Køb af brugt sadel og ærlighed? Køb af brugt sadel og ærlighed?
Hej til jer.
Jeg vil meget gerne have jeres erfaringer og gode råd ift. at købe en brugt sadel i privat handel. Min datter har nemlig købt en brugt sadel via Hestegalleri, da vi ikke havde råd til en ny. Hesten er købt for den samlede konfirmationsformue og et lån i banken. Vi har fået sadlen tilset af en sadelmager, og hun kunne konstatere at sadlen var svejset i bommen - se billede.
Jeg har kontaktet sælger flere gange (ringet/SMS hver dag i 12 dage) men uden svar. Jet er helt grøn i denne heste-verden så har brug for jeres vejledning/erfaring. Har I købt brugt sadel med gode erfaringer? Sadelmageren oplyste at min datter intet kunne have gjort for at opdage fejlen ved køb, da den lille svejsning netop er lavet for at sikre at sadlen fremstår uden fejl når den sælges. Men at den knækker første gang den bliver anvendt til ridning. Min datter har heldigvis kun brugt sadlen et par gange, da det ellers kunnet have givet hesten rygskader. Jeg er ærlig talt chokereret over at man bevidst vil snyde med noget der dels jo er at narre andre mennesker for penge, men mest at alt kan pådrage hesten stor skade....
Så hvad er jeres erfaringer? Hvad vil jeres råd til mig være? Og hvordan kan jeg medvirke til at det ikke sker for andre? Jeg tænker faktisk meget på hvordan jeg kan sørge for at andre "ikke falder i samme fælde"...
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Jeg har både købt og solgt et par sadler gennem tiden.
Når jeg sælger, så får folk mulighed for at prøve sadlen I feks. 5 dage, mod at de betaler sadlens pris ved afhentning, og får alle pengene retur hvis sadlen retuneres i samme stand, hvis den ikke passer.
Nogle rideudstyrsforretninger sælger også brugte sadler, ja det kan godt være at de så lige er lidt dyrere, men de sidste penge er måske givet godt ud.
Håber virkelig at du får fat i sælger.
okt 2014
Følger: 44 Følgere: 526 Heste: 4 Emner: 148 Svar: 532
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Jo længere tid der går uden jeg hører fra sælger, jo mere bliver jeg overbevist om at sælger ganske godt ved at sadlen er ubrugelig...
maj 2008
Følger: 54 Følgere: 57 Heste: 13 Emner: 19 Svar: 196
Når i køber saddel så insister på et depositum og ikke betale hele beløbet, skriv en kontakt på det for så er der ikke noget at komme efter og hvis de forskellige ikke overholder det der står kan man altid give det en politianmeldelse.
Jeg køber mange sadler brugt, men sætter mig ind i hvad det er for noget og hvilke mærker der vil kunne passe min hest. Og umiddelbart når jeg høre metal bom tænker jeg at de ikke kan flexe på hesten når den bevæger sig, så tror måske jeres hest ville få nogle reaktioner på det. (Ved fra min egen hvor vigtig og svært det er at finde en saddel der passer og koster en formue. Der var intet, så jeg måtte købe en ny hvis jeg ville ride min hest)
Få den sadelmager i havde ude til at finde en model og mærke der kan ligge på hesten og søg på nettet. Vil nok sige købe i prisklassen under 3000 kan i godt forvente at det er gamle sadler der ikke passer nutidens heste eller der er fusk med dem. Hvis noget virker for godt til at være sandt er er det! Heste verdenen er et modbydeligt sted at være angående snyd.
jan 2014
Tusind tak for vejledning og råd, jeg vil tage fat i sadelmageren. Vi gav 3500 for sadlen - så det er da en slags penge...
Jeg vil overveje politi anmeldelse, som ikke andet så for at det ikke sker for andre....
maj 2008
maj 2008
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 201 Heste: 9 Svar: 2.040
Der er jo altid disse typer, som snyder for alt.
Jeg har selv to sadler tilsalg, og det er skide svært at komme af med dem, selvom det er to super fine og gode sadler.
Sælger skulle selvfølgelig som det mindste have oplyst skaden! Forstår slet ikke at man gider snyde andre folk, jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i deres tankegang!
Og derudover, sætter det os ærlige sælgere i dårligt lys.
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 432
Også billige sadler, uden jeg er blevet snydt.
Hvor er det bare unfair, at første gang i køber, ender sådan her.
Men der er desværre ikke meget at gøre ved det, medmindre i opsøger sælger på bopæl. Og gu har sælger ds vidst det, siden vedkommende ikke svarer. Sådan BIIIIIIIP. >:(
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.746
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 432
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 341
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Når jeg køber dyre ting brugt så sørger jeg altid på forhånd for at have fulde navn, adresse og telefonnummer på sælger som minimum. Du siger du har ringet og skrevet uafbrudt, nu kan vi ikke vide om hun har blokeret dig, for det kan man også godt på en telefon. Hvis jeg var dig ville jeg søge hendes nummer på krak og se om du kan finde en adresse, og måske endda sende hende et brev. Ellers se om personen kan findes på sociale medier og skriv til personen der. Gerne skriv at du politianmelder hvis ikke hun begynder at svare, inden hun kan nå at blokere dig andre steder. Man skal ikke være nem at slippe af med.
Hende som var ved at snyde mig fandt jeg ud af havde snydt mange andre og jeg bombede endda hendes Facebook-side med hendes heste. Hun slap ikke for mig før jeg fik det der var mit, og det var endda kun et underlag, men jeg gav ikke op.
