Er hestehold en luksus? {{forumTopicSubject}}
Jeg læser tit i div. tråde at hestehold er en luksus, er det ikke bare en prioritering?
Hvordan skal vi afgøre om det er luksus eller ej, er det kostprisen?
Hvis jeg ser på mit eget hestehold, så koster det max 500 kr. pr måned at have Basse gående. Vi har 2 heste, bruger ca. 500-600 i kraftfoder i alt for dem begge. Hø har vi faktisk gratis, vi har så meget jord, at vi kan lave så meget hø, at salget betalet for hele udgiften i forbindelse med hø. Ha-støttet betaler forrentningen af jorden. med plus dyrlæge smed, hegnpæle osv. giver det nok alt i alt 1000, så 500 kr. pr. måned for Basse.
Det er ikke hvert år, at jeg får nyt tøj, går på cafe/restaurant, eller biografen, takeaway er også en meget sjælden begivenhed.
Udstyr har jeg kun lige præcis det jeg skal bruge, og kun EN at hver slags, og jeg køber først nyt når det gamle virkelig ikke kan mere, hvilket vil sige, det er ikke heller ikke hvert år.
Så det koster mig ikke ret meget at være hesteejer. At bruge 500 kr. pr måned på at gøre sig selv glad, synes jeg ikke er vildt luksus.
Men vil man bo i de større byer, så er ens husleje bare i en anden størrelse. og skal man have hesten opstaldet, med fuld pas, ridehal, og skal hesten i ridning hos berider hvert år, plus alt det nye i udstyr, for ikke at snakke om den rigtige hest med den rigtige afstamning( for at tage den anden ende af skalaen) så kan jeg godt for stå at man synes at hestehold er en luksus.
Men igen vil jeg mener det er et prioriterings spørgsmål, om man vil bo i udkants Danmark, hvor de små gårde er ret billige (vi gav en million for en ejendom med 6,5 ha) købe en no-name robust hest, og vi kan blive hesteejer får ganske små penge.
Eller man kan vælge at bo et sted af andre årsager, hvor det er ret dyrt at holde hest, og vælge en anden slags hest og opstaldning. Det er vores prioritet om hvordan vi vil holde hest som afgør om det er en luksus, det er ikke det at holde hest i sig selv, som er en luksus.
Eller er alt som ikke er absolut nødvendigt er luksus? så kommer hest, og selvfølgelig der ind under, sammen med:
- Det at bo i en by
- Have mere en 2 sæt tøj
- spise andet end havregryn og leverpostejmader + plus en vitamin pille.
-dele bolig med mange, så man kun har sin egen seng.
Eller kort sagt alt hvad der ikke er en absolut skrabet tilværelse.
Hvordan definere i luksus? Pris eller alt som er udover en total skrabet tilværelse, eller noget helt andet?
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
at sætte det op mod at det er en luksus atbspise alt over havregryn, eller bo 10 sammen, vidner vidst en del om at argumenterne er minimale , og sammdnligningerne ekstremt dårlige
desuden så betegnes hestehold/ridning som en luksus sport, fordi at det er en dyr sport/hobby. (med mindre at man ikke tæller noget som helst med ud over billig foder og ringe faciliteter. (ringe faciliteter = ingenting.)
maj 2007
maj 2007
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
maj 2011
Følger: 19 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 383
Så jeg vil også sige det en luksus at have hest
Jeg giver ca 1500 i opstaldning med ekstra hø samt 1000Kr i smed hver 8 uge.. Så det er en dyr hoppy man selv har valgt
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Min pointe er stadigvæk, at prisen på ens hestehold er meget afhængig af ens prioriteringen, og ikke det i sig selv at holde hest. Et billigt hestehold er ikke udpræget luksus, men et dyrt hestehold er det.
og nej, jeg bruger IKKE billig foder, mine får st. hyppolyt (dog købt i Tyskland, da det tager ca. en tredje del af prisen)
maj 2007
udgiften ved hest skal ikke kun ses på foder og opstaldning, men alle de andre udgifter der er fundet med det.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det er en luksus ting og have hest.
Hvis man har de penge det kræver at holde hest - også selvom man har billig opstaldning, så har man valgt og bruge pengene på luksus.
De penge kunne fx have været brugt på at afdrage lån, skifte den skrotspand af en bil ud man har osv.
Selvom man har en billig opstaldning - så koster hesten stadig tandlæge, sadelmager, sadel, smed ( evt. sko ), nogle gange special foder, dyrlæge - akut.
Har man de penge, så har man råd til luksus - de penge kunne fx også være brugt på en rejse, som også er luksus.
maj 2015
Følger: 33 Følgere: 13 Emner: 48 Svar: 887
Derfor siger jeg ikke, at man ikke kan have brug for hesten. At man ikke nærmest kan have behov for at have en hest for at leve.
Så kan man tale om, om det bliver så meget en nødvendighed, at det rent faktisk bliver et basalt behov
Men det vil jeg dog stadig mene, er på en anden måde.
dec 2006
Følger: 2 Emner: 11 Svar: 182
For mig er luksus ALT det, som ikke er en nødvendighed for at leve, så som rejser, hobbyer, dyre købe vaner, som feks tøj, elektronik osv. - heste høre for mig også under kategorien hobby og derfor en luksus, lige meget hvor meget det koster,( ved der er berideruddannelsen, men så bliver hestene også et arbejde, ikke en hobby og derfor ikke en luksus, men ens levebrød..)
