Lille, cool men ikke for bred race {{forumTopicSubject}}
I øjeblikket skranter mine ponyer lidt, og derfor dukker tanken om ny hest i fremtiden op. Men jeg er så meget i tvivl om hvilken race jeg skal kaste mig over.
Jeg er en lille rytter, så et avlsmål på ca 150-160 cm vil være meget passende. Bygningsmæssig skal den helst være velrejst så man har noget hest foran sig, og under ingen omsændigheder rund og umarkeret.
Jeg er blevet for gammel til heste der hopper og springer for alting, så racen skal være cool, men stadig selvgående, da jeg ikke ønsker en hest der skal bæres rundt.
Og sidst men ikke mindst, den må ikke være for bred. Jeg har kunstige hofter, og mine nuværende connemaraponyer er altså på kanten til at være for brede.
Det sidste krav gør det lidt vanskeligt syntes jeg, for der findes jo mange små robuste heste med det helt rigtige sind, men når de nu ikke må være det, hvad findes der så?
Det eneste jeg selv kan komme i tanke om er noget forvokset sportspony med VIRKELIG godt sind eller måske noget welsh partbreed. Men der må da være andre.
jul 2012
Følger: 16 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 398
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Det skulle måske have stået i indlægget, men det er en race jeg søger, ikke bare en tilfældig ridehest.
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 510
Dem er der efterhånden ved at være et par stykker af, så det kunne være du var heldig at finde dem helt rigtige
New forest ponyen er selvgående, klog og godmodig.. De er nervefaste og har desuden både egenskaber i spring og dressur, hvorfor de er en af de mest brugte racer indenfor de to dicipliner
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Måske en araber race kunne leve op til kravene? Der er stor bredde inden for deres temperament, så man må nok kigge på den specifikke hest.
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.874
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Stutteri Aastrupgaard avler ihvertfald den blanding.
Ved de går meget op i et roligt sind, men også selvgående heste.
maj 2007
Følger: 77 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.479
jun 2007
Anna F: New forest i forvokset var måske en mulighed. Dog har jeg oplevet de tit har lidt lavt ansat hals og ikke så fantastisk en front. Men måske var det bare de gamle typer?
Louise H: selvfølgelig er der forskel på individerne indenfor racer, men jeg syntes nu godt man kan finde nogle fællestræk omkring sindet.
Hyggerytteren: en traver er for mig bare ikke en ordentlig ridehest. De er sikkert fine til tur osv, men hvis man vil ride dressur er det virkelig op ad bakke.
Louise L H: en araber, hmmm. Det er ikke det jeg forbinder med cool. Og så har den type jeg kender en noget problematisk overlinie ift dressur. Men måske jeg skal kigge lidt mere. Er der bestemte linier du tænker vil være gode?
A queen in heaven: deres heste har jeg faktisk kigget på, og det var en af grundene til overvejelsen om welsh partbreed.
Emilie: Ja en pre ville passe ret godt, men dem jeg har set har været med rigtig meget krop, og så syntes jeg de bliver højere og højere. Og så ved jeg ikke om man kan få en der ikke svinger med forbenene, for dem har jeg godt nok set mange af.
Stald Abli: som ovenfor, ja hvis den lille ikke kraftige model med lige ben findes, vil det være et godt bud
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg vil egentligt bare sige; kig på personligheden :o)
Det er svært at skære heste over en karm ud fra racen. Da heste for det meste er langt mere end racen; opdragelsen i den grad. En rolig hest er ofte en hest der er godt opdraget, fodret med lav stivelse, lang fold tid mm. da "mangement" netop også gør en del for hvordan hesten opfører sig.
Derfor er fx fjordheste ikke nødvendigvis nogle dovne krikker der ikke lavet en skid og arabere ikke nødvendigvis nogle hystader der ikke er til at ride uden de bliver bange.
Også er der også noget personlighed indover selvfølgelig. Samt fx finder mange fjordheste stædige, ugidelige mm. men egentligt så er de bare slet ikke motiveret for at komme af med pres men er mere motiveret for godbidder.
Så jeg ville nok mest gå efter beskrivelsen af hesten, kigge på den i første omgang og derefter på racen - om den tiltaler en.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.008
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Selv den lette type (som sjældent er under 165) er altså stadig noget bred.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Jeg har dog selv redet på et par forskellige arabere gennem tiden, og selv om en enkelt var lige lovlig "varm", så var de fleste faktisk meget cool. Især husker jeg en hoppe, jeg red på... Honey, hed hun. Hun var OX araber og noget af det sødeste og mest cool, jeg nogensinde har redet på. Hun var sensitiv på den gode måde; lækker blød og nem at ride, men samtidig var hun super cool og blev så godt som aldrig bange for noget som helst. Så de findes.
