{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

Når det er tid.... {{forumTopicSubject}}

Det er sådan at jeg står med min elskede part der skal aflives her i morgen kl. 10.. (Billede nederst)

Jeg har aldrig selv været med til en aflivning, så hvis nogle har noget jeg skal være forberedt på, må i meget gerne skrive det.
Er udmærket klar over at bumpet når de "ligger sig" kan lyde lidt voldsomt.

Jeg har vidst det siden tirsdag og vi havde vores sidste tur i lørdags, men jeg er slet slet ikke forberedt på at sige farvel og jeg ved slet ikke hvordan jeg skal føle.
Han er, i forhold til mange af de andre heste jeg har mødt, en hest med en kæmpe personlighed og man kommer tit til at tænke på ham som menneske, dvs man snakker med ham som var han menneske ovs. Samtidig med det har han altså de sjoveste idéer og er i den grad en hest fuld af særheder nok til de fleste...
Det er mig der gennem det sidste år næsten har været der hver dag og har genoptrænet ham.

Første gang jeg mødte ham var da jeg havde bestilt en ridetur hos en af min fars gamle venner der driver et udlejningssted, jeg lagde ikke rigtig mærke til ham, men efterhånden som jeg begyndte at komme lagde jeg mere og mere mærke til ham og en dag spurgte jeg om ikke jeg måtte prøve ham.
Jeg blev så forskrækket da han sparkede ud efter mig da jeg skulle have gjorden, men jeg var solgt til hans blide væsen og de rolige (lidt stive) gangarter han havde, det var nemt at lære at finde balancen og sidde ordentligt.
Jeg lærte at køre vogn af ham også og i sommers kørte vi en hel del.
Jeg har næsten trænet det med gjorden væk og han er stadig lidt skeptisk med sadlen og ligger ørene tilbage og sådan små tegn, men han hverken sparker eller bider efter mig mere eller de fleste andre.
Hans galop var så stiv og han kunne kun få skridt ad gangen, men vi har taget det i vores eget tempo og i lørdags kunne vi galopperer en hel sti (Ca. 40-50 sekunder, har video med tid) dog med overgang til trav få gange, men han sætter selv frem i galop af egen fri vilje, uden jeg gør noget som helst, efter han har sat ned i trav og stopper ikke med at galopperer før jeg tager i tøjlen.
Jeg er SÅ stolt, men nu ender det alt brat og jeg har ingen idé om hvordan jeg har det...

Der er ingenting når vi først kommer igang (self. kan man godt se at han er plaget af gigt i lidt slemmere grad, men han kan stadig uden problemer), men lige så snart han står stille på folden kan han næsten ikke gå og han faldt næsten tilbage på bagdelen da han skulle rejse sig lørdag i sidste weekend, hvilket også er nogle af grundene til at ejer vælger at aflive...

Langt og rodet, men puha havde lige brug for at komme ud med det...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når det er tid....
  • #1   21. nov 2016 Jeg stod med min søsters hoppe da hun blev aflivet sammen med min mand. Min søster havde ikke selv lyst til at være der, men var med hesten frem til dyrlægen kom.

Hoppen blev bedøvet en times tid inden dyrlægen ankom med oral sprøjte. Hun var utilfreds en 10 minutter efter fordi den smagte grimt, men begyndte at slappe af. Så vi stod bare og hyggede med hende ude på folden.

Vi var rigtig glade for at hun var bedøvet allerede da dyrlægen ankom, for hun kunne bare ikke fordrage dyrlæger. Det gjorde at tingene kunne forløbe stille og roligt uden at hesten panikkede.

Det var overstået på få minutter og hun faldt / lagde sig uden problemer og var væk hurtigt. Hun mærkede ikke andet end det lille prik, det er jeg helt overbevist om.

