{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.259 visninger | Oprettet:

Skabe bånd med hesten {{forumTopicSubject}}

Halløj HG smiley Jeg ville høre om der er nogen af jer der har nogle ideer til hvordan man kan få sin hest til at knytte sig mere til en. Jeg øsker så brændene at skabe et bånd med min islænder men ved ikke helt hvordan man skal gøre. Jeg ved godt det tager men hvis i har nogle ideer så må i meget gerne skrive smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skabe bånd med hesten
  • #1   8. dec 2016 Gå ture med den i området smiley
    Brug god tid på at strigle, hygge og nusse om den, se om du kan rører den overalt på kroppen - giv den massere af klø ture smiley
    Du kan også træne tricks, gå over bomme og lege med "farlige" ting, som paraplyer, plastik, presenninger mm. smiley

• #2   8. dec 2016 En ting der åbnede nye døre for mig var noget så simpelt (og dog alligevel ikke helt) som at bare sætte sig ned på folden og i boksen med de og bare være... Ikke noget andet end at sidde med de..ingen bog, tlf, snak e.l. Kun at sætte sig ved siden af høhækken eller på gulvet i boksen og bare være.. smiley

Mvh TT

• #3   8. dec 2016 Tusinde tak for rådet det skal helt klart prøves smiley

• Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 21
    #4   8. dec 2016 Hej,
    Altså for det første kan man lave join up. Join up er også god at starte med. Men jeg starter ofte ud med øvelser som stå, gå frem og bakke. Dem gør jeg et par gange med træktov på. Der skal altid være en bestemt distance mellem jer, så han kan se at du bestemmer, men stadig er hans ven. Så dine skulder skal være mod hans. Efter et par gange så kan du prøve det uden tov og se om han hører efter.
    Jeg "leger" når jeg træner med hestene. Altså at vi begge har det sjovt, men også får noget ud af det. Så som at du starter med at løbe og han så skal følge med, men han vil kun gøre det hvis han stoler på dig. Og gennem leg bliver det sjovere for en unghest smiley håber det hjalp. Kan godt give flere tips smiley

• #5   8. dec 2016
    Det kan du ikke lave nogle bestemte øvelser der gør eller gøre noget bestemt med hesten :o)

Hvis du lære hesten og dens reaktioner og kende og hesten lære dine reaktioner og dine signaler og kende, så kan der ikke gøres mere :o)

• #6   8. dec 2016 Mange tak for rådene har fået et godt indblik i hvad jeg kan gøre smiley

• #7   8. dec 2016 Hold dig LANGT VÆK FRA JOIN UP!
    Det er kun en måde at tvinge din hest til at respektere dig og adlyde fordi du anvender psykisk terror.. smiley det er en illusion at det skaber et bånd..

Mvh TT

• #8   8. dec 2016 Og det Sarah skriver om er ikke Join up. Kun jordarbejde smiley

Mvh TT

• Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

#9   8. dec 2016 Der er mange måder at lave join up på. Desuden også mange misforståelse. Altså jeg mente sådan noget som longering og normal bonding. Jeg vil ALDRIG! Gøre at min hest skal være min undersåt, men min følges ven smiley

• Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

#10   8. dec 2016 Hehe tak TT

• #11   8. dec 2016 Join Up er navnet på den træningsmetode Monty Roberts har opfundet for at vilde og "besværlige" heste skal underkaste sig og adlyde!
    YouTube er din ven...kig på træningen.. Hesten bliver jaget rundt indtil den underkaster sig.. smiley
    Det er hvad Join Up er...

Mvh TT

• Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

#12   8. dec 2016 Hmm ok. Ja, så det godt en gang og det så ikke særligt godt ud smiley
    Men som du siger. Det er egentlig jordarbejde jeg laver. Ved ikk Join up lød fancy smiley og det skal self ikke misforståes smiley godaften

• #13   8. dec 2016 Join Up er også beskrevet i Heartland bøgerne, som en del unge hestepiger sikkert har læst, og ladet sig inspirerer af, uden egentligt præcis at vide hvad det er smiley

• #14   8. dec 2016 Så er det godt vi fik aflivet den myte smiley Jordarbejde er også rigtig godt. Jeg har også selv lavet meget af det med Tindur og gør det med min plage Rocky. smiley Tindur elsker at lege kongens efterfølger når der falder en godbid smiley men der skete bare noget da jeg begyndte at bare sidde og være sammen med de smiley
    Her er mig og Rocky i fuld gang med presseninger og plastik, pæle, pisk og skammel smiley

Mvh TT

profilbillede
  • Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

#15   8. dec 2016 Han ser super flot ud. Rød fuks = in love. smiley

• #16   8. dec 2016 For mig har det ikke virket at sætte mig ned på folden og glo på min hest. Tvært i mod gav det mig bare en følelse af at min hest hadede mig.

