ændring i adfærden {{forumTopicSubject}}
jeg vidste ikke helt hvilken overskrift jeg skulle bruge
men altså, jeg købte min hoppe da hun var 2. og de første 15 måneder brugte vi jo på jordarbejde. nu er jeg begyndt at komme på ryggen af hende. og det er virkelig sjovt at se hvordan hun ændre adfærd fordi jeg pludselig ikke står nede ved hende. Men på ryggen, og "langt væk" fra hende.
i går da vi var ude at ride begyndte hun at lægge ører af de 2 vallaker vi red med. noget hun ALDRIG har gjort før.
jeg tænker om det måske kan være en blanding af at hun pludselig er usikker, men samtidig gerne vil beskytte og passe på mig. så hun ved ikke rigtig hvordan hun skal tackle situationen.
Andre der har oplevet noget lignende da de først kom på ryggen af deres unghest?
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Jeg tror det er ret naturligt for unghestene at reagerer på, at andre evt ukendte heste kommer tæt på, evt bevæger sig hurtigt imod dem - på en fold vil det jo være en mulig trussel om ballade.
Og når man går med hesten, så er man ofte alene i hallen/på banen, samt ved evt rytter holder de større afstand til en som trækker en hest, end en hest som bliver redet.
Mine ungheste viste sig også at være ret rutinepræget mht farver og størrelser på andre heste - første gang de så en pinto måtte især den ene stå stille og kigge Og i starten var små ponier og fjordheste også hesteædende monstre - det afhjalp at ride sammen med rideskolen et par gange, så havde mine ungheste set, at de hesteædende monstre ikke gjorde noget
Nu er mine heste voksne rideheste på 9 og 10 år, men jeg ergo meget bevidst om, at hvis jeg rider sammen med ungheste, at jeg skal passe på, hvis jeg fx træner passage eller galoppiueretter, det har jeg oplevet at flere unge heste reagerer kraftigt på, sikkert fordi en hest som bliver samlet meget jo reelt mere ligner en hest som ligger an til et voldsomt angreb/virker mere truende end alm redet heste.
Mvh Charlotte
ændring i adfærden