for problemet har været der til en vis grad næsten lige siden smiley

Cera skoen lyder som noget jeg vil se nærmere på, tak! smiley

• #37   27. nov 2017 Vel det er desværre ikke alle smede der informerer om at de har.. Min meget gamle smed (som jeg smed på dør) gjorde ikke.. Og jeg opdagede det meget sent selv smiley så kun dig der kan sige om hun har.. Skoene er i hvert fald værd et forsøg smiley de holder lige så længe som jern sko smiley

Mvh TT

• #38   27. nov 2017
    Sko der limes på har forskellige ulemper - det har plastic sko også.
    Derfor er mange smede ikke fan af dem. Jernsko er ikke noget forfærdenligt, men kan være en ganske fin ting, hvis man har en hest der skal rettes op eller andre ting - så kan de altid pilles af igen, når det er på plads.

Heste der har gået på sommergræs smuldre typisk hove her henover efterår/vinter - fordi de ikke tåler græsset. Samt hvis de så har meget stivelse/sukker i foderet, så hjælper det slet ikke problemet.

• #39   27. nov 2017 Hej
    Har ikke læst alle indlæg.
    Men har du overvejet at lægge klokker på baghovene under ridning, hvis det er der hun slider dem?
    Klokker kan få hesten til at løfte mere.

• #40   28. nov 2017 Jeg rider altid med klokker, da hun rammer sig selv på indersiden af hovene, det hjælper desværre ikke på løftet ;/

• #41   28. nov 2017 Er næsten sikker på at hun slæber benene skyldes at hun står stejlt. Hvis man selv sætter sin håndflade ned på bordpladen med håndleddet lodret og så snart du laver en fremad bevægelse der ligner skridt, så vil dine yderste fingre/negle ramme bordpladen. Derimod hvis man prøver at sætte håndflade med håndleddet hældende bagover som en hest ville stå naturligt beskåret- så får du automatisk et løft i hele håndfladen som hestens naturlige gang.
    så en dygtig smed vil få hesten beskåret stille og roligt ned mod en naturlig hældning igen alt i mens sener får tid til at følge med også, for de er også belastet

• #42   28. nov 2017 Anna-det ville være fedt hvis du kunne smide nye billeder op efter du har haft besøg af ny smed smiley jeg er nysgerrig både med at se og høre hvad smeden siger, man lære rigtig meget igennem hele livet smiley

• #43   28. nov 2017 Det vil jeg gøre! Jeg har kontaktet en smed her til morgen, så der skulle ikke gå for længe før der bliver gjort noget smiley

• #44   28. nov 2017 Jeg synes det lyder super med en anden smeds vurdering af de hove og måske overveje en gang massage eller lignende for at se på, om der måske sidder nogle låsninger eller ubehag som giver årsagen til den slæbende gang i trav. Ved at min snubler / slæber mere på benene når noget ikke sidder som det skal. smiley

• #45   28. nov 2017 Min hoppe, som i forvejen har en følsom mave, blev desværre forfangen med hovbensdrejning og stor hovbyld, mens jeg var på ferie i uge 20, da dem som skulle passe hende, ikke fulgte mine instrukser, men glemte at tage hende fra græsset.
    Efterfølgende kunne jeg så se, hvordan hovkvaliteten blev ringere og ringere. Smeden har ellers altid rost hende for de meget stærke hove. Det skal så lige siges, at jeg med egen og smedens indsats har fået hende på ret køl igen.

Forringelsen skyldes selvfølgelig forfangenheden, som har ødelagt strukturen/lamellerne i hoven, men det vil jo også sige, at en hest med et samlet højt sukkerindtag (via græs/gulerødder/godbidder/hø/krybbefoder/etc.), men som ikke har nået forfangenhedsgrænsen derfor også over tid kan opleve forringelse af hovkvaliteten, eller hvis mave-/tarmfunktionen ikke fungerer optimalt. Med alderen kan hesten også få disse problemer, selvom den altid har fungeret fint førhen på den normale diæt.

