{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.278 visninger | Oprettet:

Det der med at vælge (stald) {{forumTopicSubject}}

Jeg står et rigtig tarveligt dilemma, og jeg har virkelig brug for nogle andre synsvinkler på sagerne, da jeg føler mig lidt låst i de samme tanker.

Sagen er den at jeg flyttede fra en stald i december, da min pensionerede pony udviklede astma, og han kunne ikke længere blive i stalden af den grund. Tilfældigvis blev der en løsdrift ledig, som jeg kunne snuppe, hvilket jeg gjorde.

Det skulle være en lille stald hvor folk hjalp hinanden. Der er 5 heste i boks og mine 2 løsdriften, og en okay ridebane med lys på.
Jeg hjælper med at lukke deres ind en fast hverdag i ugen, og har en ud eller indluk 3 weekender om ugen.
Jeg skal ikke have mine heste ind, da de går i løsdrift, og de gør ikke noget for mine heste, dem passer jeg selv.
Det har jeg egentlig ikke brokket mig over, men da jeg en dag stødte på hende der har stalden der, blev lidt fornærmet over at hun syntes jeg lukkede hestene ind for tidligt, på trods af at det var indenfor de rammer der er sat i tid, blev det altså for meget for mig. Og det virker ikke som om hun forstår at det reelt er en ret dårlig aftale for mig at betale ligeså meget som de andre, og skulle lave lige så meget som dem i forhold til ud/indluk når mine ikke engang er med den ordning.

Egentlig vil jeg ikke mene jeg generelt trives super fint derude, men det gør min pony, og det er jeg ovenud lykkelig for. Jeg har dog min anden hest, som jeg ikke kan tage ind i stalden og strigle uden den gamle går helt i spåner. Og jeg mangler mange gange noget socialt hygge derude. De andre muger jo inde i stalden og hygger med det, mens jeg er ude i løsdriften for mig selv.

Så blev der 2 bokse ledige i en anden stald, hvor der er umiddelbart et bedre sammenhold, og der er et ridehus. Her ville jeg også have mulighed for at skille mine ad, så jeg forhåbentlg kunne tage den unge ud, uden at den anden ville gå helt i sort.

Men det er i boks, og som skrevet øverst i opslaget har min pony astma, og fungerer rigtig fint, er hostefri i løsdriften. Men ved ikke hvordan han ville håndtere en stald. Den ser egentlig fin ud, og med udmærket indeklima. Og den stald vi flyttede fra da han hostede mest, havde en anden astmahest der flyttede derfra og kom i en ordentlig boks, og blev symptomfri alligevel. Så måske han kan fungere i boks - bare ikke den han kom fra.

Men ja. Det er et dilemma - kæmpe dilemma for mig. For vil ikke gøre noget der kan skade min pony, men det ved jeg jo heller ikke før jeg prøver, og vil egentlig gerne et sted hen hvor jeg trives. Havde jeg ikke haft den lille havde jeg flyttet uden at blinke. Men jeg HAR ham, og jeg skal også tænke på hans velbefndende.

Pyha! Det blev langt, tak hvis du nåede så langt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med at vælge (stald)
  • #1   25. mar 2017 Øv det er så ærgerligt er dillema at stå i smiley

Jeg står selv med tanken om at flytte min igen efter bare 6 måneder da jeg ikke rigtig trives og min hest pt står alene det meste af dagen, hvilket jeg egentlig er super utilfreds med. Men jeg har heller ikke samvittighed til at han potientielt ødelægger ryggen på en af hopperne i flokken ved at springe på, selvom en anden vallakejer er ligeglad med at hendes vallak muligvis også gør det.
    Jeg har egentlig fundet et andet sted, hvor der muligvis bliver plads fra maj (en på venteliste før mig), men min super gode rideveninde kan ikke flytte med til det sted (pga kørselsmuligheder) og derfor er jeg ikke rigtig sikker på at flytte.

Derfor forstår jeg udemærket dit dillema.