Til gengæld har jeg stadig det mentale billede af en død hest. Så selvom oplevelsen var så god som muligt, så er det værd at tænke over. Er det sådan du har lyst til at huske din part? Hvis ikke anbefaler jeg altså at gå inden den får sidste sprøjte. Det valgte min søster og helt ærligt, hun valgte helt rigtigt. Jeg lovede hende for år tilbage at stå med Kiksen når tiden kom, og det holdt jeg. Men det billede ville jeg gerne ikke have, hvis du forstår?

Af samme årsag er jeg ikke sikker på at jeg selv skal stå med min når tiden kommer til ham.

• #2   21. nov 2016 føler med dig! smiley
    det er rigtig hårdt at sige farvel og det kommer til at være mærkeligt i lang tid efter hesten er væk, den efterlader et mærkeligt tomrum som kan være svært at håndtere, det bedste er at snakke med andre der forstår kærligheden for dyr....
    det ser voldsomt ud når et stort dyr ligger sig ned og det er underligt at den bare er væk.
    det kan være ubehageligt at se når dyrlægen kontrollere hestens død efter 5-10 minutter ved at prikke den i øjnene.
    det er også lidt skræmmende så hurtigt øjnene bliver blå, de fleste dyrlæger er dog gode til at lukke deres øjne efter døden, da det kan være meget ubehagelig at kigge på deres tomme øjne....
    håber dig det bedste!
    det kan være en god idé, hurtigt at få en ny relation til en anden hest for ikke at gå i "baglås"

• #3   21. nov 2016 Rynkedellen:
    Jeg har besluttet at jeg selv gerne vil være der sammen med ham til det sidste, så han har dem omkring ham som han kender bedst og får den bedste afsked, for hans skyld og så fordi jeg ved at jeg fortryder, hvis ikke jeg er der.

Dagmar:
    Får en hest med ned på min efterskole samme aften og det er endda ham der er tættest på Basse, så det hjælper mig en del at tænke på, at jeg har noget af Basse i ham.

• #5   21. nov 2016 Puha, det er en hårdt at tage afsked med en elsket hest, men ud fra hvad du beskriver, lyder det som om at det er den helt rigtige beslutning ejer har taget.

Husk at glæde dig over alle de gode oplevelser DU har haft med hesten.

Med hensyn til selve aflivningen, skal du kun gøre hvad du føler for, og hvad du kan klare.
    Jeg har personligt aldrig set nogle at mine blive skudt/ aflivet. Jeg har sagt farvel til 4 stk. Jeg har dog selv kørt dem til slagteren / dyrlægen og så sagt farvel der. Det har jeg ikke fortrudt, men jeg savner den dag i dag, hver og en af hestene, selv om det er over 25 år siden jeg sagde farvel til den første...

Et stort trøste kram til dig.

• #6   21. nov 2016 Puha smiley skal den smukke dejlige dreng på de evige græsmarker smiley jeg ville uden tvivl være der. Men det kan være han ikke vil dø/lægge sig..og så er det grimt.. Men jeg håber på det bedste for jer. Må din smukke skat hvile i fred smiley

Mvh en meget ked af det TT

• #7   21. nov 2016 Karin:
    Jeg ved jeg kan holde til at se det og jeg vil gerne være der for ham til det sidste </3

Team Tindur:
    Hans ben kan virkelig ikke mere, det gør så ondt at se på ham have så mange smerter </3
    Har lige redet en sidste tur og hans ben var så stive at det tog os næsten en time på en tur der normalt tager 30 min på en ''normal'' hest...
    Jeg var så tæt på at hoppe af og gå, men for det første var det mørkt og for det andet blev han ved med at trave derudaf, som om han sagde, nej jeg vil have en ordentlig sidste tur... Av av...
    Han kiggede på mig til sidst med et blik der sagde; ''Det er okay, jeg er klar,'' og lagde hovedet på min skulder... Må ærligt indrømme at jeg brød sammen der </3

https://www.instagram.com/p/BNFMJUNjEmb/?taken-by=lulu_photographs
    ^
    Det er så slemt vi snakker om, det er ikke bare gigt i en mild grad... Og det bliver kun værrer hen over vinteren </3