Så jeg synes, at du udover at få smeden til at rette op på hovene også bør gennemgå hestens foderindtag, og se om du kan optimere bare en lille smule. F.eks. bedre vitaminer, foder/hø med lavere sukkerindhold, give den et boost af immunforsvaret eller fordøjelsen (brug gerne Urtefarms Immunity eller Digestive). Man kan altid forbedre forholdene for sin hest.
    En blanding af flere tiltag vil helt sikkert hjælpe din hest til at få sine gode hove igen.
    Held og lykke med projektet smiley

• #46   28. nov 2017 Som skrevet så er det ikke foderet der har gjort at problemet er opstået, det var tydeligt at skaden var sket nærmest straks efter det dårlige smedearbejde. At hendes hove så stadig er dårlige fra tid til anden, skyldes at der ikke har været fokus nok på at få rettet hovene op. Hun er ikke en pony der påvirkes af det foder hun spiser og hun får alt det hun skal have, så det bliver der ikke ændret på smiley

• #48   30. nov 2017 For to år siden var vores pony ude for en grim oplevelse, da hun skulle have sko på - hvilket resulterede i, at vi i ½ år måtte have en dyrlæge ud, hver gang, at hun skulle skos... Men da det er hverken sundt eller rart for ponydyret, droppede vi skoene; på trods af, at hendes hove helt klart ville have det bedst med et sæt forsko c:
    Vi har siden da prøvet 3 smede; hvoraf vi fandt vores nuværende her i marts; og han har simpelthen vundet hyppens tidlid - og i går fik han sq sko på begge forben! Uden noget som helst andet beroligende end en tot wrap smiley
    Han er simpelthen guld værd - og så har han rettet utroligt flot op på min hests hove, der havde grimme vinger og sled "glasurlaget" på sine baghove; og nu har hun de fineste futter c:
    - Han kommer fra Ølstykke smiley

• #49   30. nov 2017 Hvem bruger du Nanna ? Er det Martin han hedder?

• #50   30. nov 2017 Han hedder Henrik c:

• #51   30. nov 2017 Okay. Ham kender jeg ik smiley men fedt du endelig har fundet den rette smed smiley

• #52   30. nov 2017 Hvis du leder efter en god barfodssmed, kan jeg helt klart anbefale Tabitha Svana Espersen. Hun er super dygtig, og hun kører ofte til Nordsjælland smiley

• #53   3. dec 2017 Til Nanna: Er det Henrik Andersen? Ham har vi desværre rigtig dårlige oplevelser med smiley

• #54   3. dec 2017 Nej; Det er ikke ham c:
    - Ham prøvede vi engang for 2 år siden, hvor vi også måtte sande efter en omgang, at det ikke rigtig fungerede c:

• #55   4. dec 2017 Jeg kan anbefale en dygtig hovplejer, hende jeg bruger kan rette hove så det er en drøm ! Jeg har ikke nået at læse alle indlæggene, men min erfaring med hende og udfra de billeder du har lagt ind, ville hun helt klart kunne hjælpe, så mon ikke der er en hovplejer i dit område også ? Hende jeg bruge på 4 år bor ved Varde, “Hovplejen.dk” Hun lægger også limsko på, hvis det er et reelt behov med en sko, ofte er korrekt beskæring nok. Min erfaring og viden er at en ellers rask hov, bekåret helt korrekt (og det er hendes spidskompetence) vokser som den skal, dvs slides den vokser den det hurtigere, det ser ud som om din ponys hov slides forkert (nok pga beskæringen) og derfor slides den for meget et sted istedet for hele hoven generelt. Ser begge baghove sådan ud ? Ved min Hovplejer vil sige at det ser ud som om hesten slæber på det ben hvor hoven er slidt på spidsen, så korrekt beskæring og måske et check af ryg og kryds af en dygtig massør...

• #56   4. dec 2017 TS bor ifølge profilen i Nordsjælland...

• #57   4. dec 2017 Begge hove ser sådan ud, den på billederne er bare en smule grimmere. Hun er blevet tjekket for haltheder osv. Hun går som skal og som hun altid har gjort smiley

• #58   4. dec 2017 Hvis begge baghove ser såden ud er det nok ikke slid på tåen pga ponyen slæber benene. Og det betyder ikke den er halt;). Så er det nok mere sandsynligt, som en af de andre skrev fordi dragterne er for høje. Men få hovene rettet, så den står så godt som perfekt på dem og se om sliddet ikke flytter sig til hele hoven og ellers er limsko et godt alternativt til en sko (de sømmes nemlig ikke på).

• #59   13. dec 2017 Så har vi endeligt haft smed ude, vi var så heldige at få fat i vores gamle smed smiley
    Han snakkede om noget med for høje dragter, der gjorde hende så stejl. Han sagde at han ville komme igen om 5 uger, både for at rette op inden det bliver slemt igen, men også fordi han ikke havde mulighed for at skære mere af i dag, da der stadig mangler noget smiley

Og han mente bestem at hendes hove kan rettes op på uden sko, hvilket jeg er meget glad for

Her kommer et før-efter billeder, før er billedet til højre og efter er billedet til venstre. Der vil gå noget tid før vi er i mål, men det er et skridt på vejen smiley

profilbillede
  • #60   13. dec 2017

profilbillede
  • #61   14. dec 2017
    Tænker du mener efter billed til højre og før til venstre smiley

• #62   14. dec 2017 Det ser allerede bedre ud ja smiley

• #63   14. dec 2017 Syntes der er klar bedring på billederne. Stillingen er meget bedre.
    Til gengæld kan jeg ikke lade være med at tænke svamp i tåen. Det er ikke sikkert smeden nævner det, for det er desværre ikke noget ret mange af dem har fokus på. Trimmere derimod spotter ofte sådan noget og får sat noget behandling igang.