- Så ja kort og godt er heste for mig en luksus, da det ikke er en nødvendighed.
Ja jeg havde da også to katte med, da jeg flyttede hjemme fra. De var mit et og alt, lige som hesten er for mange hestejer. MEN. det var min luksus, jeg havde VALGT at have råd til at have dem med, det var ikke et krav, selv om de kunne være et lyspunkt i en ellers kaos hverdag og helt sikkert noget jeg kunne havde været foruden.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
jul 2015
og varme? jeg har ikke varme i min løsdriftsstald, mine heste for lov til at sætte pels.
Det der interesserede mig, er, hvor jeres niveau for luksus ligger. For mig er 500 kr. til mig selv om måneden ikke luksus, hvad de så end bliver brugt til. Der skal vi højere op, noget som er udover hvad gennemsnit danskerne har.
maj 2007
men hvis du kan holde hest for 500 kr. så har du begrænset medregnet.
så bliver dine heste vil ikke tilset af dyrlæge, er aldrig suge mm? for så er du satme heldig
det handler ikke om hvad ting koster, men hvad det er.
jul 2015
jo de bliver vac og får tjekket tænder årligt, og de 5½ jeg har haft Basse, har han ikke været syg 7-9-13
maj 2007
fitness er sundere, og mere brugbart set med skadesforbyggende øjne.
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 754
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Da jeg havde en pony som barn, var den reelt gratis.
Far er landmand, hø mv kørte vi alligevel hjem.
Beskæring blev gjort af min gamle underviser, som fik en kop kaffe, når han kom og så til sin gamle elev og hest...
Men det som afgør om det er luksus er, om det kan undværes og stadig leve et normalt liv.
Og det kan heste - selvom heste kan give et godt løft til livskvaliteten.
Desuden, det er ikke alle som kan vælge at købe en billig landejendom og holde turhest.
Hvis man er bundet til jobmuligheder, børns skoler, familiemedlemmer mv kan man ikke nødvendigvis flytte til en anden landsdel.
Så kan det rent menneskeligt blive ekstremt dyrt at holde hest for få penge....
maj 2015
Selvom der er mange mennesker uden.
Men okay, nu ejer jeg en hest, så måske er jeg heller ikke så god til at tage stilling til spørgsmålet
dec 2006
Det er trods alt børn og familier der lever på en sten, som ikke har eller kan gøre disse luksus valg, - hvor små de så end må være ( købe en chokolade bar i fakta feks)... Men ja, det er bare min mening, det var for at forsøge at komme med begrundelse på hvorfor jeg mener heste er en luksus :).
jul 2015
Her vil jeg gerne vide, hvad i betragter som luksus.
doktor: er total enig i at hesten giver et løft i livskvaliteten, et løft jeg bestemt ikke vil undvære.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Tv boks er luksus.
maj 2015
Okay, diskussionen om, hvad der er og ikke er luksus kan fortsætte for evigt
dec 2006
sep 2009
Cykel kan man vist ikke helt kalde for en luksus nu om dage. Medmindre vi snakker en meget dyr og særlig cykel.
maj 2015
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
maj 2015
For om noget er luksus har, for mig, intet at gøre med, hvor meget det koster.
sep 2009
Og cykel tror jeg aldrig nogen vil skrive under luksus da det i dagens danmark er en helt helt normal ting og have især nu her. og det ikke noget der som sådan fredadrettet koster penge.
sep 2009
For nogle er luksus en ting og for andre luksus en anden ting.
For os herhjemme er Mad jo ikke en luksus. MEN det er det jo i princippet. så hvis i vil derhen så er ALT en luksus.
maj 2015
sep 2007
Mad i sig selv er ikke en luksus, men en rød bøf til 100 kr pr. stk, vil jeg mene er ;o).
sep 2009
Så der hvor jeg vil hen er at Luksus er MEGET forskelligt i forhold til hvem man er som menneske. og hvad man har.
sep 2007
At sammenligne på tværs af lande er ikke noget jeg tænker er en god idé med en ting som luksus. Det samme gælder hestevelfærd, det er meget forskelligt hvad hestevelfærd er for en i USA vs. Danmark.
sep 2009
Vi har jo også mange hjemløse her i danmark for dem ville et ophold hos en famillie med varme god seng og god mad luksus.
SÅ luksus er an på hvad man som person har og gøre godt med.
maj 2015
Ergo, ikke en luksus.
En luksus (mener jeg) er ting, man har råd til udover de basale ting. Ting man ikke behøver for at fungere.
Så kan det godt være, at de færreste har råd til mad i Afrika. Men det gør det ikke til en luksus, på den måde, jeg ser ting som luksus.
Det, at det er en ting, de færreste kan få, gør det dog til en luksus i den forstand, at man er heldig, hvis man får mad.
Iiiih, jeg er altså rigtigt dårlig til at forklare
Pointen er, vi ser luksus forskelligt. Så ligemeget hvor meget, vi disukterer, så bliver vi ikke enige
sep 2009
Men man kan på en eller an måde sige luksus er noget man må arbejde, gøre noget ekstra for at have eller evt. priotere andre ting lavere for at få det vi gerne vil have.