• #8   21. nov 2016 Jeg er fuldstændig med på at han skal have fred, ikke misforstå mig. Bare synd at ikke "se" og høre om den smukke dreng mere smiley

Mvh TT

• #9   21. nov 2016 Jeg fik en aflivet 30.august. selve faldet var helt stille og rolig. Dog 'trak han vejret' selvom hjernen og kroppen var død og det kan godt virke og lyde lidt ubehageligt. Det er simpelthen bare nogen hestes reflekser der fortsætter lidt. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at jeg ville ha' fortrudt hvis jeg ikke var blevet hos ham. Husk det er okay at være ked af det.

• #10   21. nov 2016 Team Tindur:
    Det var skam heller ikke negativt smiley

Det gør bare så ondt når han har sådan et frisk mindset ;(
    Puha altså.
    Det udtryk der er på billedet, får ham bare til at ligne en frisk 6 årig ;-;

profilbillede
  • #11   21. nov 2016 Græder på dine vejne lige nu smiley
    Har ikke selv prøvet det men kan helt selv mærke følelsen af at skulle miste sin ven for livet smiley

• #12   21. nov 2016 Caroline:
    Har selv mistet flere kæledyr i løbet af de sidste få år, men puha en hest ;-;

• #13   21. nov 2016 Ja, har mistet en hund før.
    Den var godt nok også hård at finde ud af at den var død smiley "heldigvis" er min skønne pony ikke engang i nærheden af at være syg ':-)
    Men kan godt mærke følelsen da min pony også har sin HELT EGEN personlighed, vælger han at skride så gør han da bare det. Han har de underligste ideer, så kan godt mærke smerten i brystet om at skulle miste så værdifuld en ting.

• #14   21. nov 2016 Da min blev aflivet holdte jeg ham, da han faldt og da han fik den dødelige sprøjte, sad jeg med hans hoved i mit skød og aede ham.

Havde set en del heste blive aflivet tidligere, så viste hvordan det foregik og så ud, men det var noget helt andet, når det er ens egen.

Jeg faldt fuldstændig sammen, da min lagde sig og det var vanvittigt hårdt, men er glad for jeg var med hele vejen.

Han fik nok 'drømmeaflivningen' solen var på vej ned, vi stod midt i alle mælkebøtte blomsterne og han lagde sig stille og roligt, det hele var som man kunne ønske sig, når nu det var.

• #15   21. nov 2016 I tiden efter han var blevet aflivet, så jeg hele tiden forløbet, inde i hovedet og hver gang jeg tænkte på ham, (hvilket var konstant) så tænkte jeg kun på aflivningen, hvilket var rigtig hårdt at skulle gennemgå i hovedet igen og igen. Nu er det snart 3 år siden og tænker sjældent på selve aflivningen nu, fokuserer mere på alle de gode dage med ham smiley

• #16   21. nov 2016 Guldhesten:
    Det værste er at jeg har vidst det en uge i forvejen, så det har bare været en sort sky der har nærmet sig dag for dag...
    Kommer vel også til at side med hans hoved, han bryder sig ikke særlig meget om sprøjter, men opføre sig pænt. Selvom sådan et hestehoved på lidt tungere hest end de normale vejer ret så meget </3

• #17   21. nov 2016 Jeg har været med til alle mine hestes aflivninger, og det har været frygteligt hårdt. Hver gang fulgte jeg dem hen til dyrlægen og min far, men derefter gik jeg. Jeg har ikke lyst til at se dem falde, det vil jeg simpelthen ikke have som minde. Jeg kom derefter tilbage og sagde farvel, og selvom at det er trist, så har de alle sammen set så fredfyldte ud. Så hvis jeg var dig, havde jeg valgt at gå og så komme tilbage når han har lagt sig.

