Lille, cool men ikke koldblod {{forumTopicSubject}}
Jeg er i overvejelser om ny hest, da den gamle snart er klar til pension, men er så meget i vildrede, hvad jeg skal gå efter.
Jeg er en voksen dame, men kun 150 cm høj. Jeg har en del skavanker i hofter og ryg, som stiller krav til hesten. Formålet er klassisk tysk dressur og skovture.
Lige nu har jeg to connemarahopper, hvor den ene er en fantastisk ridehest, mens den anden udfordrer min krop rigtig meget, da den er bred og vender lidt ned af bakke. To ting som er totalt no go ift min fysik.
Derfor spekulerer jeg meget over racer som kan honorere nedenstående krav
- 145 - 155 cm
- Cool. Skal helst beholde alle ben på jorden selvom den bliver forskrækket. Og ideelt set hvile så meget i sig selv, så den hovedparten af tiden er afslappet og blød at være på. Men samtidig skal det ikke kræve en hel masse at holde den igang. Altså selvgående men rimelig upåvirket af omgivelserne.
- Bygget så rytteren placeres fornuftig og hesten har let ved at bruge sig selv. Ikke for bred eller tøndeformet. Velrejst, så man ikke rider ned af bakke.
- Skal være et renracet dyr, da jeg også interesserer mig for avl og udstillinger.
Jeg er klar over der findes afvigelser indenfor alle racer, men har brug for jeres input til, hvilke racer I mener kan honorere ovenstående.
Glæder mig til at høre jeres bud
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 457
Der er ikke det store rygsving, de er forholdsvis selvkørende, hvis de er trænet ordentligt, de er som regel med cool i hovedet og så findes de også i slankemodeller
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
New forest har jeg selv overvejet. I gamle dage havde de ofte en ret kedelig hals, men måske er det blevet forbedret?
Welsh kunne være en mulighed, men tænker at de store modeller er cobs og de er det jeg vil kalde brede og tøndeformede. Og så ved jeg ikke om jeg magter alt det hår.
Islænder har jeg svært ved at afgøre hvad jeg syntes om. Jeg kan slet ikke forestille mig selv på en pony på 138-140 cm, og det er der de fleste salgsheste ligger.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Sportsarabere kan også findes rimelig cool i hovedet synes jeg, men nogle af dem har også typisk arabertemperament.
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 983
jeg har valgt p.r.em kender flere der også har valgt dem pga skavanker.. deres gang er virkelig skånsom syntes jeg
jun 2007
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 983
min er så trænet i og parkere ed en bænk så stiger jeg op derfra mange år siden jeg kunne komme op fra jorden.. fnis
jeg kan ikke ride i en alm sadel pga gigten. så rider i en ludomar sadel som er en barok/spansk. man sidder helt fantastisk i den. den minde på ingen måder om engelske sadler.. har købt lammeovertræk til min..
kan ikke beskrive hvordan de føles det skal prøves.. hehe
sep 2014
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 204
Det er ikke alle der er tøndeformede og de fleste plejer at være rimelig rolige
nov 2014
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 56
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
jun 2007
Rygsving er for mig intet problem, hvis det foregår på en afslappet hest. Så er det faktisk der jeg sidder aller bedst. Små trippende gangarter er meget værre ligesom heste der ikke bruger ryggen og bliver stødende.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Ah okay, jeg tænkte at jo større gang, jo værre ville det være - det giver jo lidt flere muligheder ^^ (y)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg synes du skal glemme alt om race og især fordommene du har om racerne. Bare for at være rasmus modsat ;o).
Du kan møde både fjordheste og haflingere der er skudt i bolden og ikke aner hvad opdragelse er for noget. Men du kan også finde dem bovlamme hvor der kan sprænge en bombe bag ved dem uden de reagere.
Sådan er det inden for alle racer - også arabere, PRE, New Forest osv.
Man kan ikke generalisere, det er bare svært.