Jeg drømte om at kunne alt det de seje kunne med deres heste. F.eks træne uden udstyr.

Jeg ville gerne have det der fantastiske bånd man ser på billeder og videoer. Måske det også er det du søger?

Her vil jeg så dele en lille hemmelighed. Det er FUP.

Forhold til din hest handler ikke om at se en hest der putter sig i dine arme. En hest der følger med dig uden udstyr. En hest der går forbi alt farligt bare fordi du siger den skal.
    Det er måske forhold til hesten for nogen. Men et godt forhold handler bare om at du nyder at være i selvskab med din hest. Når du nyder det. Så vil hesten helt automatisk følge trop og være afslappet og tilpas i dit nærvær.
    Det betyder ikke at du bliver fortrukket over flokken eller at hesten følger dig som en hundehvalp. Eller har lyst til at putte hovedet ind til dig.
    Alt dette handler såmen bare om træning og er en helt anden ting.

Selvfølgelig kan forhold fungere i takt med disse ting. Den dag Idag følger min pony mig f.eks. Som en hundehvalp. Og laver alle øvelser uden udstyr når jeg ber om dem.
    Men forhold kan også være mellem dressurrytteren og hendes hest. Eller OL springrytteren og hans hest.

Så det eneste du faktisk skal gøre er at nyde din hest.
    Jo mere du stræber efter at være på en bestemt måde og vise noget specielt på nettet. Jo mere presset bliver du. Dette pres går ud over din hest og bryder i stedet for båndet til din hest.

Så det hele handler om at du nyder din hest. Så har i et forhold smiley

Dette er blot min oplevelse og erfaring. Jeg var selv hvor du var engang. Ønskede at min hest skulle elske mig og ville så gerne vise nettet hvor sej jeg var.
    Idag er jeg en af de der "HMS"-trænere jeg selv så op til engang.

Men den eneste grund til min pony og mit forhold har ændret sig til det bedre i denne tid, er fordi jeg endelig slapper af og nyder hende som hun er og hvor hun er kommet til.
    Nej hun kan ikke Neje helt selv endnu. Nej vi kan ikke ride i cordeo. Nej hun kan ikke vinke mens hun sidder ned.

Men alt det betyder kun noget på træningsbasis. Det er altså mål jeg gerne vil nå. Men det har intet med vores forhold til hinanden at gøre smiley

Håber det måske gav mening? smiley

• #17   8. dec 2016 Der følger selvfølgelig lige et billede med smiley

profilbillede
  • #18   8. dec 2016 Bettemus - ja jeg er enig i det meste du siger.. Jeg nyder jo mine heste når jeg bare sidder og er..så forlanger jeg intet.. Jeg nyder de bare.. Og det kan de mærke smiley
    Jeg gider heller ikke at være sammen med en person der altid kræver noget af mig..

Mvh TT

• #19   8. dec 2016 TT:
    Og der er vi bare forskellige.
    Jeg kan og har aldrig kunnet det der med bare at kigge på min hest. Det bliver for kedeligt for mig smiley

Jeg sidder heller aldrig bare og kigger på mine veninder. Så finder vi da på noget sjovt at lave sammen. Nogen vi begge syntes er sjovt.
    Lidt det samme gør jeg med min hest. smiley

Men det er jo bare en smagssag. Nogle elsker det med bare at sidde og kigge på deres hest. Then go for it smiley
    Jeg kan bare huske jeg blev rigtig frustreret og følte mig forkert da jeg i en alder af 15 år ikke bare kunne sidde og kigge på min pony smiley

Så ville jeg bare sige at det behøver man altså ikke kunne det er okay at man ikke kan det smiley

• #20   8. dec 2016 At råde en 14-årig til at lave join-up med sin pony?? Nej tak smiley Der er intet hierarki mellem mennesker og heste og der er intet behov for at fastsætte "hvem der bestemmer" eller at du er nogen "leder" så længe du er konsekvent i din omgang med hesten (altså at reglerne ikke ændrer sig fra dag til dag)

TS, jeg ved ikke helt hvad du mener med at "skabe bånd" mellem dig og hesten. Tænker du på noget specifikt? For jeg vil faktisk bare råde dig til at bruge tid med din hest. På alle mulige måder! Dressur, på tur, på banen, på gåtur, lege osv osv. Så lærer du bedre din hest at kende i forskellige situationer og for mig er dette at skabe et "bånd", når man skaber oplevelser sammen.

• #22   12. dec 2016 Mange tak for alle jeres gode råd! Har fået et indblik i hvad jeg kan gøre og hvad det vil sige at have et bånd!

Kommentér på:
Skabe bånd med hesten

Annonce