• #18   21. nov 2016 Ja, jeg viste det os ca. en uge før min skulle aflives. Aftnen før gav jeg ham ekstra smertedækkende, fik taget lidt billeder, han fik en masse lækkert mad og hyggede osv. Dagen hvor han skulle aflives, kom jeg tidligt og striglede, klippede håret af ham, gav en en stor pose gulerødder og en masse smertestillende og så blev han lukket ud på græs folden, hvor han løb rundt og så glad ud. ( han havde en alvorlig benskade) og da kl. var 18.10 døde han.

• #19   21. nov 2016 Jeg har sagt til mig selv at jeg vil være der hele vejen for hans skyld og fordi jeg er den han kender bedst udover ejer.
    Det giver ham en vis ro når jeg er i nærheden og ejer spurgte om jeg ville, hvilket jeg er helt afklaret med.

Kommer kl. 09 i morgen og så får han en lækker pose med alt mulig godt, en god strigletur og sat håret så det er nemt at klippe </3
    Dyrlæge kommer kl. 10 og så går det ellers derfra

• #20   22. nov 2016 Ja for guds skyld må han ikke dø alene.. smiley det gjorde desværre "min" tidligere hest fordi jeg ikke fik besked på at det skulle ske...der var kun en hestepasser der var tilstede.. smiley han havde ingen hos sig, og jeg fik aldrig sagt farvel smiley :'( smiley og jeg sørger stadig til trods for at det er over 7 år siden.. smiley
    Jeg tilgiver ALDRIG hende der stod som ejer på papiret!!

Mvh TT

• #21   22. nov 2016 Team Tindur:
    Puha, han ville være SÅ ulykkelig...
    Ville gerne filme det hele til at bearbejde det med, ligesom jeg har min kanin på film, så jeg kan trøste mig med de kommer ordentligt afsted og at de ikke led smiley
    Men ejer er ikke helt med på idéen og tjah, kan vel godt forstå det...

• #22   22. nov 2016 Jeg var med hele vejen og stod selv og holdte ham, da min gamle hest blev aflivet for et år siden. Han havde gået skadet i 1,5 år og der var bare ikke mere at gøre smiley
    Selvfølgeligt var det hårdt, men jeg har på intet tidspunkt fortrudt jeg var med! Synes jeg skyldte min gamle ven gennem mere end 12år at være der til det sidste<3
    Havde dog en fra stalden med, der kunne tage over hvis det blev nødvendigt.

En ting der måske er rart at vide, er at selv om hesten er død, kan musklerne og nerverne godt komme med lidt trækninger, efter hesten er væltet. Min lå og viftede lidt med benene, men hjertet var stoppet, så han kunne intet mærke....

• #23   22. nov 2016 Kære Basse.
    Din sidste time er kommet på denne jord. Må du hvile i fred og hygge på de evige græsmarker indtil du ses med dine kære igen. Du har givet de så meget og jeg ved de er dig evig taknemmelig.
    Hvil i fred smukke dreng.
    Ked af at jeg ikke kan følge dig mere.

TT

• #24   22. nov 2016 Kl. 11.10 fik himlen den smukkeste stjerne </3
    Hvil i fred min dreng i hjertet gem, aldrig glemt </3
    Ses på den anden side. smiley

• #25   22. nov 2016 Håber det gik så godt, som det nu kunne!

• #26   22. nov 2016 Det gik overraskende godt, han lagde sig næsten selv og væltede først da han var på knæ på forbenene og næsten nede med bagparten.
    Fik tårer i øjnene da dyrelægen kom med første "dræbende" sprøjte, puha en hård omgang </3
    Glæden og tilfredsheden strålede ud af øjnene på ham til det sidste også selvom han blev klippet og dyrlægen gav ham bedøvende smiley

• #27   22. nov 2016 Glad for at høre det gik godt!

Kommentér på:
Når det er tid....

Annonce