Som at have heste. Nogle vil mene og have en hest og have luksus. ved ikke hvordan jeg skulle leve med kun en hest hahaha hvad skulle jeg gøre af de 15 andre hahaha
maj 2015
Ligemeget, hvor man er
jul 2015
Men hvis grænsen til luksus, er det niveau, som den gennemsnitlige dansker bruger for at forsøge sin tilværelse med, f.eks. shopping, restaurant besøg, rejser, så er det spartanske heste hold ikke luksus.
Det ene er ikke mere rigtig end det andet, det er et spørgsmål om holdning.
maj 2015
Selvom jeg stadig synes, det er en luksus. Om du har råd eller ej.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg vil vove at stille spørgsmål ved, at du vitterligt har hest for 500 i måneden -selvom man har hest hjemme, og selvom man har en hest med et godt helbred osv. så er 500 mere end almindeligt billig -hvad med forsikring (som minimum skal der jo være en ansvarsforsikring på den), smed, dyrlæge, ejendommens/bygningernes drift og vedligehold, udstyr, stævner, undervisning osv. Der skal jo regnes ALT med, som postes i hesten (og i bygningerne den står i -for man havde næppe løsdrift, vaskeplads og what ever, hvis ikke man havde hest).
Dertil kommer så at det ikke er prisen der afgør om det er en luksus -luksus er ikke kun ting der koster absurd mange penge. Luksus er f.eks. også at have selv den ældste smadrekasse af en bil, hvis man bor 2 km fra arbejde og indkøb. Det er dejligt med den frihed den giver, men den er strengt taget ikke nødvendig. Og sådan er det altså også med hestene -de er dejlige, de gør os godt (for det meste da ) osv. Men de er strengt taget ikke nødvendige. Hvis man er på røven og skal skrabe budgettet ind til benet, så er hest en undværlig post... det samme er den førnævnte gamle smadrekasse.
Langt hen ad vejen kan vi prioritere os ud af det, så der er råd til den luksus det er at have hest, også selvom man har en lav indkomst. Det er jo f.eks. ved ikke at opstalde på et fancy sted, ikke altid have det nyeste udstyr osv. Men det er altså stadig en luksus, ikke en nødvendighed.
En anden nævner, at hvis alt der ikke er strengt nødvendigt er en luksus, er det kun mad og vand der ikke er der -du skulle læse lidt op på Maslow. Han har lavet en behovspyramide, og mad og vand er altså ikke det eneste, der betegnes som behov
Men jeg kan da tilføje tryghed, tøj og tag over hovedet. Med tryghed mener jeg i form af den sikkerhed at vide, at man kan betale huslejen næste måned, at man kan give ungerne ordentlig mad (om man vil leve af havregrød må man jo selv rode med -men har man børn eller andre man er ansvarlig for, håber jeg godt nok man sørger for ordentlig kost til dem), give dem tøj efter behov osv.
maj 2015
nov 2007
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Jeg ville ønske jeg havde råd til hest, men jeg har kun råd til part og det er jeg jo så også glad for at jeg har. Jeg ville muligvis kunne få råd til alle udgifter for hest, men så har jeg nul og niks til mig selv. Ingen opsparing, ingen bil (Som jeg er holdt op med at ryge, for overhovedet at få) og havregryn og leverpostej hver dag, som jeg selvfølgelig ikke kan spise hver dag, da jeg er striks med min kost.
Jeg har også en dyr husleje og jeg kunne jo "bare" flytte ind i en sløj et værelses skod bolig eller bo i et kollektiv, men for at være helt ærlig.. Jeg er snart 27 år og jeg er for gammel og for asocial til det pis.
Min egen hest må vente.. Bor i øvrigt i Roskilde, hvor priserne ikke er små og jeg vil hellere undvære hest end at købe en gammel, bovlam krikke til en lille skovtur, når det er dressuren jeg vil.. Sat på spidsen, jaja, but you get me.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jul 2015
Jeg kender godt Maslow, og hans udlægning af behovene, også at man nu snakker om den skal vendes på hovedet, for at passe til de vestlige forhold, da det er få tallet af os i den vestlige verden, som går sulten i seng, i forholdet til antallet som går meget op i at realisere sig selv.
Det er muligt jeg ikke har ALT som i ALt med, men jeg har heller ikke ALLE indirekte indtægter med. f.eks. gødnings og jordforbedrings værdien af gødningen, som gør at vi er selvforsynende med grønsager året rundt, der skulle jeg have købt kunstgødning og spagnum i stedet for.
Jeg har heller ikke medregnet værdien at den psykiske stabilitet, som min hest giver mig. og at I ikke forstår denne værdi, betyder jo ikke, at den ikke er meget værd.
Melaine beskriver min pointe så godt. Hun kunne godt have hest, men har prioriteret, belægning af lejlighed, det bekvemme i ikke at skulle dele, spise en god kost.
Jeg har prioriteret modsat, bor meget billiget, købte en "bovlam krikke" der med god vilje kunne rides på skovtur (dog i dag er han dressurhest, en anden historie). Dyrker selv alle grønsager, bruger alt hvad naturen omkring mig giver. Dvs. vores madbudget er meget lille. ca. 2000 kr. om måneden for en familie på 4. Hvor det normale er 4-5000 kr. (har jeg googlet)
Igen det er prioritering ikke luksus.