Så jeg ville kigge salgsannoncer og gå efter overskriften - hvor der nævnes noget der tiltaler dig. Samt ligge i en prisklasse der hedder 20-30 stykker, fordi du så får ( for det meste ) en hest der er skolet og redet ordentligt, det gør du især også hvis du ligger 10 til.
jun 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg skrev heller ikke den skulle være papirløs ;o). Du kan stadig godt se bort fra racen og stadigvæk få en med papir, man kig bare på annoncerne istedet som passer til dit behov og sorter de papirløse fra ;o)
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
jun 2007
Følger: 125 Følgere: 124 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 269
jun 2007
Thulde & hypperne: Tak for input. Jeg har prøvet at forklare mig selv at en sporty fjordhest kunne være et godt match, men de siger mig bare intet.
Lisette S: Min største bekymring med araberne er ikke deres temperament, men syntes ofte de er bygget med lille skulder, runde ribben og lidt overbygget. Og det er bare alt det som min krop ikke kan forliges med. Ellers passer størrelse og sind mig egentlig helt fint, da jeg har oplevet en del, der godt kunne kigge, men beholdt benene på jorden.
jun 2007
Jeg har ikke kigget specifikt på arabere til salg, men oplevet dem på opstaldningssteder, hos bekendte og også haft nogle stykker opstaldet her på stedet.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Mvh Charlotte
jun 2007
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Og ikke alle er tøndeformet. mange er lidt mere volume fordi man holder dem i en ekstra god forstand fordi de sådan de skal se d show mæssigt. Men ellers kan du vælge en Welsh partbred som er en lidt finere model.
Jeg selv har et par slanke ikke brede cobber =)
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 457
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.874
jun 2007
En lille ikke for bred PRE vil sikkert ikke være et dårligt bud.
maj 2012
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 359
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Pga en alvorlig arbejdsulykke har jeg ødelagt 4 ud af 5 lændehvirvler, bækken, korsben og dermed en nerveskade, samt nedsat funktion i det ene ben. Som "sidegevinst" er mine knæ også blevet slidt og har hælsporer -så alt i alt virker jeg temmelig dårligt fra navlen og ned og kan ikke holde ud at ride heste med for stødende rygsving.
Jeg foretrækker ligesom dig også ren race, netop pga racearrangementer, avl osv og har pga kroppen prøvet islænder og Paso Peruano. Førstnævnte fanger mig bare overhovedet ikke og Pasoen havde mange helbredsissues.
Da jeg var ung havde jeg en fantastisk welsh cob og da jeg udover mine skavanker er helt vildt kræsen og ønsker en stærk, smuk, meget udtryksfuld og velgående lille hest, så var welsh det naturlige valg. Jeg fik igen welsh cob og føler mig simpelthen så meget hjemme på mine welsh!
Jeg elsker at deltage i welsh-foreningens arrangementer og så er der jo også Mountain & Moorland foreningen der afholder engelske rideklasser, eksteriørbedømmelser m.m.
Min nuværende welsh cob Rufus er et rigtig godt eksemplar af racen, men er en typisk "ride-cob". Han har en rigtig dejlig bevægelse, har ret nemt ved at gå korrekt med bæring, er fantastisk blød og lækker at være på, har et utrolig sjovt temperament og han har talent for at blive en helt fantastisk ridehest, efterhånden som han uddannes.
Nogle welshfolk synes at han er for "smart", men jeg synes ikke man får noget forærende ridemæssigt, hvis man har en typisk "showcob" med dyb ryg og er overbygget. Men der er heldigvis noget for enhver smag og synes du D´erne er for "chunky", så kunne WPBR være en oplagt mulighed.
Linker lige til vores sidste tur i byen, hvor vi var til Mountain & Moorland Wintershow, hvor du kan se konceptet bag de engelske rideklasser:
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/358528-mm_wintershow_04_03_2017
jun 2007
Jeg var lige inde og kigge din welsh - og hvor er den fin. Dog bredere end det jeg skal have ser det ud til, men alligevel fedt at se at man kan finde d'ere som har lidt mere ridepræg.
Lille, cool men ikke koldblod