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 510
Min anden NF (Maritza) er "kun" kåret i 2kl. Og er af den sporty type.. Hun er avlet til konkurencebrug og giver nogle ret Klein føl, som er knap så velsete indenfor racen.
Du kan evt se på nogle af de NF hingste der er på hingstelisten lige nu.. Det er jo de standarder der bliver avlet efter lige for tiden og hvis du vil have en forholdvis ung NF kan du sagten finde en der er veldrejet og elegant i modsætning til den gammeldags type Jeg kan især anbefale at du kigger på Malibu II og pedro, som er 2 af mine yndlingshingste
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
Jeg synes de er gode i hovederne, og vi har solgt mange 1. ponyer og små heste til piger der har skullet have deres første kat. 1 og heste til unge piger på 18-22 år, og det går super godt !
Men helt sikkert vil jeg da også synes at hvis du kan finde en fuldblod i passende højde som er godt redet er de lige til at gå til. Der er i hvert fald ingen af vores fuldblod jeg vil betragte som "varme" jeg synes der i mod de ofte er med til at skabe ro og orden i heste flokken.
okt 2013
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 5 Emner: 10 Svar: 74
jun 2007
Kan se jeg skal kigge lidt på små fuldblod, welsh, evt blandinger af welsh/fuldblod.
En forvokset new forest kunne også være en mulighed.
Norsk skovhest er for bred, også selvom den er sporty.
Paint, quarter etc er normalt overbyggede og harmonerer meget dårligt med mit ønske om dressur. En skam for de har et fantastisk sind og god størrelse.
jan 2013
Følger: 16 Følgere: 16 Svar: 9
Held og lykke med din rejse mod din nye hest
jun 2007
jan 2013
Følger: 16 Følgere: 16 Svar: 9
sep 2011
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 69
Men ellers ville jeg mene en araber, med det rigtig temperament, ville passe til dig
mar 2011
jun 2007
Har idag været til welsh show, og de er da fantastiske. Tanken om en wels partbreed blev bestemt ikke mindre af dagens oplevelse.
mar 2011
mar 2011
mar 2007
Følger: 74 Følgere: 83 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 65
jun 2007
Jeg er fuldstændig vild med welsh sec b og partbreed, mens de andre sectioner intet siger mig som ridehest. De kan være imponerende at se på, men det er ikke en sådan, der skal være min kommende hest.
mar 2011
Min mors hest har pt. grønt pas da avleren ikke havde søgt om godkendelse, men var det blevet gjort, så havde hun fået rødt hun er en blanding af den klassiske knabstrupper og fuldblod, men en blanding af sportstypen og fuldblod/DV ville nok give et smallere resultat.
Jeg ved at der de seneste par år er kåret en hel del som er halvt DV og min mors egen er kåret med 8
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
så vil kigge efter en veltrænet hesten.. ikke efter racen
jun 2007
Jeg kan bare godt lide at undersøge tingene grundigt og lægge en plan.
Til jer der skriver "køb en veltrænet hest, så er race lige meget". Der er jeg altså ikke helt enig. Selvfølgelig kan de fleste heste trænes rolige, men jeg køber kun ungheste eller avler dem selv, så en ældre veltrænet hest bliver det ikke. Og så mener jeg helt sikkert, at der indenfor visse racer er forskellige reaktionsmønstre som går igen. Selvfølgelig er der nogle der falder udenfor, men overordnet set er der et fællestræk i sindet indenfor racen.
mar 2007
Følger: 74 Følgere: 83 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 65
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
De fleste er ret cool og nemme at have med at gøre.
jun 2007
En sporty haflinger kunne måske også være en mulighed. Syntes de er så smukke, men kender ikke så meget til dem udover det.
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
på dette billede er hun 4 år gammel og bestemt ikke redet meget til gengæld med super sind uden at være kedelig....det er min datter på dengang 8 år der rider hende på billedet så helt bred kan hun ikke være
maj 2007
maj 2007
Jeg kan godt lidt at jeg kan stole på hende fuldt ud mht. at hun aldrig er ond i sulet og aldrig ville kaste mig af med vilje men samtidig så er hun aldrig kedelig og jeg får ikke lov at sidde og sove på hende hun elsker at arbejde
Lille, cool men ikke for bred race