Mine unger synes det er total luksus, hvis de får købt mad (en meget sjældent begivenhed). Mine kollegaer synes det er luksus når jeg disker op med total hjemmebag til fredagsbrød, med hjemmelavet pålæg.
Er økologi en luksus, Ja, vil mange nok mene, men ikke her i huset, for at mine hjemme arvlede grønsager er økologiske, med det bliver de ikke til luksus af. Det er et spørgsmål om kroner og øre, det er bare så meget billigere at dyrke dem selv, vi skal jo have mad på bordet.
Hvad der er luksus for den ene, kan være dagligdag for den anden. Vi prioritere forskelligt, vores overlægger for hvad der er luksus er forskelligt.
så for mig er mit spartanske hestehold ikke luksus, men et højt skattet indhold i mit liv.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Dyr generelt er en luksus at anskaffe sig..
dec 2009
At ride og have hest er i den grad også balsam for min sjæl og giver mig ro i bøtten, men det kan ikke opveje at min mentale tilstand er kaos med super dårlig og usund kost og en boligsituation, hvor jeg enten skal æde hvor jeg sover og bade hvor jeg skider, eller sidde på skødet af en fremmed og hive 6 menneskers hår op ad afløbet i badet hver uge. Fy for satan..
Det er også en luksus at have bil. Det er bare en luksus jeg må have. Jeg har kvittet cigaretterne for overhovedet at få råd til at have bil.
Jeg har så alligevel heller ikke råd til at flytte til Lars tyndskids mark og købe en gård kg vedligeholde den, på en førtidspension.
Nej, det må vente til min mand kan flytte til landet. Så har vi forhåbentlig penge til at jeg kan få egen hest.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Da jeg var studerende havde jeg ikke råd til hest, så der havde jeg part, fordi jeg så havde råd til at ride et par gange om ugen.
Nu har min kæreste og jeg købt gård, hvor jeg så har hestene hjemme - men det er stadig en luksus i mine øjne, at jeg for at kunne hygge mig med rideture bruger en hel del penge hver måned på mine heste.
Jeg fodre fornuftigt og absolut prisbevidst, men om vinteren koster easykeeperen 900 kr/mdr i foder, grovfoder og strøelse, mens min slanke dv koster 1800 kr fir det samme, fordi han skal fodres med alt muligt ekstra af både grovfoder og foder. Sko til bege heste hver 6 uge koster 2200 k.
Og så regner jeg slet ikke vand, el, og andet med ind i - omend min ridebane bygget sidste år kostede ca 50.000 kr.
Nogle kolde vintre har jeg så puttet luksus på luksus - så har jeg opstaldet hestene ud i vintermånederne, så jeg nemt kan ride i ridehus. Så føler jeg virkelig det er luksus.
Men skulle jeg nu miste mit arbejde, så måtte jeg da kigge på mit hestehold - lige megethvor glad og lykkelig jeg er ved at have mine heste.
Og vi måtte kigge på vores biler, på hestetraileren, på vores tøjindkøb og vores luksus rød bøf om fredagen.
Men er der noget dårligt eller pinligt i at sige, at min luksus i hverdagen er min dyre hobby hest ?
Alle jeg kender glæder sig når de i sommerferien skal 14 dage til Maldiverne, og en uge på skiferie i Sankt Anton - det er jo deres luksus, som de "fyrer af" på 3 uger over ethelt år, spare op til, og glæder sig til og over at kunne gøre.
Jeg glæder mig over min luksus, som jeg nyder dagligt
Mvh Charlotte
sep 2007
Følger: 62 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 614
Jeg har hest hjemme. Bruger 1.000 kr. på foder, strøelse og grovfoder om måneden.
Så kommer der smed, dyrlæge (ormetjek + evt. behandling 2 x årligt og vacc.), tandlæge (bruger ikke dyrlæge til tænder) og bahandling 2 x årligt (hvad jeg nu lige synes af massør, kio osv.)
Det er hvad der i min mening høre med til at holde hest.
Så i meget runde tal koster det mig 24.000 årligt for 1 hest.
Uden den ekstra omkostning på vand, el og vedligehold af faciliteterne.
Så skal man tænke på det ufordsete. Forrige jul skulle jeg bruge dyrlæge juleaften, 1 og 2 juledag, 7.000 kr. at betale.
Det er ikke fordi jeg har en 40.000 kroners opsparing til akut dyrlæge overhovedet, men det er bare vigtigt at tænke på at der en gang imellem sker ting man ikke kan planlægge også skal det ikke vælte hele min hverdag 3 måneder efter når det sker.
jul 2015
Jeg gør det samme, det er bare nogle andre ting som giver mig ro end dig. Og kostprisen er nok noget nær den samme.
Det er basale behov for dig at bo som du gør, spise som du gør osv. Tror næppe du af den grund lever overdådigt. Du har valgt det fordi det virker for dig, og det er så dejligt at læse
Jeg har et stort behov for at have den pony gående i baghaven, den har stor betydning for mit fysiske og psykiske helbred. Derfor har jeg prioriteret anderledes. Der er ret meget i mit liv som jeg har nu, jeg ville skære fra, hvis det blev nødvendigt, men ponydyret er ikke der iblandt.