Hvor svær er "ponys" astma? Kan han komme til at stå i enden af stalden og er der evt vindue? Du bliver virkelig nødt til at overveje om du kører så meget sur i det, at du mister lysten til at passe dine heste, fordi du har for mange sure pligter for andres skyld...

• #2   25. mar 2017 Nu "kender" jeg dig efterhånden og ved du tager det rigtige valg for dine heste, ligesom jeg gjorde smiley du må hellere tage tyren ved hornene og tage en snak med de andre derude.

Mvh TT

• #3   25. mar 2017 Det var rigtig slemt da vi flyttede fra den anden stald. Det var enten at flytte eller aflive.

Jeg vil ikke medicinere ham, da han ikke trives med medicin og egentlig "bare" er pensionist. Så han er her reelt kun for min skyld, så jeg kan se hal og nulle ham. Men klimaet i den stald vi flyttede fra var virkelig også dårligt! Som sagt blev en anden hest symptomfri da den flyttede, og den hostede ligeså meget som min trods den blev medicineret.

Og ja, der er boksvinduer hvor jeg har kigget, og de har løsdrift, bare ikke en plads ledig. Men måske hvis man er heldig der bliver en inden sommeren er ovre.

Ja. Og lige pt synes jeg desværre det er lidt surt smiley

• #4   25. mar 2017 Hehe tak TT, jeg prøver at gøre tingene godt for mine dyr, men det hele skal gå op i en højere enhed, og det er sku nogengange svært smiley

• #5   25. mar 2017 Hej Trådstarter.

Der hvor du står nu, består betalingen i en pose penge, og at du på bestemte dage lukker heste ind.
    Jeg har en veninde, hvor betalingen er "en pose penge, muger den halve stald x3 om måneden og medbringer kaffe til søndagens hygge", imens en anden medbringer søndagskage, som en del af huslejen.

Betaling for opstaldning kan gøres på mange måder. Men du lukker ikke ind, fordi "hvis jeg lukker ind i dag, lukker de ind i morgen", men fordi "jeg har sagt jatak til en opstaldningsaftale, hvor prisen er penge + indluk".

Eller?
    Du kan sikkert også betale lidt mere, og så undgå rabat for indluk?

• #6   25. mar 2017 Jeg har en bronkitis hest, som jeg valgte at få i løsdrift. Hun har været syg i 3 år, men rask siden uge 28 og får kun tilskud til immunforsvaret. 1 februar valgte jeg at flytte hende i boks, igen. Hun er stadig rask, på trods af, at der er lidt mindre fold tid, end jeg ellers ville give. hele stalden står på træpiller, samt hun får wrap. Der er andre bronkitis heste derude også, som også er raske, hvilket jeg forhørte mig om, inden jeg flyttede.
    Men det er en chance man må tage. smiley

• #7   25. mar 2017 Dr. Who, det er korrekt at jeg betaler en pose penge hver måned.

Og ja, jeg lukker deres heste ind en gang om ugen, og har minimum 3 weekendvagter på en måned.

Jeg kan ikke se hvorfor jet skulle lave en rabatordning og betale mere? Jeg får jo reelt intet ud af at lukke deres heste til og fra fold og fodre dem. Mine er jo ikke med i den ordning, da de ikke skal ind og ud.

• #8   25. mar 2017 Hvis der er vindue ved den nye stald du kigger på, så vil jeg godt tro, pony kan klare det smiley
    Vi har også en astmapony, som står på boks uden problemer, han står på træpiller, og er meget uden. Med dét fungerer han rigtig godt smiley

• #10   25. mar 2017 Nana, og jeg gik jo også med til den aftale under den forudsætning "her i stalden hjælper vi hinanden".

Jeg sagde intet til at jeg den første måned havde dobbeltvagter, fordi jeg har 2 heste - igen uden mine er med i ordningen eller får hjælp på anden vis.

Men når jeg næsten går skæld ud for at lukke ind 17.30 når jeg må lukke ind mellem 17-19, så synes jeg altså at grænsen er nået for mit vedkommende. Og da jeg skulle lukke ind sidst trak jeg den til 18, hvilket jeg ikke burde. Skulle bare lukke ind når det passede mig, men ventede, og fik skeptiske øjne på uret, dog ingen påtale.

