{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Klaphingst {{forumTopicSubject}}

Hey ho!
Nu har jeg hørt så mega mange meninger, regler og myter om klaphingste. Jeg har hørt at det kan opereres og han kan forblive hingst. Jeg har hørt at han ikke kan, men derimod SKAL kastreres, fordi han kan risikere kræft. Kan de bedække eller kan de ikke bedække? Har de mindre hormoner end andre hingste?
Disse er ting folk har fortalt mig og meget mere. Jeg har både hørt det fra dyrlæger og andre hestemennesker, men de siger alle noget forskelligt. Nu vil jeg altså gerne have en ordentlig forklaring på "reglerne" for en klaphingst og hvad ellers i ved. I må meget gerne skrive alle jeres erfaringer med klaphingste, hvis i er 100% sikre på, at det er rigtigt.
Jeg skriver dette fordi jeg har en miniature hingst på 3 år til april og vil enormt gerne vide hvad jeg skal gøre med ham inden jeg måske gør noget dumt.
Tusind tusind tak på forhånd! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klaphingst
  • #1   15. feb 2017 Der er ikke nogle regler, din hest din beslutning, men klaphingste kan have flere hormoner og derved blive "farlige" og de har stor risiko for at udvikle kræft!

Ja den kan bedække men dette er en dårlig idé da det kan være arveligt!

Min mening er at man altid bør få klaphingste kastreret!!

• #2   15. feb 2017 Okay. Det lyder rimeligt. Tak! smiley

• #3   15. feb 2017 Nu ved jeg ikke hvor gammel din fine lille fyr er, men er det dyrlægen der har sagt at den er klaphingst?? eller fordi du selv kun kan mærke en sten ?

• #4   15. feb 2017 Han bliver 3 år til april.
    Ja, vi var faktisk i gang med at kastrere ham, men de stoppede det, fordi de opdage at han var klaphingst. Der var han nok lige fyldt 2 år eller noget...

• #5   15. feb 2017 Så de havde ikke konstateret at begge sten var ned før de gik i gang ! smiley

det var da ikke særlig smart....

• #6   15. feb 2017 Nej det havde de ikke...vi var heller ikke særlig tilfredse. Han var bedøvet og det hele. Han var så ulykkelig flere dage efter...

• #7   15. feb 2017 Klaphingste kan alm dyrlæger ikke ordne du skal til et af de større steder med ham.
    Han er ellers en fin lille fyr men han kan lave føl

Og den slags bliver som regel mere voldsomme end alm. hingste i samme alder.
    VH
    Annette

• #8   15. feb 2017 Nemlig men dyrlægen burde da ha´ undersøgt den inden de lagde bedøvelse smiley

• #9   15. feb 2017 Jeg ville også lade ham kastere, fordi det kan være arveligt smiley

• #10   15. feb 2017 Jeg købte en 2½ års unghest, der var blevet kastreret 3 mdr. forinden. Han skulle have gået som avlshingst, men han var netop klaphingst.

Kastraktionen er voldsommere i den forstand, at de skal ned at ligge for at være sikker på, man får stenen med ud, (ellers kan den for alvor give problemer). MEN som min dyrlæge sagde, så er du også sikker på, du får en rigtig fin, grundig og rolig kastraktion på den måde smiley

Jeg ved desværre ikke så meget andet om det, da jeg som sagt blot har fået det at vide, da jeg købte ham. Ingen har sagt noget om risiko for kræft eller noget til mig smiley Og jeg har da haft flere dyrlæger til ham, der har fået at vide, at han havde været klaphingst. Men kan selvfølgelig være, hvis stenen bliver siddende, og man ikke kastrerer dem.

Jeg har ingen problemer med min basse ellers. Ej heller hormonelt el. noget. Han er i dag næsten 3 år og 9 mdr, rides 4 gange om ugen og er den rareste, nemmeste og skønneste unghest i verden smiley Han stortrives i hvert fald smiley
    - Så jeg ville nok vælge at få kastreret sådan en, bare for at være sikker på, det ikke giver problemer smiley

Rigtig meget held og lykke. Få fat i en anden dyrlæge, der er lidt grundigere, og som du virkeligt stoler på. Så kan du altid ringe og snakke med vedkommen og forhøre dig om mulighederne. Det ville jeg da gøre smiley

profilbillede
  • #11   15. feb 2017 Risikoen er kun hvis man lader stenen sidde altså hvis man IKKE kastrere smiley

• #12   15. feb 2017 Min miniature diederik var klaphingst da jeg fik ham, fik at vide fra tidligere ejer at dyrlægen havde sagt det ikke påvirkede ham, men kunne mærke at han havde ondt og ikke ville arbejde. Fik ham kasteret og har fået en dejlig arbejds hest som nyder at lave noget er er meget fremad gåene lidt til den friske side smiley Den sten hos ham der var nede var så stor at den blev mast mellem ballerne og gjorde ondt hver gang han bevæget sig og den der var oppe var meget lille. Det er selvfølgelig forskelligt fra hest til hest.
    Vil klart anbefale at får den kasteret smiley

• #13   15. feb 2017 Tusind tak alle! Det har virkelig hjulpet mig med at træffe min beslutning. Ser heller ingen lys side på at beholde ham som klaphingst. Har forstået det som at det nok ikke ville give mening. Jeg sætter stor stor pris på jeres delinger af erfaringer og historier! Jeg vil opdatere jer alle når jeg har fået det hele på plads! Tusind tak smiley

• #14   17. feb 2017 Hej Min erfaring med den klaphingst jeg havde.