Det er for mit vedkomnende ikke luksus, det er ben hård prioritering.
nov 2007
Men selvom du har hest enormt billigt, så ER det en luksus -det er måske nok en luksus der giver meget igen, men ikke desto mindre en luksus. Ligesom fitness er en luksus -strengt taget kunne man jo bare løbe en tur og lave anden motion derhjemme, hvis man trængte til motion.
Og ja, man kan da argumentere for at vende pyramiden på hovedet. Hvis man altså aldrig har prøvet at være så meget på røven, at man skal overveje, om man vil købe mad eller betale husleje (det har jeg -og så kan du sgu prioritere alt det du lyster, der er IKKE råd til hest. Jeg havde i øvrigt hverken tv, iphone eller en dyr husleje. Alle den slags ting var jo ligesom prioriteret fra).
At noget er en prioritering, betyder altså ikke at det ikke også er en luksus -de to er ikke hinandens modsætninger og det er ikke enten det ene eller det andet. Det kan sagtens være begge dele.
Det er ikke en ret eller et behov at have hest, uanset hvor dejligt det er at have den. Det er noget der (forhåbentligt) gør os glade og godt tilpas. Og den slags er altså luksus -også selvom man ikke vælger 5-stjernet opstaldning på det dyreste ridecenter i nærheden.
dec 2009
Jeg har også været så meget på røven at jeg kunne vælge mellem at betale min elregning eller spise sidst på måneden.. Jeg havde råd til røv og nøgler og der boede jeg i en billig lorte lejlighed og jeg spiste det billigste af det billigste.
Der er jo ikke noget i vejen med luksus, så kan ikke forstå hvad der er så forkert ved at kalde det en luksus.. Jeg glæder mig vildt meget til at få min egen bil. Jeg behøver den i reglen ikke, jeg kan tage bus og tog, men jeg prioriterer at jeg ikke skal glo på andre mennesker og selv bestemme hvornår jeg tager afsted og har den frihed til ikke at være afhængig af det offentlige. Jeg har så måtte skære en anden luksus fra for at få råd til den bil.
Hesten er en luksus.. Jeg har ikke min egen, men det er vel stadig en luksus at jeg har muligheden for at betale lidt om måneden, så jeg da kan "have egen hest" et par gange om ugen. Det betyder en hel masse for min psyke at have den mulighed. Jeg kan skam sagtens mærke at jeg virkelig mangler det, de gange jeg har været imellem parter.
Som Michelle skriver, så kan du jo sagtens prioritere den luksus, fordi du har plads i din økonomi. Du har skåret andet luksus fra for at have din hest. Og det er helt ok! Jeg kan ikke have hesten uden at sidde så satans hårdt i det at jeg skal vælge ting fra jeg synes er ret essentielle. Såsom diverse forsikringer og opsparing.. Klart det er en prioritering. Men det er stadig en luksus..
jul 2015
Dog vil jeg ikke slå mig på den vej hvis jeg var jer. Helt korrekt er jeres udlægning ikke.
dec 2009
Jeg er selv heller ikke en der render på cafe hele tiden, for det har jeg sgu ikke råd til. Har været nødt til at bruge en del penge på nyt tøj, både hverdags og ridetøj den seneste tid, men take outs og biograf ture er heller ikke noget jeg særlig ofte gør mig i. Nej, jeg ved ikke hvordan dit liv har været og hvordan din økonomi ser ud, jeg vælger bare ar gå ud fra at du har råderum i din økonomi til at prioritere at have hest. Kunne jeg have hest for 500 om måneden, så havde jeg også hest. Men det kan ikke lade sig gøre, hvor jeg bor.
Jeg er også nødsaget til at blive hvor jeg er, grundet den hjælp jeg har brug for og den er på ingen måde ens i hele landet. Det er fint, hvis du synes mit liv kan prioriteres anderledes, nu jeg "bekræfter din pointe" så satans spot on, men du har heller ikke indsigt i mit liv og i den grad heller ikke min psyke. Gudskelov for det, da!
Nå, men vi kan vel være enige om at være uenige. Det skal der vel også være plads til.
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 168
Et budget på 500 kr pr. md. er der mange der har på bare at holde en hund..
aug 2008
Min hund og mine 4 hygge ænder koster mere at have en mine tre heste til sammen......
Dog er alle dyrene her en luksus, jeg elsker at have
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Hvis det kommer dertil, så er hesten luksus.
I min verden er det luksus at holde hest, hund , kat eller akvariefisk.
Jeg vil personligt gå meget langt for at beholde mine dyr, men det vil aldrig komme så vidt at Jeg vil gå konkurs for at beholde dem.
nov 2007
Men samtidig må jeg altså konstatere, at man kun kan prioritere de penge man rent faktisk har. Har man ikke nogen penge, er der jo intet at prioritere, så har man ganske enkelt ikke råd til hverken det ene eller det andet, og det handler derfor ikke om at vælge noget andet fra for at få råd.
Så når du fortæller, at du har råd til hesten, så må du nødvendigvis have nogen penge til at vælge hesten til (og måske andre ting fra).
