ALLERGI {{forumTopicSubject}}
Jeg er så "heldig" at være allergisk over for pelsdyr (og græs og støv og pollen og birk og .......)
Men jeg har katte, og jeg har halvpart på en hest, som jeg er hos næsten hver dag.
Jeg tager allergimedicin (særligt her i foråret/sommeren), men jeg har selvfølgelig gener. Herunder astma. Men medicinen er effektiv, og øre-næse-hals-lægen vil ikke pille ved medicinen.
Han mener, at kattene skal væk, ridningen skal opgives, jeg skal holde mig mest muligt indendøre i sommerhalvåret, gøre rent hver dag og vaske sengetøj ugentligt.
Han nægter at indstille mig til vaccine mod allergener.
Så hvilke muligheder har jeg så? Hvis jeg skal opgive mine katte og hestene samt holde mig indenfor nærmest altid, så kan jeg lige så godt lægge mig til at dø...
Hvad tænker I?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
jan 2014
Følger: 32 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 305
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1369 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
og sørg for at skifte tøj osv så du ikke har pels fra hesten konstant på dig osv
jeg ville aldrig opgive mine heste eller Kat pga allergi så hellere medicineres
men lidt overdreven at ligge sig til at dø for det
aug 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
mar 2005
Følger: 75 Følgere: 72 Heste: 3 Svar: 880
aug 2015
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
helt ærligt, som læge er det ligeså vigtigt at man hjælper sine patienter til god livskvalitet som godt helbred (de to ting hænger som regel sammen) og for sådan nogen som mange af os herinde er det ensbetydende med hest/hund/kat osv.
sep 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 36
Jeg bliver bare SÅ frustreret! Jeg lider desværre af moderat til svær depression, og jeg får konstant at vide af diverse behandlere, at jeg skal dyrke alt, hvad der gør mig glad så meget jeg overhovedet kan. Og at så snart solen titter frem, skal jeg skynde mig udenfor for at suge al den energi til mig, som jeg overhovedet kan.
- Og samtidig får jeg at vide, at jeg skal opgive alt, jeg har kært og blive indendøre om sommeren...
Jeg er bare SÅ frustreret! Omgang med heste og mine katte er, hvad der giver mig livskvalitet.
Selvfølgelig vil jeg gerne prioritere mit helbred - men jeg er dér, hvor jeg føler, jeg skal vælge imellem mit fysiske helbred og mit mentale.
Jeg ved også, at jeg risikerer at udvikle allergi over for flere ting, samt at min astma bliver værre.
Jeg vil prøve det der med saltvand (som en ovenfor skriver) og se, om det måske hjælper.
Louise P: Det vil jeg meget gerne høre mere om!
jan 2014
Følger: 32 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 305
Hvis du søger på Google kan du finde meget mere information
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Der er en vis logik i at skylle allergener væk, og det bør ikke gøre skade.
...
Men i forhold til allergi og astma, så hænger de to ting desværre sammen - så astmaen er værre des mere aktiv din allergi er.
Så vælger du at udsætte dig for allergener, har det ikke kun betydning for allergisymptomer her og nu, men kan også betyde meget for hvordan din astma udvikler sig i årene der kommer.
Jeg siger ikke, at du skal opgive hest og katte.
Men jeg ville da overveje fordele versus ulemper - og hvilke alternative muligheder har du??
Kunne katten fx trives med at være staldkat?
Kan du skifte ud af ridetøj i bryggerset og gå i bad straks du kommer hjem - så bliver du ikke udsat for nær så meget (i forhold til at beholde tøjet på og opbevare ridetøj i soveværelset).
Hvad er det grundlæggende som virker godt for dig? Hvordan kan du få mere af det?
Hvad giver glæde - og hvad letter på astmaen?
aug 2015
aug 2016
Vandet skyller allergener og snot ud.
Men bruger man postevand er det rent vand, dvs 100% H2O - imens vævene pga indholdet af proteiner, salte med videre er 99.1% vand.
Koncentrationsforskellen er nok til at det irriterer at skylde øjne, tynde slimhinder mv i postevand. Men ved at tilsætte lidt salt sænker man vandkoncentrationen og vævene bliver mindre påvirket af skylningen
aug 2015
aug 2016
Saltvand smager ad h til.
2 spsk køkkensalt til en liter vand mener jeg at giver korrekt saltkoncentration - er også mere behageligt til at skylle hudafskrabninger og andet
ALLERGI