Debat: Stråfoder på fold eller risiko for svampesporer? {{forumTopicSubject}}
I vores stald, er der en diskussion omkring hvorvidt vores hest skal have stråfoder på folden i vintermånederne, hvor græsset er sparsomt. Det er ca 7 timer dagligt , hvor de kan nippe i lidt græs der er en smule af. Foldene er store nok.
KONFLIKTEN opstår så i, at nogle personer meget stædigt har bidt sig fast på at det er en dårlig ide med hø, da alt ikke-wrappet hø og frøgræshalm i hele verden åbenbart indeholder en aaalt for store mængder af svampesporer som giver allergi og hoste...
Grundet nogle heste ikke kan tåle wrap hø, og kun kan tåle specielt tørt indpakket hø, kan vi ikke bare køre wrap ud.
Jeg selv holder på at der findes almindeligt tørt hø i god nok kvalitet til ikke at fremprovokere hoste. OG at den smule gener det kunne provokere her i vintermånederne hvis der var lidt sporer i, ville vejes op af fordelene mht. mave og tarm sundheden ved at få nogle fibre ned...
Hvordan ville i gribe situationen an?
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Herefter er det op til staldejer at afgøre hvad han/hun ønsker at gøre - hø, halm, frøgræs, ingenting.
Det er helt naturligt at der bliver brok og ballade, hvor der er mange samlet omkring en hobby, som kan udøves på mange forskellige måder.
Derfor er der EN som skal tage den endelige beslutning - og det er så staldejerens sure pligt ! Ellers bliver der uendelig kiv og nag er min erfaring.
Sidst men ikke mindst - kan man ikke leve med hvad staldejer/flertal bestemmer, så må man flytte.
Mvh Charlotte
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.261
Og som charlotte siger må i holde staldmøde komme med jeres meninger også er det staldejers job og træffe den endelige beslutning.
For flere hestemennesker et sted vil give flere meninger og konflikter derfor er der altid EN som må bestemme og tage det endelig valg da det ellers vil gå op i hat og briller det hele.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.900
Desuden vil jeg lige tilføje at jeg selv har en pony som kun kan tåle wrap. Hvis hun får hø så begynder hun at hoste med det samme, og det er ligegyldig hvor godt høet så end er. Så jeg kan sagtens forstå at man er i mod fodring med hø og frøgræshalm hvis man har en hest som ikke kan tåle det.
Det er ikke en mulighed at inddele hestene på folde efter hvad de kan tåle? Så dem der kun må få hø for sig, og dem der kun må for wrap for sig
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Heste har ingen galdeblære, og har derfor brug for at spise grovfoder, nærmest konstant, for at neutralisere syren og derved undgå mavesår.
De heste som ikke kan tåle wrap - hvor køber de deres hø? Fordi så kan i jo købe det samme og tildele på fold, og så burde det ikke være et problem.. Med mindre de øvrige pensionærer er utilfredse med dette hø, som i forvejen bruges til nogle af staldens heste?
Alternativt kunne folden måske deles op i en hø-fold og en wrap-fold, eller måske en grovfoder-på-folden-fold og en fold uden grovfoder?
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 195
- I og med at vi er en forening og 100% demokratisk kan der ikke være 1 der bare beslutter dagsorden desværre.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Det er ikke muligt at dele flokken op? Altså de heste som ikke må få/kan tåle kan gå sammen. Og dem som godt kan tåle det, må gå sammen?
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 195
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.337
Så kan folk selv vælge ? Jeg personligt ville aldrig tilbyde min hest 8 timers fold uden strå ?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
Ser ikke andet for end at I må have en fold med wrap, og en uden hvis I ikke vil betale for at jeres heste har wrappet hø.
Mvh TT
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Netop fordi vi har hoste-heste og ræsermave-heste.
Debat: Stråfoder på fold eller risiko for svampesporer?