Har man, som jeg på det tidspunkt, slet ingen penge, så kan alverdens prioritering ikke give råd til hest. Jeg var for syg til at arbejde og vurderet for rask til sygemelding, og dermed reelt uden indkomst (kunne så have lidt timer hist og her -det dækkede husleje og de fleste måneder mad. Men INTET andet -ingen tøj, sko, tv osv...).Og når man har 0 kr, så er selv tyggegummi til 1 kr en luksus man ikke har råd til. ALT hvad man måtte få udover de 0 kr, er ganske enkelt nødt til at gå til det allermest nødvendige for overhovedet at leve.
Så prioritering er super -men det betyder jo altså at der trods alt er noget at prioritere.
Og så gentager jeg gerne: Noget kan godt BÅDE være en luksus OG handle om prioritering. Nogen betaler sig fra rengøringshjælp -og medmindre de har en særdeles god indkomst, har de jo nok måttet spare et andet sted for at prioritere dette. Det er altså både prioritet og en luksus.
jul 2015
Jeg er ret sikker på, at det er min nekrolog ikke komme til at stå, at jeg levede mit liv i vild luksus, fordi jeg havde rindende vand, strøm i ledningerne, og en hest gående i baghaven. Men for 200 år siden, ville det have været vildt luksus.
Verden har ændret sig, i dag vil jeg mene, at det for den gennemsnitlige middelklasse, som jeg pt. tilhøre, ikke er vildt luksus at bruge 500-1000 om måneden på ting, som ikke kun lige sikre sin overlevelse. Det er ganske normalt, og mange jeg kende bruger mange flere penge, uden at det på nogen både bliver opfattet som vildt luksus. og da ponydyret er det eneste jeg bruger penge på, og jeg ligger inden for det forbrug, anser jeg ikke ponydyret som luksus, men som en naturlig del at det at være middelklasseborger i Danmark. - og ja vi har det sgu godt, og det har intet at gøre med at jeg ikke er total taknemlig for at jeg har ponydyret. For det er jeg.
Men for dig, når du er syg og ingen indtægt har, ja så tilhører du ikke den gennemsnitlige danske middelklasse, også ja, så er hesten unødvendigt for rent overlevelse.
Og tilbage til at leve af en lille indkomst har jeg også prøvet, da jeg læste og var på SU, havde jeg stadigvæk hest, og bil for den sags skyld. Der var jeg rigtig glad for havregryn og billig leverpostej. Der var aldrig underskud på kontoen, men hver en øre blev også vendt to gange inden den blev brugt og jeg boede virkelig billigt. Fordi jeg stadigvæk prioritere min hest meget højt.
Også har jeg nok også været heldig, i den forstand, at de fjollere jeg har haft, har været utrolig billig i drift. Syge er de meget sjældent, så dyrlægen kommer forbi en gang om året til vac, og tandeftersyn. Basse er nu den tredje hest vi har haft, som ikke har smed, han slider sine hove korrekt (er tjekket hos en faglært smed). Og Sidste år fik vi 5 bigballer halm gratis af naboen, dvs. ingen udgift til halm i 2½ år. Gyllen til vores hø-marker, får vi også "gratis" fordi så får han 2 slæt gratis. Hestegødningen skal vi heller ikke betale for at komme af dem. - det er altså en billigt at have dem.
Men jeg kan godt forstå, at når i skal betale flere 1000 om måneden i alt, for at have hest, så er det luksus for jer. Jeg var for år siden på besøg på en rideskole i en støre by: 3700 kr. for det hele for en hest i boks, men så skulle man også kun komme og ride sin hest. Og der var helt klart andre forhold, end den græsmark jeg har til rådighed. Og vi har 2 heste, så var det en luksus vi ikke har råd tid.
Jeg mener f.eks. heller ikke, det er luksus at jeg har varmvand i hanen og lys i lamperne. Selvom jeg i teorien kunne leve uden.
Luksus er for mig, når noget er overdådigt i forhold til den gennemsnitlige levestandarden. Men for dig Michelle, er den gennemsnitlige levestandart på mange måde luksus, fordi dit udgangspunkt er et andet end mit. Og der er ikke fordi jeg på nogen måde liver overdådigt, jeg spare stadig hvor jeg kan, køber intet, med mindre det er meget nødvendigt, og gerne brugt.
Men jo der er noget i mit hestehold jeg synes er luksus, og det er at jeg har 6½ ha. til rådighed for 2 fjollere, og de går på græsmarkerne året rundt, jeg har ingen jordfolde.
Og skulle du komme forbi i det nordjyske, skal du være mere end velkommen til at komme og så en ridetur.
aug 2008
At have hest i dag handler udelukkende om vores lyst, om at forsøde vores tilværelse, det er en luksus.
For 200 år siden var det ikke en luksus, at have hest, med mindre end man hørte til det fine bogerskab, der kunne have hesten udelukkende til underholdning. Den gang var der flere der havde hest en der er i dag, af dem simple årsag at de var en nødvendighed i landbruget, og til transport.
Er man i dag så heldig at man kan leve af sit hestehold, er det super luksus at man kan leve af sin interesse.
Hestehold er luksus!
nov 2007
Og min hest har i øvrigt været opstaldet hos de gamle i flere år, så jeg har heller ikke opstaldning til flere tusinde.
Men det handler slet ikke om hvad den koster. Det handler om, at det ikke er et behov eller en nødvendighed at have den, og derfor er den en luksus. Ligesom mit netflix-abonnement og mine hunde. Jeg er ikke rig, så selvfølgelig skal der prioriteres, men som nævnt er prioritet og luksus ikke hinandens modsætninger. En ting kan godt være begge dele.
jul 2015
Du vinder en luksus ferie på 14 dage syd på. Fedt. Du kommer der ned:
I værelset er der en seng og EN stol, luksus du kunne jo side på sengen.