Han var det sødeste over alt på jorden, man ku gøre ALT ved ham....indtil hans homoner fra den ene dag til den andet slog til da han var 3 og så skifte det fra den sødeste og kærligste kælefrans til...ALT SKAL DØ, det var så lidt som et halmstrå der lige blafrede i gennemtræk i boksen hvis en dør blev åbnet. hvor man før ku ha trukket ham i manen ud på fold uden værken grime eller træktov, blev det en selvmord agt bare at trække ham de ti meter fra hans boks ud af døren åbne led og slippe ham. derfor det bliver kaldt en klap hingst, fordi der går en klap ned foran deres hjerne når homonerne slår til og de bliver direkte farlige. man skal absolut IKKE ta let på det ord....

Myter om klap og ur hingste (hvor begge kugler ikke falder ned) NEJ det er IKKE arveligt, NEJ det ændre intet at man tar forholds regler, NEJ det har intet med opdragelsen at gører.
    JA man kan være heldig at den anden kugle falder ned med tiden, men chancen er sjælden og risikoen i ventetiden er høj for skader på omgivelserne.
    Opereres, min dyrlæge sagde nej da kuglen bliver holdt oppe pga manglende elssticitet af sædstrængene og derfor ikke kan forlænges som er det der sker når kuglen falder ned, Kasteration eneste løsning ifølge hende.
    Ændre de adfærd efter kasteration, ja, men deres respekt for fare er minimal og de fortsætter med at ha risikoen for at være agresive spontant, det kan dog pilles af dem ved at meget kraftigt at ændre deres opfattelse af heraki, dog skal man ALTID være et skridt foran og læse dem, så man kan nå at forudse evt test af heraki som de VIL fortsætte med resten af livet. altså er de IKKE ufarlige efter kastaration heller, hvis de allerede er nået at blive ramt af homoner Inden kastaration.

Nu har jeg set personligt hvad der sker når man venter til det er for sent netop fordi man tænker, jamen han ku ikke blive fredeligere så jeg trækker den og ser om ik den skulle falde ned den ene kugle......Jeg kom aldrig til at stole på den hest igen. trods at han virkelig forsøgte at gøre en tilfreds, så er det desværre et handikap de ikke kan slippe af med, ej heller efter kastaration og det er man nød til at indse. i kan samligne det med asperg syndrop hvor folk ikke kan styre sin udbrud af feks skældsord osv....de vil rigtig gerne men kan ikke stoppe deres udbrud....sådan er en klaphingst og derfor SKAL man se på dem som med et handicap man er nød til at støtte og stoppe inden det bryder ud, HELE deres liv.
    MEN JA de kan komme til at fungere, jeg fik hjælp til min dreng da han andgreb mig som 4 års og jeg blev hunde ræd for ham, efter han var kastareret, det kom som lyn fra en klar himmel, der havde INTET været fra han blev kastereret og gik flere mdr med en sød og rolig hest, en dag sku han longeres og der var intet, da vi var færdige, gik jeg forand ham som altid på vej ind og ud af den blå luft kom han flyvende bagfra og smækkede to forben i ryggen på mig og et tandsæt.........LAD FOR GUDS SKYLD VÆRD MED AT SE DEM SOM UFARLIGE......det er et handicap de har og de kan intet gøre ved det uden vores hjælp, men ufarlige er de IKKE.
    Men som sagt ja, jeg fik hjælp til ham og selvom jeg ALDRIG kom til at stole på ham igen så endte vi med at finde en gylden mellemvej hvor vi ku samarbejde uden at tricke hans andfald, som det er og han blev faktisk så stabil at jeg endte med at ku slge ham til hans part, som han endte med at være rigtig glad for og de starter da stævner osv. de har haft op og nedture, men trods alt ikke nogle voldsomme kampe, så ja de kan fungere med hjælp og forståelse.

Personlig mener jeg selv jeg begik en KÆMPE KÆMPE fejl ved at vente til og se......Han skulle være kastereret så snart jeg havde opdaget han var klaphingst og trods changen er der for at den skide kugle kan falde ned, så er risikoen ved at vente altså for stor i mine øjne. Jeg har mødt Klap hingste der er kastereret FØR homonerne slog til og der har ingen problemer været med dem, de har fortsat med at være søde og tulle kælepotter.......så jeg andbefaler INGEN at vente, kastere for pokker de dyr, både for hestens sinds skyld men også for jeres egne helbreds skyld.
    det er det simpelthen ikke værd i mine øjne.

En helt anden ting er det nogle smukke drenge i har jer der, håber ik det går for jer som det gik for min smiley

Kommentér på:
Klaphingst

Annonce