Mark med giftige planter {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Min mark, som mine heste går på, er desværre fyldt med giftige planter... De har taget så meget overhånd at det ikke er til at gå og selv trække dem op af jorden... Min ene hest har desværre fået udslet pga dette, og jeg har gået i noget tid og tænkt over hvad vi kan gøre ved alle de uønskede planter... Vi er ikke interesseret i gift, af flere grunde, bl.a. fordi vi har en meget ren sø i folden, som der både er fiskeliv i og hestene drikker af den.
Så har vi overvejet at omlægge marken.
Jeg aner intet om hvordan sådan noget foregår, og har lige nogle spørgsmål til det.
Hvor lang tid går der før hestene må gå på marken igen, fra man har lagt den om?
Hvis man ønsker at noget af folden skal være jordfold, kan man så lade være med at så noget? Og hvor lang tid ville der gå før de ville kunne gå på det stykke der skulle være jordfold?
Hvor meget koster det at få lagt en fold om?
Er der flere ting jeg burde vide? Og har I måske en bedre idé til hvordan vi få bugt med alle de giftige planter?
Håber I kan hjælpe!
Mvh Emma.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Det er i hvert fald sådan jeg har fået at vide af en landmand er fremgangsmåden hvis man ikke skal bruge gift..
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Ukrudtsmidler er beregnet til at være giftige for ukrudt, evt ugiftige for andre planter og meget lidt giftige for dyr og fisk.
Når giften nedbrydes kan man dog ikke altid forudse hvilke restprodukter, og om de er giftige - men meningen er at det kun skal være giftigt for uønskede planter.
Korrekt brugt kan det være et hensigtsmæssigt valg.
Men for at tage stilling til hvilke muligheder, produkt valg, hvem udfører arbejdet mv så tal med nogle professionelle.
Hvis I har en gammel fold med varieret sammensætning af urter, buskads osv kan det måske være mindre invasivt at sprøjte med rette produkt på korrekt måde end at pløje op osv.
Bare en tanke
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
dec 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 88 Svar: 362
Therese: marken er ca. 12000 kvadratmeter
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Har man fx smørblomster, så er det eneste der kan slå dem ihjel noget Harmony X et eller andet, som kun maskinstationer må sprøjte med.
Hvis man pløjer det op og også ved engbrandbæger, kommer de bare igen
Mark med giftige planter