Og ja. Det synes jeg er træls, og ikke fair.

• #11   25. mar 2017 Hvilken diagnose har din pony?

Min RAO(astma) hest står i stald. Det vigtigste for sådan en type hest er, at mangemenet er iorden, så kan de fleste klare sig.

Det optimale er: støvfri strøelse(min står fint på træpiller og spåner). wrap eller vandet hø(min. 12 timer). Evt pillefoder idet mysli foder kan støve(min får alm. mysli og lucerne uden problemer). Adgang til et åbent vindue/stå i enden af en stald med mulighed for "luft". Desuden tåler de sjældent meget fejning, hvor min står, vander de staldgangen.. Dog tåler min fint, at andre får hø i stalden, men jeg ville fx ikke sætte den permanent i stald med halm som strøelse. smiley

Du skriver den ikke bliver medicineret, har den slet ikke fået noget imod astmaen overhovedet?

• #12   25. mar 2017 Trine,

Han har ikke haft besøg af en dyrlæge. Jeg har kun haft en samtale over telefon angående symptomer. Men da jeg ikke ville medicinere ham, mente hun ikke der var grund til at foretage et besøg.

Og nej. Han har ikke gået medicinsk behandling. Jeg gav ham urter da han stod i den gamle stald, hvor han hostede, som vi. flyttede fra. Da stod han på piller, fik wrap og havde en dør åben lige ved siden af sig. Og foderet var udelukkende vitamin i piller, lucerne og roepiller. Pga roepillerne støvende lucernen ikke. Men miljøet i stalden var så ringe at det ikke var nok.

Siden vi flyttede ud i løsdriften har han hostet 5 gange eller sådan noget.

Jeg vil ikke medicinere ham, da han er pensionist på 3-4 år. Han er godt nok kun 16, men han er kronisk forfangen, har EMS, blind på det ene øje og blevet stivnebenet. Nu også med en hoste. Så reelt er han her kun for min skyld. Så kan kan ikke leve et liv uden medicin skal han ikke være her. Men så længe han kan gå på folden og være glad, giver jeg ham den chance ?

• #13   26. mar 2017 Jeg ville prøve at tage den med hen i den stald du har kigget på.. Hvis der er vindue, og du bruger spåner/træpiller som strøelse burde det godt kunne gå.. smiley Jeg synes det er vigtigt at man trives..
    Hvis du selv har sagt ja til aftalen, er der jo nok ikke så meget at gøre ved det.. Men jeg synes det er en underlig aftale, og jeg gad personligt ikke at lukke de andres heste ind, hvis min egen ikke var med i ordningen..

• #14   26. mar 2017 Jeg ville IKKE stille en hest med ukendt hostediagnose i stald.
    Det kan både være astma, bakterier/infektion i lungerne, allergi for hø/wrap og mange andre ting. Hoste er bare et symptom, men jeg ville ikke stille den i en stald som udgangspunkt. Det siger jeg efter 15 år med en hest, der hoster hvert forår.

Det er en lille 2'er pony. Vi ville simpelthen slå ponyen ihjel, hvis vi satte hende ind i stalden og at dømme efter, hvordan din reagerer på at stå i boks, så tror jeg simpelthen, at du skal finde en løsning, der hvor du står nu - af hensyn til hesten.

Hvis man skal have en hest, der hoster på stald så kræver det, at ALLE heste står på træpiller, at man vander staldgangen før man før man fejer, at man har ALLE heste på wrap og at man virkelig, virkelig tager hensyn.
    Det kræver virkelig meget mangement. Vores trives, når bare hun går ude, så det gør hun så. I vores egen løsdrift. Sammen med en anden, der heller ikke kan stå i stald (det er dog mentalt han kollapser fuldstændigt).

Måske du kan betale dig fra ikke at være med in en ordning, som jo tydeligvis overhovedet ikke fungerer.

Kommentér på:
Det der med at vælge (stald)

Annonce