bukhov bukhov
står i et dilemme.... har fundet drømmehesten der lige er mig og kemien perfekt. den kan det jeg skal bruge den til osv men et minus den har bukhov på venstre forben... ville i turde købe den. og den den holde til ridning på sigt eller køber man sig en kæmpe dyrelæge regning oven i , hesten er 14 år.
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 781
Min egen har en bukkehov. Hun har aldrig været præget af det, bliver 8 i år, og er blevet presset for at se om hun ikke ville kunne holde. det eneste der er, er at hun kun vil kunne blive forsikret med forbehold for dét ben - dvs hvis hun fik skade på det ben, ville forsikringen ikke dække.
Min bliver brugt til dressur på L niveau og småspring - dyrlæge og smed sagde god for at hun måtte springe, da vi var i tvivl om hun kunne holde. Men hun har stærke ben og bare hun har sko på, er der ingen problemer i hovene. Så intet problem der
apr 2016
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 4
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 781
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.327
Jeg ville godt turde købe den
Snak evt med din smed om det, måske kan han lave den pænere
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.256
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Det er selvfølgelig svært at vide ud fra billedet hvad udgangspunktet har været og den kan have være meget værre, men hoven på billedet er meget stresset (pga bølgede vækstringe) og på trods af at hesten står i blødt underlag, er det meget tydeligt en ganske regulær bukkehov. Rideheste med denne lidelse har ofte problemer med takt og kan tit have skulder/kryds problemer i og med skridtene ikke kan afvikles ensartet pga en "kort" og en "lang tå" og dermed skabe asymetri i kroppen. Kig derfor grundigt på hestens muskelsætning -er den ensartet både på overarme, skuldre, omkring toppen af skulderbladet samt kryds og hofter. Er der asymetri i muskuleringen skal du påregne noget "opretning" (kiropraktor/massør/fys) og så er det uhyre vigtigt at have en god smed!
Med sådanne heste plejer jeg at ligge rollersko (uden optå) på, hvor den ene sko ligger fremme i tåen på den stejle og langt tilbage på den lange/normale hov. Dermed skabes en mere ensartet overrulning og kan derved imødekomme mange af de problemer flok oplever i ridningen fx med "stiv skulder", uvilje til at bøje til den ene side, skyde skulder, utaktfast osv.
Derudover er det meget vigtigt at den holdes nede i dragten og heste med bukkehov plejer ikke at gå længere end 5- max 6 uger i min kundekreds, da dragten vil have tendens til at blive meget høj.
Hilsen en smed:-)
bukhov