1.899 visninger
|
Oprettet:
Vallak bedækker hoppe {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle I kloge hg'ere
Kom ud til min unge hoppe igår, der hang den dominerende vallak på ryggen af hende, det skal siges jeg har set han er MEGET på og bedækker fuldbyrdet. Men det er første gang han var på en af mine... Han har været på de ældre flere gange når jeg har set det.
Gårdejer siger så at det har han været før og kan ikke se problemet i det. Men ved I evt hvor jeg kan finde dokumentation på at det er forkert? pft
Hilsner fra mig
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 17 Heste: 18 Emner: 4 Svar: 363
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Du betaler for at have din hoppe opstaldet , ikke for at få den skadet..
Skru bissen lidt på..
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
men det sted jeg stod sidste år var der en vallak der hoppede på hopperne den ene ente med at skulle igennem diverse behandlinger for at få sat bagparten i orden igen, min blev flækket fuldstændig ved skeden og skulle have rettet bækken pga. den..
Derudover kan hopperne blive urene
så ja risikoen er simpelthen for stor hvis gård ejer ikke vil gøre nået ville jeg flytte min hest for det bliver dyrt for dig
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
Jeg fik konstant at vide at det måtte være hoppeejers problem (af anden opstalder, der selv har hopper et andet sted) jeg har ikke samvittighed til at lade det stå på så jeg flytter min vallak, da opdeling ikke er muligt.
Jeg fik tilmed at vide at hoppeejer "bare kunne give sin hoppe regumate"
Øhh... det er et hormonpræparat som kun må udleveres af dyrlægen og som potientielt kan være skadeligt for den som giver det! Det så hun som ganske naturligt at give hopperne
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 298
Jeg har også oplevet, at en vallak, som også bedækkede hopperne, sparkede og bed ud efter mig, da jeg kom for at hente hoppen, som den havde sat sine øjne på. En enorm ubehagelig situation, da heste ellers ikke er onde overfor mennesker, men jeg tror, at den åndssvage vallak så mig som en konkurrent, fordi jeg tog hoppen fra den.
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 48
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Nu har jeg hoppe, og jeg vil på ingen måde lade hende gå med vallakker. Netop pga risikoen for at hun bliver hoppet på.
Kan du ikke snakke med dyrlægen? Hvis det nu kommer fra en fagperson, at hestrn kan ende med at blive uren, steril eller få betændelse af det, og at den kan blive skæv i kroppen af hans hoppen op.
Du skriver ung, hvor ung? En ung ikke færdigudviklet hest skal bestemt ikke bedækkes flere gange. ..
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Hvilken risiko er der for indre skader på hopper?
Der er altid en risiko for, at hingsten forvolder skade på hoppen. Hingste er meget forskellige når de bedækker, og nogle hingste kan være ret voldsomme.
Nogle af de skader, der kan forekomme er:
Rifter i skeden.
Perforation af skeden.
Perforation af endetarmen.
Ødelæggelse af livmodermunden.
Hvad er symptomerne på indre skader?
Hvis hoppen kort tid efter en naturlig bedækning viser tegn på uro, der minder om kolik, skal man være opmærksom på, at der under bedækningen kan være sket skade på hendes indre kønsorganer. Hoppen kan vise følgende tegn på sådanne skader:
Trængninger
Ømme sig under urinering
Piske med halen
Kigge sig om mod bagenden
Rulle sig eller ligge meget ned
I nogle tilfælde kan man se blod eller betændelse fra skeden
Selvom det er en vallak så ville jeg stadig være bekymret for om hoppen tager skade.
Vallak bedækker hoppe