På gangen er der fælles bad og toilet, luksus, alternativet er et udendørs das.
Til aften er der en ret: kylling, luksus, den er jo tilberedt for dig, du skal jo ikke selv hugge hovedet af kyllingen.
Og motion er der også tænkt på, der er 5 km til strand uden busruter. Så en rask løbetur hver vej, det er jo luksus, så det er tænkt på helbredet,
Særlig luksuøs det synes jeg ikke vores levestandard er bare steget. Og derved også hvad der er overdådigt.
I min verden er ordret "luksus" forbeholdt det virkelige overdådige, og ikke de almindelige forekomme goder vi i den vestlige verden forsøder vores liv med.
At i har den opfattelse at luksus er alt over minimums grænsen til livet opretholdelse er luksus, kan jeg kun glæde mig over, da det må jer en masse glæder. Påskønnelse af de goder vi har, gør livet så meget lysere, er min er erfaring.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Hvordan definere i luksus? Pris eller alt som er udover en total skrabet tilværelse, eller noget helt andet?
Nu kan man så se en masse svare, om hvorvidt de anser hestehold som luksus eller ej - og så bliver TS "sur" over svarene
Hvad er det du ønsker at få at vide ? Hvorfor går det dig SÅ meget på, at flertallet rent faktisk synes at AL hestehold er luksus ? Er der nogen som er "efter dig" fordi de mener dit hestehold er luksus ? For ellers er der da ingen grund til at blive så agressiv i svarene ?
I min verden er luksus ikke kun forbeholdt millionærer og oligarker - selv en god plade ekstra lækker chokolade er en luksus for mig, som jeg da heldigvis også glædes over
Jeg har bekendte som har rigeligt med penge - 20x80 ridehaller, flod-Ebbe baner, heste indkøbt til millioner - men jeg tror rent faktisk, at hvis man gjorde op i procent udfra deres/min formue, så bruger jeg procentvis nok meget mere på mine heste end de gør - så for hvem er det reelt mest luksus ?
Mvh Charlotte
jul 2015
Jeg har ikke på noget tidpunkt haft den opfattelse, at der var nogle som var sure eller lignede. At vores meninger bliver vend og drejet fra forskellige vinkler, synes jeg gør det hele mere interessant, og er med til at give en dybere forståelse.
At jeg nok vil blive noget mobset, hvis jeg var blevet lovet et krydstogt med en luksuslinjer, også bliver præsenteret for Læsøfægen tur/retur, ud fra den begrundelse, at det er luksus, fordi jeg ikke selv skal ro.... Bunder i min opfattelse af ordret luksus. - som jeg ikke deler med ret mange her inde, og det er altså fuldstændigt ok, jeg har ingen planer om at ændres nogens holdninger - men jeg synes det er interessant at debattere vores holdninger, og finde ud af baggrunden for holdningerne. Og hvis det er blevet opfatter som om jeg er sur, kan jeg kun dybt beklage, det har aldrig været min hensigt.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
"hvad der er ganske unødvendigt for en beskeden ell. normal levevis, medfører unødvendige udgifter, er overdrevent flot, kostbart, overdaadigt"
Men modsat siger "Den danske ordbog" følgende som rammer hvad der også nævnes i debatten mener er luksus:
"noget meget dyrt eller kostbart som man efter de givne omstændigheder egentlig ikke har råd til; noget som ikke er eller ikke skønnes (strengt) nødvendigt"
Så nogle uenigheder bunder måske lige så meget i begrebs definitionerne i debatten og er man ikke enig i definitionerne får man ihvertfald også nogle forskellige svar.
Ud fra mit synspunkt så findes der luksus i alle klasse niveauer(selvom disse er lidt udviskede og rykker sig en del efter hvor i verdenen osv.) og jeg mener også at hestehold er luksus. Det er en udgift som sagtens kunne skæres helt væk uden man egentlig ville mangle noget, og det ligegyldigt hvor mange penge man smider efter denne "luksus".
Ud fra Den store danske ordbogs definition vil alt som er udover beskeden/normal levevis være luksus, så hvis nu det var mere typisk end ikke at folk havde hest så ville hest ikke være en luksus men normal levevis.
Derfor er som der nævnes som eksempler rindende vand, el osv. heller ikke luksus fordi det tilhører hvad er i denne tidsperiode menes at være normal levevis.
Det er nemlig også ud fra denne forestilling om normal levevis at vi ønsker at hjælpe dem der ikke har denne. Vi har en forventning om det er naturligt at have adgang til rent vand aller helst rindende vand, gå i skole, have et sted at bo osv. og derfor synes vi det er dårligt når folk ikke har dette. Synes vi nu at hente vand i floderne, rende rundt i ørkenen osv. var helt normalt så var der jo ingen hjælpe organisationer som havde et arbejde.
jul 2015
"At luksus er overdrevet flot ud fra, hvad der er normalt i forhold til den verden vi lever i". Det er jeg så enig i.