Jeg ville tage kontakt til en trimmer og få en vurdering. Du kan jo stadig bruge din smed, hvis du er meget glad for ham, men der skal kigges på den tå af en, der gør andet end at file hovene.

• #64   14. dec 2017 Fint arbejde af din smed. Du skal lige være opmærksom på, at i den tid smeden er igang med at rette ben/hovstillingen, så vil din hest kunne mærke et ændret pres på led og sener i benene, så det er vigtigt, at du er opmærksom på, at du skal give hesten knap så krævende opgaver, indtil ændringerne er ført helt igennem og lidt tid efter. På den måde risikerer du ikke overbelastningsskader, når hesten får tid til at vænne sig til den korrekte hov/benstilling igen.
    Godt at I er på rette vej nu smiley

• #65   14. dec 2017 Ups sikke noget vrøvl, det er omvendt, før billede er til venstre og efter til højre smiley

Ja det er klart, smeden retter også stille og roligt op på det, så hun samtidig kan vænne sine ben til at stå normalt igen smiley

Til mette b: Det er ikke svamp der skyldes at tåen ser sådan ud, det er slid. Hun har slidt det yderste lag af hoven væk

• #66   14. dec 2017 Se det ville jeg jo også have sagt for nogle år siden, hvor mine ponyers hove flækkede om sommeren. For det var der jo mange andre, hvis heste også gjorde.

Heldigvis fik jeg besøg af en dygtig trimmer, der kunne vise mig hvorfor de flækkede. Og så var det bare igang med behandling. Jeg tror ikke på, det bare er slid, for en hest bør ikke slide på den måde, og da slet ikke på baghovene.

• #67   15. dec 2017 Havde du læst hele tråden, ville du måske kunne forstå at det er slid. Ja tråden er lang at læse, men det bliver man altså nødt til hvis man skal udtale sig om noget.

Nu skriver jeg det lige igen, for du skal nødigt tro at jeg ikke vil min pony det bedste og at hun ikke bliver tjekket smiley

Dette er opstået efter vi fik ny smed i 2014 som ikke var erfaren nok, det har sidenhen været blevet rettet op på i perioder, men det har desværre vendt tilbage et par gange. Dette slid er noget der kommer når der ikke har været smed i lang tid og jeg kan efter hver gang jeg har redet se at hun har slidt mere. Man kan vel også se på billederne at hendes dragter er for høj hvilket ændre på hendes benstilling, der får hende til at slide på den måde hun gør.
    Til sidst vil jeg lige nævne at hun i sommeren 2016 var opstaldet på Landbohøjskolen dyrehospitalet, i forbindelse med en operation for at få fjernet sit griffelben. Hun blev gennemtjekket for alt og fik samtlige scanninger, jeg er ret sikker på at de havde nævnt hvis hun havde svamp i hoven.

• #68   15. dec 2017 Jeg HAR læst hele tråden og jeg fastholder, at det er IKKE normalt at slide hovene på den måde, hvis der ikke er noget galt. Og ved svamp bliver hornet netop porøst og flækker.

Og helt ærlig jeg kender MANGE smede og dyrlæger som ser flækkede hove og bare slår det hen som tørre el. slid, men hvor der viser sig at være svamp.

Du bad om hjælp i et debatforum. Jeg gør dig opmærksom på en problematik som mange heste døjer med, men som mange fagpersoner ikke gør noget ved.

At du ikke vil bruge det til noget er din sag, men at beskylde mig for ikke at have læst tråden er faktisk ikke ok!

• #69   15. dec 2017 Det virker som om du ikke har læst tråden da det fremgår ret tydeligt hele vejen igennem at det rent faktisk er slid. Du skriver at ved svamp bliver tåen porøs og flækker, men så har du jo ikke læst ordentligt efter, for den er lige præcis ikke knækket af, den er gradvis slidt af og hendes hende hove er langt fra porøse.
    Jeg siger tak for dit råd, men det er altså ikke svamp:)

Kommentér på:
Nedslidte og ødelagte hove?!

Annonce