{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.023 visninger | Oprettet:

Brandbæger, PAS PÅ!! {{forumTopicSubject}}

Dette indlæg skriver jeg for at gøre jer der måske ikke ved det, opmærksomme på dette voksende problem. For fire år siden, var vores mark helt gul, super flot og det hele hvilket vi var meget stolte af, sikke en pragt mark! Vi var dog ikke så stolte da vi en dag fik at vide, at de flotte gule blomster på vores mark var giftige for heste. Det var forsent at sprøjt, så vi måtte ud og hive op. Vi snakker millioner planter og ømme rygge. Min mor var ude at plukke en aften, hvor hun talte hvor mange hun hev op. Bare den ene aften, hev hun alene 8533 planter op. Og der var mange, så utroligt mange, at når man stod og plukkede mistede man bare modet, for det var et uendeligt arbejde. For syv mennesker tog det os lidt over 2 uger, med mange timer på marken hver dag, at få de gule plager væk. Flere trailerfulde blev kørt fra vores mark, hen til en stor bunke, som vi brændte for at slippe for frøene. De kom selvfølgelig igen, og igen, og igen. I år har der dog ikke været så mange, måske 3-4 tusinde planter. Det har været ert mareridt, hver sommerferie at skulle bruge tid på at hive de åndssvage planter op. Der er blevet sprøjtet et par gange sidste år, og her i foråret. Men det er jo ikke kun vores mark der er problemet, de står på alle brak marker, langs vejene og på private´marker.
Branbæger:
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3426
Dette er for at gøre folk opmærksomme på at det kan blive et KÆMPE problem hvis man ikke gør noget ved det, i et tidligt stadie. Det gjorde vi desværre ikke.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brandbæger, PAS PÅ!!
  • #1   17. jul 2011
    De står faktisk på rigtig mange marker hvor der går heste..har set flere der bare spiser uden om..men ja at fjerne dem er ikke sjovt.. har heldigvis ingen på mine marker.

• #2   17. jul 2011 Jo, de er meget farligt for heste. Og de er meget svært at fjerne. De er også farligt på marker, hvor der høstes hø, fordi planterene er stadigvæk giftig. Det er også et stort problem i Tyskland.

• #3   17. jul 2011 Jeg gør lige opmærksom på at se faktisk også er giftige for mennesker...

så det anbefales at bruge handsker når man river dem op

• #4   17. jul 2011 Godt vi ikke har sådan nogle der hvor Mary står ! o:
    Jeg ved hvilket skrækkeligt arbejde det er, hele efteråret gik jeg og hev burrer ( http://skraeppebladet.dk/wp-content/uploads/2008/08/urh-glat-burre-okt.jpg ) væk fra folden, og jeg kan også se at der er kommet et par stykker igen - så det er med at tage sådan noget rigtig tidligt !
    Håber I snart kan slippe med hiveriet (;

• #5   17. jul 2011 ranunkler er også giftige (smørblomster, som de populært bliver kaldt)

de står også på rigtig, rigtig mange marker..

• #6   17. jul 2011 Mange heste spiser for det meste uden om de store giftige planter smiley -har kørt forbi flere marker hvor de stod på idag. Der havde hestene bare spist uden om dem:D

• #7   17. jul 2011 Vi har samme problem...lige pludselig var al vores jord bevokset med de gule helvedesplanter smiley

Hvis man får sin brandbæger-inficerede mark lang om, kommer der heldigvis ikke ret mange året efter, men man kan jo ikke lægge alle sine folde om på samme tid, og pt. er jeg højgravid og kan ikke hive eller grave hele planten op, som jeg har gjort de sidste to år, men jeg eksperimenterer med at hugge planterne af lige over jorden med håndsegl, og fjerne dem fra folden, så de i det mindste ikke blomstrer og spreder flere frø... en del af dem vil nok komme igen, men kan hestene da i al fald aldrig komme til at æde det plantemateriale jeg har fjernet...

brændbæger er også giftig for kaniner, så hold øje med om ungerne kan kende forskel på dem og mælkebøttebladene...

larverne at blodpletvinge sommerfugle (tror jeg nok de hedder) spiser kun brandbæger, og planterne visner hurtigt ned når larverne har spist af dem... giften ophobes i larverne, så de "labre larver" er giftege..

I øvrigt synes jeg de slipper jorden bedst med rødder og det hele, når de først har fået blomster, ligesom mælkebøtter.

forresten har vi et svært tilgængeligt stykke jord, som bare passer sig selv, og i løbet af de år vi har været plaget af brændbæger, har den "oprindelige" engvegetation overvundet de gule sataner, så I år er der næsten ikke nogen på det stykke... det er jo ganske opmuntrende, men hvis de øvrige planter skal have tid at udrydde brandbægrene, skal de jo også have lov at vokse sig store... og så er marken stadig ubrugelig...

• #8   17. jul 2011 pyh ha Emma jeg er midt i samme projekt.. vi har lige købt en ejendom hvor er også bare er rigtig mange af dem.. heldigvis spiser hestene udenom, men fjerner man dem ikke så kommer der jo bare endnu flere næste år.. så vores aftener går også med brandbæger fjernelse.. suk... et kæmpe arbejde.. husk at tage billeder så du kan fryde dig over hvor stort et arbejde du har overstået når de engang er minimeret eller helt væk smiley

• #9   25. sep 2011 er de giftige visne?

• #10   25. sep 2011 Ja de er lige så giftige visne. Og faktisk farligere for hestene visne, da de så ikke kan "lugte/smage" at de er giftige. Det er derfor jeg har været helt hysterisk med at hive op og slæbe dem ud af folden.
    Ofte når heste dør af brandbæger er når det er presset med i hø.

Kommentér på:
Brandbæger, PAS PÅ!!

Annonce