Og det er lige præcis der i min holdning udspringer. Det er ikke unormalt for den danske middelklasse at bruge 500-1000 kr. om måneden på at forsøde sit liv. Det hører IKKE ind under kategorien "noget man normalt ikke har råd til", forudsat vi stadigvæk snakker den danske middelklasse. At det er et gode, som jeg sætter stor pris på, er en anden historie.
(Verden ser anderledes ud for den fattige, og for den meget rige. )
At jeg bruger mine 500 kr. på at holde hest, min kollega bruger sine på nyt tøj, og en tredje brugder dem på div. fjernsynskanaler. Gør det ikke til noget, "man normalt ikke har råd til". Ud fra forudsætningen: De fleste i den danske middelklasse bruger 500-1000 kr. på sig selv om måneden.
Men ændres denne forudsætning, så ændres niveauet også for hvornår noget er luksus også.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
I mine øjne kan heste både være luksus og et nødvendigt behov -alt afhængig af personen. Desuden er jeg enig med TS om at det også kan være et spørgsmål om prioritering og så mener jeg ikke at heste er luksus, hvis man har valgt hest på bekostning af andet som en gennemsnitsdansker bruger tid og penge på.
Nogle mennesker har hest som en hobby og kan egentlig "sagtens" undvære den hvis økonomien skulle stramme -dvs fravælge hesten istedet for andre ting såsom biograf, café, restaurant, rejser, tv-pakke osv som jo også er luksus.
Så er vi den lille gruppe mennesker hvor hesten ER et behov på en eller flere måder. Jeg har arbejdet med heste stort set hele mit liv, bla for en ussel løn som ingen "normaltfungerende mennesker" vil eller kan være med til. Men for en lille gruppe af os, er heste ikke bare en luksus der kan undværes -den er som den livsnødvendige føde og luften vi indånder! Jeg er villig til at bo i en campingvogn uden rindende vand, for at have en hest der ikke mangler noget. Jeg har fravalgt mange ting gennem tiden for at have råd til at have hest, da pengene var meget små og har bla arbejdet hårdt i bytte for opstaldning.
Jeg har været uden hest og det duer bare ikke under nogen omstændigheder. Heste er mit levebrød, min hobby, min altoverskyggende interesse og det første jeg tænker på om morgenen og det sidste jeg tænker på om aftenen. Min ekstreme passion gør at jeg er rigtig dygtig til mit arbejde og der har altid været en flydende grænse for hvad der har været arbejde og fritid for mig.
Så for nogen er heste så meget mere end en hobby og vil ikke være muligt at undvære.
Nu kaster jeg lige en vild terning og træder måske nogen over tæerne, selvom det ikke skal opfattes sådan, men udelukkende for debattens skyld.
Min kæreste vil gerne have børn men jeg synes ikke der er hverken råd eller overskud til det og derfor er det på nuværende tidspunkt nedprioriteret. Jeg ville have råd og overskud til børn hvis jeg skilte mig af med mine heste, gård og flyttede i mindre hus/lejlighed, men jeg prioriterer dyr fremfor børn.
Nu når vi er ved børn, så er de jo egentlig også en luksus? De er dyre i drift og "koster" meget i arbejdstid. Altså man kan jo leve uden dem og de er jo ikke livsnødvendige? Eller er de? Jo for "artens overlevelse" men ikke for enkeltpersoner.
jul 2015
Med hensyn til at have hest "på bekostning" er for mig en privat beslutning. Du ved jo ikke, hvordan der er at have børn, derfor savner du dem heller ikke. Der er derfor intet galt i den beslutning. Jeg har 2 børn, men dem ville jeg da bestemt heller ikke undvære. Men de må "finde sig i" at bo ude på Lars-tynd-skids-mark, fordi mor vil have hest.
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 95
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Hvis du ikke har råd, så er en hest luksus.
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
Heste er vel først og fremmest en hobby og kilde til motion og naturoplevelser. Samværet med et stort dyr, der kan fungerer helende på folk med psykiske problemer, handikappede og helt almindelige mennesker.
At holde hest, uanset hvor den står og hvor meget du bruger på den, er og bliver en livsstil og en prioritering.
Jeg er almindelig lønmodtager og har hest i Københavns området, jeg prioriterer at hesten får 4 nye sko hver 6 uge, jeg selv får nye sko måske 1 gang om året (klipklapper )
Hestene får superfoder, jeg lever godt og billigt af varer på udløbsdato
Luksus NEJ blot KÆRLIGHED
Ulla
jul 2015
jul 2006
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 3
Jeg er enlig mor og studerende og har, fordi jeg har valgt at holde hest, valgt nogle andre ting fra som jeg anser for luksus. Her tænker jeg især på bil. Jeg synes ikke det er luksus at bruge alle sine penge på et andet individ end mig selv. Tværtimod næsten! Det er vel kærlighed i min optik
jun 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 36
Med mindre man bor til leje og ikke har lånt en klink så kunne pengene være gået til afdrag - og derfor en prioritering og dermed også noget der kan skæres fra skulle det blive nødvendigt.
Jeg har råd til hest - nu. Men kradser krisen og jeg skal vælge mellem hest og børneinstitution - så vinder ungerne og hesten bliver luksus ...
Spørger du Spies er hest til 500 jo intet - spørger du en der er ramt af kontanthjælpsloftet er det en kæmpe luksus
Er hestehold en luksus?