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
en sadel er en dyr investering og derfor ønsker man at blive behandlet godt samt få en god vare.
jeg sørger altid for at pris sammenligne da nogle mennesker har en urealistisk ide om hvad de skal koste.
så tjekker jeg op på billeder, beder altid om at få flere billeder da jeg så ved sælger er i besiddelse af sadlen.
så tjekker jeg om standen på sadlen, modellen, mærket, pris og alder stemmer overens.. gør de det så køber jeg normalt her. Men gør de ikke så tjekker jeg lige alderen på sælgerens profil. man skal passe godt på man ikke får lavet en handel med et barn da det desværre ikke er juridisk bindende at lave en handel med en under 18. håber virkelig i finder en god sadel til både hesten og pengene.
jan 2014
Allerførst vil jeg gerne sige tusind tak for alle jeres indlæg. Det har stor betydning for både mig og min datter at andre vil hjælpe og kan forstå den trælse situation vi er havnet i.
Jeg kan oplyse at jeg nu er blevet kontaktet af sælger, da jeg fulgte et af jeres råd og skrev til hende via ”alle mulige kanaler”. Sælger fastholder dog at sadlen er funktionsdygtig, selv om den er svejset i en bue, hvorfor den er brækket. Hun mener stadig at sadlen er at betragte som værende i meget god stand, uden fejl
Jeg tror desværre ikke jeg kommer videre i sagen, men både min datter og jeg har lært noget…
Nedenfor har vi samlet de gode råd i hver især har givet – så vi alle kan få glæde af dem. Ikke mindst ”nye hestemennesker”
Endnu en gang tusind tak
Det skal du huske, når du køber brugt sadel.
Lav altid en skriftlig aftale, der tydeligt redegør for; I hvilken stand sadlen er solgt, retur mulighed og evt. prøveperiode. Aftal om muligt et depositum, og betal først hele beløbet når du har fået sadlen tjekket af sadelmager/ anden fagperson.
Vælg sælger med omhu; Mød sælgeren ansigt til ansigt, hvis det er muligt. Søg på sælger og prøv at finde ud af om andre har haft gode oplevelser med køb.
Vær realistisk med prisen; er der tale om en ”lidt for godt tilbud”, bør du være ekstra opmærksom. Prøv at søge på samme sadel hos andre sælgere, hvad er prisen ved dem? Vær især opmærksom på hælervarer, spørg evt. efter dokumentation for ejerskab.
Mvh. Linda og Frida
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 218 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
siden det har jeg købt 5 brugte sadler, min kombi/spring sadle har jeg haft siden 2009 og bruger den skam stadig, den har aldrig fejlet noget og har været billig
derefter en dressur sadle som var rigtig god, indtil hesten satte muskler og tog på, så kunne han så ikke passe den mere.. den næste dressur sadle passede hesten da han var fed... ikke så godt efter han tabte sig -_- min western sadle gav jeg væk da den ikke passede med trensen passede hesten fint
så må sige jeg endelig har go erfaring med at købe brugt
jan 2014
Jeg har så forsøgt at finde denne sadelmager, da han jo muligvis ville kunne hjælpe mig... Den eneste sadelmager jeg kan finde i den nærhed, som hedder Ole er død i 2012... Og det kan vel næppe være ham der stadig godkender sadler?
Nogen her som kender en Ole der er sadelmager, i nærheden af Viborg?
nov 2007
Følger: 51 Følgere: 63 Heste: 21 Emner: 1 Svar: 65
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Eller også har den i tidernes morgen, sikkert før skaden, været tilset af ham Ole
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 167
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.256
Men tit kan man ved og lægge hele beløbet låne sadlen hjem og prøve den inden.
jeg har købt og solgt sadler flere gange brugte uden problemer er dog en enkel gang blevet snydt hvor jeg købte en sadel da jeg fik den hjem så havde den forskellige skader i læder mm. da jeg konfronterede sælger skrev hun bare hvad havde du forventet. Havde set billeder af sadlen hvor man ikke kunne se disse skader og var på ingen måde oplyst så der lærte jeg det på den hårde måde køber kun sadler jeg selv henter af samme grund. så jeg kan se dem inden jeg smider pengene for dem.
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Hvis jeg var jer vil jeg blive udenfor brugt-fra-privatsælger- området indtil i har fået mere erfaring ed sadler. derefter syntes jeg i skal kontakte sadelmageren, så h*n kan anbefale nogen sadler til hesten og derefter kigge på enten nye sadler efter de mærker sadelmageren anbefaler, eller spørge sadelmageren om i kan købe en brugt sadel hos ham.
det ville jeg ene er det mest fornuftige, så i ikke ender med noget møg igen, for der er godt nok ikke mange personer der vil udlevere ting til flere tusinde for "bare" et dipositum og betale resten af beløbet.
Returnering kan nogen gå med til hvis der er tale om et par timer.
aug 2015
dec 2012
aug 2015
dec 2012
en dårlig svejsning uden indbrænding i materialet vil brække.
En ordentlig svejsning skal nok holde.
Men hvad ved jeg. Jeg er jo bare mere end almindelig dum åbenbart
aug 2015
dec 2012
aug 2015
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Faktisk er det bevist at folk der bruger bandeord har tegn på intelligens, så at sige kim er lidt mere end almindelig dum er faktisk ukorrekt videskabeligt bevist
aug 2015
Køb af brugt sadel og ærlighed?